Milli mətbuatımızın
“ Məşəl”I, “Tartan- partan”ı…
Cümhuriyyət
dövrünün satirik jurnalları azadlıq və istiqlal
düşmənlərini, imperializmin müstəmləkəçilik
siyasətini, geriliyi, cəhaləti və xurafatı “atəş”ə
tuturdu
(əvvəli ötən sayda)
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
illərində nəşr olunan çoxsaylı mətbu
orqanlar arasında satirik janra üstünlük verən
jurnallar da var idi. 1918-20-ci illərin satirik mətbuatı
mütərəqqi ideyaların carçısı olan
"Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin ənənələrindən
faydalanaraq, azadlıq və istiqlal düşmənlərini,
imperializmin müstəmləkəçilik siyasətini,
geriliyi, cəhaləti və xurafatı "atəş”ə
tuturdu. Satirik mətbu orqanlar xalqı elmi biliklərə yiyələnməyə
və müasirləşməyə səsləyirdi. Həmin
dövrdə milli ideyalı satirik nəşrlər -
"Şeypur”, "Zənbur” jurnalları ilə
yanaşı, bolşeviklərin nəşr etdirdiyi "Məşəl”
və s. jurnallar da çap olunurdu...
Cümhuriyyət dövründə
nəşr olunan satirik "Şeypur” jurnalının 7-ci
sayında "Mərqub” imzasıyla verilmiş "Təqsirkar
gücsüzdür” adlı məqalədə 1918-ci ilin mart
hadisələrində daşnakların təkcə Bakıda
13 min azərbaycanlını əsir götürməsi,
onların ev-eşiyini talan etməsi barədə danışılır:
"Bu on üç min nəfərin evi, məlum olduğu
kimi, Caparidze və Məşədi bəyin söylədiyinə
görə talan edilib. Aparılan aparılıb, yerdə qalan
stəkan, nimçə kimi şeylər
sındırılıb”. Məqalədə o da
vurğulanıb ki, ermənilərin törətdiyi vəhşilik
və talanın miqyası daha böyük olmuş,
bolşeviklər isə "camaatı həyəcana gətirməmək
üçün birə üç dəfə az demişlər”.
8-ci saydakı "Bu gün” məqaləsində
isə Andranikin "Qarabağda müsəlmanları
qırmağa başlaması”, Ermənistan hökumətinin
ona dəstək verməsi, ermənilərin əsassız
iddiaları nəzərə çatdırılır: "Həyasız
adamdan hər nə desən, baş verər. Bu həyasızlardan
biri də Ermənistan hökumətinin baş komandanı
Andranik kirvədir ki, yenə Qarabağda baş qaldırıb
müsəlmanları qırmağa başlayıb. Ermənistan
hökuməti də gözlərini yumub, əli ilə
işarə eləyir. Ermənistan hökumətinin nə
tövr siyasət yeritdiyini və nə fikirdə olduğunu təfsir
etmək artıqdır. Bu hökumət deyir ki, Qafqazda
Gürcüstan və Azərbaycan ola bilməz. Burda ancaq bir
Ermənistan ola bilər. Qafqazın hamısı ya gərək
Ermənistan olsun, ya da Ermənistana tabe kimi bir şey olsun”. Məqalə
müəllifi onu da vurğulayır ki, Tiflisdə
çıxan "Qruziya” qəzeti Upuçnin adlı rus
yazıçısının "Keçmiş xülyalar”
adlı məqaləsini öz səhifələrində dərc
etməklə ermənilərə cavab vermək istəyib.
"Azərbaycan” qəzeti də həmin məqalənin
tərcüməsini dərc edib. Bu məqalədə
Upuçnin aşkar şəkildə yazır ki, Qafqazda Ermənistan
adlı bir şey olmayıb. Ruslar Qafqazı tutanda burada bir
Gürcüstan olub, bir də Azərbaycan xanlıqları... Həmin saydakı "Teleqraf xəbərləri”ndə,
eləcə də "Özciyəzim” imzasıyla verilmiş
"Azərbaycan” adlı məqalədə Andranikin və
Biçeraxovun Zəngəzur və Cəbrayıl qəzalarında
soydaşlarımıza qarşı qırğınlar təşkil
etməsi, Ermənistanın Kaçaznuni hökumətinin buna
dəstək verməsi faktları önə çəkilib.
Bu sayda "Kənarçı Pompuşalı”nın
"Ziyalılarımız” felyetonunda bolşevik-daşnak
qüvvələrinin azərbaycanlılara qarşı törətdiyi
kütləvi qırğınlardan danışılıb. Həmçinin,
tarixi saxtalaşdıran, hətta Nuh peyğəmbərin, Adəm
ilə Həvvanın erməni olduğunu iddia edən ermənilərin
cəfəng uydurmaları satirik tənqid hədəfinə
çevrilib. Jurnalın 9-cu və 10-cu sayında "Teleqraf xəbərləri”ndə
də Andranikin vəhşilikləri faktlarla ifşa olunub.
Yuxarıda vurğuladığımız kimi, H.Həşimlinin
"Şeypur” jurnalının tədqiqi sahəsində atdığı
ən böyük addım onun tam şəkildə yenidən
nəşrinə nail olmasıdır.
"Şeypur jurnalı” adlı kitabda mətbu
orqanın bütün 14 sayında gedən ədəbi-bədii
və publisistik materiallar transliterasiya edilərək tam halda ədəbi
ictimaiyyətə təqdim edilib. Kitaba yazılmış irihəcmli
ön sözdə "Şeypur”da müxtəlif imzalarla
çıxış edən ayrı-ayrı ədəbi
simaların kimlikləri müxtəlif qaynaqlardan gətirilən
zəruri faktlarla göstərilib. Xüsusilə jurnalın nəşrinə
daha çox səy göstərən M.Sidqi və S.Mənsurun
"Şeypur”dakı fəaliyyəti daha çox
araşdırılıb. Jurnalda verilən qeydlərdən isə
məlum olub ki, onun maddi-texniki bazası heç də ürəkaçan
olmayıb. Ancaq buna baxmayaraq jurnal 14 nömrə çap oluna
bilib. Bu nöqteyi-nəzərdən M.Sidqi və S.Mənsur
böyük bir işin öhdəsindən uğurla gəlib.
Fikrimizcə, M.Sidqi və S.Mənsurun
gördüyü iş ədəbiyyatşünaslığımız
və mətbuat tariximiz üçün nə qədər
böyük və əhəmiyyətlidirsə, Əməkdar
elm xadimi H.Həşimlinin də apardığı tədqiqat
bir o qədər vacib və əhəmiyyətlidir”.
"Zənbur” jurnalı
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə nəşr olunan satirik jurnallardan biri də
"Zənbur” jurnalı idi. 1918-ci ilin aprel-noyabr aylarında
çap olunan "Zənbur”un təsisçisi "Türk Nəşriyyat
Cəmiyyəti” idi. 1909-cu ildə nəşr olunan eyniadlı
jurnalın və Molla Nəsrəddin ədəbi məktəbinin
davamçısı olan "Zənbur”un naşiri Mirzə
Əbdülxaliq Axundov, rəssamı isə Əzim Əzimzadə
idi. Jurnalda Əliabbas Müznib, Əli Nəzmi, Səməd Mənsur,
Hacı Qasım Səyyah kimi müəlliflər fəal
iştirak edirdi. "Zənbur” jurnalında Məmmədəli
Sidqi, Balaqardaş Səttaroğlu və başqa müəlliflərin
gizli imzalarla şeir və publisist yazıları dərc
olunurdu. Jurnaldakı rəngli karikaturalar rəssam Əzim
Əzimzadəyə məxsus idi. "Zənbur” jurnalı həftədə
bir dəfə çıxırdı. "Zənbur”
jurnalının meydana gəldiyi şərait "Azərbaycan
mətbuat tarixi antologiyası”nda təfsilatı ilə şərh
edilir: "Böyük inqilabçı-demokrat
yazıçımız Cəlil Məmmədquluzadənin məşhur
"Molla Nəsrəddin” jurnalı geniş xalq kütlələri
içərisində böyük şöhrət
tapdığı üçün o dövrün bir çox
mətbuat xadimləri bu jurnalın yolunu tutmağa
çalışır, onun kimi bir mətbuat orqanı
yaratmaq istəyirdilər”.
"Zənbur” jurnalı öz ətrafına
dövrün müxtəlif əqidəli, fərqli
dünyagörüşünə malik mütərəqqi
ziyalılarını toplamışdı. İctimai-siyasi məzmunlu
mətbuat orqanı olduğu üçün jurnalın səhifələrində
Azərbaycan xalqının həyat və məişətini əks
etdirən müxtəlif məsələlər
yer alırdı. "Zənbur” jurnalı "Molla Nəsrəddin”in
ideya istiqamətini özü üçün rəhbər
tutsa da, qoyduğu problemlərin ideya məzmunu və həlli
cəhətdən "Molla Nəsrəddin” səviyyəsinə
çata bilməmişdi. Hadisələrə
tənqidi mövqedən yanaşan jurnal istər məqalələri,
istərsə də karikaturaları vasitəsilə gerçəklikləri
göstərməyə, ictimai təfəkkür tərzi
formalaşdırmağa çalışırdı.
Ümumilikdə 70 nömrəsi dərc edilən "Zənbur”
junalı istər rəsmləri, istərsə də əsərlərilə
XX əsrin əvvəllərində mətbuat tariximizdə
satiranın qüvvətlənməsində mühüm rol
oynayıb. Jurnalda Azərbaycan teatrına, səhnə sənəti
ustalarına, o cümlədən Üzeyir bəy Hacıbəyliyə
qarşı haqlı-haqsız hücumlar edilirdi.
Maraqlıdır ki, Üzeyir Hacıbəyli "Zənbur”
jurnalı haqqında rəy yazmış, həm də mətbuatda
"Zənburçu”lara açıq məktubla
çıxış etmişdi: "Yazıq qələm,
yazıq oxucular, yazıq ədəbiyyat ki, tərbiyəsizlər
əlinə düşübdür! Nifrət, nifrət olsun
müqəddəs qələmi qərəzi-şəzsi aləti
edənlərə, nifrət!”.
"Məşəl”
və "Tartan-partan” jurnalları
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yarandıqdan
sonra milli mədəniyyətin inkişafı yolunda atılan
mühüm addımlardan biri ilk vahid ədəbi cəmiyyətin
- "Yaşıl qələm” cəmiyyətinin təşkili
oldu. Cəmiyyətin təsis toplantısı 1919-cu il avqustun
26-da keçirildi və 35 nəfərin iştirak etdiyi iclasda
Seyid Hüseyn cəmiyyətin sədri seçildi. Qəbul olunmuş məramnamədə göstərilirdi
ki, "cəmiyyətin məqsədi Azərbaycan
xalqının fikrən yüksəlməsinə
çalışmaq, Azərbaycan ədəbiyyatında
müşahidə edilməkdə olan yeniliyi qüvvətləndirmək,
onu türklüyə və sadələşməyə
sövq etməkdir”. Cəmiyyətin "Yaşıl qələm”
adlandırılması bununla izah olunurdu ki, "yaşıl rəng
baharı andırır, ümid və nicatın təzahürüdür”.
Cəmiyyət üzvlərinin əksəriyyəti
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasını ruh
yüksəkliyi ilə qarşılayan, Azərbaycanın
istiqlaliyyət qazanması ilə ədəbiyyatımızda
daha böyük uğurlar əldə ediləcəyinə
inanan, milli mədəniyyətin inkişafı yolunda
çalışan görkəmli ziyalılar, sənət
adamları idilər. 1919-cu ildə bolşevik ideyalarına
xidmət edən yazıçılar və jurnalistləri
birləşdirən "Qırmızı qələm” cəmiyyəti
də təşkil olunmuşdu. "Yaşıl
qələm”dəki yaşıl rəngin baharı, yeniliyi,
ümidi, nicatı andırırdısa,
"Qırmızı qələm”dəki qırmızı rəng
siyasi boya kimi - qanı, inqilabı, bolşevizmi rəmzləndirirdi.
Ədəbi-mədəni həyata "şimal küləyi”
gətirəcəyini vəd edirdi. Həqiqətən,
"Qırmızı qələm” Cəmiyyəti milli
bolşeviklərin ideoloji qanadı, təbliğat aləti
kimi formalaşırdı. Hətta, Qırmızı qələmçilər
nüfuzlarını və sıralarını artırmaq məqsədilə
"Yaşıl qələm”in sədri Seyid Hüseynə
alternativ olaraq Seyid Cəfəri "Qırmızı qələm”
cəmiyyətinə sədr, birincilərin katibi Ağa
oğlu Məhəmmədin əvəzinə Ağa Məhəmmədəlini
özlərinə katib seçdilər. Məhz
bu cəmiyyətin təşəbbüsü ilə yeni
"Məşəl” satirik jurnalı yaradıldı. "Məşəl”in
ilk nömrəsi Rusiya bolşeviklərinin Azərbaycan
Parlamentində siyasi nümayəndəsi olan Əliheydər
Qarayevin redaktorluğu ilə noyabrın 13-də işıq
üzü gördü.
Lakin "Şeypur”, "Məzəli”,
"Babayi-Əmir” kimi məcmuələrdə fəal
iştirak edən milli düşüncəli qələm
adamları "Qırmızı qələm” Cəmiyyəti
və onun "Məşəl” satirik jurnalı ilə əməkdaşlığa
üstünlük vermirdilər. Çünki bu jurnal
Qırmızı qələmçilərin "xalqa
xidmət”də yanıldıqlarını, Azərbaycanın
istiqlalına və müstəqilliyinə qarşı ironik
münasibətlərini müşahidə edirdi.
Əliheydər Qarayevin rəhbərliyi ilə
nəşr olunan "Tartan-partan” həftəlik satirik
jurnalı isə 1918-ci ildə Tiflisdə işıq
üzü görüb. Lakin yeganə nümunəsi
çıxdıqdan sonra zərərli istiqamətinə
görə çapı qadağan edilib.
İsmayıl
Şərq.-
2018.- 5 iyun.- S.11