“Mən
yazaraq canımı qurtarmağa çalışıram”
Natəvan
Dəmirçıoğlu: “Yeni
yazıçılıq mənim üçün bir zərürətdir,
hayat tərzi deyil”
Müsahibə almaq çətin və məsuliyyətli
bir işdir. Üstəlik, müsahibin həm
yazıçı, həm pedaqoq, həm də jurnalistdirsə,
bu məsuliyyətin yükünü üzərində daha
çox hiss edirsən. Beləliklə, budəfəki
qonağım yazıçı, filologiya elmləri üzrə
fəlsəfə doktoru, Bakı Dövlət Universitetinin
Jurnalistika fakültəsinin televiziya və radio
jurnalistikası kafedrasının müəllimi, Dövlət
İmtahan Mərkəzinin eksperti, Azərbaycan Teleradio
Verilişləri QSC-də Beynəlxalq radionun şöbə
müdiri Natəvan Dəmirçioğludur.HAŞİYƏ:Atamoğlanova
Natəvən Dəmirçi qızı 1963-cü il noyabr
ayının 1-də Qazax rayonunun Daşsalahlı kəndində
anadan olub, orada orta məktəbi bitirib. 1984-89-cu illərdə
Bakı Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsində
təhsil alıb. Universiteti bitirdikdən sonra Azərbaycan
Teleradio Verilişləri QSC-də (AzTV) əməkdaş,
redaktor, böyük redaktor olub. 1995-ci ildən indiyə qədər
şöbə müdiri kimi fəaliyyət göstərir. İlk
hekayəsi «Bir ovuc torpaq» 1983-cü ildə Qazax rayonunun
«Qalibiyyət bayrağı» adlı qəzetində çap
edilib. 90–cı illərdə isə ədəbi gəncliyin istedadlı nümayəndəsi kimi
povestləri ardıcıl olaraq əsas ədəbi orqanda -
"Azərbaycan” jurnalında dərc olunub. 1999-cu ildə ulu
öndər Heydər Əliyevin, 2010-cu ildə isə
dövlət başçısı İlham Əliyevin
imzası ilə prezident təqaüdünə layiq
görülüb. Bir pyesin, bir neçə povestin, "Açar”
romanının, onlarla hekayənin müəllifidir. Mütəxəssislər
onun əsərlərini milli və dünyəvi nəsr
nümunələri kimi dəyərləndirirlər. 2003-cü ildə nəşr olunan «Yetim» povesti
xanım yazarı aydın, oxunaqlı dili, orijinal yazı
texnikası, gözlənilməz və qəribə
maneraları olan yazıçı kimi tanıdıb. 2004-cü ildə əsər Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi Ədəbiyyat Fondunun
«Qılınc və qələm» mükafatına layiq
görülüb. 2014-cü ildə Azərbaycanlı
yazıçı Natəvan Dəmirçioğlunun "Yetim”
əsəri Türkiyədə "Ölmədən öncə
okumanız gərəkən 1001 kitab” seryasından
"İlin ən yaxşı 50 romanı"
siyahısında nəşr edilib. Povest və
hekayələrindən ibarət nəşr olunan «Birinci
kitab»ı mütəxəssislər tərəfindən son
illər ədəbiyyatımızın ədəbi hadisəsi
kimi qiymətləndirilib. Kitaba müəllifin
"Yetim”, "Səbət”, "Üç nöqtə”
povestləri və "Dözüm”, "Avey əfsanəsi”,
"Kələğayı” adlı hekayələri daxildir.
Natəvan Dəmirçioğlunun əsərləri türk,
fars, rus, ingilis dillərinə tərcümə
olunub. Moskvada, Ankarada kitabları, İstanbulda,
Amerikada-Kanadada əsərləri nəşr olunub. Yüzlərlə radio verlişi ilə bərabər,
"Üç nöqtə” və "Səbət” povestləri
əsasında radiotamaşa hazırlanıb və Dövlət
Radiosunun qızıl fondunda saxlanılır. Ailəlidir, iki övladı, bir nəvəsi var.
- Həm
müəllim, həm jurnalist, həm də yazıçı
kimi fəaliyyət göstərməklə yanaşı,
gözəl anasınız. Bu qədər
işi bir arada görmək sizi yormurmu?
- Bu
sualı mənə dəfələrlə veriblər. Deyərdim ki, bu, əsasən insanın təbiətindən
asılıdır. Mən dəfələrlə
müşahidə etmişəm, əgər insanın bir
işə qabiliyyəti varsa, onun bu qabiliyyəti hər sahədə
özünü göstərəcək. Sadəcə
olaraq işləri düzgün planlaşdırmaq və
vaxtdan doğru, səmərəli istifadə etməyi bacarmaq
lazımdır. Əgər vaxt itkisinə
yol verilməsə, hətta mənim gördüyüm bu
işlərin iki misli qədərini də həyata
keçirmək mümkündür.
- Əsərlərinizin demək olar ki,
hamısını oxucularınız bəyənsə də,
"Yetim" povesti onların şahı hesab olunur. Bəs siz
jurnalist kimi öz yaradıcılığınızı
araşdırsaydınız, hansı əsərinizi
yaradıcılığınızın şah əsəri
hesab edərdiniz?
- Mən
arzu edərdim ki, hazırda tamamlamaq üzrə olduğum
"Açar” romanı mənim şah əsərim olsun. Düzdür, oxucular "Yetim” povestini daha çox bəyənirlər
və onu bütün əsərlərimin zirvəsi hesab edirlər.
Hətta türkiyəlilər də onu bəyənərək
öz dillərinə uyğunlaşdırıblar və
ayrıca kitab kimi nəşr ediblər. Onu
da deyim ki, bəzən psixoloji səpkidə
yazıldığından "Səbət”i üstün dəyərləndirənlər
də var. Amerikada nəşr olunmaq üçün məndən
əsərlərimi istəmişdilər. Onlar daha dünyəvi mövzuya həsr edilən əsər
kimi "Səbət”i seçdilər. İndi
mən çox istəyərdim ki, "Açar” romanım
onların hamısını keçə bilsin.
-"Açar" romanında verilən "Hər bir
insanın bir psixoloqa, bir psixoloqun iki psixoloqa ehtiyacı
var" fikri çox düşündürücüdür. Niyə qəhrəman
bu fikrin sosial şəbəkədəki dostları tərəfindən
düz anlaşılmayacağından ehtiyat edir?
- Hər
bir roman istər-istəməz yazıldığı
dövrü əhatə edir. "Açar”
romanının yazılışı da ölkəmizdə
psixoloqun intihar etdiyi bir dövrə təsadüf etdiyi
üçün, onu romana bir xətt kimi daxil etdim. Doğrudan da, baş verən bu hadisə çox
düşündürcüdür. Əslində
intihar həddinə gələn insanları psixoloqlar o vəziyyətdən
çıxarırlar. Yəni bu,
depressiyanın bir nəticəsidir və insanları məhz
psixoloqlar düşdükləri bu stresdən
çıxarmağa qadirdir. Lakin psixoloqun
özünün intihar etməsi son dərəcədə
düşündürcü hadisədir və mən hətta
deyərdim ki, bu cəmiyyətdə bir "SOS”dur. Dediyiniz kimi, əsərin qəhrəmanı o fikri
paylaşdığı təqdirdə bunun birmənalı
başa düşülməyəcəyindən ehtiyat edir.
Burada qəhrəman, insanın gərginləşdiyi
məqamda bir psixoloqa ehtiyacı olduğunu, amma bir psixoloqun iki
psixoloqa ehtiyacı yarandığını çatdırmaq
istəyir. Yəni psixoloq ilə bir psixoloq
bacarmaz, onun psixoloji durumu adi insanlarınkından daha gərgindir.
Qəhrəman belə qiymətləndirməni
psixoloqa rəva bilmir. O, bu hadisənin arxasında
başqa həqiqətlər axtarır. Düşünür
ki, bəlkə də onu bu hərəkətə təhrik edən
səbəblər və ya onun aşa bilməyəcəyi
ümumi bir vəziyyət var. Əslində burada çox sirr
var, lakin hamısını aça bilmərəm...
-
Çox vaxt deyirlər ki, jurnalistika şairlərin,
yazıçıların yaradıcılıq
imkanlarını oğurlayır. Sizin bu fikrə münasibətiniz
necədir?
-
Jurnalistika çox vaxt aparır. İnsan
jurnalistika ilə məşğuldursa, həyatının
çox hissəsini də məhz ona həsr etmək məcburiyyətindədir.
Jurnalistikanın istər yazılı, istər
virtual, vizual variantı olsun, fərq etmir. Əsas
məsələ odur ki, bu peşədə ritm qan
dövranına bənzəyir, o dayanmır, gecə-gündüz
mütəhərrik olaraq hərəkətdə, fəaliyyətdədir.
Əgər bir insanın maddi durumu jurnalistika ilə
bağlıdırsa, yəni, "çörəyi ondan
çıxırsa”, onda insanın vaxtını, enerjisini, əlbəttə,
daha çox aparır. Amma jurnalistika həm
də yazar adamı formada saxlayır. Eyni
zamanda ən müxtəlif insanlarla sıx münasibətdə
olmasına şərait yaradır. Bunlar
yaradıcılıq üçün vacib şərtlərdir.
Bununla yanaşı, intensiv olaraq bədii
yaradıcılıq ilə də məğul olduqda insan dəhşətli
dərəcədə yorula bilər. Məsələn,
mən intensiv şəkildə deyil, ən zəruri hallarda bədii
yaradıcılıqla məşğul oluram. Nə zaman ki, mövzu mənə yaşamağa
imkan vermir və mən yazmaqda bir xoşbəxtlik, dinclik,
rahatlıq tapıram, onda mən yazaraq ondan canımı
qurtarmağa çalışıram. Yəni
yazıçılıq mənim üçün bir zərurətdir,
həyat tərzi deyil.
-
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
sorğusunda yer alan "Diqqətinizi cəlb edən yeni
imzalar varmı?" sualına "əsəri olan gənclər
çoxdur, qələmi olan gənclər az"
cavabını vermisiniz. Sizin fikrinizcə, qələmi olan gənclərin
az olmasına səbəb nədir?
- Əvvəlcə deyim ki, gənclər barəsində
çox nikbin düşünürəm və istedadlı, fəal
gənclərimizin, ümimiyyətlə, gənclərin
sayının daha çox olması arzusundayam. Şükür
Allaha ki, bu mövzuda son dərəcə optimistəm. Düzdür, bəzən onlarda iddialar hədsiz dərəcədə
çox olur. İddialılıq gəncliyə
məxsus keyfiyyətdir və prinsipcə pis deyil. Sadəcə qədərindən artıq olması
uçurum yaradır. İnsanın qabiliyyəti
çox olanda onda təmkinlilik, daxili rahatlıq, təvazökarlıq
formalaşır, yəni insanın qabiliyyəti ilə təvəzökarlığı
düz mütənasibdir. Amma qabiliyyəti az olan insanların ifrat dərəcədə səs-küy
salmaq, daha çox görünmək, reklam olunmaq, gündəmdə
qalmaq kimi səyləri olur. Şifahi xalq ədəbiyyatında
bunun deyimi də var: "Boş qazan çox səs salır”.
Bu, bəzən nihilizmə də yol
açır. Bilirsiniz, nihilizm hər
şeyi kor-koranə inkar etmək, nəticədə
özünü göstərmək kimi bir meyildir. Latın sözüdür, əslində heç nə
deməkdir. Müasir dövrümüzdə
hamının qəbul etdiyi dəyərlərə, qayda və
qanunlara, prinsiplərə, şəxsiyyərlərə mənfi
münasibət bəsləyən ifrat inkarçı adam anlamındadır. Bunu orijinal
görünmək üçün edirlər bəzən, amma
nihilizm mənfi olduğuna görə bəsitliyə
aparır son nəticədə. Özündən
əvvəlki dəyərlərə tənqidi yanaşmaq
başqadır, nihilizm başqa. Mən istərdim
ki, gənclərimiz çox oxusunlar, mütaliə etsinlər,
öyrənməyə daha çox həvəs göstərsinlər.
Yalnız öz yazdıqlarını oxuyan elə
öz çevrəsində hərəkət edəcək,
gözü ayağının altından başqa heç yeri
görməyəcək. Amma başqalarının
yazdıqlarını oxumaq, ünsiyyətdə olmaq, gəzmək,
hətta imkan dairəsində dünyanı gəzmək... (bu bir az sonranın işidir),
dünyagörüşünü zənginləşdirmək
üçün, bilik bazasını artırmaq
üçün dünya elmini, ədəbiyyatını,
klasikləri oxumaq, ən modern incəsənəti təqib etmək
şərtdir. İstənilən gənc
özünü daha kamil yetişdirə bilər. Təbiətlə ünsiyyət.., təbiətin qələmin
gücünü artırmaq üçün verdiyi enerjinin
tayı-bərabəri yoxdur. Təbiəti duyan, dərk
edən və yazan qələm zəif ola
bilməz.
- "Üç nöqtə” povestindəki
yaradıcılıq qabiliyyəti olmayan və jurnalistikaya məhz
məşhur olmaq üçün həvəs göstərən
bir xanım obrazı canlandırmısınız. Fikrinizcə,
hazırda ölkəmizdə jurnalistikanı sırf məşhur
olmaq üçün sevən insanlar varmı?
-
Hazırda çox sayda bu tip insan var. Mən "Üç
nöqtə” povestini 1989-92-ci illərdə yazmışam və
əsəri böyük yazıçımız Yusif Səmədoğlu
93-cü ildə "Azərbaycan” jurnalında çap edib. O
dövrdə Yusif müəllim baş redaktor idi. Həmin
dövr üçün qələmi olmasa da, sırf məşhur
olmaq üçün jurnalistikaya həvəs göstərən
insanlar az idi, amma hazırda bu tip insanlarin
sayı daha çox artmaqdadır, onlara tez-tez rast gəlmək
olur. Mən 2007-ci ildən indiyə qədər
Dövlət İmtahan Mərkəzində jurnalistika üzrə
ekspert kimi fəaliyyət göstərirəm. Bu il qabiliyyət imtahanlarının nəticələrindən
narazı qalan bir neçə tələbə valideyni ilə
birlikdə apellyasiya komissiyasına müraciət etmişdi
(Yeri gəlmişkən deyim ki, hələ indiyədək mənim
qiymətləndirmə nəticələrimdən şikayət
olmayıb). Ekspert kimi həmin komissiyaya dəvət
olunmuşdum. Biz belə qərarlaşdırdıq
ki, magistratura iddiasında olan tələbələri valideynləri
ilə birgə qəbul edək. Bir tələbə
xanım valideyni ilə içəri daxil oldu, yazısı
qeyd olunan tələblərə cavab verməsə də,
valideyn çox xahiş edirdi ki, onun övladını qabiliyyət
imtahanından keçirək. Tələbə
filologiya fakültəsini bitirmişdi, magistratura pilləsində
jurnalistika sahəsini seçməkdə məqsədi isə
televiziyada aparıcı olmaq istəməsi idi. Valideyn
iddia edirdi ki, qızı magistraturaya qəbul olmağı
çox istəyir və qəbul olmadığı təqdirdə
o, stress keçirər və depressiyaya düşə bilər,
siz onu magistratura imtahanından kəssəniz, onun həyatına
qəsd etmiş olarsınız. Mən
xanımı sakitləşdirdim və bildirdim ki, o, psixoloji
olaraq öz övladına mənfi təsir göstərir,
magistratura pilləsində oxumasını isə
övladından çox o istəyir. Ona
"Qızınız neçənci dəfədir magistratura
pilləsinə sənəd verir?" sualını verdikdə
cavab olaraq ikinci dəfə sənəd verdiyini dedi.
Soruşdum ki, keçən il hara
vermişdi, bildirdi ki, qızı bundan əvvəlki il
filologiya ixtisası üzrə magistratura pilləsinə
imtahan verib. Xanıma dedim ki, əgər sizin
qızınız jurnalistikanı bu qədər çox sevsəydi,
ötən il də sözügedən
ixtisas üzrə sənəd verərdi. Deməli,
jurnalistika sizin qızınızın həyatının mənası
deyil. Qaldı ki, onun televiziya
aparıcısı olmaq istəməsinə, hazırda
bitirmiş olduğu bakalvr təhsili ilə də o, buna nail
olar bilər. Sözümü ora gətirmək
istəyirəm ki, mən real olaraq belə bir insan
gördüm. Həmin xanımın
görünməkdən, məşhur olmaqdan başqa bir istəyi
yox idi.
- Uzun müddət jurnalistika sahəsində fəaliyyət
göstərən bir insan kimi jurnalistikamızın
hazırkı durumunu necə qiymətləndirirsiniz?
- Əvvəlcə jurnalistikanın
yaxşı tərəflərindən danışmaq istərdim.
Fikrimcə, hazırda normal qələmi və yaradıcılıq
qabiliyyəti olan jurnalistin işsiz qalmaq problemi yoxdur.
Çünki radio və televiziya kanallarımızın
sayı artıb, onlayn jurnalistikamız kifayət qədər
geniş şəbəkə ilə fəaliyyət göstərir.
Bu, məsələnin müsbət tərəfidir. Mənfi tərəfi
isə jurnalistikada qeyri-peşəkarların sayının
artmasıdır. Əlbəttə ki, qeyri-peşəkar dedikdə,
mən qeyri-ixtisas sahiblərini nəzərdə tutmuram.
Çünki qeyri-ixtisas sahiblərinin bu peşə üzrə
fəaliyyət göstərməsi jurnalistika
üçün zəruridir. Qeyri-peşəkarlıq
isə bu sahədən heç bir anlayışı
olmayanların, üstəlik heç bir sahədə
ixtisaslaşmayanların jurnalistika sahəsində fəaliyyət
göstərməsidir və bu artıq bizim peşəmizin
probleminə çevrilib. Çünki biz belə insanlarla
nüfüzumuzu, cəmiyyətdə tutduğumuz mövqeni
itiririk və bu da bizim sənətimizə olan münasibətin
xeyli dərəcədə zəifləməsinə səbəb
olur. Amma mən yenə də barını dərdiyim
ağacı baltalamaq istəmərəm. Ona görə ki,
ortada bu qədər zəhmət var. Keyfiyyət cəhətdən
itirdiklərimiz olsa da, müstəqillikdən sonra media sahəsində
xeyli dərəcədə qazandıqlarımız da var.
Söhbətləşdi:
Elnarə Salamova
Şərq.- 2018.-7 fevral.- S.10.