SATİRİK
JURNALİSTİKA MÜHÜM İDEOLOJİ
VASİTƏDİR
Bu silahdan istifadə edən sənətkarın
mövqeyi həmişə aydın və müəyyəndir.
O, kütlələri oyatmağa, insanların şüurunu
yüksəltməyə çalışır
(əvvəli ötən sayda)
Jurnalistikamızda janr qıtlığı
yaşanır. Bəli, sürət – internet əsridir. Xəbərlər
dəqiqə nədir, hətta anbaan dəyişir. Xəbərin
ardınca düşməyin özü, artıq dəbdən
düşüb. İndi xəbəri qabaqlamaq və xəbər
yaratmaq zamanıdır. Amma jurnalistika nəinki təkcə,
ümumiyyətlə, xəbərçilikdən ibarət
deyil. Xəbərçilər, reportyorlardır. Hadisə
yerinə tələsən, hadisə güdən, hadisədən
xəbər verən. Jurnalistikanı yalnız xəbərlə
məhdudlaşdırsaq, çox maraqsız, bir rəngli, bəsit
bir mənzərə ilə üz-üzə qalmış
olarıq. Əslində, jurnalistikamızın hazırkı mənzərəsi
bundan az fərqlənmir. Hamı xəbərə «susayıb».
Qısa, günlük xəbərlər, günün nəbzinə
aid müsahibələr, siyasi yanaşmalar, analizəbənzər
yazılar.
Halbuki, jurnalistika çox rəngarəng, hədsiz
maraqlı bir sahədir. Onun marağının azalmasına səbəb
isə jurnalistlər və jurnalistliklə məşğul
olanlardır.
Tənqid və özünütənqidin
olmadığı yerdə…
Bakı Dövlət Universiteti
Jurnalistika fakültəsinin «Jurnalistika» Elmi-tədqiqat
laboratoriyasının elmi işçisi, «Müasir Azərbaycan
mətbuatında araşdırma jurnalistikası» və «Azərbaycan
mətbuatında janrların dinamikası (transformasiyası)»
mövzusunda tədqiqat işlərinin müəllifi Günel
Orucəliyevanın jurnalistikanın janrları barədə
maraqlı məqaləsi var.
Məqalədə G.Orucəliyeva satirik
jurnalistika üzərində dayanaraq hazırkı
mediamızda janr müxtəlifliyinin itdiyini təəssüflə
qeyd edir:
- Müasir ictimai-siyasi şəraitdə tarixi
dəyərlərə münasibətin yenidən qiymətləndirilməsi
zərurəti meydana çıxdığından, bu hadisə
cəmiyyətin müxtəlif məfkurə sahələrində
elə bil çaşqınlıq yaradıb. Son vaxtlar XX əsrin
əvvəlləri tənqidi realizmin tarixi mövqeyi və
onun müasir şəraitdəki gərəkliyi məsələsi
ətrafında dövri mətbuatda aparılan mübahisələr
buna canlı misaldır.
Bədii publisistikanın güclü bir qolu
olan satirik jurnalistika cəmiyyətin həyatında rast gəlinən
nöqsanlara qarşı mübarizədə mühüm
ideoloji vasitədir. Tənqid və özünütənqidin
olmadığı, ictimai işlərdə
aşkarlığın çatışmadığı yerlərdə
kütlələrin fəallığına bilavasitə zərər
dəyir. Halbuki, məhz kütlələrin fəallığı
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun mühüm
qüdrət mənbəyidir.
Kütləvi informasiya vasitələri bu
mühüm işdə satirik publisistikaya, onun felyeton, pamflet,
satirik oçerk, şeir və s. janrlarına tez-tez müraciət
edir. Tənqidin aşkarlığı, onun publisistliyi və təsirliliyi
satirik jurnalistlərin fəaliyyətini müəyyən edən
əsaslardır.
Məhz buna görə də satirik publisistika sənətkarlığının
səviyyəsini qaldırmaq, publisistlərin peşə
ustalığını artırmaq mühüm vəzifələrdəndir.
Satirik publisistikaya müasir baxış da onun xüsusiyyətləri
ilə bağlıdır. Rus tədqiqatçısı
Y.P.Proxorov yazır ki, "Əgər nəticə etibarilə
hər hansı bir əsərdə publisistika
üçün ümumi olan qanunauyğunluqlar yoxdursa, onu
publisistik əsər kimi qiymətləndirmək olmaz”.
Satirik jurnalistika aparıcı yer tutur
G.Orucəliyeva qeyd edir ki, mətbu sözün
təşəkkül və inkişaf tapdığı
bütün dövrlərdə satirik publisistika aparıcı
yerlərdən birini tutub:
- Məhz ictimai-siyasi münasibətlərlə
bağlı olduğundan və bilavasitə onların əsasında
meydana çıxdığına görədir ki, satira insan
cəmiyyətindəki hər cür yaramazlığa
qarşı mübarizədə dağıdıcı və
məhvedici silaha çevrilib. Bu silahdan istifadə edən sənətkarın
mövqeyi həmişə aydın və müəyyəndir.
O, kütlələri oyatmağa, insanların şüurunu
yüksəltməyə çalışır. Neqativ hallara
qarşı məqsədyönlü, ardıcıl və
ciddi mübarizənin mühüm siyasi, iqtisadi, sosial əhəmiyyəti
var. Bu zərurət ilk növbədə inkişafın
dialektik xarakteri ilə bağlıdır. Çünki hər
bir cəmiyyətdə ömrünü başa vurmaqda olan
köhnə ilə yaranmaqda, inkişaf etməkdə olan yeni
arasında mübarizə mövcuddur.
Rus yazıçısı Qoqolun Xlestakovun
fırıldaqlarına, onun əlaltısı olanlara, gülənlərə
yazıçı üzünü tutub demişdi: "Kimə
gülürsünüz? Özünüzə
gülürsünüz!”. Azərbaycan ədəbiyyatında
da eyni zamanda Qoqol realizminin, onun ifşa qüvvəsi olan
satirasının ənənələrini inkişaf etdirən
C.Məmmədquluzadə yazırdı: "Ey mənim müsəlman
qardaşlarım! Əgər bilmək istəyirsiniz ki, kimin
üstünə gülürsünüz, o vaxt qoyunuz
qabağınıza aynanı və diqqətlə
baxınız camalınıza”. Satirik publisistikanın sənətkarlığından
danışarkən, ilk növbədə onun obrazlı təsvir
vasitələrinə diqqət yetirmək vacibdir. Bu da
gülüşlə bağlıdır.
Komik hadisədə bizə xoş gəlməyən
həyatın eybəcər təzahürləridir, xoşa gələn
isə bunu başa düşməyimizdir. Təsadüfi
deyil ki, insan eybəcərliyə gülərkən
özünü mənəvi, əqli cəhətdən həmin
hədəfdən üstün hesab edir. Çünki komik
hadisədəki eybəcərliyi və onun nə
üçün eybəcər olduğunu dərk etmiş
olur. İnsan eybəcərliyə gülürsə, demək,
onun eybəcərliyini başa düşür və nə
üçün eybəcər göründüyünü dərk
edir. Bu da insanda ləyaqət hissinin artmasına kömək
edir. Belə başa düşülməsin ki,
gülüş bütün dərdlərin dərmanıdır.
Əgər belə olsaydı, C.Məmmədquluzadənin
"Ölülər”, yaxud N.V.Qoqolun "Müfəttiş”indən
sonra fanatizm və rüşvətxorluq gərək birdəfəlik
məhv olub aradan qalxaydı.
Müasir satirik media zəifdir
G.Orucəliyevanın fikrincə,
ictimai-siyasi hadisəyə həqiqi, düzgün qiyməti
aşkara çıxarmaqla hadisəyə ictimai-siyasi
münasibətin tamam dəyişməsinə, insanın
şüurunun formalaşmasına, şəxsi ləyaqət
hissinin yüksəlməsinə səbəb olmaq mənasında
gülüş satirik publisistikada mühüm tərbiyəvi
əhəmiyyət kəsb edir:
- Baxmayaraq ki, artıq müstəqillik şəraitində
yaşayırıq, suveren dövlətik, hələ də cəmiyyətdə
hökm sürən haqsızlıqların bir çoxu aradan
qalxmayıb. Bu haqsızlıqları ən çox "Kirpi”
və "Mozalan” jurnalları öz səhifələrində
tənqid edir. Amma demək olmaz ki, burada insan ləyaqətinə
ləkə gətirən hadisə və faktlara qarşı
yönəldilən satira, istifadə olunan yumor
güclüdür. "Molla Nəsrəddin”lə müqayisədə
müasir satirik media çox zəifdir. Belə ki, qəzetlərdə
çox nadir hallarda satirik yazılara rast gəlmək
mümkündür.
Satirik publisistikada gözə çarpan sabit, dəyişməz
cəhət, inam, cəsarət və qətiyyətdir. Bu gələcəyə
inam satiriklərin yazılarında özünü parlaq
göstərir. Qeyd edək ki, kinayə tənqid hədəfini
tərifləyə-tərifləyə rüsvay edirsə, məsxərə
onu açıq-aydın lağa qoyur, ifşa edir. Məsələn,
"Ay Kirpi” qardaş, məgər mən yaza billəm ki,
Milli parkda bir çaynik çay on manatdır? Yaxud, yaza billəm
ki, onlar bu yazıq milləti adam yerinə qoymur, nə istəyirlər
onu da edirlər. Ağzını açıb bir söz desən,
səni borclu çıxarırlar. Çünki bu adamların
arxasında duranlar var”.
Sənətkarlıqla yazılmış
yazıda publisist ictimai qüsur və eyibləri birbaşa
rüsvay edir. Onu düşündürən, narahat edən məsələlər
aşkar surətdə lağa qoyulur. Burada məsxərə
çılpaq təqdim olunur. Əgər kinayə hədəfi
tərifləyə-tərifləyə inkar edirsə, məsxərə
sözün həqiqi mənasında, pisləyə-pisləyə
inkar edir.
Publisistikanın müasirlik və tez təsirlilik
xüsusiyyəti təbliğ olunan fikir ətrafında oxucuda
canlı maraq yaradır, onu həyəcanlandırır, qəlbinin
dərinliyində emosional hisslər yaradır. Biz, bu keyfiyyətləri
əsasən, "Molla Nəsrəddin”də
görmüşük. Çünki "Molla Nəsrəddin”
üslubunu yaradanlar sıravi müxbirlər deyildilər. Onlar
bədii söz sənətinin sirlərinə dərindən
bələd olan şair və yazıçılar idi. Bu cəhət
jurnalın ideya-bədii simasında çox açıq
şəkildə öz əksini tapıb. Məhz bunun nəticəsində
"Molla Nəsrəddin”in publisistikası yüksək bədii
emosional təsir qüvvəsi kəsb etmiş, geniş oxucu
kütlələrində böyük rəğbət qazana
bilmişdi.
Satirik
publisistikada dil və üslub əsasdır
G.Orucəliyevanın fikrincə, satirik publisistika
ümumi halda ideya-sənətkarlıq cəhətdən zəngin
ənənələrə malikdir. Ədəbi-bədii əsərdə
üslub publisistin bədii fikrinin hərəkət forması,
onun təkraredilməzliyi forması kimi çıxış
edir:
- Hər
bir əsərin formasından asılı olaraq dili və
üslubu var. Bu da yazıçıya və jurnalistə,
publisistə imkan verir ki, həyatın, hadisələrin dərin
qaynaqlarına baş vursun, özünüifadə müxtəlifliyinə
fikir versin, dilin zənginliklərindən bacarıqla istifadəyə
çalışsın.
Əsərlərin formasını, üslub xüsusiyyətlərini
müəyyən edən həyatdır, zəmanədir. Publisistika əsərinin
üslubu təhlil olunarkən birinci növbədə
publisistin hansı yeni fikri, ideyanı, aktual problemi,
ictimai-siyasi məsələni əks etdirməsi, müəllifin
mövqeyi, hadisələrə münasibəti diqqət mərkəzində
dayanmalıdır. Satirik publisistikada Azərbaycan
dilinin üslubi imkanlarından danışarkən, digər
mühüm cəhəti – satirikin
yaradıcılığında söz sırasının
üslubi forma kimi mühüm rolunu nəzərdən
qaçırmaq olmaz.
Məlum məsələdir ki, söz sırası deyərkən,
sözlərin qrammatik qanunauyğunluq əsasında cümlədə
müəyyən ardıcıllıqla düzülməsi nəzərdə
tutulur. Müəyyən şəraitdən asılı
olaraq, məsələn, məntiqi vurğunu nəzərə
çapdırmaq, müəllif dili ilə personajın nitqini,
dialoqları fərqləndirmək məqsədilə söz
sırasında dəyişiklik edilə bilər.
Felyetonun, parodiyanın janr xüsusiyyətlərindən irəli
gələn bir sıra cəhətlər – fikrin obrazlı
ifadə edilməsi, personajların qarşılıqlı
münasibətinin təsviri, hadisəyə müəllif qiymətinin
eyhamla, çox incə tərzdə nəzərə çapdırılması
– söz sırasının qrammatik qanunauyğunluğunu,
ehtiyac olarsa, müəyyən dərəcədə
pozmağa imkan verib.
Satirik publisistika, publisistikanın ümumi
funksiyasını yalnız müəyyən cəhətdən
(sosial qüsur və nöqsanlara qarşı mübarizə),
özünəməxsus tərzdə (gülüş vasitəsilə
zərbə endirmək) yerinə yetirir. Nəticədə,
satirik publisistika tənqid, ifşa və tərbiyə
xüsusiyyəti kəsb edərək kütlələrin
ictimai-siyasi fəallığının qüvvətlənməsində
müəyyən rol oynayır. Halbuki, bədii publisistika fəal
həyat mövqeyi tutan, cəmiyyətimiz üçün
tipik olan müasirlərimizin təsvirini verməklə
kütləvi auditoriyanı onların müsbət nümunəsində
tərbiyə edir. Məhz bu baxımdan bəbii publisistik və
satirik publisistik növ arasındakı funksiya-predmet fərqi
özünü göstərir.
Satirik publisistikanın qiyməti həyatın
irəli sürdüyü ən mühüm məsələlərlə
səsləşməsi, ətalətə, süstlüyə,
laqeydliyə qarşı ciddi çıxışı ilə
müəyyənləşir. Satirik publisistika konkret xarakter
daşımalı, kəskin problemlərə toxunmalı,
nöqsanları doğuran səbəbləri cəsarətlə
açmalı, onların aradan qaldırılmasına kömək
etməlidir.
Məlahət Rzayeva
Şərq.-
2019.- 23 yanvar.- S.11