"Radioda
çalışmaq çox maraqlıdır”
Cəlalə
Nəzəroğlu: "Onun da özünə aid xüsusi
sehri var"
"Kim
ki, peşəkarcasına jurnalistikaya gəlib və ordan
aparıcılığa keçib, məncə, həmin
şəxslərin belə bir dərdi yoxdur"
İnformasiya
daşıyıcılığında radio böyük əhəmiyyət
daşıyır. Qəzetlərdə, internet resurslarında
olduğu kimi, radioda da dil və nitq problemi, yəni fikrin sərbəst
çatdırılması önəmli yer tutur. Nitqin mükəmməl
olması bir tərəfdən jurnalistin peşəkarlığından
xəbər verirsə, digər tərəfdən
informasiyanın aydın və mükəmməl
ötürülməsi ilə oxucuya, dinləyiciyə,
tamaşaçıya səviyyəli xidmət rolunu
oynayır.
Radioda
çalışmağın üstün və çətin
tərəfləri ilə bağlı "Şərq”in
suallarını cavablandıran natiqlik sənəti üzrə
mütəxəssis, ASAN Radionun aparıcısı Cəlalə
Nəzəroğlu deyib ki, radioda görüntü
olmadığına görə, aparıcının öhdəliyi
olduqca çoxdur:
"Ünsiyyətdə
bədən dili, yəni jestlər və mimikalarımız təxminən
60, səsimiz 30, sözlərimiz isə cəmi 10 faizlik təsirə
malikdir. Radio aparıcısı bədən dilindən istifadə
etsə belə, dinləyici onu görmür. Deməli, bədən
dilinə aid olan 60 faizlik təsir avtomatik olaraq sözün və
səsin üzərinə yüklənir. Aparıcının
istehza etdiyini, qaşlarını
çatdığını, gülümsədiyini
görmürük. Amma radio aparıcısı o qədər
peşəkar olmalıdır ki, bütün bu
sadaladıqlarımızı səsi vasitəsilə
çatdıra bilsin. Burda bir çox məsələlər,
o cümlədən pauza və məntiqi vurğular önəmli
rol daşıyır. Söz sırasını dəyişmədən
eyni cümləni müxtəlif mənalarda deyə bilərik.
Radio
jurnalistikasında pauzalar da xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Məsələn, "gənc”
sözünü deyirik və pauza işarəsini, yəni
"/” işarəsini qoyuruq. "Gənc / qızların istəyini
yerinə yetirdi”. Eyni cümləni yenidən yazırıq və
bu dəfə "/” işarəsini "qızlar”
sözündən sonra qoyuruq. Söz sırası dəyişmədi,
yalnız pauza dəyişdi. Birinci cümlədə söhbət
sanki hansısa cavan oğlandan gedir və o qızların
hansısa istəyini yerinə yetirir. İkinci cümlədə
isə gənc qızlardan söhbət gedir. Adı çəkilməyən
kimsə gənc qızların istəyini yerinə yetirir.
Sözün yaxşı mənasında aparıcının səsi
ilə "oynaması” bu qədər önəmlidir”.
-
Aparıcılar radioda işləməyin daha asan olduğunu
düşünürlər. Məsələn, hazır mətni
oxuyaraq səsləndirə bilirlər. Bu, nə dərəcədə
düzgündür?
-
Əslində haqsız hesab edilmirlər. Televiziyada
aparıcı efirə çıxmaqdan ötrü hər
şeydən əvvəl vizual olaraq hazırlıqlı
olmalıdır. Bu da uzun bir prosesdir. Onun saçı,
makiyajı, geyimi, projektorların altında
quraşdırılmış studiyada oturuşu önəmlidir.
Əgər aparıcı efirə çıxmağa tam hazırlıqlı
deyilsə, davamlı olaraq çıxışını
kağızdan oxuya bilməz. Bu onun qeyri-peşəkar
olduğunu göstərir. Amma radio aparıcısı əvvəlcədən
etdiyi araşdırmanı oxuyurmuş kimi yox,
danışırmış kimi vərəqdən səsləndirə
bilər. Məhz radio aparıcısının
üstünlüklərindən biri də budur.
- Belə
bir fikir də var ki, radioda çalışan
aparıcıların sonra televiziyaya gəlməsi onlar
üçün olduqca asan olur. Sizcə də bu belədirmi?
-
Əslində məntiqli görünür. Daha öncə
mikrofonla, insanla təmasda olan aparıcı bir qədər
püxtələşmiş olur. Üzü görünmədiyi
və radioda çalışdığı üçün
ilkin həyəcanının çox hissəsini yük kimi
çiynindən atır. Bu, bir istisnadır. Çünki elə
adamlar var ki, illər boyu radioda çox sərbəst
danışır, canlı yayımlarda heç bir
sıxıntı çəkmir. Amma televiziyada efirə
çıxanda projektorların altında oturarkən, canlı
yayıma saniyələr qalarkən, kameranın obyektivinə
baxıb danışarkən dəhşətli dərəcədə
həyəcan keçirir. Hər şey vərdişdən
asılıdır. Zaman keçdikcə bu həyəcan da
aradan qalxır. Əgər aparıcı öz peşəsini
sevirsə, özünə, işinə, sözünə,
verilişinə hörmət edirsə, çox işləyəcək,
fərdi inkişafı ilə məşğul olacaq, daha bol məlumat
əldə edəcək və qısa zaman ərzində bu həyəcanı
dəf etməyi bacaracaq.
-
Aparıcının üstün cəhətlərindən
biri, onun gözəl danışıq və səlis nitq
qabiliyyətinə malik olmasıdır. Bu, radio
üçün də keçərlidir. Hazırkı
aparıcıların nitq qabiliyyətini yetərli hesab
edirsizmi?
-
Aparıcıların nitqində olan qüsur bizim yaralı
yerimizdir. Bununla bağlı ildə bir neçə dəfə
monitorinq keçirilir. Aparıcıların harada səhvə
yol verməsinə dair qeydlər edilir, mətbuat konfransı
keçirilir. Əslində işin tənqidi tərəfi ilə
yanaşı, çıxış yolunun da göstərilməsi
yaxşı olardı. Məncə, hər bir aparıcı
öz üzərində işləmək, səhvlərini
düzəltmək və daha peşəkar görünmək
istəyir. Radio aparıcıları daha diqqətli
olmalıdır. Çünki onların tək silahı
sözləri və səsləridir.
-
Radio aparıcısı üçün lazım olan əsas
xüsusiyyətlər hansılardı?
-
Televiziya və radioda işləməyindən asılı
olmayaraq bəzi xüsusiyyətlər var ki, aparıcı həmin
xüsusiyyətləri özündə
daşımalıdır. Bu, onun peşə borcudur. Hər
şeydən əvvəl aparıcı üzərində
işləməlidir. Aparıcının çox məlumatlı
olması da vacibdir. Təbii ki, bütün detalları yadda
saxlamaq məcburiyyəti yoxdur. Elə aparıcı var ki,
mövzu ilə bağlı olan məlumatı efirə
çıxmamışdan bir neçə saat qabaq oxuyur. Ola
bilsin ki, efirdən bir neçə saat sonra həmin məlumatı
unudur. Əsas odur ki, efirdə dinləyiciyə və
tamaşaçıya məlumatı ötürə bilir. Dinləyicini,
tamaşaçını hiss etmək lazımdır. Məsələn,
empatiya hissi qurmaq önəmlidir. Aparıcı fikirləşməlidir
ki, "mən dinləyici olsaydım, qonaqdan nə soruşmaq
istəyərdim?”. Sanki tamaşaçının istəyini
eşidib dilə gətirmək lazımdır. Qoy dinləyici
desin ki, "elə bunu soruşmaq istəyirdim”. Aparıcı
məlumatlı olmayanda ümumi suallara əl atır. Məsələn,
tez-tez eşitdiyimiz "hansı yeniliklər gözlənilir?”,
"necə oldu bu sənətə gəldiniz” və s. Bu
suallar az-çox səsi, normal diksiyası olan istənilən
şəxs tərəfindən ünvanlana bilər.
- Bəs,
aparıcı olmağın verdiyi öhdəliklər nədir?
-
Aparıcının əsas öhdəliyi onun həqiqətən
də hazırlıqlı olmasıdır. Bəzi
aparıcılar var ki, qonağı dinləmirlər.
Sualları əvvəlcədən yazır, əlində
saxlayır və fikri başqa yerdədir. Ola bilsin ki, 1-ci sual
ünvanlanıb və qonaq bir qədər sonra
aparıcının verəcəyi 2-3-cü sualı da
artıq cavablandırdı. Amma aparıcı diqqətli
olmadığı üçün təkrar olaraq həmin
sualları verir. Aparıcı nitqi üzərində işləməlidir,
onun ağız aparatı, düzgün nəfəs
almağı, səsi, sözü qüsursuz olmalıdır.
-
Radio aparıcıları ilə bağlı dinləyiciləri
narahat edən məqamlardan biri aparıcıların ciddiyyətini
qorumamasıdır. Efirdən kənar söhbətlər edən
aparıcıların radioda çalışmasını
düzgün hesab etmirlər. Bu barədə nə
düşünürsüz?
-
Hesab edirlər ki, Azərbaycanda dinləyicilər,
tamaşaçılar yalnız şou xarakterli verilişləri
xoşlayırlar. Bu bir tendensiyadır və çox
mübahisəli məsələdir. Birmənalı şəkildə
demək olmaz ki, həqiqətən də
tamaşaçıların tələbatı budur. Təxminən
1-2 həftə öncə İctimai Televiziyada "Dikdaban”
verilişinin qonağı oldum. Biz dilçilikdən, gözəl
danışmaqdan, natiqlik qabiliyyətindən, nəyi harada və
necə deməkdən danışırdıq. Veriliş bitəndən
sonra bütün sosial şəbəkələr üzərindən
o qədər çox məktub gəldi ki... Məktub yazanlar
mövzunun kifayət qədər maraqlı olduğunu və
bilmədikləri bir çox məsələlərlə
tanış olduqlarını yazmışdılar. Mövzu
maraqlı idi. Lakin tamaşaçıya mövzunu
çatdıran da maraqlı çatdırmalıdır. Demək
ki, dinləyici yaxşı məhsul gördüyü zaman onu
alır. Biz heç də onun boynuna qoya bilmərik ki,
yalnız aşağı səviyyəli məhsulları
götürür. Reallıq hələ ki, bunu göstərir
ki, şou xarakterli verilişlər daha çox izlənilir və
dinlənilir. Bu səbəbdən də aparıcıların
ciddiyyətini qorumaması gündəmdədir.
-
Əvvəlki illərlə müqayisədə radioda
çalışan aparıcıların sayı
azalmaqdadır. Əksər aparıcılar televiziyada
çalışmağı daha avantajlı hesab edirlər. Səbəb
daha çox tanınmaq və üzdə olmaqdır. Amma radio
aparıcıları sadəcə səs və adları ilə
tanınırlar. Sizcə, bu, radioda çalışanların
sayının azalmasına səbəb ola bilərmi?
- Məncə,
şöhrətpərəst olub-olmamaq insani keyfiyyətdir. Fərqi
yoxdur o harada işləyir və peşəsi nədir. Ola
bilsin ki, bəzi insanlar jurnalistikanı,
aparıcılığı yalnız və yalnız "məni
tanısınlar”, "getdiyim yerlərdə məni barmaqla
göstərsinlər,” sosial şəbəkələrin və
efirlərin ulduzu olum” yanaşması ilə
düşünürlər. Bu bir xəstəlikdir. Kim ki,
peşəkarcasına jurnalistikaya gəlib və ordan
aparıcılığa keçib, məncə, həmin
şəxslərin belə bir dərdi yoxdur. Bütün informasiya
daşıyıcıları - radio, televiziya, qəzet, jurnal,
elektron mətbuat bir sevgi "yuvasıdır”. Əsas odur ki,
fikrini kütləyə ötürə bilirsən. Məsələn,
mən uzun illər televiziyada işləmişəm,
televiziyadan radioya keçmək hər zaman daha çətin
olur. Televiziyanın xüsusi bir "sehri”, "dadı” var. Bu
dadla tanış olandan sonra bəziləri üçün
radioda işləmək çətin görünür. Amma
radioda çalışmaq da çox maraqlıdır. Onun da
özünə aid xüsusi sehri var. Şöhrətpərəstlik
insana xas olan xüsusiyyətdir. Düşünürəm ki,
peşə ilə bağlantısı yoxdur.
-
Natiqlik üzrə mütəxəssis kimi müəyyən
kurslar təşkil edirsiz. Daha çox hansı təlimlər
keçirilir?
-
"Diksiya Akademiyası Məhdud Məsuliyyətli Cəmiyyət”i
hələ ki, Azərbaycan dilində şifahi və
yazılı danışığı özündə birləşdirən
yeganə və birinci mərkəzdir. Mərkəzdə 15-ə
yaxın kurslarımız var. Düzgün danışıq,
natiqlik qabiliyyəti, təqdimat bacarıqları,
satıcılar üçün kurslar, bank, sığorta,
turizm əməkdaşlarının müştəri ilə
davranması, şirkətlərarası rəsmi
yazışmalar, məmurlar üçün xüsusi paketlər,
uşaq və yeniyetmələr üçün kurslar
keçirilir. Təbii ki, həmin kurslardan biri
"Aparıcının danışıq kursu” adlanır. Bəzən
aparıcılar bunu özlərinə ciddi kompleks edirlər və
istəmirlər ki, natiqliklə bağlı təlim
aldıqları haradasa bilinsin və eşidilsin. Təbii ki,
biz də hər zaman müştərilərimizin sirrini
qoruyuruq. Yalnız onu deyə bilərəm ki, müxtəlif
televiziyalardan, özəlliklə son dövrlərdə ciddi
şəkildə irəliyə addım atan, köklü dəyişikliklər
edən 2 televiziya kanalının xanım
aparıcıları bizim mərkəzə göndərilib. Təxminən
avqust ayından etibarən onlarla işləyirik və
uğurlu olduqlarını görürük.
-
Kurslara maraq hansı səviyyədədir?
-
İnanın ki, mərkəzi yaradanda deyirdilər ki, "necə
ola bilər, siz Azərbaycanda yaşayaraq Azərbaycan dilini bilən
insanlara yenidən bu dili öyrədəcəksiz?”
Kurslarımızla bağlı o qədər çox
müraciətlər var ki, artıq 4 təlimçi ilə bu
işi çatdıra bilmirik. Yetirmələrimlə eyni
proqramı tətbiq edirik. Türkiyə təcrübəsi ilə
qısa zaman ərzində nəzəriyyədən istifadə
etmədən praktiki məşqlərlə istənilən
növ nitq qüsurunu aradan qaldırmağa müvəffəq
oluruq. İştirakçı sayı çoxaldıqca və
müraciət artdıqca, növbəti təlimçi
qrupunun yetişdirilməsinə başlamışıq.
Ümid edirik ki, ölkəmiz və vətəndaşlarımız
üçün doğma dilimizi öyrətmək yolunda
çox faydalı olacağıq”.
Yeganə
Bayramova
Şərqş-
2018.- 22 noyabr.- S.11.