“İşıq”a
gedən yol...
Alim vurğulayıb ki, mətbuatımız
qadınlarımızın bugünkü azad həyatının
bünövrəsinin qoyulması üçün gərgin əmək
sərf edib
Amaliya
Qasımova: “Mətbuat qadının əsasən üç
mühüm problemindən - təhsil, ailə-nikah və sosial
məsələlərdən bəhs edir, hicabın ləğvi
ilə bağlı mülahizə və mübahisələrə
daha çox diqqət yetirirdi”
Qadın problemləri bütün dövrlərdə,
bütün quruluşlarda mövcud olub, cəmiyyətin həyatında
çox mühüm əhəmiyyət kəsb edib. Müsəlman
aləmində yaşayan qadınlarla digər dinlərə mənsub
olan qadınlar arasında həyat tərzində,
dünyagörüşlərində fərqlər
özünü göstərib. Fanatik adətlər,
ağır güzəran, savadsızlıq, ictimai həyatdan
təcrid olunmuş şəraitdə yaşamaq, cəmiyyətdə
qadın sərbəstliyinə etimadsızlıq üzündən
qadının sosial həyatdan kənarda qalması onun şəxsi
həyatı üçün bir sıra çətinliklər
yaradıb.
Tarix
üzrə fəlsəfə doktoru, “İşıq” qəzetinin
tədqiqatçısı və “İşıq” qadın
jurnalının yazarı Amaliya Qasımova bildirib ki,
dövrün mətbuatı bu problemləri səsləndirmək,
xalqa çatdırmaq, aradan qaldırmaq yolunda mühüm
addımlar atıb. Alim vurğulayıb ki, mətbuatımız
qadınlarımızın bugünkü azad həyatının
bünövrəsinin qoyulması üçün gərgin əmək
sərf edib: “İctimai fəaliyyətsizlik, təhsilə cəlb
edilmə zamanı oğlanlarla qızlar arasındakı
ayrı-seçkilik, cəmiyyətdən təcrid olunma
qadınların dünyagörüşünün məhdudluğuna,
mədəni inkişafdan geri qalmalarına səbəb olurdu. Ona görə də qadınların böyük əksəriyyəti
öz talelərini ailə ağsaqqallarının
ixtiyarına buraxırdılar. Çox
zaman təhrif olunmuş halda dini görüşləri
yayanlar və fanatik din xadimləri tərəfindən
qadınların şəriət üzrə müəyyən
olunmuş hüquqları pozulurdu. Onlar
valideynləri və ərləri tərəfindən təzyiqlərə
məruz qalırdılar. Qadın problemlərinin Azərbaycan
mətbuatının baş mövzusuna çevrilməsi bir tərəfdən
siğə, azyaşlı qızların ərə verilməsi,
onların təhsilə yaxın buraxılmamasının tənqidinə
daha çox yer ayıran “Molla Nəsrəddin” jurnalının
çıxışlarının daha cəsarətli şəkil
alması ilə, digər tərəfdən əvvəlki ilə
nisbətən 1907-ci ildə mətbu nəşrlərin
sayının artması və jurnalın yazılarına
onların verdikləri reaksiyanın doğurduğu əks-səda
ilə bağlı idi. Artıq Bakıda nəşr olunan
“İrşad”, “Tazə həyat”, “Təkamül”, rus dilində
çıxan “Kaspi”, “Bakinskiye izvestiya”, “Baku”, “Bakinski den” qəzetləri,
habelə “Füyuzat” jurnalı ictimaiyyətin diqqətini
özünə cəlb edən mətbu orqanlar
sırasında idi. Onların hər biri “Molla Nəsrəddin”
jurnalının mövzuları ətrafında öz məsləklərinə
uyğun yazılar verir, qadın azadlığı ilə əlaqədar
məsələləri günün mövzusuna çevirirdilər.
“Molla Nəsrəddin” jurnalının Azərbaycan
qadınının azadlığı uğrunda
başladığı mübarizənin 1906-cı ilə nisbətən
1907-ci ildə daha da qızışdığı, mətbuatda
bir-birinin ardınca məqalələr, felyetonlar, satirik
şeirlər yazılıb problemin həllinə səy
göstərildiyi bir dövrdə əks mövqedə
dayananlar arasında Haşım bəy Vəzirovun adı
tez-tez çəkilirdi. Vəzirov islama
yaxşı bələd olan bir ziyalı idi. Yeri gəldikdə, hiylə yolu ilə avam camaatı
soyan mollaları, qazı və müftiləri tənqid etməkdən
çəkinmirdi. “İttifaq” qəzetini nəşr
edərkən onun 221-ci sayında fanatizmə, təhrif
olunmuş halda dini görüşlər yayanlara qarşı
tənqidi məqalələr dərc edib. Bakı
qradonaçalniki şəhərin müsəlman əhalisinin
dini görüşlərini “təhqir etdiyinə görə”
qəzetin bağlanması haqqında qərar verib. Buradan aydın görünür ki, Haşım bəy
bir redaktor kimi, “Tazə həyat” qəzetində din xadimlərinə
hicabın vacib olduğu ilə bağlı tribuna verirdisə,
şübhəsiz, bu çıxışlar onun şəxsi
görüşlərini də ifadə edirdi.
Tarixçi-alim
vurğulayıb ki, 1907-1919-cu illər arasında Bakıda
bir-birinin ardınca “Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin
davamçıları olan satirik nəşrlər - “Bəhlul”,
“Zənbur”, “Mirat”, “Arı”, “Kəlniyyət”, “Tuti”, “Məzəli”,
“Babayi-Əmir”, “Tartan-partan”, “Məşəl” kimi mətbu
orqanlar işıq üzü görüb: “Fanatik
dindarların təqiblərinə, şəxsi həyatları
üçün tez-tez yaranan təhlükələrə
baxmayaraq, satira jurnallarının yazarları Azərbaycan
qadınının taleyi ilə bağlı “Molla Nəsrəddin”in
başladığı kampaniyanı mühüm ictimai-siyasi
problem kimi yaradıcılıq planlarına daxil etmişdilər.
Müsəlman qadının azadlığı
ilə bağlı yazılar verib Azərbaycanda bu yolda
çalışan ziyalıları müdafiə edənlərdən
biri də “Tərcüman” qəzeti idi. Qəzet
Bağçasarayda Krım tatarlarının dilində
1883-1918-ci illərdə çıxıb. Onun redaktoru İsmayıl bəy Qaspıralı
(1851-1914) Qafqazda, xüsusilə Azərbaycanda baş verən
hadisələri qəzetdə geniş
işıqlandırırdı. XX əsrin
90-cı illərində Rusiyada türk xalqlarının dilində
çıxan yeganə qəzet olduğuna görə
Bakıda da geniş yayılıb, Azərbaycanın mədəni
həyatına dair yazılar verib, publisistlərin
çıxışlarına yer ayırıb. “Tərcüman” “Molla Nəsrəddin”
jurnalının qadın azadlığına həsr
olunmuş yazılarını dəstəkləyir, bəzən
onun karikaturalarını öz səhifələrində təkrarən
dərc edirdi. İsmayıl bəyin
qızı Şəfiqə xanım Qaspıralı
Baxçasarayda çıxan “Aləmi-nisvan” (Qadın
dünyası) dərgisinin naşiri olub. Şərq
qadınının azadlığı probleminin
işıqlandırılmasında nəinki təkcə
Rusiyada, həmçinin bütün türk dünyasında
geniş şöhrət qəzanmış “Aləmi-nisvan”
“Molla Nəsrəddin”lə eyni mövqedən
çıxış edirdi”. 1912-ci ilin
martın 6-da Bakıda “İqbal” qəzeti nəşrə
başladı. “İqbal” qadın problemlərinin
həlli yollarının axtarılmasında ziyalıların
mövqeyini müdafiə edir, öz səhifələrində
“Təsəttürü-nisvan” (qadının
örtülülüyü) mövzusunda müzakirələr
açırdı. 1913-cü ildə
“İqbal” qəzeti ilə “Şəlalə” toplusu arasında
qadın örtülülüyünə dair mübahisələr
başlandı. “Şəlalə” məcmuəsi Xalid
Xürrəm Səbribəyzadənin redaktorluğu, İsa bəy
Aşurbəylinin naşirliyi ilə 1913-cü il
yanvarın 19-dan 1914-cü il martın 1-dək nəşr
olunub və bu müddətdə onun 56 sayı
buraxılıb”.
A.Qasımova
bəyan edib ki, mətbuat qadının əsasən
üç mühüm problemindən - təhsil, ailə-nikah
və sosial məsələlərdən bəhs edir,
örtülülüyü onların həlli yolunda maneə
hesab etdiyindən hicabın ləğvi ilə bağlı
mülahizə və mübahisələrə daha çox
diqqət yetirirdi: “XX yüzilliyin əvvəllərində
Quzey Azərbaycan mətbuatında qadın azadlığı
məsələləri ətrafında gedən geniş
ictimai müzakirələrdə iştirak edən mütərəqqi
ictimai xadimlər, demokratik ruhlu yazarlar, jurnalistlər və
başqaları haqlı olaraq belə hesab edirdilər
ki, qadın azadlığının mühüm şərtlərindən
biri onların mükəmməl təhsil almasıdır. Demokratik
mövqelərdə dayanan bir sıra mətbuat orqanları
mürtəce qüvvələrin törətdiyi maneələrə
baxmayaraq bütün vasitələrdən istifadə etməklə
maariflənməyin, təhsilin məziyyətlərini önə
çəkərək bildirirdilər ki, Şərq
qadını faktiki azadlığa nail olmaq üçün
ilk növbədə təhsil almalı, elmə yiyələnməli
və özü öz azadlığı uğrunda mübarizənin
fəal iştirakçısı kimi çıxış
etməlidir. Mətbuatda ailə-nikah problemləri ilə
bağlı yazılar əsasən azyaşlı
qızların ərə verilməsi, siğə, boşanma
zamanı qadınların şəriət üzrə müəyyən
edilmiş hüquqlarının rüşvətxor mollalar və
təhrif olunmuş şəkildə dini görüşlər
yayanlar tərəfindən pozulması, valideynlərin
qızlar üçün başlıq pulu tələb etməsi,
ərə verilən qızın rəyinin nəzərə
alınmaması, qadınlar arasında dini xurafatın tənqidi
və s. əhatə edirdi. XX yüzilliyin ilk illərində mətbuatda
qadınların sosial problemləri ilə bağlı
yazılara son dərəcə az yer verilməsi
təbii idi. Çünki bu dövrdə də
Şimali Azərbaycan cəmiyyətində qadınlar sosial cəhətdən
son dərəcə hüquqsuz və passiv zümrələrdən
biri olaraq qalmaqda idi. Ona görə də mətbuat əsas
diqqəti hələ ki, maarif, təhsil yeni üsullu məktəblərin
şəbəkəsinin genişləndirilməsi, qız və
oğlanların bir yerdə təhsil alması məsələlərinə,
və s. bu kimi problemlərə yönəldirdi. Digər bir tərəfdən qadınların əmək
fəaliyyətinin dairəsi son dərəcə məhdud idi.
Kənd təsərrüfatında əl əməyindən
istifadə iş şəraitini daha da
ağırlaşdırırdı. Bəzi
yeyinti və yüngül sənaye müəssisələri,
xüsusilə də H.Z.Tağıyevin toxuculuq fabriki
açıldıqdan sonra bu müəssisə istisna olunmaqla,
qadınların çalışa biləcəkləri sahələr
yox dərəcəsində idi. Aşağı təbəqələrin
arasında yoxsulluq və səfalətin hökm sürməsinə
baxmayaraq, qadınlar əmək fəaliyyəti ilə məşğul
ola bilmirdilər. Ona görə
də zaman keçdikcə mətbuat ictimai şüurun diqqətini
qadınların bu tipli sosial problemlərinə də yönəldirdi”.
Tədqiqatçı
bildirib ki, qadın azadlığı uğrunda mübarizlər
nəinki təkcə nöqsanlardan yazır və onları
islah etmək üçün satiranın gücünə
arxalanır, həmçinin çıxış
yollarını da göstərməyə
çalışırdılar: “Əhməd bəy Ağayev
müsəlmanların mənəvi, maddi və siyasi yüksəlişi
üçün iki mühüm problemin həllini zəruri
sayırdı: qadın məsələsi və əlifba
islahatı. O, yazırdı: “Təkrar edirik: nə Quran, nə
şəriət özlüyündə tərəqqinin əleyhinə
deyil; yalnız onun daşıyıcıları şeyxlər
və üləmalar öz mənfəətləri naminə
onlara sivilizasiya ilə barışmazlıq xüsusiyyəti
verməyə çalışırlar”. Müəllif
güclü islahatçının meydana çıxması
ilə problemin həllinin mümkün olacağını da
diqqətə çatdırırdı: “Misirdə belə islahatçı
Məhəmmədəli oldu. Misir şeyx və
üləmalarını bir yerə toplayıb üçqat cərgə
ilə düzülmüş sədaqətli əsgərlərlə
dövrəyə aldı və onları özünün
hazırladığı islahatı imzalamağa məcbur
etdi”. Mətbuatda qadın
azadlığı, hicabın ləğvi uğrunda gedən
müzakirələr ictimai fikrin inkişafına, cəmiyyətin
bu sahədə islahatlara hazırlanmasına kömək
göstərdi, müsəlman aləmində qadın
azadlığına yeni, mütərəqqi baxışın
genişlənib inkişaf etməsində mühüm rol
oynadı. Cəmiyyətin bütöv bir
yarısının problemini qorxmadan mətbuat səhifələrinə
çıxardaraq, hicabın ləğvi kimi məsələnin
müzakirəsində mürtəce qüvvələrin təzyiq
və təqiblərindən çəkinməyən mütərəqqi
ruhlu naşir və yazarların mübarizəsi
bütövlükdə Azərbaycan cəmiyyətində
ictimai şüurun düzgün məcrada irəliləməsi
işinə əvəzsiz xidmət göstərdi. XX əsrin əvvəllərində dövrün
qabaqcıl ziyalıları qadına daha çox azadlıqlar
bəxş etmək üçün mübarizəni təhsil
probleminin həll olunması ilə bitmiş hesab etmir. Qızların nikah yaşının
artırılması, valideynlər tərəfindən
başlıq pulu alınması kimi bədnam adətin ləğv
edilməsi, ailədə qadının məruz
qaldığı təhqirlərə son qoyulması,
qadının azadlığı yolunda maneələr yaradan
hicabın ləğv edilməsi üçün mətbuatın
tribunasından cəsarətlə istifadə edirdilər.
“Tərəqqi” qəzeti XX əsrin ilk onilliyinin sonunda
Osmanlı imperiyasında “Qanuni əsasiyyə”nin
(Anayasa) elanından sonra yaranmaqda olan qadın cəmiyyətləri,
o cümlədən qadınların bu sahədəki fəaliyyəti
barədə məlumat xarakterli məqalələr dərc edərək
göstərirdi ki, bu cəmiyyətlərin məqsədi
qadınlara kişilərlə bərabər hüquqlar verilməsi
uğrunda çalışmaqdan ibarətdir. Məsələn,
“İqdam”, “Məlumat” və digər dövri türk nəşrlərində
qadın hüquqları haqqında müzakirələr
açılır, əksər hallarda bu müzakirələri
qadınların özləri, xüsusən qadın
yazıçılar aparır, öz həmcinsinin maraqları
uğrunda cəsarətlə çıxış edirlər.
Türkiyədə qadınlar üçün
2 ədəd həftəlik illüstrasiyalı mətbu orqan –
“Qadınlar qəzetəsi” və “Nisvan” jurnalı onların
özləri tərəfindən buraxılır. XX yüzilliyin başlanğıcında
ziyalıların və mətbuatın qadın
azadlığı uğrunda apardığı mübarizənin
təsiri altında ictimai həyatda qadınlar da görünməyə
başlayırdı. 1908-ci il
oktyabrın 26-da 14 müsəlman xanım Qasımovanın mənzilində
toplanaraq “Nicat” maarif cəmiyyətinin ünas (qadın)
şöbəsini açmaq barədə qərar qəbul
etmişdilər. Bunlar Hənifə xanım Məlikova,
Rübabə xanım Qasımova, Xədicə xanım
Əlibəyova, Əminə Əfəndiyeva, Səriyyə
xanım Axundova, Xeybərə xanım Əbdülrəhman,
Sara xanım Vəzirova, Əminə xanım Tanrıquluyeva,
Xurşud xanım Vəzirova, Səltənət xanım Əmircanova,
Rəhilə xanım Hacıbabayeva, Qəribsultan xanım
Xanlarova və Ayşə xanım Hacıqasımova idi.
Şöbə öz qarşısına təhsil almaq istəyən
müsəlman qızlara və oğlanlara kömək etmək
məqsədini qoymuşdu...
(Davamı var)
İsmayıl
Qocayev
Şərq 2020.- 8 fevral.- S.7.