“GƏNC
İŞÇİ”DƏN “BAKI”YADƏK...
Yazıçı,
publisist Cəmşid Əmirovun 100 yaşı tamam olur
Aslan Kənan
Azərbaycanın ən qədim şəhərlərindən
biri olan Naxçıvanın təbiəti son dərəcə
füsunkarlığı ilə bura gələn qonaqları,
səyyahları qonaqpərvərliyi ilə
qarşılaması heç kəsə gizli deyil. Qədim abidələri
ilə hər kəsi heyrətə salan, Naxçıvana
"Nəqşi-cahan” (Dünyanın bəzəyi) adı verənlərin
özünə belə bir yerin nə vaxt yarandığı
hələ də sirr olaraq qalır.
Geniş əraziyə,
təmiz havaya, saf suya, buz bulaqlara, münbit torpağa,
füsunkar təbiətə malik olan bu diyar ölkəmizdə
nəinki qiymətli sərvətləri, hətta
dünyanı heyrətə salan istedadlı insanları ilə
də məşhurdur.Bəzən bu diyara qədimliyinə
görə "Nuh peyğəmbərin vətəni” də
deyirlər. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan rəssamlığının
qüdrətli sənətkarlarından olan, 30 il
ömür sürmüş Bəhruz Kəngərlinin qələmə
aldığı "Nuhun qəbri” əsəri bu mülahizənin
həqiqiliyinə bir daha işıq salır.
Vaxtı
ilə Naxçıvanın mərkəzində memar Əcəmi
Naxçivani tərəfindən yaradılmış
"Möminə xatun” türbəsini dahi Nizami Gəncəvinin
"Xəmsə”sinə tay hesab edənlər bəlkə də
yanılmırlar. Çünki hər iki dahiyanə
əsər dünya mədəniyyəti tarixində ən
yüksəkdə duran sənət incisidir.Qədim
Naxçıvan diyarında Əcəmi Naxçivanidən
tutmuş Hüseyn Cavidə qədər neçə-neçə
sayı məlum olmayan dühalar bu torpağda
doğulmuşlar.Həmin tarixi şəxslərin həyata
davamı 1918-ci ildə Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin
yaranmasından sonra da öz axarı ilə getmişdi.
Bu ildə Naxçıvan şəhərin "Şirvanlar məhəlləsi”nin
aşağı hissəsində "Böyük bağ” deyilən
səfalı yerdə "Kəblə Musa” çeşməsinin
yaxınlığında Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində ilk dəfə olaraq detektiv janrının banisi
olan Cəmşid Əmirov dünyaya göz açıb...
1920-ci ildə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti "sapı
özümüzdən olan” bolşeviklər tərəfindən
devriləndə gələcəkdə onları nə
gözləyəcəyi hələ bu zavallı xalqa məlum
deyildi.Azərbaycan xalqını rus imperiyasının köləsinə
çevirən xainlərin ağlına belə gəlməzdi
ki, nə vaxtsa "sadiq dostları” tərəfindən
ağır işgəncələrə məruz qalacaq, onlara
da "xalq düşməni” damğası vuracaqlar.Çox
gözləmək lazım gəlmir. İlk
öncə Xalq Cümhuriyyəti dövründə işləyən
məsul şəxslər, var-dövləti əlindən
alınmış insanlar və yeni hökumətə etiraz edən
ziyalılar həbslərə atılıb güllələnirdilər.
N.Nərimanov,
Ə.Xanbudaqov kimi xalqın qeyrətli övladları olmasa
idi, kim bilir qətlə məruz
qalmış 48 minin əvəzinə, 100 minlərlə
insanlar repressiyanın qurbanı olacaqdı. Onların
müdaxiləsindən sonra bolşeviklər terrora bir müddət
son qoymalı oldular. Lakin bu "sakitlik”
çox da uzun sürmədi.
30-cu illərin ortalarında Stalinin göstərişi ilə
hər bir müttəfiq respublikalarda "Üçlər”
(Troyka) yaradılır. Onlar heç kimə tabe olmadan hər
cür özbaşınalığa yol verməkdən çəkinmirdilər.
Bunun nəticəsi idi ki, onminlərlə
günahsız insanlar məhz bu "Üçlüy”ün
yaratdığı repressiyanın qurbanı olurdu.
Bu
"Üçlüy”ün qarşısına qoyduğu məqsəd
respublikanın məktəblərində, ali təhsil
ocaqlarında, müxtəlif idarə və təşkilatlarında
quruluşdan narazı qalanlar rəhbərləri xüsusi
hazırlanmış adamlar vasitəsi ilə "ifşa etmək”,
"danoslar” hazırlamaq, onlara qarşı hər cür vasitədən
istifadə üçün təcili tədbirlər görmək
tələb olunurdu. Həmin təcili tədbirlər
Əmirovlar ailəsindən də yan keçmir...
Biz Təhlükəsizlik Xidməti İdarəsinin
arxivində saxlanılan qovluqlarda Cabbar Əmirov haqqında
müxtəlif "danos”lara rast gəldik. Həmin
"danos”lara əsasən Cabbar Əmirovun həbsi
üçün order yazılır və qərar
çıxarılır. 05.08.1937-ci ildə təhlükəsizlik
idarəsinin rəisi Sumbatovun imzası ilə verilmiş order əsasında
Cabbar Əmirov həbs edilirNaxçıvanda müxtəlif vəzifələrdə
işləyən Cabbar Əmirov bacarığı,
istedadı nəticəsində ticarət sahəsində
böyük işlər görür. Xalqın və hökumətin
inamını, etimadını qazanan Cabbar kişi
Bakıya işləməyə göndərilir. Bir müddət burada işlədikdən sonra
Sabirabad rayonunda ticarətin, kənd təsərrüfatının
geri qaldığını görən rəhbərlik Cabbar
Əmirovu həmin rayona məsul vəzifəyə göndərir.
1936-cı ildə Cabbar Əmirov Sabirabad rayonunun ticarət
təşkilatında müdir əvəzi, sonra isə
müdir müavini təyin edilir. Burada o kənd təsərrüfatının,
mal dövriyyəsinin, onların çeşidlərinin
artırılmasında və inkişafında böyük irəliləyişlər
qazanır. Lakin rayonun yuxarı dairələri
"kənardan gələn” şəxsin bu nailiyyətlərinə
qısqanclıqla yanaşır və nəticədə Cabbar
kişi ilə "vidalaşmağı” qarşılarına
məqsəd qoyurlar. Bu cür qabaqcıl
mütəxəssisi işdən kənarlaşdırmaq o qədər
də asan məsələ olmadığını bilən rəhbərlik,
dövrün "ab-havasına uyğun” olaraq Cabbar kişiyə
qarşı xüsusi hazırlanmış adamlardan istifadə
edirlər.
Sənədlərdən aydın olur ki, təhlükəsizlik
leytenantı, müstəntiq Zudenkov tərəfindən
aparılan dindirilmə zamanı (əgər buna dindirilmə
demək mümkünsə) Cabbar Əmirov ağır işgəncələrə
məruz qalmasına baxmayaraq "şahidlər” tərəfindən
ona ünvanlanan şər və böhtana, hədə-qorxuya
xüsusi bir mərdliklə cavab vermişdi. Ümumiyyətlə repressiya
qurbanları haqqında tanış
olduğumuz sənədlər göstərir ki, müsavat
hakimiyyəti dövründəki fəaliyyətini
açıq şəkildə etiraf edənlərdən biri də
Cabbar Əmirov olmuşdu. Həmin etirafdan sonra Cabbar Əmirov
10 il müddətinə azadlığdan məhrum
olur. Beləliklə bu haqsız ittihamdan sonra
Cabbar kişinin həyat yoldaşı Tərlan xanım
dörd uşaq və "yolunu gözlədikləri”,
dünyaya göz açandan ata həsrətində qalan
körpəsi ilə birgə başsız qalır.Bu
keçmiş günlərin acı bir xatirəsini kinolenti
kimi göz önünə gətirən Cəmşid belə
bir əyilməz kişinin övladı idi. Cabbar
kişinin şərlənib həbs edilməsi, qundağda
yatan uşağın həyat hadisələrindən xəbərsizliyi,
həmçinin böyük qardaşı Əlinin "xalq
düşməni”nin övladı adı
daşıdığı üçün Moskvada gizli şəkildə
təhsil aldığından ailənin
ağırlığı Cəmşidin üzərinə
düşürdü... Cəmşid nəşriyyat işində
müxtəlif vəzifələrdə çalışab
böyük bir ailəni dolandırmalı idi...Bakıda yeddi
sinfi bitirən Cəmşid sənədlərini N.Nərimanov
adına texnikuma verərək kimya
fakültəsinə daxil olur. Tələbəlik
illərində ədəbi yaradıcılığa maraq
göstərən Cəmşid kiçik hekayə və məqalələr
yazsa da, lakin onları çap etməyə tələsmirdi.
O, texnikumu bitirdikdən sonra M.Əzizbəyov adına
Azərbaycan Sənaye institutuna daxil olur və müəyyən
səbəblərdən oranı yalnız 1966-cı ildə
bitirir.
Ədəbi
yaradıcılığa böyük həvəs göstərən
yazıçı "Azərbaycan idmançısı”,
"Gənc işçi” və bir çox mətbu
orqanlarında ədəbi işçi, məsul katib, redaktor
müavini vəzifələrində çalışır. Vətən müharibəsi başlayanda C.Əmirov
"Əzizbəyovneft” trestində mühəndis-geoloq
işlədiyinə görə ona verilən brondan (xüsusi
şəxslərə verilir) istifadə etməyərək
könüllü cəbhəyə yollanır. Vətən müharibəsinə sıravi əsgər
kimi gedən yazıçı ön cəbhədə
Almaniya, Polşa, Çin, Avstriya, Çexoslovakiya ölkələrində
şücaət göstərərək orden və medallarla vətənə
qayıdır.Müharibədən sonra C.Əmirov bir çox
qəzet və jurnallarda məsul vəzifələrdə
işləyir. O eyni zamanda bədii
yaradıcılıqla da məşğul olmağı unutmur.
Yazıçının ilk mətbu əsəri
28 avqust 1946-cı ildə "Azərbaycan gəncləri” qəzetində
dərc etdirdiyi "Dəqiqələr, saniyələr”
oçerkidir.
Bundan sonra C.Əmirov ədəbi yaradıcılıqla
bərabər "Bakı” və "Baku” qəzetlərində
əvvəl xüsusi müxbir, sonra isə şöbə
müdiri vəzifəsinə irəli çəkilir. Yazıçı
qəzetdə əsasən idman xəbərləri haqqında
yazılar dərc etdirirdi. Maraqlı budur
ki, C.Əmirov başqaları kimi saatlarla masa arxasında oturub
məqalə yazmırdı. O yalnız "obyektlə”
tanış olduqdan sonra makinaçı qıza yazını
bədahətən diqtə edərdi. Yazıçı
yalnız geniş həcmli əsərlər yazanda masa
arxasına keçərdi. O həmçinin redaksiyaya
rus dilində təqdim edilmiş yazıları peşəkarlıqla
dilimizə çevirərdi.
O,
"Bakı” və "Baku” qəzetlərinin daha da
maraqlı və oxunaqlı olması üçün
respublikada olan cinayətlər haqqında məlumat
rublikası açmaq təklifini verir. C.Əmirov
məhkəmədə baxılmış cinayətlərə
aid oçerklər, müxtəlif bölgələrdə
olan kriminal hadisələr barədə yazılar
hazırlayırdı. C.Əmirovun həmin
məhkəmə sənədləri ilə
tanışlığının, hüquq-mühafizə
orqanları ilə yaxından əməkdaşlığının
nəticəsi idi ki, 50-ci illərin hadisəsi sayılan,
geniş oxucu marağına səbəb olan "Sahil əməliyyatı”
povestini yazır.
Təsadüfi deyil ki, respublikadan kənarda da oxucu
marağına səbəb olan bu əsər
kinematoqrafçıların diqqətini cəlb etməyə
bilməzdi. Məhz buna görə də əsərin ssenarisinin
yazılması üçün yazıçıya müraciət
olunur və nəticədə həmin povest əsasında
"İstintaq davam edir” filmi çəkilib, nümayişə
buraxılır. Düzdür ssenarini yazmaq
üçün C.Əmirova Moskvadan M.Maklarovski soyadlı bir
müəllif də göndərilir. Bu da
təbii idi. Çünki müttəfiq respublikalar tərəfindən
kəşfiyyat və əks-kəşfiyyat haqqında sərbəst
çəkiləcək filmə Moskva heç bir vəzhlə
razı ola bilməzdi.
Yuxarıda qeyd edildiyi kimi əsərin mövzusu kəşfiyyat
və əks-kəşfiyyatdan söhbət
açıldığına görə onun çəkilişinə
ciddi nəzarət var idi. Məhz bu çəkilişə
nəzarəti isə respublikanın dövlət təhlükəsizlik
idarəsinə tapşırılmışdı. Həmin
vaxtlar respublikanın təhlükəsizlik idarəsinə
Sviqun soyadlı general rəhbərlik etməsinə baxmayaraq,
filmin çəkilişinə nəzarət Azərbaycanın
ümummilli lideri, o zaman komitənin sədr müavini olmuş
Heydər Əliyevə həvalə edilmişdi.Həmin filmin
yaradıcı heyəti və çəkilişə kənardan
müşahidə edənlərin fikrincə H.Əliyevin
şəxsi nəzarəti olmasaydı "İstintaq davam
edir”in müvəffəqiyyəti şübhə altında
olacaqdır. Hərbi katerlərin,
vertolyotların və bu kimi ağır heyətin çəkilişə
cəlb olunması nəinki o dövr üçün, hətta
indiki dövrdə də asan məsələ deyil. Lakin
H.Əliyevin şəxsi təşəbbüsü və səyinin
nəticəsi idi ki, filmin yaradıcı heyətinin işini
kifayət qədər asanlaşmasına şərait
yaranırdı.Film sona çatanda artıq C.Əmirovun
"Brilyant məsələsi”, "Qara volqa” romanları
oxucuların stolüstü kitabına çevrilmşdi. Respublikamızın hər yerində C.Əmirovun əsərlərindən
danışılır, disputlar, oxucu görüşləri
keçirilir, müzakirələr aparılırdı. Bir sözlə həmin dövrlərdə artıq
C.Əmirov bir milli qəhrəmana çevrilmişdi.Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində ilk dəfə macəra
janrına müraciət edən görkəmli
yazıçı Cəmşid Əmirovla
"tanışlığım” 1963-cü ildən
başlamışdı. Bu
"tanışlığı” yaradan,
yazıçının "Brilyant məsələsi” əsəri
o vaxtlar mənim uşaqlıq yaddaşımda silinməz izlər
buraxmışdır. "Brilyant məsələsi”nə
maraq o qədər güclü idi ki, artıq əl-əl gəzən
bu əsər öz "məcrasından”
çıxmışdı. Artıq həmin
dövrdə bu kitabı əldə etmək bir
müşkülə çevrilmişdi. Nəinki
kitab köşklərində əsəri tapmaq
qeyri-mümkün idi, hətta kitabxanalardan alıb oxumaq belə
oxucular arasında böyük bir növbə
yaranmışdı. Oxucular bu kitabı əldə
etmək üçün hər gün kütləvi
kitabxanalara müraciət edir, növbəsinin nə vaxt
çatacağını səbirszliklə gözləyirdilər.
Əsəri yalnız kitab alverçilərindən
əldən etmək olardı. Onlar da
"Brilyant məsələsi” əsərinin qiymətini
fantastik dərəcəyə
çatdırmışdılar."Brilyant məsələsi”
oxucular tərəfindən necə sevinclə
qarşılandığı, əsərdə olan surətlərin
həyatdan götürülüb-götürülmədiyi
haqda C.Əmirova gələn məktublarda, onunla keçirilən
görüşlərdə öz əksini tapıb.Azərbaycan
Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
arxivində yazıçıya müxtəlif bölgələrdən
gələn məktublar saxlanmaqdadır. Məhz həmin
məktublarda oxucular əsərdə olan Yədullanın,
Klaranın şəxsiyyəti ilə maraqlanır, həmin cinayətkarların
doğrudan da həyatdan
götürülüb-götürülmədiyini bilmək
istəyirdilər. Oxucular həmçinin bu
cinayətkar dəstə ilə mübarizədə fədakarlıq
göstərən kapitan Əli Rüstəmov haqqında da məlumatlandırılmalarını
xahiş edirdilər.Bu suallara cavab verməzdən öncə
qeyd etmək istərdik ki, yazıçı görüşlərində
qələmə aldığı insanları həyatdan
götürdüyünü etiraf etmiş, lakin həmin şəxslərin
bəzilərinin adlarında müəyyən dəyişikliklər
etdiyini də bildirmişdi.
(Davamı gələn sayımızda)
Aslan Kənan
Aslan Kənan
Şərq.-
2018.- 23 fevral.- S.11.