Nəsimi ədəbiyyatımıza kamil
insan düşüncəsi gətirib
"Nəsimi
ili: klassik ədəbi irsə müasir baxış, milli və
bəşəri ideyaların təbliği"
Bu il Azərbaycan xalqının
çoxəsrlik ənənələrə malik bədii və
fəlsəfi fikrində dərin iz qoymuş mütəffəkkir
şairi İmadəddin Nəsiminin anadan olmasından 650 il
ötür.Yüksək idealları və məfkurəsi
yolunda mübarizə aparan bu görkəmli şəxsiyyət
daim şər qüvvələrə qarşı son nəfəsinə
qədər fədakarcasına mübarizə aparıb. Və
bu yolda öz həyatını qurban verməsi böyük
bahadırlıq dastanı kimi 600 ildən bəridir ki,
yaşamaqdadır. Məhz bunun üçün də Prezident
İlham Əliyev Nəsiminin anadan olmasının 650 illik
yubileyi münasibətilə imzaladığı müvafiq fərmanla
xalqımızın, dövlətimizin bu böyük
şairinin irsinə ehtiramını ifadə edib. Bu tarixi qərarda
cəmiyyətimizin Nəsimi şəxsiyyətinə
münasibəti ifadə olunub. Onun düşüncə
mirasına sevgi öz əksini tapıb.Ondan əvvəl və
ondan sonra yaşayıb-yaratmış bütün fikir
adamlarımız kimi, Nəsiminin də Azərbaycan xalqına
və ümumən bəşəriyyətə mənəvi əmanətləri
çoxdur.
Bu gün danışdığımız saf,
inci kimi cilalı, şirin ana dilimiz onun əmanətlərindəndir.
Azərbaycan xalqının ümumbəşəri
dəyərlərə sadiqliyi, yüksək humanizmi,
tolerantlıq ənənələri, istiqlal ideyalarına
bağlılığı, milli dövlətçiliyimizə
sadiqliyi Nəsimi kimi dühalarımızın nurundan irəli
gəlir. 2019-cu ilin Azərbaycanda
"Nəsimi ili” elan olunması adi bir hadisə deyil. İctimai
fikir tariximizdə müəyyən rolu olmuş hansısa
şəxsiyyətin sadəcə yubileyinin keçirilməsi
üçün atılan addım da deyil. Bu,
daha çox Nəsimi ideyalarının
aktuallaşdırılmasıdır.
Belə mütəfəkkirləri yetirmiş Azərbaycan
xalqının nə qədər böyük xalq olduğunun
dünyaya nümayiş etdirilməsidir. Belə bir
yanaşma ulu öndər Heydər Əliyevin hələ
ötən əsrin 70-ci illərində gördüyü
işlərin daha uğurlu davamıdır. Nəsiminin anadan olmasının 600 illiyi münasibətilə
o zaman ulu öndər sərhədləri dünyaya qapalı
kiçik bir ölkənin şairinin yubileyinin UNESCO xətti
ilə beynəlxalq miqyasda keçirilməsinə müyəssər
oldu. Bakıda şairin möhtəşəm
abidəsi ucaldıldı, adı paytaxtın inzibati
rayonlarından birinə verildi. Heydər
Əliyevin dəstəyi ilə çəkilən "Nəsimi”
filmi yaxın-uzaq ölkələrə səs salıb.
Bu gün də İ.Nəsiminin 650 illik yubileyi ölkənin əksər
ali və orta təhsil ocaqlarında təntənəli
şəkildə qeyd olunur. Onun
böyüklüyü, ucalığı tələbə,
şagird və eyni zamanda xalqın diqqətinə
çatdırılır.
Qısa
arayış: Seyid Əli Seyid Məhəmməd oğlu
İmadəddin Nəsimi 1369-cu ildə Şamaxıda anadan
olub. Azərbaycan şairi, dahi mütəfəkkir
İmaməddin Nəsimi adı ilə məşhurdur. Şairin atası Seyid Məhəmməd Şirvanda
yaxşı tanınan şəxsiyyətlərdən idi.
Nəsiminin bir qardaşı da olub. Onun Şamaxıda yaşadığı, Şah Xəndan
təxəllüsü ilə şeirlər yazdığı
və hazırda bu adla tanınan qədim qəbiristanlıqda
basdırıldığı məlumdur. Şairin
əsərlərinə diqqət yetirdikdə bəlli olur ki,
Nəsimi Şamaxıda o dövrün ən yaxşı
universitetlərinin tələbinə cavab verəcək bir dərəcədə
kamil təhsil ala bilib. İlk təhsilini
Şamaxıda alıb. Dövrün elmlərini,
dinlərin tarixini, klassik Şərq və qədim yunan fəlsəfəsini,
habelə ədəbiyyatını dərindən mənimsəyib.
İslam və xristianlıq dinlərinin əsaslarına
yaxından bələd olub. Quran, hədis
elminə gözəl yiyələnib, tarix, psixologiya, etika,
coğrafiya, tibb, astronomiya və astrologiya, riyaziyyat və məntiq
elmlərinə dərindən qail olub. O, Azərbaycan, fars və ərəb dillərində eyni dərəcədə
gözəl məzmunlu şeirlər yaza bilib. Onun
azərbaycanca şeirlərinin dili həm zənginliyi, həm
də xalq nitqinə yaxınlığı ilə
seçilir, atalar sözləri, zərb-məsəllər,
hikmətli sözlər burada çoxluq təşkil edir.
Nəsimi 3 dildə ana dili səviyyəsindən
geri qalmayan şeirlər yazıb. Demək
olar ki, Nəsimi şeirlərinin məzmun cəhətdən əsas
mahiyyəti "Qurani-Kərim"in ideyasından kənara
çıxmır.
Teymurləng hürufiləri ciddi təzyiqlərə məruz
qoyduğu bir vaxtda Nəsimi vətəndən didərgin
düşüb, İraq, Türkiyə, Suriyada yaşamağa
məcbur olub.
Mənbələrə görə, Nəsimi hürufilik təlimi
əsasında irəli sürdüyü panteist ideyaları
üstündə Hələb şəhərində edam olunub.
Nəsimi yaradıcılığında
bütövlükdə Azərbaycan xalqının ürəyinin
səsi və döyüntüləri eşidilir. Nəsiminin
yaşadığı dövr son dərəcə mürəkkəb,
ictimai-siyasi ziddiyyətlərin olduqca kəskin olduğu zamana
təsadüf edir. Bir tərəfdən
Əmir Teymur, digər tərəfdən İldırım Bəyazid,
başqa yandan isə Toxtamış kimi sərkərdələr
öz iddialarını diktə etməyə
çalışırdılar. Nəsimivə
ustadı Nəimitəsadüfi adamlar deyildilər. Onlar zülmə, cəhalətə qarşı
hürufilik və sufizm təriqətini, hərəkatını
başlatdılar. Nəsimi Nizamidən
sonrakı, Füzulidən əvvəlki Azərbaycan
poeziyasının ən qüdrətli sənətkarıdır.
Nəsimi özü və yaradıcılığı
haqqında şeirlərinin birində belə deyirdi:
Hər kəs
Nəsimi sözünü kəsb edə bilməz,
O bir
quş dilidir, onu ancaq Süleyman bilir.
Nəsimi şeirlərində kamil insan məsələsinə
də daim toxunurdu.
Nəsimi kamil insan düşüncəsi ilə ədəbiyyatımıza
böyük ərmağan, düşüncə gətirdi. Bu
düşüncə elə indi də insanlarımızın
gedəcək yolunu müəyyənləşdirir.
”Ey
könül, Mənsur ənəlhəqq söylədi,
Həqq
idi, həqqi dedi, həqq söylədi.
Mərifət
sirrini mütləq söylədi
Arif amənna-vəcəddəd söylədi.
Nəsiminin əsərləri içərisində
"Bəhrül əsrar” qəsidəsi xüsusi maraq
doğurur. Məlumdur ki, bu əsər dərin fəlsəfi məzmuna
malik olması ilə bərabər, həm də böyük
tərbiyəvi və nəsihətamiz fikirlərlə zəngindir.
Ayağını
bu torpağa hörmətlə bas, unutma ki,
Şahlar başı torpaq olmuş gəlib-gedən
üstə gəzər.
Əsərdə fəlakətlərlə dolu olan bir zəmanədə
zülm və əsarət içərisində iztirablı,
kədərli həyat keçirən insanların taleyi
şairi dərindən düşündürür. Şair
dövlət və sərvət yığmaq ehtirasına,
acgözlüklə dünyanı soymağa,
çapıb-talamağa çalışan tamahkar, qəddar ürəkli
hökmdarlara, feodal məmurlarına istehza edir. Dövlətə, sərvətə pərəstiş
edənlərin insanları əzmələrini pisləyir.
Simü
–zər yığmaq üçün cəhd eyləmə
Qarun kimi,
Hər xəzinə torpaq altında qalıbdır min kərə.
Sərvət
ilə yüklənərsə kəştisi dövrün əgər
O
tufanlı dəryada düşməz məgər
şuri-şərə?..
Dünya
birşandır, onun həm şəhdi, həm də zəhri
var,
Şəhid
üçün insan gərəkdir tab gətirsin nəştərə.
Nəsimi sözə dəyər verən şair olub. O, şeir və rübailərində
hikmətli sözlərdən məharətlə istifadə
edib.Azərbaycan dilinin gözəlliklərini, əzəmətini,
zənginliyiniözünəməxsus şəkildə
çatdırıb.
Düşdü
yenə dəli könlüm gözlərinin xəyalinə,
Kim nə bilir bu könlümün fikri nədir, xəyali
nə.
Al ilə ala gözlərin aldadıb aldı
könlümü.
Alını gör nə al edər kimsı irişməz
alinə.
Xalqın təəssübünü çəkmək
Nəsiminin bütün yaradıcılığı boyu davam
edib.
Yoxsul və zəhmətkeş adamlar Nəsimi nəzərində
böyük məhəbbətə, böyük qiymətə
malik olanlardır. Burada şair insanları sadəliyə, fədakarlığa,
təvazökarlığa, yüksək əxlaqi-mənəvi
keyfiyyətlərə malik olmağa, arif olmağa, mənalı,
şüurlu həyat keçirməyə
çağırır.
İnsan
üçün mərifətdən özgə yoxdur bir bəzək,
Bax, sədəf çılpaqdır, ancaq qəlbi bənzər
gövhərə.
Aqil insan
zər üçün öz ömrünü verməz hədər,
De, siçanlar nədən eşq yetirdin sən zərə?
Sən
çörəkçün minnət etmə, hifs elə
öz ruzini
Qafil ol kəsdir
ki, ruziçin o, batmaz qan-tərə…
Nəsiminin şeirlərində Qurana müraciət
olduqca çox yer alıb.
Ey cəmalın Qul huvəllahu əhəd.
Surətin yazısı Allahus Saməd.
Bir ucu zülfünün əzəl, biri əbəd.
Hüsnünə şeytanmış mən lə səcəd.
Nəsimi şeirlərini daha təsirli edən onun
misralarında fəlsəfi düşüncənin daha
geniş təcəssüm olunması idi. Onun fəlsəfi
şeirlərini hər kəs başa düşə bilmirdi.
Nəsiminin təbirincə desək,
yaxşı söz, sonda yaxşı şeirə,
yaxşı şeir isə yaxşı fəlsəfəyə
çevrilir.
Daim ənəl-həqq
söylərəm, neçünki Mənsur olmuşam,
Kimdur məni bərdar edən, bu şəhrə mənsur
olmuşam.
Nəsimi şeirlərində əxlaq məsələləri
də başlıca rol oynayıb. Əksər şeirlərində,
mədəni, mənəvi, siyasi, ictimai, elmi və fəlsəfi
əxlaqa daha geniş diqqət yetirilib.Nəsiminin tənqid hədəflərindən
biri də özlərini arif kimi göstərən sufilər
idi.
Bir məgəsdir
balı yox.
Bir
ağacdır barı yox...
Bu misralarda mütəfəkkir şair o dövrün
hakim dairələrini, əqidəsiz din xadimlərini, riyakar
zahidlərini özlərini balverən arıya bənzətmək
istəsələr də, onları məgəs (milçək)
adlandırıb, barsız ağaca bənzədib. Nəsiminin nəsihətamiz
şeirləri də tərbiyəvi cəhətdən
mühümdür. Şeirlərinin birində ədib təriqət
çaşqınlığında qalanlara belə buyurur:
Ey
könül hər bivücuddan can umursan, nə əcəb.
Bikərəmdən lütfilən, ehsan umursan, nə əcəb.
Bişəriətlər
nə bilsün ənbiyanın şərtini,
Bitəriqətdən rəhe ərkan umursan, nə əcəb?!
Dahi Nəsimi ürfani eşqi olduqca geniş tərənnüm
edir. Onun eşq haqda olan şeirləri fəlsəfi
baxımdan dünya ədəbiyyatının şedevri
sayıla bilər. Nəsimiyə görə
eşq yalnız Allaha olmalıdır. Bunu
isə yəqin əhli olan ariflər duyar. Nəsimi insanın yaradılışının mənbəyini
eşqdə görür. Bəzən alimlər
bunu qadın-kişi arasında olan eşqlə
qarışdırır. Sual yaranır ki,
bəs Adəmlə Həvvanı hansı insanların
eşqi yaradıb? Nəticə bunu
göstərir ki, Nəsimi yaradıcı eşqi önə
çəkəndəilahi eşqi nəzərdə tutur.
Hətta bu ölməz şairin məlum
yanaşmasındansonra "Eşq haqqı”ifadəsi də
dillər əzbəri oldu.
Eşqlə
gəldi cəmi ənbiya
Eşq
idi seyre süluke övliya
Eşqilə
yola girərlər biriya
Eşqilə vasil olurlar tanrıya.
***
Eyni
zamanda İ.Nəsimi
Ey
könül, həqqsəndədir, həqqsəndədir,
Söylə
həqqi kim, ənəlhəq səndədir,
Nuri-mütləq, zati-mütləq səndədir.
Müshəfin hərfi mühəqqəq səndədir.
misraları ilə insanlara tövsiyə edir ki, hər işində
Allahı gör. Haqqı, dəyərləri hər
şeydən üstün tut, gələcəyini bu yöndə
qur.
Qeyd edək ki, Hələbdə Nəsiminin tərəfdarlarının
çoxalması din xadimlərini təşvişə
salır, onların fətvası ilə Nəsimi zindana
salınır.
1417-ci ildə asılaraq dərisi soyulur. Deyilənlərə görə, şairin
edamını təşkil edən din xadimi "Bu elə bir məlundur
ki, hara qanından bir damla sıçrasa, oranı kəsmək
gərəkdir” demiş. İşə bax
ki, şairin qanından bir damla həmin dinxadiminin
barmağına düşmüş, barmağının kəsilməsini
istəyənlərə "mən söz olaraq demişdim”
söyləyib.
Al-qan içində inləyən, həyatın son
akkordlarını yaşayan Nəsimi burada bədahətən"Ağrımaz”
qəzəlini ərz edib. Nəsiminin adı mərdlik
və yenilməzlik simvolu kimi yaşamaqdadır.
Ay ilə
günəş üzün heyranıdır,
Mişk
ilə ənbər saçın tərxanıdır,
Çün
Nəsimi aləmin sultanıdır,
Dövr anın, dövran anın dövranıdır.
Nəsiminin ölümü gözəl
ölümdü. Deyirlər onu soymağa dabanından başlayıblar,
lakin o,idealından dönməyib. Onun haqqında çoxlu rəvayətlər də
yaranıb. Rəvayətlərin birində söylənilir
ki, ölüm ayağında belə dözüm və mətanəti
qarşısında sarsılan ruhanilər istehza ilə ondan
soruşurlar:
-Sən
ki, haqsan, bəs niyə qanın axdıqca saralırsan?
Nəsimi
qürurla cavab verir:
-Bəli,
rəngim saralır.
Mən əbədiyyət üfüqlərində
doğmuş eşq günəşiyəm.
Günəş qürub edəndə saralar.
Nəsimini diri-diri soymaq, şaqqalamaq, onu
sındırmaq olardı, lakin əymək olmazdı. Azərbaycan
oğlunun bu ibrətli ölümü, xalqımızın,
onun davam edib gələn nəsillərinin iradəliliyi,
dönməzliyi rəmzi olub. Bu ölüm sözün əsl
mənasında poeziyaya çevrilib. Şair öz
ölümü ilə insanlığı heyran qoydu. Nəsimikönüllər
fatehi idi. Şair ölümü ilə ölməzliyini təsdiq
etmiş əbədi şəxsiyyətdir. Azərbaycanın əbədi
şəxsiyyəti…
Böyük şair-filosof İ.Nəsimi dərin,
sarsılmaz inam və işıqlı ideal sahibi olub. Sözün böyük mənasında heyrət
doğuran cəhət budur ki, Nəsimi öz həqiqətini,
öz "ənəlhəq”ini yalnız poeziyasının
qüdrəti ilə deyil, şəxsi dönməzliyi, fədakarlığı
ilə,əfsanələrə çevrilmiş mərdanə
və amansız ölümüylə təbliğ və
təsdiq etdi.
Onu da əlavə edək ki, hazırda Hələbdə
Nəsiminin adını daşıyan köhnə bir
küçə var. Böyük söz ustadının məqbərəsi
oradadır.Yerli sakinlər Nəsiminin öz vətəni,
öz dili olduğunu bilirdilər. Onlar bilirdi ki, Nəsimi
doğma xalqının oğludur. Bu xalq isə bizik.
Mənsur: "Ənəlhəq!” söylədi,
"Mürtəddir!”–Elan etdilər.
Mənsur "mənəm həqq” söylədi,
Bağdaddaedam etdilər.
Ayyət Əhməd
Şərq.- 2019.- 11
iyun.- S.12