Ondan aldığım zövq məni çox duyğulandırdı…
(Natəvan Dəmirçioğlunun “AÇAR” romanının bir parçasından təssürat)
Təxminən iki ay əvvəl Natəvan Dəmirçioğlunun
“Ədəbiyyat” qəzetində
dərc olunmuş “Açar” romanından bir parçanı bu gün, səhərin
erkən çağında
oxudum. Bir qədər obrazlı
desəm, onu bir dolça su kimi içimə
çəkdim. Əvvəl onu
deyim ki, yazı mənə bitkin bir əsər
təsiri bağışladı.
Bilmirəm, bəlkə də
bu parça elə romanın girişidir. Burda diqqəti
ayrı-ayrılıqda təsvir
olunmuş üç
epizod çəkir.
Və oxuduqca da gördüm ki, bu hissələr
biri digərini doğurur, bədii keçidlərdə bir-birilə
fikrən, ruhən bağlılıq
yaradır…
Alatoran çağının insan
ovqatında, gözündə-könlündə
yaratdığı rahatlıq…
Sübhün təsviri, xüsusən
də kənddə açılan səhərlərin
əsrarəngiz tablosunu
xatırlatdı. Təbiəti bütün çalarları
ilə gözümüzün
qarşısında canlandırması
mənə uşaqlıq,
yeniyetmə çağlarımın
rayon həyatını, hər
açılan səhərdən
duyduğum gözəlliyi,
rahatlığı yenidən
yaşatdı. Bu, əsərin
ilk epizodudur…
Natəvan Dəmirçioğlu onu bənzərsiz, maraqlı
bir dil-üslub gözəlliyi ilə, fərqli duyumla təqdim edir:
”Kənddə səhərin
açılmasını duymaq,
görmək, eşitmək
bir sirridir. Əvvəl xoruzlar banlayır və itlər hürüşür. Sonra uzaqdan
qurbağaların qurultusu
aramsız səslənərək,
çayın azalıb,
durulmuş sularının
şırıltısına qarışır, sehirli bir ahəng yaradır. Hava azca işıqlaşana
doğru gedir, dünya süd ağı rəng alanda quşların duası başlayır.
Bu duadı, nəğmədi,
civildəşmədi, aramsız
və coşqulu musiqidi – hər nədirsə dünyanın
əvəzsiz gözəlliklərindən
biridir. Quşların
avazından səhər
bir az
da nurlanır, yarpaqlar birər-birər görünəcək qədər
hava aydınlaşır
və yarpaqların qısa, gerçək duası-pıçıltısı başlayır. Bu dəm ancaq duyanların, qananların,
hiss edənlərin bilmək
istədiyi bir hikmətlə yarpaqlar xəfifcə titrəşir,
Tanrıya və dünyaya əl yelləyir. Bunun ardınca mal-qaranın,
qoyun-quzunun oyanışı
başlayır. Yalnız
kənd mühitinin özünəməxsus ahəngi
dünyanın o üzündən
bu üzünə, dirili sabahlara yol başlayır... Adama elə gəlir ki, bütün bunlardan sonra insanlar dünyaya hakim kəsilir. “Yaranmışların
ən şərəflisi,
canlıların ən
alisi” deyə özünü öyən
insanın bu sırada yeri sonuncudur. Bəlkə
də hər şey yenidən başlananda sonuncu əvvəlinci olur... Bax, bu da bilinməz
hikmətlərdən biridir.”
Burda təlqin
olunan hikməti duymaq da adama
bir başqa zövq verir. Təbiətin ilk oyanışında onun qoynunda dinclik tapan bütün canlılar hər biri öz məqamında
səs-səsə verərək
özlərinə məxsus
səs-tərpənişləri ilə bu əsrarəngiz
həyatı onlara bəxş edən Uca Yaradana öz
dillərində dualarını
oxuyurlar. Müəllif təbiətdəki bu harmoniyanı həssaslıqla
dinşədiyindən, zildə,
bəmdə, pıçıltıda,
xışıltıda eşitdiyi
bəzərsiz müsiqini
sanki sözləri ilə birgə anlayır və al səhərə çıxdıqlarından
məmnunluqlarına şahid
olur. Əslində bu, təbiətin
rəngini, avazını
gözəl duyan yazıçının sözə,
fikrə gətirdiyi müşahidələrinin bədii
əksidir.
Səhərin alatoran çağının
ecazı, əslində
heç vəchlə
solub-sozalmayan, gözümüzü,
könlümüzü təravətləndirən
gerçək həyatın
özüdür. Fəqət, onun gözəlliyini, mübhəmliyini, füsunkarlığını
indi əvvəlki fərəhlə, duyğusallıqla
yaşaya, duya bilmirik. Gözümüzdə nə səhərin
bakirəliyinin, ruhu dincəldən paklığının
şövqü qalıb,
nə də onu canımızda, qanımızda hiss etməyə,
yaşamağa marağımız.
Amma təbiətin yaradılışı
əbədi olan doğallıqdır. İnsanın yaşadığı həyat
necə bir ağrı-acılarla süslü
olsa, təbəddülatlar
içərisində keçsə
də təbiət öz qaydasınca insanların üzünə
gülür. Səhərlər yenə də gecənin bətnindən bakirə bir varlıq təki doğulur. Canlıların
əşrəfi insanlar
bunun fərqində olub duysa da,
duymasa da təbiət özünün
yaratdığı yepyeni,
əsrarəngiz tablosu
ilə hər gün beləcə oyanır…
Natəvan Dəmirçioğlu bu epizodla bizdə
gözəl bir ovqat yarada bilib.
Bu epizod yadımıza
yaşadığımız həyatın nisbətən
sakit, nizamlı çağlarını xatırladır.
Amma… Az
qala bir qərinəyə yaxındır
ki, növrağımız
talan olub, dədə-baba torpaqlarımızın
düşmən tapdağı
altında inləməsi,
yurd itkisi həyatımızın nizamını
pozub, param-parça bir ömür yaşayırıq.
İkinci epizod…
Bəlkə də çavuş
Eldar təbiətin yaratdığı bu adi həqiqəti duyar, ondan zövq
almağı bacarardı,
təəssüf ki, müharibə onun da həyatının yönünü dəyişib.
Lakin döyüşlərin mərkəzində
olsa da hələ
çox şeyə alışmayıb, bişməyib.
İndiki halda qarşısında
təcrübəli, dəqiq
taktikaya malik olan komandirinin fəhminə, cəsurluğuna
heyrandı. Ondan öyrənmək,
onun kimi olmaq istəyir. Çavuş onunçün qaranlıq
olan məqamlara aydınlıq gətirməkdən
ötrü komandirinə
suallar verir. Suallar zahirən sadə, adi görünsə də, sonda aldığı cavab döyüş taktikasının
bir cəhdi, sirri kimi onda
maraq doğurur. Zabit, daraqda güllə qurtararkən onu dəyişməyə nə
qədər vaxt sərf olunduğunu çavuşdan xəbər
alır və həmin saniyələrdə
qarşı tərəf
bu işlə məşğulkən düşmənə
bəlli olan yerini dəyişməyin,
gözdən yayınmağın
əsl məqamı olduğunu ona anladır.
Mən söhbətin məğzini
nəzərə çatdırdım,
amma dialoqu oxuyan oxucu müəllifin
də sanki cəbhə həyatına
bələd olduğunu
(sonrakı hissələrdə
yəqin ki, hələ çox hadisələr, qaydalar, taktika ilə tanış olacağıq) düşünməyə
əsas verir. Axı, müharibədən
yazan yazıçı
ən azından özü də bəzi döyüşlərin
canlı şahidi olmalıdır…
Epizodun üçüncü qanadına keçid…
Gəlin Novruz bayramına hazırlaşır. Təmizlik işləri ilə məşğul olur. Bir qadının novruzqabağı görəcəyi işlər burda elə bir məhəbbətlə, yeni biçimdə təqdim olunur ki… Gəlin səksəkədə, xəyallar içindədir. Düşünür ki, əri yanında olsaydı, ona kömək edərdi, pərdələri çıxarıb verər, o da yuyardı. Burda kişini ev işlərinə cəlb etməkdə məqsədi bambaşqaydı: “Qonşu psixoloq deyir ki, kişiləri ev işlərinə cəlb edə bilsəniz, bu, sizin uğurunuzdur. O kömək fiziki cəhətdən, bəlkə də, elə böyük bir mahiyyət daşımasın, amma bir sıra məqamlar üçün çox gərəklidir: münasibətləri yaxınlaşdırır, evdə ümumi dostlaşma-yardımlaşma aurası yaradır, uşaqlara psixoloji cəhətdən müsbət təsir göstərir, onların da ailə işlərinə qoşulması zərurətini uşağın şüurunun altyapısına yükləyir və üstəlik, ev işlərinə cəlb olunan kişilərdə kobud hərəkətlər, digər qaba davranışlar xeyli nizamlanır. Ağlabatandır” – deyə düşündü.”
Bunlar ailə mühitində ər-arvad
arasında başqa bir
doğmalıq, birgəlik yaratmağın yolu,
ştrixləridir. Bu fikirlər olsun ki,
yazıçının həyati müşahidələrindən
doğub, əsərdə rəngarənglik
olsun deyə, qonşunun
fikirləri kimi mətnə daxil olub. Deyim
ki, bu hissə əvvəlkilərdən
daha yüklüdür.
Müəllif burda bir
güllə ilə neçə hədəfi nişan
alır. Hamısı da uğurlu… Müharibədə olan
əri ilə münasibətini xatırlaması, həsrətlə,
həyəcanla onu gözləməsi,
düşüncələr içində çabalaması,
cəbhədə gedən döyüşlərlə
bağlı verilən məlumatlara analitik
yanaşmaları, daha nələr yeni ab-havada, özünəməxsus
üslubda, həm də görüntülü
təsvir olunur. Yəni oxucu
bu təsvirləri gözünün
qarşısında canlandıra bilir…
Qadının fikri-zikri ərinin yanındadı. Bilir ki, imkanı olan kimi zəng edəcək.
Amma ondan bir xəbər yoxdi. Gəlin nigarandı, təlaşdadı. Və
gözləmədiyi halda qapı açarla açılır… Burda
gənc ər-arvadın görüş səhnəsi
tam yeni, bənzərsiz
bir təsvirlə düşüncəmi
sardı. Düymələri açılmış gödəkcəsinin
yaxasından ərinin odlu sinəsinə
sığınmış qadının sevgi-sevinci ürəyində
alışır… “Gəlin əllərini ərinin qalın
gödəkcəsinin altından salaraq,
çiyinlərindən üzüaşağı
sürüşdürərək, kürəyinə doğru aşağı salladı. Zərif, kiçik əllərini onun
kürəyində gəzdirdi. Kənardan baxan onları bir adam zənn eləyə bilərdi. Əri
gödəkcəsinin hər iki tərəfini
tutub üst-üstə gətirdi və sağ əlində qalmış kəməri
qalın üst paltarının belindən
dolayıb gəlinin kürəyində bağladı. İndi qucaqlaşmış şəkildə
hər ikisinin belində eyni qalın zabit kəməri
var idi. Onun bu jestinə gəlin uğunub getdi…”
Görüşün, istəyin yepyeni təsviridi, deyilmi?.. Vüsalın ən şirin, vəsvəgəlməz anları… Həyat, sevgi… bəlkə də sonu ölüm olacaq. Bəlkə də ondan o yana xatirələr od alacaq… Müəllifin təsvir-vəsvini oxuduqca sanki bir cərəyan keçdi canımdan, təsiri isə yəqin ki, uzun müddət tərk etməyəcək düşüncəmi…
Qadının yatağına girməsi, səliqə-sahmanı pozmadan quş yuxusuna dalması, döyüşçünün qəflətən evində peyda olması, vanna otağında yuyunması, qaynar çaydan aldığı bir neçə qurtumu, telefonun boşalmış daşını doldurmaq üçün elektirik yuvaya salaraq gözləməsi, telefonuna gələn qəfl zəng (təcili geri çağrılması), yuxuda olan körpəsini oyatmadan ayaqlarından öpməsi, qəfl gəldiyi kimi, qəfl də yığışıb evdən çıxması 10-15 dəqiqə çəkir. Bütün bunlar, üstəlik gəlinin ürkək düşüncə-tərpənişi, ərinə, ailəsinə böyük ürəyilə bağlı olması elə bir ustalıqla, zəngin, şirəli dillə təsvir olunub ki, burda bir detal, bir hərəkət belə oxucunun diqqətindən yayınmır. İlıq bir cazibə onu çəkir. Və romana qızğın bir maraq da burdan başlayır.
Elə bu parçadan görünür ki, müəllif romanını yazmaqdan ötrü böyük hazırlıqdan keçib. Süjetdəki hadisələr bədii təxəyyülündə cilalanıb. Natəvan Dəmirçioğlunun təhkiyə dili çox rahat, rəvan və lakonikdir. Yazıçının qəhrəmanı (yəqin ki, qəhrəmanlarından biri), əri cəbhədə olan cavan gəlin bütün hərəkətlərində, düşüncəsində, danışığında ismətli, ləyaqətli analarımızın həyat vərdişlərinə doğmalığı, bağlılığı ilə bizdə rəğbət doğurdu…
Uğur olsun, Natəvan Dəmirçioğlu.
Şəfəq Nasir
yazıçı-publisist,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Şərq 2020.- 18 avqust.- S.15.