Özü-özünü
yaşadan adam...
Rübabə
Rzayeva: "Atam haqqında yazılara o başlıqları
qoyub, yaramı ovurlar"
"Onun bu
dünyadan hansısa umacağı, maddi cəhətdən
böyük gözləntiləri yox idi"
Bu
günlərdə Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrında Əməkdar artist, Dövlət mükafatı
laureatı Səməndər Rzayevin 75 illik yubileyi qeyd olundu. O
mərasimi izləyənlərin arasında aktyorun qızı
Rübabə Rzayeva da var idi. Tədbir Rübabə
xanımın yadında necə qaldı? Çox güman
ki, bir övlad kimi həmin gün səhnədə
gözü atasını axtardı. Yaxşı olar ki, bu
haqda "Şərq"ə Rübabə Rzayevanın
özü danışsın.
- Sağ
olsunlar ki, qeyd etdilər. Bu da böyük işdir, var
olsunlar. Sözün düzü,
düşünmürdüm ki, atamın yubileyini qeyd
edəcəklər.
- Niyə
elə fikirləşirdiniz ki, qeyd olunmayacaq. Axı
illər ötsə də xalqın yaddaşında iz qoyan
sənətkar olub Səməndər Rzayev.
-
Xalqımız sağ olsun. Həqiqətən xalqın
ona olan sevgisi olub və buna görə minnətdaram. Təbii
ki, həmin gün səhnədə atamın özünü
görmək istərdim. Kaş ki, sağ olaydı,
özü 75 illik yubileyində qonaqlarını
salamlayaydı. Ürəyində olanları deyəydi. Gözüm
axtardı. Sadəcə atamın yoxluğundan bəziləri öz maraqları
üçün istifadə etməsinlər. Amma elə
insanlar, elə məqamlar olur ki, insanı incidirlər. Qəlbinin
yarasını oyurlar. Mətbuatdan heç də razı
deyiləm. Bəzi mətbuat orqanları, jurnalistlər var
ki, onlardan narazıyam. Sadəcə onların
səviyyəsinə enib cavab verməyə ehtiyac duymuram. Axmaq başlıqlar,
reytinq, aypi xətrinə yazılar yazmaq jurnalistika deyil. İnsan
dünyasını dəyişibsə, onu rahat buraxmaq
lazımdı. Əgər hörmət edə
bilirsənsə sənəti, yaradıcılığı
barədə yaza bilirsənsə, söz deməyə
gücün çatırsa, veriliş hazırlayırsansa, Allah razı
olsun. Yox
əgər sənətindən yazmağa gücün
çatmırsa, ölən insanın ruhuna toxunma. Bəzi
saytlar, bəzi jurnalistlər yazır ki, içirdi. O,
atamın şəxsi işi idi. O onun şəxsi
dünyası idi. Kimsə insanın şəxsi
həyatını sorğulamaq haqqına sahib deyil. İkinci
tərəfdən atam içki içib orda-burda yatıb qalmırdı
ki. Şükür Allaha, içki içib kiməsə
sataşmayıb, kimisə narahat etməyib. Ona qalsa
sənət aləmində içib əyyaşlıq
edənlər o qədər olub ki, niyə onlardan yazmağa
cəsarət tapmırlar? Bu gün də sənət
aləmində, xalq artistləri arasında içki
içən, narahat həyat yaşayanlar var. Bacarırlar
onlardan yazsınlar. Demirəm də mütləq o
sənətkarlardan yazıb, onları biabır edin.
Sadəcə deyirəm ki, sənət aləmində
içki içən yetərincə insan olub, var. Bu
günə qədər mən susmuşam, tərbiyəm imkan
verməyib ki, artıq söz deyim. Amma atamın 75 illik
yubileyində o başlıqlar ki, mətbuatda yer aldı, onlar
mənim səbrimi kəsdi. Bundan sonra imkan vermərəm ki,
kimsə mənim atam barədə nəsə artıq yazsın.
Yazan sayt, yazan jurnalist qarşısında məni
görəcək. Hamıya cavab verəcək gücüm
də, sözüm də var. Mənim atam əyyaş,
içki düşkünü olmayıb. Onun
xəstəliyini də əyyaşlıqla
əlaqələndirməsinlər. Ayıbdı. Ölən
insanın ruhuna bu qədər hörmətsizlik
etməzlər. O başlıqlı yazı ilə nə
qazanmış oldular. Olan hörmətlərini aypinin
qurbanı etdilər. Atamın 75 illik yubileyinə
mətbuatın hədiyyəsi idi o yazı? Atamı elə
belə haqsızlıqlar sındırdı. Sağ ikən
atamın canından əl çəkmirdilər. İndi də
ölüsündən əl çəkmirlər.
Ayıbdı. Ölənin ruhuna
toxunmasınlar, tərpətməsinlər. Nə
qədər sağam, atamın arxasında dayanmışam.
Onun adının arxasında gizlənməmişəm. Bu
günə qədər də atamın adından
istifadə etməmişəm. Bir qapı
döyməmişəm. Amma atamın adına sahib
çıxacaq qədər də gücüm var. Belə
də "Az.drama"ya təşəkkür edirəm.
Hər nə qədər olsa da tədbir təşkil etdilər.
Mən heç vaxt o şeylərin arxasınca
qaçmamışam ki, atamın büstünü qoysunlar.
Mədəniyyət sarayına adını versinlər.
Sadəcə atamın adından istifadə etməsinlər.
İllər əvvəl Ağsudan İcra
hakimiyyətindən zəng vurdular ki, gəlin
tədbir edək. Anamdan bütün arxivi aldılar ki,
adına mədəniyyət sarayı veriləcək. Sonra
nə ad verən oldu, nə də əlimizdə olan arxiv
qaldı. Bizi yandıran odur ki, evimizdə atamla bağlı
olan arxivimiz qalmayıb. Hərə bir məqsədlə
atamın arxivini apardı. Heç kim də ortaya bir iş
qoymadı. Rəhmətlik Mikayıl Mirzə bizə gəldi,
dedi kitab hazırlayıram. Gəldi nə var idi apardı.
Sonra da dedi evim yandı. Atama aid bütün
şəkillər də itib-batdı. Yandı, kül oldu. Bu
gün evdə əlimi atıb atamla bağlı bir
şəkil tapmıram. İnsanların
səhlənkarlığı üzündən mən
atamın arxivini itirdim.
-
Atanızın ölümündən otuz ildən də
çox vaxt keçib. Bu
gün atanızı necə xatırlayırsınız?
-
Belə deyim də, atam böyük uşaq idi. Mən bu
günə qədər elə maraqlı adama rast
gəlməmişəm. O, tamam başqa bir adam idi.
Sanki bu dünyanın adamı deyildi. Bu
dünyanın heç bir malında, pulunda,
var-dövlətində gözü yox idi. Bu mənim
özümün özüm üçün dərk etdiyim,
kəşf elədiyim həqiqət idi. Amma bu
yaxınlarda heç tanımadığım, atamla
İncəsənət İnstitutunda oxuyan, onunla bir otaqda
qalan adam mənə atamın çox gözütox
adam olduğunu dedi. Onda anladım ki, bu qənaət
tək mənim gəldiyim qənaət deyil. Onun bu
dünyadan hansısa umacağı, maddi cəhətdən
böyük gözləntiləri yox idi. Həyatdan
dördəlli yapışan adam deyildi. Həmişə
deyirdi ki, harda qırılar, qırılar.
- Bunu hansı
anlamda deyirdi?
- Yəni, misal
üçün, sağlamlığı ilə bağlı
bir problem olanda deyirdi. Özünü böyük
göstərən bir adam deyildi. Aktyorlar var ki,
bütün arxivlərini yığıb saxlayırlar,
paylaşırlar. Atamın elə gözəl
şarjları, həcvləri vardı. Harda olurdusa,
dəftərin, kağızın bir küncünə
nəsə çəkirdi. Gözəl də rəsm
çəkmək qabiliyyəti vardı. Amma onların
heç birini saxlamayıb. Rəhmətlik Mikayıl
Mirzə o vaxtı bizdə qalanları aldı ki, atam
haqqında yazacağı kitaba daxil etsin. Sonra da onun evi
yananda o şarjlar tələf oldu. Nə qədər
jurnalist, şəkillərini aparıb qaytarmadılar. Bizə
atamdan bir albom şəkil qalıb.
-
Səməndər Rzayevin adını yaşatmaq
asandır, ya çətin?
- Mən
deməzdim ki, biz onun adını yaşadırıq. Çünki
mən özüm ixtisasca teatrşünasam. Amma
təəssüf ki, teatr sahəsində elə bir iş
görmədim. Daha çox jurnalistikaya, radioya meyil etdim. Qardaşım
da aktyordu. Yəni biz Səməndər Rzayevin
övladları kimi onun üçün keçirilən
tədbirlərə, verilişlərə gedirik,
fikirlərimizi, xatirələrimizi bölüşürük. Amma
atamın adı özü-özünü yaşadır.
- Ailədə
atanızın adını daşıyan nəvəsi
varmı? Yəni ikinci Səməndər dünyaya
gəldimi?
- Atamın iki
övladı olub. Mən, bir də qardaşım. Mənim
bir oğlum var. Sözün düzü, mən istəyirdim
ki, oğlum dünyaya gələndə atamın adı qoyulsun. Yoldaşım
razı olmadı. Səməndər adının
ağır olduğunu bildirdi. Bilirsiz ki,
Səməndər quşunun tarixçəsi var. Ona
görə oğlumun adını Murad qoyduq. Qardaşım
isə evlənməyib. Yəni qismət. Bəlkə
nə vaxtsa evlənsə onun oğluna ad vermək istərdik. Amma
yenə də həyatdı. Onun da taleyi belə
gətirib.
-
Qardaşınız aktyor sənətini seçdi. Amma o
da səhnədə o qədər parlaya bilmədi. Halbuki,
Səməndər Rzayevin oğlu olaraq daha çox
qapıları açmaq imkanı olub bəlkə də.
- Düzdür, qardaşım atamın yolunu seçdi. Aktyor olmaq istədi. Amma onun da
taleyi elə gətirdi ki, öz istədiyi kimi və yaxud da
atamın nə vaxtsa arzuladığı kimi ola bilmədi. Atam
onun aktyor olmasını heç vaxt istəməmişdi. O,
çox istəyirdi ki, qardaşım diplomat, mən isə
həkim olum. Qardaşım daha çox anamın istəyilə
aktyor oldu. Yaxşı aktyor ola da bilərdi,
potensialı da vardı. Amma həyatdır da, belə
alındı. Qardaşım faktura baxımından atama
çox az oxşayır. Atama daha çox mən
bənzəyirəm. Həm xasiyyətcə, həm də
zahirən. Amma səsi onun səsinə çox
bənzəyirdi. İstedadlı da insandı. Onun həyatında müəyyən
sarsıntılar oldu ki, görünür, bu onun sənət
həyatına mane oldu. Həm də sənət mühiti
çox çətin mühitdir. Orda hər adam baş
çıxara bilmir. Bunun üçün gərək
bir az möhkəm adam olasan. Təkcə istedad
bəs eləmir.
-
Səməndər Rzayevin sənət yolunu kəsənlər
çox idimi?
- Çox
olub. Ona imkan verməyiblər ki, potensialını tam
ortaya qoysun. Filmlərə az çəkilirdi. Daha
çox epizodik obrazlar verərdilər. Bunlar da onu aktyor
kimi sarsıdırdı, ruhdan salırdı. Hətta
elə olub ki, bir gündə onu 3 tamaşada epizodik rola salıblar ki,
teatrdan tərpənə bilməsin, başqa yerlərdə
görünməsin. Əgər zamanında atama imkan
versəydilər, daha böyük obrazlar yarada bilərdi. Amma
imkan vermədilər, yolunu kəsdilər, onu
sındırmağa çalışdılar. Amma o
qədər mədəni bir insan idi ki, abrına
bükülüb artıq söz deməzdi. Evə də
söz-söhbət gətirməzdi. Ayağında da
ciddi narahatılqlar olub. Ona görə də hərdən
ağrısını hiss etməsin deyə içib. Bu o
demək deyildi o əyyaş idi. Bir də atam araq yox,
əsasən şampan içərdi. Bahalı
şampanları sevirdi. Hərdən keyfiyyətli konyak
içərdi. Yenə deyirəm, onu da hər gün
etməyib. Sadəcə görürdü ki,
haqsızlıq edirlər, o da ağrısını unutmaq
üçün hərdən içib. İndi
sənət aləmində hamı içir, niyə onları
demirlər?
- Qeyd etdiniz ki,
atanızın da zamanında yolunu kəsənlər olub. Ona
rol verməyiblər. Yəni bunları evdə ananızla
dərdləşərdi?
-
Atam elə söhbətləri evdə danışmağı
xoşlamırdı. İşdə olan söhbətləri
işdə qoyub gəlirdi. Sadəcə, bir neçə
dəfə olub ki, iş yoldaşlarının hansısa bir
problemi olanda narahat olurdu, onu ürəyinə salırdı.
Ümumiyyətlə, atam insanları, sənət
dostlarını çox sevirdi. Onlara nəsə olanda bunu
çox pis yaşayırdı.
Radionun
fondunda onun uşaqlar üçün hazırlanan
verilişlərdə səs yazıları var. Uşaqları
da çox sevirdi...
Hansısa
filmdə lap epizodik rola çəkilsə də, bunun
üçün çox əmək sərf edirdi. Amma
axırda da iki-üç epizod saxlayırdılar. Bu da ona
təbii ki, pis təsir edir, onu mənən
sındırırdı.
-
Səməndər Rzayevdən kinoda çox az istifadə
olundu...
- Kinoda da,
elə teatrda da. Axır zamanlar özü də ruhdan
düşmüşdü. Çünki potensialına
uyğun olaraq özünü ifadə edə bilmirdi. Rollarının
mətnini gətirirdi, anam onun üçün yazırdı. Onun
özünün hövsələsi çatmırdı
yazı yazmağa, həm də anamın xətti
qəşəng idi. Bir də onun yaxşı vokal
səsi vardı. Səhərlər kefi yaxşı olanda
evdə ariyalardan parçalar oxuyardı. Ümumiyyətlə,
çox nikbin adam idi. Öz
ağrı-acısını kiminsə üzərinə
atmağı xoşlamazdı. Hərçənd ki,
sağlamlığı ilə bağlı kifayət
qədər problemləri vardı. Ayağında saatlarla
davam edən qıcolmalar olurdu. Təsəvvür edin ki,
səhər işə normal vəziyyətdə gedirdi,
axşam isə axsaya-axsaya gəlirdi.
-
Atanızın yolunu kəsənlər qədər
sənət aləmində dost dedikləri də olub
yəqin. Kimlərlə dostluq edib?
- Atam
həqiqətən səmimi insan olub. Atam olduğu
üçün demirəm. Dostluğa da dəyər
verib. Telman əmi (Telman Adıgözəlov) ilə
çox yaxın idi. Telman əmi sözün əsl
mənasında əmi idi. Yaşar Nuri ilə də
dostluğu tuturdu. Mən özüm də Yaşar
əmini çox istəyirəm. İndiki zamanda ona görə
qeyd edirəm ki, sevdiyim insanlar mənim üçün
heç vaxt ölmürlər. Fuad Poladovla da
münasibəti yaxşı idi. Atam rəhmətə
gedəndən sonra da o, bizimlə, anamla həmişə
əlaqə saxlayırdı, bayramlarda hökmən zəng
vurub bayramımızı təbrik edirdi. Hamlet
Xanızadə atamdan bir neçə il sonra
rəhmətə getdi. Amma ona qədər
həmişə bizimlə əlaqə saxlayırdı,
gəlib-gedirdi. Fuad Poladov həmişə atamın ad
günlərində bizə yığışırdılar. Bir
problemimiz, çətinliyimiz olanda onlara müraciət
edəndə həmişə köməklik etməyə
çalışırdılar. Amma evimizin ən yaxın
adamı Telman əmi idi.
Tahirə
Məmmədqızı
Şərq
2020.- 8
fevral.- S.13.