Sabir Azəri
təkcəədəbiyyatda deyil, publisistikada da öz
sözünü deyib
O, 34 il ərzində mətbuatda,
radioda jurnalistikanın inkişafına xidmət edib
Azərbaycan ədəbiyyatı ilə
yanaşı, ölkənin mətbuat həyatında da
özünəməxsus yeri olmuş tanınmış şəxslərdən
biri də görkəmli yazıçı-publisist, 1964-cü
ildən Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin üzvü olan
Sabir Azəri (Tatlıyev) idi. Sabir Azəri 1938-ci il martın
22-də Azərbaycanın Ağstafa rayonunun Dağkəsəmən
kəndində dünyaya gəlib.
Həmin kənddə orta məktəbi bitirdikdən
sonra Azərbaycan Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsinin
Jurnalistika şöbəsində təhsil alıb. Elə ilk
yazılarını da tələbə ikən yazmağa
başlayıb. S.Azəri universiteti bitirəndən sonra, yəni
1961-ci ildən etibarən 33 il ərzində mətbuat sahəsində,
radioda çalışıb. Yazıçı-publisist əvvəlcə
"Azərbaycan gəncləri” qəzetində fəaliyyətə
başlayıb. Jurnalistika üzrə tam kursu bitirdikdən
sonra ona qəzetin ədəbi işçisi ixtisası
verilib. Tez bir zamanda oxucuların rəğbətini qazanıb.
Bir il sonra Azərbaycan Dövlət Televiziya və Radio
Verilişləri Şirkətində redaktor vəzifəsinə
dəvət alıb. Televiziyadan sonra "Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzetində publisistika şöbəsinin
müdiri vəzifəsini icra edib. Bir müddət sonra
"Ulduz” jurnalında nəsr şöbəsinin müdiri, məsul
katib və baş redaktorun müavini olub. Tələbəlik
illərində ədəbi fəaliyyətə başlayan
Sabir Azərinin "Dalanda” romanı Moskvada "Sovetski pisatel”
jurnalında və onun əlavəsi "Roman-qazeta”da kütləvi
tirajla buraxılıb. Romanın kitab halında 3 milyon 500 min
nüsxə nəşr olunması yazıçının
yaradıcılığına ciddi maraq oyadıb. Həmin
tarixdən sonra "Molodaya qvardiya” və "Sovetski pisatel” nəşriyyatları
publisistin povest və hekayələrini dönə-dönə
kütləvi tirajla buraxıblar. Sabir Azərinin "Qorxu”
povesti 1990-cı ildə "Karvan” jurnalında, "Sonsuzluq”
romanı isə "Azərbaycan” jurnalında dərc olunub. Yazıçı yaradıcılığı boyu
otuza yaxın kitab yazıb. Əsərləri keçmiş
sovet xalqlarının, habelə ingilis, alman, ispan, fin, hind,
türk dillərinə tərcümə edilib. 1993-cü ildən
sonra görkəmli publisist sərbəst
yaradıcılıqla məşğul olmağa
başlayıb. 2010-cu ilin yanvarında infarkt keçirən
və ağır vəziyyətdə Neftçilər Xəstəxanasına
yerləşdirilən yazıçı iki həftə sonra
dünyasını dəyişib.
Qocaman jurnalist, Əməkdar jurnalist Məzahir
Süleymanzadə "Şərq”ə
açıqlamasında deyib ki, Sabir Azəri çox
güclü qələm sahibi, tanınan və sevilən
publisist olub: "Hamımız onun imzasını
tanımışıq və oxumuşuq. Ümumiyyətlə,
Sabir Azəri həm mətbuat, həm də ədəbiyyat aləmində
tanınan, hörmət edilən şəxs olub. Onun publisist
yazıları, mətbuatda fəaliyyəti əsasən ədəbi
yazılarla bağlı idi. Çox təəssüf ki, həyat
bizi qarşılaşdırmayıb, birlikdə işləmək
şansımız olmayıb”.
Sabir Azəri nəsr
yaradıcılığına oçerk və hekayələrlə
başlayıb. İlk nəsr əsərləri uşaqlıq
xatirələrinə və kənd həyatı materialına
əsaslanıb. "Nişan üzüyü”, "Kar qaya”
kitablarından sonra ictimaiyyət tərəfindən
tanınıb.
Keçən əsrin 70-ci illərində
Sabir Azərinin yaradıcılığını
qısqananlar onu "pantürkist” kimi qələmə verməyə,
bununla da yazıçını gözdən salmağa səy
göstəriblər. Əlbəttə, həmin dövr
üçün bu cür ittiham çox ağır idi.
Xüsusən, yazıçının 1973-cü ildə
"Tatlıyev” soyadından imtina edərək və
özünə "Azəri” soyadını götürməsi
ona qarşı olan təzyiqlərin artmasına gətirib
çıxarıb. Ancaq Sabir Azəri sovet dövründə
azərbaycanlı olması və "Azəri” soyadı ilə
fəxr etdiyini bildirib.
Professor Bədirxan Əhmədov Sabir Azəri
ilə bağlı qələmə aldığı məqalədə
yazıb ki, ötən əsrin 70-80-ci illərinin gəncliyi
də yazıçını əsasən "Kar qaya” və
"Dalanda” povestlərinin müəllifi kimi tanıyıb.
Lakin yazıçı qələmə aldığı
bütün hekayə, povest və romanları ilə ədəbi
prosesin həmişə diqqət mərkəzində olub. Fərdi
üslubu, yazı tərzi ilə müasir ədəbiyyat
tarixində də özünəməxsus yer tutub.
Yaradıcılığına və ədəbi fəaliyyətinə
rəğmən, adekvat qiymətini almayıb. Özü və
əsərləri haqqında yetəri qədər
araşdırmalar aparılmayıb. Yaxud bir qədər
də səmimi desək, əlində müəyyən
imkanlar olsa da əsərlərinin çapı və təbliği
ilə məşğul olmayıb. Ədəbi cameədə
xarakteri, təmkini, hadisələrə münasibətdə
obyektivliyi və sabitliyi ilə seçilən Sabir Azəri həmişə
şəxsi ləyaqətini qorumağa
çalışıb. Yazıçı vicdanının səsinə
qulaq asıb, ürəyinin hökmü ilə
yazıb-yaradıb.
Zaman keçdikcə
yazıçının yaradıcılığının
mahiyyəti bütün təfərrüatı ilə üzə
çıxıb. Üç cildlik "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi” kitabımı yazarkən ötən
əsrin ədəbi həyatında Sabir Azərinin
özünəməxsus sabit, bitkin bir yerinin olduğu bəlli
olur. Sovet rejiminin sərt senzura, yaxud
sosrealizm çərçivəsində yazıb
yaratdığı ilk bədii uğuru olan "Kar qaya”,
"Yol üstündə toy”, "Sarı at” trilogiyasından
bu yana yazdığı əsərlərindəki
obrazlarının, xarakterlərinin daşıdığı
ictimai yük, dilin canlılığı, süjet xətlərinin
dinamizmi, yazı manerası ədəbiyyat tarixindəki
mövqeyini qoruyub saxlayır. Yaradıcılığının
sonrakı mərhələsində qələmə
aldığı çoxlu hekayələrini, "Duman çəkilir”,
"Darıxan şəhər”, "Gecə məşəl
yanır”, "İlk təkan”, "Bozdağın
nağılı”, "Günəşə sarı gedəndə”,
"Ölə bilməyən adam” povestlərini, "Dalanda”,
"Sonsuzluq” romanlarını bir ümumi cəhət birləşdirir.
Yazıçı ədəbi və publisistika fəaliyyətinin
böyük bir mərhələsini sovet dövründə
keçməsinə rəğmən, rejimin mövzu
aktuallığına tamamilə biganə qalıb. Onun
yaradıcılığında nəinki konyuktura ilə
yazılmış əsər, hətta ayrı-ayrı epizod,
süjet xətləri belə tapmaq çətindir. Sovet
rejimindən sonra da konyukturadan uzaq olub, orijinal, sabit
yazıçı təcrübəsinə, qələminə,
şəxsi ləyaqətinə, vətəndaş cəsarətinə
sadiq qalıb. Sabir Azərinin sağlığında qələmə
aldığı publisist əsərləri on min tirajlarla
Bakıda, Moskvada, eləcə də keçmiş sovetlərin
ayrı-ayrı müttəfiq respublikalarında tərcümə
edilərək otuz dəfədən çox nəşr
olunub. Böyük oxucu kütləsi qazanıb. "Dalanda”
romanından sonra "İlk təkan” povesti də milyon
yarım tirajla Moskvada "Roman-qazeta”da dərc olunub.
Yazıçı özü də tərcümələrlə
məşğul olub. R.Həmzətovun "Mənim
Dağıstanım” kitabının birinci hissəsini dilimizə
çevirib. Onun ssenarisi əsasında "Köhnə bərə”
bədii filmi çəkilib. Sabir Azəri Azərbaycan ədəbiyyatının
altmışıncılar nəslinə mənsubdur.
Yazıçının nəsr təcrübəsinin
formalaşmasında onun müxtəlif mətbuat
orqanlarında çap etdirdiyi hekayələri başlıca
yer tutur. Mətbuatda dərc olunan, daha sonra kitab halına
salınan bu hekayələr forma və strukturuna görə, ənənəvi
nəsr düşüncəsindən tamamilə fərqlənən
əsərlərdir. "Qağayılar ağlayır”,
"Qonaq”, "Payızın ilk günü”, "Dostluq”,
"Qisas”, "Durnalar qayıdır”, "Bir tikə
çörək” və s. hekayələrinin hər biri
lirik-poetik düşüncə tərzi, daxili dinamizmi və
dramatizmi ilə oxucunu düşündürür. Bu hekayələrdə
yazıçı insan və onun xarakterlərinin gizlinləri,
çoxyönlülüyü, cəmiyyət və təbiət
münasibətlərinin mürəkkəblikləri ilə
bağlı problemləri qələmə alır.
Bu hekayələr yazıçının
yalnız təbiət təsvirləri ilə yadda qalmır, hər
biri roman mövzusu olacaq təbiətlə cəmiyyətin
dialoq zərurətini anladır. Publisist qələmə
aldığı yazılarında göstərmək istəyir
ki, dünyanın, cəmiyyətin, bir qədər də
konkret düşünsək, gələcək nəsillərin
taleyi bizim torpağa, dağlara, çaylara olan münasibətimizdən
asılıdır. "Darıxan şəhər”,
"Duman çəkilir”, "İlk təkan”, "Günəşə
sarı gedəndə”, "Dalanda” povest və romanları
yazıçının bir nasir kimi
professionallığını, səriştəliliyini ortaya
qoyur. Ən əsası isə yazıçı bu əsərlərində
hadisələrə mənəvi-psixoloji aspektdən, təbiət-cəmiyyət
prizmasından yanaşmağı bacarır. "Duman
çəkilir” povestində Azərbaycan nəsrində
müxtəlif rakurslardan işlənmiş 20-ci illərdə
yeni quruluşun gətirdiyi kataklizmləri göstərməyə
çalışır. Sabir Azəri nəsrinin əsas
xüsusiyyətlərindən biri simvolikanın, bədii
şərtiliyin, metaforik qatların bir sistem şəklində
olmasıdır. Bütün bunlar müəllifə cəmiyyət
problemlərini açmağa və oxucunu
düşündürməyə geniş imkanlar
açır.
S.Azərinin qəhrəmanları heç zaman
yaşadıqları mühitə seyrçi qalmırlar.
Yaşadıqları problemləri həll etməyə,
analitik-assosiativ təhlillər aparmağa
çalışırlar. "Günəşə
sarı gedəndə”, "İlk təkan”, "Qorxu”,
"Gecə məşəl yanır” və s. əsərlərində
yazıçı həyat həqiqəti ilə bədii
gerçəkliyin sintezini yaratmağa çalışıb.
"Ölə bilməyən adam” povestində isə Kor Fətinin
faciəsi ictimai münasibətlər fonunda
açılır. S.Azəri nəsrinin əsas
xüsusiyyətlərindən olan bədii detal üzərində
qurulmuş süjet xəttində Kor Fətinin taleyi təsvir
edilib. Son günlərini kənddəki evində
deyil, məzarlıqdakı türbədə yaşayan,
ölümünü gözləyən Kor Fətinin kənddən
kənar gəzməsi, heç kimin gözünə
görünməməsi ictimai səbəblərlə
bağlanılır. Hekayədə bildirilir ki,
müharibə zamanı kənd soveti sədri işləyən
Kor Fəti camaata qan uddurub, altlarındakı döşəyə
qədər yığıb müharibəyə göndərib.
İndi isə müharibə bitib, çox şey dəyişib.
Kor Fətinin arvadı ölüb, əlindəki hakimiyyət
də itib. Heç kim onu danışdırmır, o isə
türbəyə gələrək ölümünü
gözləyir. Ona görə buraya gəlirdi ki, heç kim
onun can verməsini görməsin. Yazıçı
xalqa qarşı amansız mövqe tutan insanların cəmiyyət
tərəfindən kənara atılmasını bədii
şəkildə göstərmək istəyirdi. Əslində
Kor Fəti diri-diri özünü basdırmışdı.
İndi isə istəyi odur ki, son nəfəsində camaat
günahını bağışlasın, kəndə
qayıtsın və insanların arasında ölsün.
Qısa məqalə ilə 72 illik ömür
sürmüş görkəmli publisist və ziyalı Sabir Azərinin
yaradıcılıq portretinin sadəcə bəzi məqamları
üzərində dayanmaq mümkündür. Lakin bəzən
qısa mətn də yazıçının şəxsiyyəti
və yaradıcılığı ilə bağlı müəyyən
qənaətlərə gəlməyə imkan verir. Qənaət
isə ondan ibarətdir ki, altmışıncılar nəsrinin
bənzərsiz nümayəndəsi, sözə bağlı
bir ömür yaşamış Sabir Azərinin
yaradıcılığı ədəbiyyatın ən
yaxşı səhifələrindən birini təşkil
edib.
İsmayıl
Şərq.-
2018.- 2 may.- S.11