"Ağaoğlu ilə Rəsulzadə
arasında ideoloji qarşıdurma vardı"
Solmaz Tohidi: "Əhməd bəyin fəaliyyətinin
yeni araşdırılmasına ehtiyac var"
Məlum olduğu kimi, Prezident İlham
Əliyev mütəfəkkir, hüquqşünas, şərqşünas-alim
və publisist Əhməd bəy Ağaoğlunun anadan
olmasının 150 illiyi ilə bağlı sərəncam
imzalayıb. Sərəncamda vurğulanıb ki, Əhməd bəy
Ağaoğlu ötən əsrin əvvəllərindən
etibarən Azərbaycanda və onun hüdudlarından kənarda
cərəyan edən mürəkkəb ictimai-siyasi proseslərdə
fəal iştirak edib. Eyni zamanda milli oyanış hərəkatının
ön sıralarında dayanan vətənpərvər şəxsiyyət,
müsəlman Şərqində müasirləşmə
siyasətinin ardıcıl tərəfdarı kimi
tanınıb, elmi-nəzəri irs yaradıb. Məhz buna
görə də ictimaiyyət nümayəndələri,
ziyalılar Əhməd bəy Ağaoğlunun yubileyi ilə
bağlı verilən qərarı yüksək dəyərləndirirlər.
Tarixçilərin fikrincə, Sərəncam Azərbaycan və
Türkiyənin ictimai-siyasi həyatında mühüm rol
oynamış Əhməd bəy Ağaoğlunun həyat və
yaradıcılığının daha dərindən öyrənilməsinə
geniş imkanlar yaradacaq.
Görkəmli mütəfəkkirin zəngin
ömür yolunu dəyərləndirən tarix elmləri
doktoru, professor Solmaz Rüstəmova-Tohidi "Şərq”ə
müsahibəsində Ə.Ağaoğlunun Azərbaycanın
ictimai-fikir tarixində mühüm yerə sahib olduğunu
vurğulayıb. Professorun fikrincə, Əhməd bəy
Ağaoğlunun adının əbədiləşdirilməsi
hamımızın vicdan borcudur...
- Solmaz xanım, Prezidentin Əhməd bəy
Ağaoğlu ilə bağlı Sərəncamını necə
dəyərləndirirsiniz? Hansı məqamlara görə
dövlət başçısının qərarı
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir?
- Sərəncamı çoxdan gözləyirdik.
Əhməd bəy Ağaoğlu bir çox ilklərə
imza atmış dahi şəxsiyyət olub. XX əsrin
əvvəllərindən etibarən Azərbaycanın
ictimai-fikir tarixini, ictimai həyatını, mətbuat tarixini
onsuz təsvir etmək mümkün deyil. Əhməd bəy
ermənilərin azərbaycanlılara qarşı həyata
keçirdiyi qırğınların qarşısının
alınmasında mühüm rol oynayıb. Qanlı hadisələrin
mətbuatda işıqlandırılmasında, dünya
ictimaiyyətinin diqqətinə çatdırılmasında
müstəsna xidmətlər göstərib. İki ay
Peterburqda qalaraq Azərbaycanın lehinə
çalışıb.
Həmin dövrdə Rusiyanın
ictimai-fikri tamamilə Azərbaycanın əleyhinə
formalaşmışdı. Əhməd bəy
çoxsaylı məqalələri ilə rus ictimaiyyətini
Azərbaycan həqiqətləri və erməni yalanları
ilə tanış edirdi, "Kaspi” qəzetində
ardıcıl yazılar yazırdı. Fransanın məşhur
Sarbonna Universitetini bitirən ilk azərbaycanlı
ziyalımız da məhz Əhməd bəy olub. Bir çox
sahələri və mətləbləri özündə birləşdirən
böyük mütəfəkkir, gözəl qələm
sahibi Əhməd bəy Ağaoğlu həm də kəskin
və aydın mövqeyə malik idi. O, çox gərgin
dövrdə fəaliyyət göstərmiş "Difai”nin
qurucusu idi. Bilirsiz ki, partiyalar əvvəlcə nəzəriyyəni
və ideyanı formalaşdırır, daha sonra siyasi fəaliyyətə
başlayır. Amma "Difai” sırf fəaliyyət
partiyası idi. Bu təşkilat əzilən, zülmə məruz
qalan azərbaycanlıların yaşama haqlarını
müdafiə edirdi. Xalqımız məhz "Difai” fonunda
"biz də varıq” mesajını verirdi. Əfsuslar olsun
ki, Qafqazda ən çoxsaylı xalq olsaq da, bizi görməzdən
gəlir, hüquqlarımızı tapdalayırdılar.
Əhməd bəy Ağaoğlu
bu qərəzli yanaşma ilə sərt mübarizə aparır,
digər böyük mütəfəkkirlər - Əli bəy
Hüseynzadə və Əlimərdan bəy
Topçubaşovla birgə aktiv fəaliyyət göstərirdi.
Ə.Ağaoğlu Əli bəy Hüseynzadə ilə
birlikdə gələcəkdə Azərbaycan
istiqlalının özəyini təşkil edəcək
ideoloji şüarın əsasını qoyublar –
"Türkləşmək, müasirləşmək və
islamlaşmaq”. Onlar "Avropa libaslı, türk
düşüncəli, islam əxlaqlı” insan tipinin
axtarışında idilər. Bu iki dahi şəxsiyyət təkcə
Azərbaycan və Qafqazda deyil, Rusiya imperiyasında yaşayan
bütün müsəlman xalqlar arasında siyasi türkçülüyün
əsasını qoyublar. Rusiya müsəlman
qurultaylarının ən fəal üzvləri olublar. Əhməd
bəy həm də qəzet redaktoru kimi fəaliyyət
göstərib, "İrşad”, "Kaspi”, "Tərəqqi”
və başqa qəzetlərdə işləyib. Bir neçə
qəzetin əsasını qoyub. Həmçinin,
özündən sonra gələn gənc nəslə,
Üzeyir bəy Hacıbəyov kimi şəxslərin
yetişməsinə böyük töhfə verib. 1909-cu ildə
isə Əhməd bəy Türkiyəyə, ozamankı
Osmanlı dövlətinə gedib. 1918-ci ildə Qafqaz
İslam Ordusunun komandanı Nuru Paşa ilə birlikdə yenidən
Azərbaycana qayıdıb. Nuru Paşanın müşaviri
olub...
- Əhməd bəy Ağaoğlu ilə milli
hökumət nümayəndələri arasında ortaya
çıxan ziddiyyətlər nəylə bağlı idi?
Bu məqam zaman-zaman müzakirə mövzusuna çevrilir...
- Əhməd bəyin fərqli
görüşləri, baxışları olub. Xüsusən
Türkiyəyə gedəndən sonra "böyük
türk dünyası” ideyasını daha çox mənimsəyib.
Amma o dövr üçün artıq Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə siyasi səhnədə idi. Rəsulzadə və ətrafı
reallığı daha yaxşı başa
düşürdülər və görürdülər ki,
"türk dünyası” adlı ümumi məkanın
içində ayrı-ayrı türk xalqlarının
özünü dərk etmə, milli varlıq kimi
formalaşma prosesi gedir. Həmin ərəfədə
Əhməd bəy Ağaoğlu ilə M.Ə.Rəsulzadə
arasında ideoloji baxımdan qarşıdurma var idi. 1918-ci ilin
iyun ayında yeni yaradılmış Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hökuməti Gəncəyə gələndə
müəyyən siyasi böhran ortaya çıxdı. Həmin
prosesdə Əhməd bəyin çox aktiv rolu oldu.
Amma daha sonra Azərbaycan Parlamentinin üzvü seçildi və
Sülh Konfransı üçün Parisə gedən
nümayəndə heyətinin tərkibində yer aldı.
Daha sonra fəaliyyətinə görə, bir müddət
Malta adasına sürgün edildi. Sürgün həyatından
sonra Əhməd bəy bütün həyatını
Türkiyə Cümhuriyyətinə həsr edib. Türkiyədə
ən yüksək mənsəbə çatmış şəxs
kimi Atatürkün yaxın silahdaşı və
müşaviri olub. Türkiyə Böyük Millət Məclisinə
deputat seçilib. Həqiqətən də unikal bir şəxsiyyət
idi. Əhməd bəy Ağaoğlunun 150 illik yubileyinin qeyd
olunması Azərbaycanın öz tarixinə,
keçmişinə və gələcəyinə yeni bir
baxışdır.
- Zəngin fəaliyyətə və
yaradıcılığa malik Əhməd bəy
Ağaoğlu barədə indiyədək dərindən
araşdırılmayan məqam varmı?
- Əhməd bəy Ağaoğlunun fəaliyyətini
tədqiq edən tarixçilərimiz var. Vilayət Quliyev
Əhməd bəy haqqında maraqlı kitablar və məqalələr
yazıb. Aydın Balayevin çox qəşəng
monoqrafiyası çıxıb. Yəni
Ə.Ağaoğlunun siyasi-ictimai fəaliyyəti və
baxışları ümumən araşdırılıb və
kitablar çap olunub. Şübhəsiz, bunlar kifayət deyil,
çünki Əhməd bəy Ağaoğlunun fəaliyyəti
çox geniş və şaxəlidir. Həmçinin,
ziddiyyətli məqamlar da çoxdur. Ona görə də
yeni araşdırmalara ehtiyac var. Şərqşünas alim
kimi Əhməd bəyin fəaliyyəti o qədər
genişdir ki, onu 10-15 istiqamətdə tədqiq etmək
mümkündür. Ə.Ağaoğlunun İran və
türk dünyasına filosof kimi fərqli baxışları
mövcuddur. Onun haqqında bilgilərimiz ümumidir. İran
inqilabi, erməni məsələsi, türkçülük
baxışları, mətbuat tarixi və s. Bunların
hamısı ayrıca tədqiqat mövzusudur.
- Tarixçi-alim kimi Əhməd bəy
Ağaoğlunun yubileyinə hər hansı töhfə verməyi
düşünürsüzmü?
- Erməni məsələsini araşdırarkən
Parisdə Əlimərdan bəy Topçubaşovun arxivində
bir məktub tapdım. Məlum oldu ki, 1905-ci ildə
Ə.Topçubaşov və Əhməd bəy
Ağaoğlu "Azərbaycan” adında qəzet buraxmaq istəyiblər.
Bu, çox mühüm hadisədir və yeni məsələdir.
Mən Topçubaşovun məktubunu çap etdirdim. Sonuncu
kitabımda Cümhuriyyətə Azərbaycan adının
verilməsi məsələsində həmin məktubu və
"Azərbaycan” adlı qəzet təşəbbüsünü
xüsusi vurğuladım. Rusiya imperiyası
1905-ci ildə "Azərbaycan” adlı qəzetin nəşr
olunmasına və Ə.Ağaoğlu ilə
Ə.Topçubaşovun qəzetin təsisçiləri
olmasına icazə verməyib. Çünki həmin dövrdə
hər iki şəxsiyyətimizə "panislamist” və
"pantürkist” damğası vurulmuşdu. Əlimərdan bəy
Topçubaşov qəzet çıxarmağa icazə
alsa da, onun adının "Azərbaycan” olmasına nail ola
bilməyib. Topçubaşov məcburən qəzetin
adını "Həyat” qoyub. "Şərqi Rus”dan sonra Azərbaycanda
neçə illərdir qəzet
çıxmadığına görə, "Həyat” qəzeti
çox maraqla qarşılandı. Əhməd bəy
Ağaoğlu və Əli bəy Hüseynzadə "Həyat”
qəzetinin redaktorları oldular. Şərqşünaslıq
İnstitutu olaraq Ə.Ağaoğlunun 150 illik yubileyi ilə
bağlı müəyyən hazırlıqlar
görülür. Şəxsən mən də
iranşünas alim kimi Əhməd bəyin İran türklərinə
fərqli baxışlarını araşdırmağı nəzərdə
tuturam. Yəqin ki, o istiqaməti işləyəcəm.
- Tarixi şəxsiyyətlərin yubileyi
zamanı onların adının əbədiləşdirilməsi
ilə bağlı müxtəlif təkliflər gündəmə
gəlir. Bu barədə görüşləriniz nədir?
- Əhməd bəyin adı
mütləq əbədiləşməlidir. Əgər
Cümhuriyyət liderlərinin məzarı Azərbaycana gətirilərsə
və burada eyni məkanda, yan-yana torpağa verilərsə,
onların içində Əhməd bəy Ağaoğlu da
olmalıdır. Əhməd bəy Cümhuriyyəti
quranlardan biri idi. Xalqımızın Əhməd bəy
kimi şəxsiyyətlər qarşısında mənəvi
borcu, öhdəliyi var. Yaşadığımız Azərbaycan
Respublikası AXC-nin varisidir. Onları layiqincə yad etmək
hamımızın vicdan borcudur. Ümid edirik, bu il
arzuladığımız addımlar atılacaq.
- Ə.Ağaoğlunun fəaliyyətinin
mühüm hissəsi Türkiyə ilə
bağlıdır. Azərbaycan və Türkiyənin yubileylə
bağlı ortaq fəaliyyətinə, hansısa tədbir
keçirməsinə ehtiyac görürsüzmü?
- Əlbəttə, bu, mütləqdir. Əhməd
bəy Ağaoğlu Azərbaycanın olduğu qədər
Türkiyənin də böyük siyasi şəxsiyyəti,
görkəmli dövlət xadimidir. Onun ailəsi Türkiyə
cəmiyyətində böyüyüb və çox
mühüm adamlar olublar. Qızı Sürəyya xanım
Türkiyənin ilk qadın vəkili,
hüquqşünası idi. Behbud xan Cavanşirə sui-qəsd
təşkil edən Torlakyanın məhkəməsində vəkil
qismində çıxış edib. Atatürk Sürəyyə
xanım Ağaoğluna çox böyük qiymət verirdi.
Oğlu Samed Ağaoğlu böyük alim olmaqla
yanaşı, həm də baş nazirin müavini olub. Yəni
Ağaoğlular ailəsinin Türkiyədə böyük
irsi var. Bu ailə türk dövlətinə və ictimaiyyətinə
böyük töhfə verib, iz buraxıb. Ona görə də
Ağaoğlularla bağlı Türkiyə ilə ortaq
çalışma zəruridir. Qardaş ölkə ilə
sıx elmi əlaqələrimiz var. Bildiyimə görə,
Əhməd bəyin qardaşı nəvəsi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Nigar xanım Axundova da
Moskvada Ə.Ağaoğlunun yubileyi ilə bağlı tədbir
keçirməyi planlaşdırır.
İsmayıl
Qocayev
Şərq.- 2019.- 25 aprel.- S.5.