"Fədakarlıq, bütün enerjisini
sərf edərək yaşamaq mənim tərzimdir"
Natəvan Dəmirçioğlu:
"Heç gizlətmədən deyim ki, ailə baş
tacım, iş məsuliyyətim olsa da, mənim
üçün yaradıcılıq məsələləri
əsasdır"
"Yazıçı sarayda
yaşayar, bir fərli əsər yaza bilməz, kirayədə
yaşayar şedevr yaradar. Bunu bilənlər bilir. Lakin
bu həqiqət "yazıçı-şair kasıb
yaşamalıdır" fikrini doğurmur"
Yazıçı,
publisist, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, BDU-nun
müəllimi, Prezident təqaüdçüsü Natəvan
Dəmirçioğlu “Şərq”ə maraqlı müsahibə
verib. Onunla həyat və yaradıclığı,
pedaqoji fəaliyyəti, ölkə sərhədlərindən
kənara çıxa biləcək ədəbi mətnlərin
mövcud olub-olmaması mövzularını müzakirə
etdik. Eyni zamanda N.Dəmirçioğlu ilə ədəbi
tənqidin səviyyəsi, ədəbi layihələrin efirlərə
daşınması, gənc şair və
yazıçıların sosial şəraiti, onların
müharibə mövzularına az müraciət etməsi məsələlərinə
toxunduq. Həmçinin, bu günlərdə paytaxt
Bakıda qurulan kitab dayanacaqları, kitab sərgisi, kitab evləri
və başqa mövzulara diqqət çəkdik.
Onu da xüsusi qeyd edək ki, bu gün (red-dünən) müsahibimiz 56 yaşına vida deyib, 57 ilə salamlaşıb. “Şərq” qəzeti olaraq, məhz bu faktoru əsas tutub, yubilyarla söhbətləşmək qərarına gəldik. Biz də onu müsahibəmizlə təbrik etdik.
- Ömrün 56-cı payızını yaşayırsınız. Dönüb, bu ötən illərə, keçilən yollara baxanda daha çox nələri xatırlayırsınız, ilk olaraq gözlərinizin önündən hansı məqamlar keçir?
-
"Ömür su kimi axır" deyirlər. Elədir
ki, var. Onu yaddaqalan edən
xüsusi məqamlardır. Şəxsi həyatda, işdə
və yaradıcılıqda. Baxır kim nəyə daha
çox önəm verir. Mən sizin dediyiniz
kimi 56 illik ömrü deyə bilmərəm, amma
şüurlu həyatımı ailəyə sədaqətlə
və doğmalıqla (ata ailəmə, sonra isə həm də
öz ailəmə), işə ləyaqətlə və
peşəkarlıqla, yaradıcılığa bütün
varlığımla bağlı olmuşam. Heç gizlətmədən
deyim ki, ailə baş tacım, iş məsuliyyətim olsa da, mənim
üçün yaradıcılıq məsələləri
əsasdır. Ömürdən qalan izlər orada
qazandıqlarımdır.
- Doğum gününüzü
kimlərlə, necə və harada keçirəcəksiniz?
- Ötən
il 55 illiyim oldu, keçirmədim. Bu gün (red –dünən) ad günümdür
keçirməyəcəm.
- 56 ilin hesabatını,
haqqını verə bilmisinizmi?
- Bu məsələdə,
nə yetərincə nikbin ola bilərəm,
nə də bədbin. Məndən asılı nə var, orada fədakarlıqdan
söhbət gedir. Ailədə də,
işdə də, yaradıcılıqda da, hətta pedaqoji fəaliyyətdə
də. Fədakarlıq, bütün enerjisini sərf edərək
yaşamaq mənim tərzimdir. Nailiyyət isə
arzuya, zəhmətə, inadkarlığa bağlı olmaqla
yanaşı, həm də şansa, taleyə, qismətə
bağlıdır. Mənim ictimailəşən
fəaliyyətim şəxsi Vikipediya səhifəmdə
göstərilib. Bu, rəsmi akademiya tərəfindən
hazırlanmış səhifədir. Yeri gəlmişkən,
təşəbbüs onlar tərəfindən olduğuna
görə, zəhməti keçən hər kəsə təşəkkür
edirəm, orada yazılanlar həqiqəti əks etdirir. Və
bu qədər geniş spektrli fəaliyyət
çoxlarına mümkünsüz görünür. Hətta mənə deyirlər ki, bu qədər fəaliyyəti
sən necə çatdırırsan? 56
ildə gördüyüm işlər məni qane edir. Əsərlər, kitablar, verilişlər, məqalələr,
dissertasiya müdafiəsi, tələbələr və sair.
Sadəcə, bütün bunların
müqabilində real durumum məni qane etmir.
- Niyə?
- Bu, məndən
başqa çox səbəblərdən asılıdır. 50 illiyim Rəşid Behbudov adına Teatrda
keçiriləndə yüksək çinli
ziyalılarımız cıxışlarında "Natəvan
bu zirvəyə zəhməti ilə gəlib" deyənlərin
sözünə ilahiyyatçı bir bacım var, ciddi
etiraz etdi. Mənə dedi ki, sən onlara niyə
çatdırmadın ki, nə zirvə, mən hələ
haradayam?! Bu qədər çalışmaq və çox az
bir duruma sahib olmaq?! Bacıma dedim ki, onu demək olmaz. Əgər
məni zirvədə görürlərsə, bu da yetərlidir.
- Payızda dünyaya göz
acmısınız, bu fəsli sevirsinizmi? Sevirsinizsə,
niyə, sevmirsinizsə niyə?
- Payızda dünyaya gəlməyimin illərlə
fərqində olmamışam. Zinyət əşyalarında brilliyant daşa dəyər versəm
də, topaz daşları sevirəm. Bir dəfə Bakı Bərra
Mərkəzindən bir zərgər mütəxəssis
radioda çıxışçım idi. Barmağımdakı
üzüyə işarə edərək, " bu daşı
sevirsizmi" deyərək soruşdu. " Bəli- dedim- topaz
daşlardan qızılı sarını və palıd rəngini
xoşlayıram" bildirdim.
Soruşmadan, "Siz payızda dünyaya gəlmisiz, yəqin"
cavab verdi. Onu da əlavə etdi ki, payızda anadan olanların
daşıdır bu, payızı imitasiya edir, payızda
doğulanların səhhətinə və ümumi əhvalına
müsbət təsir göstərir. Payızın
özünə gəldikdə isə duyğusal fəsildir
payız, kövrək xatirələr və niskil oyadır məndə.
Payızda təbiətin libasını isə
xoşlayıram. Qışın qarını, yayın dənizini
sevirəm. Yaradıcılıq fəslim isə yazdır. Nəyə
görəsə yazda daha çox yazmaq istəyində oluram.
- Pedaqoji fəaliyyətlə
yaradıcılığı bir araya necə
sığışdırırsınız? Düzdü,
müəllimin də, yazarın da, jurnalistin də silahı qələmdir.
Amma bunlar özü-özlüyündə ayrı-ayrı sahələrdir,
ixtisaslardır. Yəni bu sahələrin xüsusiyyətlərini
bir-birinə daşımaq mümkündürmü?
-
Pedaqoji fəaliyyət günlük işə daxildir,
yaradıcılıq isə gündüzə, gecəyə,
vaxtın olub-olmamağına baxmır. Yaradıcılıq
mənim üçün daha çox ruh halıdır.
Bunları bir araya
sığışdırmaq yox, növbələşdirmək,
24 saata yerləşdirmək çətinliyi var, amma öhdəsindən
gəlirik (gülür). Onu
düz dediz, "müəllimin də, yazarın da,
jurnalistin də silahı qələmdir. Amma bunlar
özü-özlüyündə ayrı-ayrı sahələrdir,
ixtisaslardır". Bir-birindən ayrı sahələr olsalar
da, bunların birləşən nöqtəsində şəxsiyyət
faktoru var. "Qələm" dediyiniz şəxsiyyətin
ifadəsidir, təzahürüdür. O şəxsiyyətə,
qələmə necə sahibsənsə, bu sahələrdə
o adamsan! Onu da əlavə edim ki, həqiqi müəllim
öyrətmən olmaqla bərabər, olduğu yerdə
özü boyda bir mühitdir.
-
Yaradıcılığınızda yeni nələr var, nə
yazırsınız?
- Yaradıcılıqda yeni roman var! "Açar" adlı roman
üzərində xeyli müddətdir işləyirəm, bəzi
parçalar çap etdirmişəm. Onu fasilələrlə yazıram,
ardıcıl məşğul ola bilmirəm. Birdən hər
işi atıb, yalnız onunla məşğul ola bilərəm,
məndən asılı deyil, hər şey ola bilər
(gülür).
- Yazmaq istədiyiniz, amma bacarmaram dediyiniz
bir mövzu varmı?
-
Az-çox məni tanıyanlar bilir ki, "bacarmaram dediyim" bir işi görməyi
ağlımın ucundan belə keçirtmərəm. Bir qərara gəldimsə, demək, o işi görə
bilərəm. Yazmaq istədiyim, amma ehtiyat etdiyim, ciddi
tarixi roman ola bilər və tarixi
mövzuda kinosenari. Bunları da bacarmasam, o haqda
düşünmərəm.
- Bəzən gənc şair və
yazıçılar iddia edirlər ki, onlar daha çox fərdlər
üçün yazırlar. Yəni hesab edirlər
ki, ədəbiyyat, klassik media, teatrlar artıq maarifçilik
missiyalarını başa vurublar. Bu,
doğru yanaşmadırmı?
- Gənc
şair və yazıçılar iddia edirlərsə ki,
onlar fərdlər üçün yazırlar. Bu
onların öz işidir. Ədəbiyyat
isə zövqlərlə, dəblə, zaman və məkanla
məhdudlaşacaq deyil. Qaldı ki, klassik media, teatrlar...
heç kəs proqnoz verə bilməz ki, sabah
nələr olacaq, nəyin yeni erası başlana bilər. Belə
bir deyim də illərdir ki, özünü doğruldur:
"Klassika həmişə dəbdədir".
- Ədəbiyyatın
hazırkı durumunu necə qiymətləndirirsiniz,
sanballı mətnlər varmı?
- Ədəbiyyatın hazırkı durumu ilə
bağlı mənzərə hər birimizin gözü
qarşısındadır. Burada nəyisə
şişirdərək yaxşı göstərmək və
ya olan hansısa uğura göz yumub, indi vəziyyət pisdir
demək olmaz. Sadəcə, problem nədədir,
bilirsizmi? Ədəbiyyatın
mənzərəsini iki mühüm amil parlaq edir: bir -
şedevr əsər, o da hər dövrdə yaranmır; iki -
ədəbi mühiti formalaşdıracaq şəxsiyyət,
ədəbi dərgi və ya ədəbi hərəkatın
olması. Bunlardan
hər ikisi varsa, ədəbiyyatın vəziyyəti əladır, biri var, biri yoxdursa,
yaxşıdır, hər ikisi yoxdursa, onda özünüz təsəvvür
edin. "Sanballı mətnlər"i yazmaq
üçün sanballı adamlar lazımdır.
- Ola bilərmi ki, ədəbiyyatla
bağlı, ədəbi-bədii məsələlərin
teleməkanlarda müzakirəsinə dair hansısa bir layihə
təklif edəsiniz. O layihə əsasında aparılan ədəbi
müzakirələr çayxanalarda deyil, məhz efirlərdə
aparılsın. Bu da həm ədəbiyyat adına,
həm də cəmiyyət adına müsbət impuls
vermiş olar.Yoxsa artıq analoji layihə həyata
keçirmisiniz?
- AzTV-nin
yeni rəhbərliyinə müraciət edərəm. Ədəbiyyatla bağlı, ədəbi-bədii məsələlərin
teleməkanda müzakirəsinə dair hansısa bir layihə
təklif edərəm. Analoji layihənin radio variantını illər
öncə "Yurd arası çəpər olmaz"
adı ilə Güney və Quzey Azərbaycan yazarları ilə
etmişəm.
- Son zamanlar şair və
yazıçıların sosial şəraitlərinin
ağır olması və bu iqtisadi çətinliyin
onların yaxşı ədəbi mətnlər yaratmasına
mane olmasından yazılır, danışılır. Sizin
münasibətiniz necədir?
- Şair və yazıçıların sosial şəraitlərinin
ağır olması birmənalı olaraq arzuolunmazdır, hətta
yolverilməzdir. İnkişaf edən ölkədə
yazarların da komfortlu yaşayış haqqıdır.
Yazıçılara həmişə şəhərin ən
layiqli yerlərində ev verilib. Ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
dövründə bu, dəfələrlə təkrar olunub.
Hörmətli Prezidentimiz İlham Əliyevin rəhbərliyindən
bəri fərdi qaydada verilən mənzilləri nəzərə
almasaq, bir dəfə 9 mənzil 36 yazar arasında
bölündü, hər birimizə müəyyən miqdarda
pul düşdü. Amma bu, mənzil problemlərimizi
həll etməyə yetmədi. İndi də
AYB-yə bina tikmək üçün torpaq sahəsi verilib.
Ayrılan sahədə
bina tikməyə nə AYB-nin gücü
çatır, nə də mənzil növbəsində
olanların. Cənab Prezidentin torpaq sahəsi əvəzinə
yazarlara bir bina verilməsi haqqında göstərişi
bütün problemləri həll edərdi. Bunu arzu edirik.
Qaldı ki,
"iqtisadi çətinliyin yazarların
yaxşı ədəbi mətnlər yaratmasına mane
olması" fikrinə qarşı deyim ki, bunun belə
olduğunu düşünmürəm. Yazmaq dəhşətli
məsələdir. Yazıçı
sarayda yaşayar, bir fərli əsər yaza bilməz, kirayədə
yaşayar şedevr yaradar. Bunu bilənlər
bilir. Lakin bu həqiqət
"yazıçı-şair kasıb
yaşamalıdır" fikrini doğurmur.
- İddialar var ki, bizdə
milli qəhrəmanlarımız, şəhidlərimiz və
ümumən Dağlıq Qarabağla bağlı dünyaya
çıxacaq sanballı əsərlər, mətnlər
yazılmır. Məxsusi olaraq gənclər
buna meyl etmirlər, onlar daha çox intim məsələlərdən
yazırlar...
- Milli qəhrəmanlarımız,
şəhidlərimiz və ümumən Dağlıq
Qarabağla bağlı dünyaya çıxacaq sanballı əsərlər,
mətnlər nəinki yazılmalı, hətta film kimi
çəkilməlidir. Gənclərin buna meyl etmədiyi müvəqqəti
ola bilər. Bir də gördün biri bir dahiyanə
əsər yazıb, qoyacaq dünyanın üzünə,
bilmək olmaz. Qaldı ki, gənc
yazarların dediyiniz yüngül yollara baş vurmaları, o
meyl daha çox şöhrətpərəstlikdən
yaranır. Tez populyar olmaq, asan yolla nəzərəçarpacaq
oxucu auditoriyası qazanmaq istəyirlər. Bilirsiz, həqiqi, böyük ədəbiyyat,
yaradıcılıq, savad, intellekt başqadır,
populyarlıq başqa. Populyarlıq həmişə
insanın xeyrinə işləmir, bəzən əks təsirə
də malik olur. Ucuz populyarlıq zərərlidir
və hətta təhlükəlidir. Əsas
mahiyyətdir. İnsanın və
yaradıcılığın mahiyyəti.
- Ədəbi tənqidimizlə
bağlı da durumun ürəkaçan olmadığı
bildirilir. Qeyd olunur ki, guya, tənqidçilərimiz
nepotizmə yol verirlər. Doğrudurmu?
- Ədəbi
tənqidimizlə bağlı nə deyə bilərəm? Tənqidimizin nepotizmə
yuvarlanmağından danışılırsa, bu, bir neçə
səbəbdən baş verir. Əvvəl nepotizmi aydınlaşdıraq. Bu istilah qohumbazlıq, tayfabazlıq sözlərini
assosiasiya edir. Latınca
"bacıoğlu" sözündən
götürülüb. Orta əsrlərdə
Roma papaları kardinal rütbələrini və kilsə
torpaqlarını öz bacıoğlularına verərlərmiş.
Müasir dünyada isə nepotizm korrupsiyanın
növü sayılır. Hətta buna görə
ağır cəza tətbiq olunur. Ədəbiyyatımızda
nepotizm islaholunmaz hala gələ bilər. Hətta
vəzifə ötürülməsində özünü təsdiqləməyə
şərait tapar. Ədəbi tənqidə nüfuz etməsi
isə, dediyimiz kimi, bir neçə səbəbdəndir:
bazar iqtisadiyyatının fəsadlarından biri kimi meydana
çıxır, kapitalist düşüncəsinə əsasən
yazarın öz intellektual mülkiyyətinin piyarını
qurma cəhdi kimi
təzahür edir və nəhayət, ədəbiyyat
sferasının daralması nəticəsində meyarların
itməsi buna şərait yaradır.
- Bildirilir ki, kitab evləri, kitab
satış mərkəzləri, kitabxanalarla bağlı da vəziyyət
ürəkaçan deyil. Məxsusi olaraq, regionlarda bu sahədə
durum daha dözülməzdir. Son günlər
isə paytaxtda kitab dayanacaqları quraşdırılır,
beynəlxalq kitab sərgisi keçirilir. Sizcə, bu
addımlar kitaba, oxu mədəniyyətinə olan itmiş
marağı geri qaytara biləcəkmi?
- Kitab evləri,
kitab satış mərkəzləri, kitabxanalarla bağlı
canlanma yaratmaq üçün Qeyri Hökumət Təşkilatları,
mədəniyyət müəssisələri, məktəblər,
yaradıcılıq birlikləri təşəbbüskarlıq
göstərməli, müxtəlif kütləvi tədbirlərlə
prosesə kömək etməlidirlər. Bölgələrdə
belə tədbirlər daha oyandırıcı,
ruhlandırıcı nəticələrə gətirib
çıxarar. Son günlər paytaxtımızda kitab
dayanacaqları quraşdırılır, beynəlxalq kitab sərgisi
keçirilir. Bunu ancaq alqışlamaq olar. Bu addımlar
kitaba, oxu mədəniyyətinə olan itmiş marağı
geri qaytara bilsə də bunlar edilməlidir, qaytara bilməsə
də. Çünki kitaba, teatra maraq bir günə itməyib
ki, beş günə də geri qayıtsın. Adətən,
səbr və davamlılıq nəticəyə müsbət təsir edir.
- Bu gün (red-dünən) “Şərq”
qəzetinin 23 illik yubileyidir. Görünür, sizinlə söhbətin
bu günə təsadüf etməsi də, Allahın bir
lütfüdür...
- “Şərq” qəzeti abunə olduğum qəzetdir. Loqosu “Ən çox oxunan qəzet” olan “Şərq” tələbələrimizin də sevimli qəzetidir. Başda Akif Aşırlı olmaqla bütün kollektivi təbrik edirəm, uğular arzulayıram. Günəş həmişə Şərqdən doğsun!
Şərq.- 2019.- 2 noyabr.- S.6.