SOVET
HAKİMİYYƏTİNİN İLK
İLLƏRİNDƏKİ MƏTBUATIMIZ...
O dövrdə nəşr olunan qəzetlər
kommunist ideologiyasının güclü təsiri altında fəaliyyət
göstərsə də, öz milli varlığını
nisbətən qoruyub saxlaya bilirdi
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra mətbuatın
inkişafı daha çox partiyalı mövqe ilə bağlı
idi. Respublikanın "Kommunist”, "Bakinski
raboçi”, "Vışka”, "Azərbaycan gəncləri”,
"Molodyoj Azerbaydjana”, "Bakı” və s. mətbuat
orqanlarında kommunist ideologiyası ilə bağlı məsələlərlə
yanaşı, respublikanın iqtisadi, elmi, mədəni
inkişafı ilə əlaqədar problemlər də öz əksini
tapırdı. İdeoloji buxovların mövcudluğuna
baxmayaraq, öz səhifələrində
müxalif fikrə yer verən, o dövr üçün
doğrudan da vətənpərvər ruhlu məqalələr
dərc edən mətbuat orqanları milli şüurun və
özünüdərkin formalaşdırılmasında
böyük rol oynayırdı. Bu qəzetlərin
xalqımızın dil, ədəbiyyat və mədəniyyətə
həsr etdiyi, azərbaycançılıq ideyasına xidmət
edən yazıları bu gün də aktual olaraq qalır və
totalitar rejim şəraitində belə Azərbaycan
jurnalistikasının mövqeyini nümayiş etdirir. Sovet hakimiyyəti illərində Azərbaycan mətbuatı
kommunist ideologiyasının güclü təsiri altında fəaliyyət
göstərsə də, öz milli varlığını
nisbətən qoruyub saxlaya bilirdi. Əldə etdiyi zəngin ənənələri
davam etdirərək respublikanın ictimai-siyasi həyatında
fəal rol oynayırdı. Dövrün təhlili
baxımından 1930-cu illərin Azərbaycan mətbuatının
özünəməxsus yeri var. Sözügedən mərhələ
mətbuat tarixi üzrə araşdırmaçı, tarix
üzrə fəlsəfə doktoru, "Şərq” qəzetinin
baş redaktoru Akif Aşırlının "Azərbaycan mətbuat
tarixi, 1920-1990-cı illər” adlı kitabında ətraflı
işıqlandırılıb. Müəllif
qeyd edib ki, 1930-cu illərin əvvəllərində Sovet
İttifaqının hər tərəfində olduğu kimi,
Azərbaycanda da təşəbbüskarlığa təzyiq,
direktiv amirlik, dövlət orqanları və partiya təşkilatlarında
Stalin "üslubu”nun tətbiqi ölkədə gərgin-ictimai
siyasi vəziyyət yaratmışdı. Kitabda vurğulanıb ki, 1927-ci ildə Kommunist Partiyasının
XV qurultayı keçirilib və ilk beşillik planının
tərtib edilməsinə dair direktivlər qəbul olunub:
"1927-ci ilin noyabrında keçirilən partiyanın XIII
qurultayı Azərbaycanın tam inkişafını yox, mərkəzin
ona diktə etdiyi şəkildə neftdən sonra pambıqçılığın
inkişafını əsas məsələ kimi diqqətə
gətirdi. Direktivlər sovetlərin tərkibində
olan respublikaların iqtisadiyyatını planlaşdırarkən
İttifaqın ehtiyac və tələbatını nəzərdə
tutmağın vacibliyini vurğulamaqla yerli, milli mənafeləri
arxa plana keçirir, mərkəzin diktəsinə zəmin
yaradırdı. Stalinin beşillik plana müdaxiləsi nəticəsində
nəzərdə tutulmuş planı
artırırdı ki, bu da zorakı
inzibatçılığın genişlənməsinə gətirib
çıxarırdı. Partiya bundan istifadə edərək
"inkişafa mane olan qüvvələrə"
qarşı mübarizə metodu seçir, digər tərəfdən
isə sosializm yarışını genişləndirmək
şüarını irəli sürürdü. Bu hərəkata
təkan vermək məqsədilə 1929-cu ilin yanvarında
"Pravda" qəzetində Leninin "Yarışı necə
təşkil etməli" məqaləsi çap olundu. Bu məqalə Azərbaycan mətbuatında təkcə
dərc edilmədi, mətbuatın əsas müzakirə
mövzusuna çevrildi, şərhlər, yazılar
işıq üzü gördü. "Kommunist",
"Bakinski raboçi", "Gənc işçi" qəzetləri,
"Komsomol", "Maarif və mədəniyyət"
jurnalları və digər partiyalı mətbu orqanlarda mərkəzin
yeritdiyi bu siyasət təqdir edilir, fərdi təsərrüfatların
ləğvini, kollektiv təsərrüfatçılığı
təbliğ edirdilər. Həmin dövrdə çap olunan
yazıların başlıqlarına baxmaq kifayətdir ki,
zamanın tələbinə uyğunlaşdırılan Azərbaycan
mətbuatının vəziyyəti aydın olsun.
"Qadınları da yarışa cəlb etməli",
"Yeni həyata doğru", "Hücum" kimi sərlövhələr
1930-cu il jurnalistlərinin ən çox istifadə etdikləri
məqalə başlıqları idi. Jurnalistlər tək təbliğat
mahiyyətli yazılar yazmır, kollektivləşmənin əleyhinə
olan insanları nəinki tənqid, təhqir edir, hətta
bolşevik quruluşunun düşməni elan edirdilər.
Bölgələrə ezam olunur, təsərrüfat rəhbərləri
ilə birgə partiyanın tapşırıqlarını həyata
keçirirdilər. Azərbaycan sovet
dövrü mətbuatının ağsaqqallarından olan, bir
müddət "Kommunist" qəzetinə redaktorluq edən
Əli Vəliyev haqda Mehdi Hüseyn 1930-cu ildə
yazırdı: "Əməkçi kütlənin
bağrından çıxan Əli Vəliyev kənd həyatını,
kənddə sinfi mübarizəni duyaraq, görərək
və onda bilavasitə özü iştirak edərək
yazırdı". Partiya fəallarının, Azərbaycan
jurnalistlərinin zorən inzibati tədbirlərə cəlb
olunması müsbət nəticə vermirdi. Azərbaycanda
böhran yaşanırdı. Moskvadan ötürülən
tapşırıqlar əks-effekt doğururdu. Partiyanın
"təkərciyi və vintciyi" olan Azərbaycan mətbuatı
aqrar islahatlara mane olan qolçomaqlara, anti-milli ünsürlərə
qarşı davamlı təbliğat aparırdı. Təsərrüfatı,
əmlakı zorla kollektivləşdirilən kəndlilərin
etirazını "kapitalist təhlükəsi" kimi qiymətləndirirdi.
Zora, təqib və təzyiqlərə əsaslanaraq
aparılan siyasət ağır nəticələr
doğururdu. Kolxoza daxil olmaq istəməyənlər
sıxışdırılır, təqib edilir, seçki
hüquqları əllərindən alınırdı.
Ortabablar antisovet, antikommunist, "əksinqilabi aktiv"
adı ilə həbs olunub güllələnir, ailə
üzvləri isə Sibirə, yaxud Orta Asiyaya və ya
Qazaxıstana sürgün edilirdi. Onları vaqonlara
doldurur, Sibir və Qazaxıstana gedən dəmiryollarında həftələrlə
saxlayır, min bir əzaba düçar edirdilər. Kəndlilərin
"şübhəli görünən" qismi isə
respublikanın daxilində xüsusi yaşayış
düşərgələrində saxlanılırdı”. Araşdırmaçı bildirib ki, 30-cu illərdən
başlayaraq Azərbaycan mətbuatı insanların cəzalandırma,
repressiya olunması alətinə çevrildi: "Öz
şəxsi əmlakını kolxoza verməyənlər,
kollektivləşməyə etinasız yanaşanlar mətbuat
səhifələrində xalq düşməni elan edilirdi.
Jurnalistlər bu tip insanların aşkarlanıb cəzalandırılmasında
partiya-sovet orqanlarının köməkçisi
funksiyalarını daşıyırdılar. Stalin
şəxsiyyətinə pərəstişin
formalaşması da 30-cu illərin ortalarından
başlayır, təkcə fəhlə və kəndlilərin
deyil, xalqın dəyərli ziyalılarının, ədiblərinin,
elm adamlarının 37-ci ilin repressiya
"maşınında" məhv edilməsi prosesinə
hazırlıq aparılırdı. Bu cür
kütləvi təqib-təzyiq mexanizmlərinin işlədiyi,
insanların əmlakının zorla alınıb fərdi təsərrüfatların,
təşəbbüslərin ləğv edildiyi dönəmdə
yeni sovet insanının savadsızlığını aradan
qaldırmaq üçün tədbirlər də həyata
keçirildi. 30-cu illərin başlanğıcında
savadsızlığın ləğvi sahəsində kütləvi
tədbirlərə başlanıldı. Aparılan tədbirlərin
nəticəsində fəhlə və kəndlilərin
oxuyub-yazmağa marağı getdikcə artırdı. Azərbaycan
mətbuatı bu işin həyata keçirilməsində
böyük fədakarlıqlar göstərir, qəzetlər
əlifbanı öyrənənlər üçün
xüsusi səhifələr ayırır, metodiki məqalələr
çap edir, qabaqcıl "mədəni əsgərlərin"
iş təcrübəsini yayırdılar. "Kommunist",
"Kəndli qəzeti", "Komsomol" jurnalının
bütöv səhifələri "Savad kursları"na həsr
olunurdu. 1930-cu ildən başlayaraq bir çox savad məktəblərində,
qruplarında əlifbanı öyrətməklə
yanaşı, "siyasi dərslər" təlim olunurdu,
ölkədəki vəziyyət, partiyanın siyasəti izah
edilirdi. Savadsızlığın ləğv
edilməsi işinin zəhmətkeşlərin siyasi maariflənməsi
ilə əlaqələndirilməsi partiya və hökumətin
maraqlarına tam cavab verirdi. Çünki bu yolla hakim
"siyasət və ideologiya" kütlələrin
şüuruna yeridilməli, onlar "sosializm"in tərəfdarları
kimi tərbiyələndirilməli idilər.
Savadsızlığın ləğv edilməsi tədbiri əlifba
islahatının keçirilməsi ilə paralel
aparıldı. "Bakinski raboçi" qəzeti 22 iyul
1928-ci il tarixli sayında əlifba islahatı ilə
bağlı yazırdı: "Azərbaycanın əldə
edəcəyi ümumi savadlılıq yalnız yeni əlifba
sayəsində mümkündür". Yeni
türk əlifbasının tətbiqi üçün
yaradılan komissiyaya Səmədağa Ağamalıoğlu rəhbərlik
edirdi. 1929-cu il yanvarın 1-dən Azərbaycan SSRİ-nin yeni əlifbaya
keçməsi rəsmən elan olundu və hökumətin
"Azərbaycanın bütün fəhlələri və kəndlilərinə"
müraciəti qəbul edildi.
"Yeni yol" qəzeti bu barədə 21 iyun
1928-ci il sayında yazırdı: "Yeni əlifbanın tətbiqi
savadsızlığın ləğv edilməsi işini xeyli
asanlaşdıracaq, kütlələrin maariflənməsi
yüksəlişinə böyük maraq yaradacaqdır".
Azərbaycan SSR Ali Sovetinin növbəti sessiyası 1939-cu ilin
iyulunda latın əlifbasının kirillə əvəz
edilməsi haqqında qanun qəbul etdi və bu qanun 1940-cı
ilin yanvarın 1-dən qüvvəyə mindi. Bununla da ölkədə
rus dilinin fəaliyyət dairəsi genişləndirildi. Beləliklə, tarixən qısa zaman kəsiyində
Azərbaycanda iki dəfə əlifba dəyişildi.
Çoxcəhətli, rus şovinizmindən doğulan milli mədəniyyətlərin
sıradan çıxarılmasına yönələn bu tədbir
Azərbaycan mətbuatının jurnalistikasının
inkişafının qarşısını aldı.
Savadsızlığın ləğvi ilə oxucu
auditoriyası qazanan qəzetlər öz oxucularının bir
qismini itirdi. Bu dövrdə qəzetlər rəsmi dövlət
siyasətinin "marksist-leninçi" ideyalarının təbliği,
sosialist qurucuları olan yeni insanların formalaşması
üçün güclü partiya silahı idi. Qəzetlərin keyfiyyətli çapı
üçün mətbəələrin yaradılması
prosesinə diqqət yönəldilirdi. 1933-1934-cü illərdə
Bakıda böyük texniki imkanlara sahib "Mətbuat
sarayı" adlı mətbəə fəaliyyətə
başladı. SSRİ məkanında aparılan inzibati-ərazi
dəyişikliyi ilə əlaqədar olaraq 1930-cu ilin
avqustunda qəzet şəbəkəsinin yenidən
qurulması, inkişafı haqqında qərar qəbul etdi. Həmin qərarın əsasında SSRİ məkanında
olduğu kimi, Azərbaycanda rayon qəzetlərinin geniş
şəbəkəsinin yaradılmasına
başlanıldı. Yeni rayon qəzetləri işıq
üzü gördü. Bu dövrdə rayonlarda yeni mətbəələrin
qurulması yönündə Bakı poliqrafiya tresti tərəfindən
həyata keçirilirdi. Artıq 1932-ci ilin
axırlarında respublikamızın 32 rayonunda mətbəə
təşkil edildi. 1932-ci ildə ilk dəfə rus və Azərbaycan
dilində "Azərbaycan bədən tərbiyəçisi"
adlı ixtisaslaşmış idman qəzeti nəşrə
başladı. Azərbaycanda idman mətbuatı tarixinin
başlanğıcının əsası qoyuldu və bu
sahədə ixtisaslaşan jurnalist kadrları yetişdi. Fəaliyyətinin
ilk illərində 4 səhifə həcmində nəşr
olunan qəzet təkcə respublikamızda deyil,
keçmiş SSRİ məkanında özünə xeyli
sayda oxucu toplamağa müvəffəq oldu. Qəzetin
ilk baş redaktoru tanınmış yazıçı
Aleksandr Kikiadze idi. 1934-cü ilin sentyabr ayının 2-də
"Kommunist maarifi" qəzeti işıq üzü
gördü. Qəzetin əsas ideya istiqaməti, fəaliyyət
dairəsi "mədəni inqilab"la məhdudlaşmır,
xalq maarifinin, yeni sovet düşüncəli pedaqoji
kadrların hazırlanması işinə
kömək məqsədi daşıyırdı.
"Kommunist maarif"i Azərbaycan sovet təhsilinin, maarifinin
təbliğat ruporu kimi nəzərdə tutulsa da, müəyyənləşmiş
çərçivələrdə cəmiyyətin problemlərinə
də toxunur, bədii ədəbiyyata yer verir, klassiklərimizin
yaradıcılığı, şəxsiyyəti barəsində
yazılar çap edirdi. Qəzet dövrün ziyalı
auditoriyasını formalaşdırmağa
çalışırdı. 1938-ci ildə "Kommunist
maarifi"nin adı dəyişdirildi, "Müəllim qəzeti"
adı ilə nəşrini davam etdirdi. Aparılan statistik
göstəricilərə görə, 1939-cu ildə Azərbaycan
dilində 80-dən artıq qəzet nəşr olunurdu. Bir
çox müəssisələrin, sovxoz və kolxozların
da öz qəzetləri vardı. 1937-ci ildə 834 min nüsxə
tirajla 45 jurnal çıxırdı”.
İsmayıl
İki
sahil.- 2018.- 13 noyabr.- S.11