“... KƏRAMƏTİ
GÖRƏNDƏ ÖZÜNƏ DEYƏCƏM”
Qulu Ağsəs: “Ədəbiyyat
sözü, sözün altından keçirib hədəfi
vurmaqdır”
"Gənclərə tövsiyə edirəm
ki, real aləmdə daha çox olsunlar. İnsanlarla canlı
ünsiyyətə girsinlər”
"Tələbə adi bir təhsil
haqqından ötrü intihara əl atır. Halbuki 20 nəfər
dostu olsa, hərəsi 20 manat qoysa, onun təhsil haqqını
ödəyər”
Tanınmış şair, "Ulduz”
jurnalının baş redaktoru Qulu Ağsəsin "Sherg.az”a
müsahibəsini təqdim edirik:
- Son zamanlar bəzi gənc şair və
yazıçıların Azərbaycanın tarixi və ədəbi
şəxsiyyətlərini tənqid deyil, təhqir etməsi
hallarına çox rast gəlinir. Bunlardan sonuncusu ötən
günlərdə gənc yazıçı Kəramət
Böyükçölün xalq şairi Xəlil Rza Ulutürk
haqqında yazdıqları təhqir və iftira dolu
"Facebook” statusu oldu. Təbii ki, sosial şəbəkə
istifadəçiləri və eləcə də ictimaiyyət
nümayəndələri bu hala qarşı sərt təpki
göstərdi... Nə baş verir?
- Kəramət Böyükçölün
yazıları ilə də, özü ilə də
tanışam. Ailəsini də tanıyıram. Kəramət
istedadlı gəncdir. Hər məsələyə orijinal
baxışı var. Sadəcə, bir nəyəsə neqativ
münasibəti olanda "barıt”ı çox edir. Xəlil
Rza onun sevmədiyi şair ola bilər. Bu,
anlaşılandır və heç də hər bir şairi
bütün oxucular sevmir. Nəinki oxucular, hətta öz həmkarları,
qələm dostları da qəbul etməyə bilər. Bu,
aksiomadır. Dünyada elə bir şair yoxdur ki, birmənalı
qarşılansın, o cümlədən də Xəlil Rza
Ulutürk. Şair Ulutürkün şeirlərinə
münasibət bir başqadır və mən ona toxunmaq istəmirəm.
Onu sevənlərlə yanaşı, sevməyənlər də
mövcuddur. Ədəbiyyatda bəziləri onun şeirlərini
ritorika və patetika adlandırır və qəbul etmir. Bəziləri
də buna normal yanaşırlar, bəziləri isə həddən
artıq onun şeirlərinə vurğun olurlar. Mənim
üçün şairin iki vətəni var:
Onun biri sözdür, biri də onun dünyaya
göz açdığı vətənidir. Bunlardan
hansını ön plana çəkmək şəxsən mənim
üçün ağırdır. Hansı vətənin
övladı olduğumu bilmirəm. Mən özüm vətənpərvər
şair olmasam da, bu yöndə yazılan şeirlərə
soyuq yanaşmıram. Vətənpərvər şeirlərin
içərisində istedadlı, qiymətli poeziya nümunələri
var. Xəlil Rza Ulutürkün qatıldığı hərəkat
bizim gözümüzün qabağında cərəyan edib.
Ola bilər ki, gənc nəsil bunu görməyib. Azərbaycan
xalqı müstəqillik uğrunda mübarizəyə
qalxanda Ulutürk ön sıralarda dayanıb. Yalnız Xəlil
Rza olmayıb. Orada şeirləri düşmənə intiqama
səsləyən Ulutürklə yanaşı, şeirləri
Allaha pıçıltı ilə ünvanlanmış Vaqif
Səmədoğlu var idi. Orada intellektual yazıçı
kimi ad çıxarmış Yusif Səmədoğlunu
görürdük. Halbuki onu hərəkatda görmək
çoxlarına qəribə gələ bilərdi. Hərəkata
bizim Anar kimi yazıçımız qatılıb.
Hamının lirik şair kimi tanıdığı,
qızların qəlbinin bir nömrəli ovçusu olan
Nüsrət Kəsəmənli iştirak edib. Ağlıma gəlməzdi
ki, Nüsrət Kəsəmənli kimi lirik bir şair gəlib
hərəkata qatılsın. Sabir Rüstəmxanlı da
azadlıq hərəkatının başında dayanıb.
Akademik Xudu Məmmədov kimi bir ziyalı və Bəxtiyar
Vahabzadə hərəkatda ön sıralarda dayanıblar.
- Azərbaycanın müstəqillik tarixində
ədiblərin rolu nədən ibarət olub?
- Fəxrlə deyirəm ki, istər 1918-ci il 28
may Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurulmasında, istərsə
də Cümhuriyyətin varisi olan müstəqil Azərbaycan
Respublikasının bərpasında Azərbaycan ədiblərinin
müstəsna xidmətləri olub. XIX əsrin sonu, XX əsrin
əvvəlində ədiblər yoxdan bir Cümhuriyyət
yaratmışdılar. Cümhuriyyət dönəminin
ədibləri himn, bayraq, xəritə belə tərtib
etmişdilərsə, növbəti mərhələni yenə
Azərbaycanın ədibləri, aydınları və ya
ziyalıları hazırlamışdı. Biz hər iki
müstəqilliyə görə, Azərbaycan ədiblərinə
və ziyalılarına borcluyuq. Müstəqillik
sarıdan ağır üzüntü keçirən bir millət
öz dilini bu cür qoruyub saxlaya bilibsə, bu, yalnız
aşıq ədəbiyyatı və klassik ədəbiyyatı
sayəsində mümkün olub. Dili yalnız ədəbiyyat
qoruya bilər. Xəlil Rza da həmin hərəkatın
içərisində olan aydınlarımızdan,
ziyalılarımızdan biridir. O, Təbriz Xəlilbəylinin
şəhidlik zirvəsinə ucalması ilə şeirdə
dediklərini əməldə də sübut etdi. Bu yolda ciyərparəsini
qurban verdi. Azərbaycanda şəhid atası olan tək-tük
yazıçı var: Sabir Əhmədov, Qaçay
Köçərli və Xəlil Rzadı. Və tək-tük
yazıçılar var ki, özləri şəhid olublar. Onlar da Ülvi Bünyadzadə, Nizami Aydın,
Alı Mustafayevdir. İndi 2018-ci ilin yanvarında müstəqil
Azərbaycanda yaşayıb Xəlil Rzanının hansısa
həmin dövr üçün yazılmış şeirlərindən
çıxış edib, onu günahlandırmaq qətiyyən
doğru olmazdı. Bu gün o şeirlər ola bilsin ki,
qulağa yad səslənir, ədəbiyyat parametrlərinə
görə uduzur.
Amma vaxtilə Topxana meşəsindəki bir
armud ağacı kəsiləndə bu şeirlər
insanların üzünü, düşüncəsini həmin
meşəyə tərəf istiqamətləndirirdi. O
şeirlərin qibləsi Topxana meşəsi, Xankəndi,
Əsgəran qalası, Ağdərə və ilk növbədə
Şuşa idi. İzdihamın diqqətini ora tuşlayan
adamlardan biri də məhz Ulutürk idi. Bilirsiniz ki, 20 yanvarda
onu həbs etmişdilər. Onu milliyətçi
çıxışlarına görə, xalqı qanuni
hakimiyyətə qarşı çıxmağa vadar etdiyinə
görə, bir də millətlərarası nifaqı
qızışdırdığına görə ittiham
edirdilər və elə bu ittihamlarla da həbs etdilər. Xəlil
Rza bir neçə maddə ilə ittiham olunurdu. Xəlil
Rzanın bütün meydandakı və eyni zamanda dostları
ilə çıxışlarının hamısını
lentə alıblar. Onun bütün meydanda və ictimaiyyətdəki
çıxışları lentə alınırmış.
Hamısı da rus dilinə çevrilibmiş. Azadlıq davasında olan bir adam idi.
O, mücahidlərdən biri idi. Xəlil
Rzanın vətənpərvərlik poeziyasının
möhürü də Təbriz Xəlilbəyli oldu. Şair bununla azadlıq uğrunda balasını
qurban verməyə hazır olduğunu sübut etdi. İndi onun özü və övladı haqqında
son dərəcə ehtiram və ehtiyatla danışmaq
lazımdır. Elə eləmək
lazımdı ki, şairin və övladının ruhu inciməsin.
Onun xanımı bu ixtiyar yaşında Kəramətin
yazdıqlarını duysa, görün nələr baş verə
bilər. Axı onun ailəsi doğrudan da
bu ölkənin azadlığı və müstəqilliyi
üçün çox işlər görüb.
- Kəramət
və digər bu tip yazıçılar yəni, heç bir
fakta, əsasa söykənmədən, ondan-bundan eşitdikləri
fikirlərlə yola çıxıb danışanlar nəyin
davasını aparırlar? Axı bu şəxsiyyətlərimizi
ləkələməklə, qaralamaqla nəyə nail olmaq istəyirlər?
- Kəramət
kifayət qədər populyardır, xüsusilə də sosial
şəbəkələrdə. Sosial şəbəkələrdə
də intriqa janrı hökm sürür. Sanki Mark
"Facebook”u intriqa üzərində qurub. Burada
mütləq hamı biri-birinin əleyhinə
çıxır və bu, böyük rezonans doğurur.
Ona görə də gənclər sosial şəbəkələrə
çox meyillənirlər. Amma bir məsələ
də var ki, ədəbiyyat sözü, sözün
altından keçirib hədəfi vurmaqdır.
Birbaşa nişan almaq demək deyil.
Bəxtiyar Vahabzadə və Xəlil Rza ilə
hansısa bir yazıçı razılaşmırsa, bunu bir
mətn üzərində qurmalıdır. Özü də
bunu etik çərçivədə etməlidir. Onların milyonlarla oxucusu var. Sosial şəbəkədə
tək Xəlil Rza və Bəxtiyar Vahabzadə deyil. Allahın da ünvanına xoşagəlməz
sözlər deyilir.
İnsan
ateist ola bilər. Bu, onun
dünya görüşüdür. Buna
normal yanaşıram. Amma ateist olmaq dindar
olanı söymək demək deyil. Ateist
olmaq Tanrını təhqir etmək deyil. Ateizm
onda gözəl olur ki, onun özü bir cərəyan və
ictimai baxışa çevrilir. Bunun elmi-nəzəri
əsasları olur. Yoxsa "mən ateistəm”
deyib, dindarları, peyğəmbərləri təhqir etmək
olmaz.
- Bu da
sosial şəbəkələrdən qaynaqlanır?
- Əlbəttə. Ona görə də istəməzdim
ki, tarixə və tarixi şəxsiyyətlərə
qarşı bu cür ikrah hissi olsun. Kəraməti sonuncu dəfə
yas mərasimində görmüşəm. Bir də görəndə özünə deyəcəm.
Onun bu düşüncəsinə təəssüf
edirəm.
- Gənc
şair və yazıçılar arasında intihar halları
çoxalıb. Hətta yazdıqları
şeir və publisistik yazılarda daha çox ölümdən
və ya intihardan yazırlar. Bunun səbəbini
nə ilə izah edərdiniz?
- Allah
intihar edən şair və yazıçılarımıza rəhmət
eləsin, Allah günahlarından keçsin. Təbii
ki, bu, ürəkaçan hal deyil və əslində
çox təhlükəli tendensiyadır. Onları bu meyillərdən qorumaq üçün
nələrsə etmək gərəkir. Bəziləri
metronu, bəziləri hündür binaları, bəziləri
də dənizi günahlandırır. Amma
elə deyil. Onların heç bir
günahı, təqsiri yoxdur.
-
Günah kimdədir?
- Məsələ
insanın getdikcə tənhalaşmağıdır. İnsan get-gedə tənhalaşır, adamlardan
ayrılır. Bu hal onlar üçün
daha dözülməz bir hala çevrilir. Sosial şəbəkələr belədir ki, adamlar
biri-biri ilə ünsiyyətdən qaçır. Yalnız sosial şəbəkələrdə
olurlar. Bu şəbəkələr
insanı o qədər özündən asılı vəziyyətə
salır ki, artıq evdəkilərlə də
danışmırlar. Feysbuk haqqında
çoxsaylı aforizmlər və gülməcələr
var.
- Zəhmət
olmasa, onlardan birini ərz edə bilərsinizmi ?
- Əlbəttə, edərəm. Biri var,
çox ibrətamizdir. Deyir bir gün evdə
işıqlar sönmüşdü. Təbii,
internet də kəsildi və ailə üzvlərimlə
söhbət elədim və məlum oldu ki, bizdə də
maraqlı insanlar var. İnsanlar sosial şəbəkələrə
o qədər qapılırlar ki, bacı qardaşın,
qardaş da bacının varlığını unudur.
Sonra o insanlar hansısa bir məsələdə çətinliyə
düşəndə artıq öz yaxınlarından, tanış və dostlarından kömək
ummağa üzləri gəlmir. Ona görə,
gənclərə tövsiyə edirəm ki, real aləmdə
daha çox olsunlar. İnsanlarla canlı
ünsiyyətə girsinlər. Biri-birləri
ilə görüşsünlər, dərdləşsinlər,
yazılarını oxusunlar, zarafat etsinlər,
deyib-gülsünlər. Amma bu dünyada,
bu şəhərdə, bu kənddə, bu ölkədə,
bu küçədə. Sonra da bir problem
olanda görürsünüz ki, tələbə adi bir təhsil
haqqından ötrü intihara əl atır. Halbuki 20 nəfər dostu olsa, hərəsi 20 manat
qoysa, onun təhsil haqqını ödəyər.
Bunun bir səbəbini də Qərbi Amerika və Qərbi
Avropada görürəm. Ən dəhşətlisi
insanın başını qaldırıb adamlarla
danışmamağı, dünyaya yalnız ekrandan, telefonun,
kompüterin, noutbukun ekranından baxmasıdır. Sizə şahidi olduğum maraqlı bir hadisəni
danışım. Muğam Mərkəzinə
tədbirə gedirdim. Məlum oldu ki,
tüstü görünür. "Sahil”
metrosunun yuxarı tərəfindən keçirdik. Təsəvvür edin taksi sürücüsü
telefonu açıb "Facebook”a baxdı və və dedi ki,
"Sahil” metrosunun üstündəki bina yanır.
Görün, bu insan "Facebook”a nə qədər
aludə olub. Halbuki sola dönsə idi, hadisənin
şahidi olacaqdıq. Amma onun yanında
baş verən yanğını "Facebook”dan izlədi.
Bəlkə də orada iki nəfəri xilas edə
bilərdik. İnsan artıq ətrafında
baş verənləri sosial şəbəkədəki
informasiya kimi izləyir. Ona can yandırmır, hətta
onu öz gözü ilə görməyə ərinir. Düşünür ki, ya "Facebook”dan oxuyaram, ya
da saytlardan.
-
Müşahidələrimə əsaslanaraq deyirəm ki, gənc
yazar və şairlərin şeir və əsərlərində
ölüm və intiharla bağlı çoxsaylı elementlərə
rast gəlinir. Buna səbəb nədir? Bəlkə də onları intihara, ölümə
aparan elə öz yazdıqlarıdır?
- Ola bilər. Bəzən insan öz yazdıqlarına
inam gətirir. "Ulduz”a
gələn sevinc dolu şeir görəndə adam
sevinir. Bizə də təqdim olunan yazılarda daha çox kədər,
qüssə, qəbir, ruh, kəfən və s. motivlərə
rast gəlinir. Yazıların çoxunda eyni
motivə rast gəlmişəm. Artıq
bunun özü də qorxulu hala çevrilib. Məxsusi olaraq da indiki ədəbi gənclik
arasında daha geniş vüsət alıb. Belə meylin yaranmasını və güclənməsini
istəməzdim. Onsuz da sonumuz oradır.
O qapıdan hamımız keçəcəyik. Amma
o qapıya qədər olan dövrü yaşamaq
lazımdır. O qapını, küləyə, yağışa,
sevgiyə və ümidə açmaq lazımdır. Bu həyatın qapılarını bağlayıb, əcəlin
qapılarını açmağa tələsmək olmaz.
Həmin gənc dostlarıma bunu məsləhət bilirəm.
- "Xalqın şairi” şeir müsabiqəsi
ilə bağlı da müəyyən paradoksal fikirlər səslənir.
Necə düşünürsünüz, bu fikirlərin əsası
varmı?- Sizə öz adımdan birmənalı şəkildə
deyirəm ki, oradakı qalibin kim olacağı heç kəsə
məlum deyil. Bir neçə namizədin adını çəkirdilər
ki, onlar indidən qalibdirlər, amma həmin şəxslərin
heç biri turu adlamadı. Öz adıma deyirəm ki, kimin
qalıb olacağı barədə bir söz deyə bilmərəm.
Müsabiqədə başqa neqativ halların olduğunu da
iddia edirlər. Onu söyləyənlərdən soruşmaq
lazımdır ki, əllərində hansısa fakt, dəlil-sübut
varmı? Deyirlər ki, guya qalibə hədiyyə olunacaq ev
satılıb. Ev isə hələ heç hazır deyil, amma
deyirlər ki, artıq satılıb. Ora qatılan
uşaqların hansının o qədər imkanı var ki, o
evi satın alsınlar. Favoritlər arasında Taleh Mənsur,
Şəhriyar, Günay Emin, Mehman Rəsulov, Xəlil
Adıgözəlov və s. onlardan hansının bu evi
satın almaq imkanı var? Düzdü, sonuncu qalmaqallı
turda iştirak etmədim. Vacib işlərim vardı,
qatıla bilmədim. Orada olsaydım, fikrimi deyərdim.
İştirak etdiyim müddətdə bütün qeydlərimi
demişəm. Sonuncu turda da orada olsa idim, kimin haqlı və
haqsız olduğunu deyərdim. Orada həqiqəti deməyim
üçün mənə heç kim mane olmur. Amma bir
şeyi əminliklə deyirəm ki, heç kimə, heç
nə satılmayıb. Müsabiqənin əsas məqsədi
gəncləri tanıtmaq idi. Finala adlayan gənclərdən
biri də Taleh Mansur oldu. Taleh Mansur mənim ümid etdiyim,
inandığım gənclərdən biridir. Yenə qeyd edirəm
ki, indidən heç nə məlum deyil, elə bir şey
yoxdur. Şəxsən mən kimin birinci olacağını
deyə bilmərəm. Bunu öz adıma deyirəm və
altından imzamı atıram.
Ayyət ƏHMƏD
Şərq.-
2018.- 18 yanvar.- S.7.