“Münhen
debatı hər iki liderin
reytinqinə birbaşa təsir göstərdi”
2020-ci ilin 15 fevral tarixində Münhen Təhlükəsizlik Konfransı çərçivəsində Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı panel müzakirələr keçirilib. Müzakirələrdə Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev və Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan iştirak ediblər. Müzakirə zamanı Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev N. Paşinyanı gerçək tarixə söykənən faktlarla susdurub. Debatın mahiyyəti barədə “Şərq”ə danışan Azərbaycanın Avropa Şurası Parlament Assambleyasındakı nümayəndə heyətinin rəhbəri, psixologiya elmləri doktoru, professor Səməd Seyidov bunları qeyd edib:
- İndiyə qədər iki ölkə lideri arasında belə birbaşa və açıq polemika olmayıb. Ona görə də bu hadisə müəyyən mənada tarixi xarakter daşıyır və bu müzakirəni müxtəlif aspektlərdən nəzərdən keçirməyə ehtiyac var.
-Məsələn,
hansı aspektlərdən, rakursdan nəzərdən keçirmək olar?
-Birincisi,
sırf insani nöqteyi-nəzərdən
bunu müharibə şəraitində olan iki ölkənin liderləri
arasında ciddi və sərt bir dialoq kimi
təhlil etmək mümkündür. İkincisi, psixoloji
baxımdan bu müzakirə özünü idarəetmə səviyyəsinin,
təfəkkür məntiqinin, danışıq tərzinin
və iştirakçıların fərdi
xüsusiyyətlərinin əyani göstəricisi ola bilər. Üçüncüsü,
siyasi nöqteyi-nəzərdən Münhen debatı həm beynəlxalq, həm
də milli səviyyələrdə hər
iki liderin reytinqinə
birbaşa təsir göstərir. Dördüncüsü, nəhayət,
müzakirələri beynəlxalq münasibətlərə təsir
və Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həllinə diplomatik
yanaşma baxımından da
təhlil edə bilərik.
-Bu görüşdən bir neçə saat əvvəl
cəbhədə daha bir
əsgərimizi snayper gülləsindən
itirdik...
- Əlbəttə, bunu Prezidentə bildirdilər və
görüşdən əvvəl onun
hisslərini təsəvvür edirəm. Əminəm ki, əsgərimizin ölümündə birbaşa məsuliyyət daşıyan biri ilə debata o, ürək ağrısı, eyni zamanda haqlı mövqeyi, xalqına və öz
gücünə inamla gedirdi. "Mən həqiqəti söyləməyə
gəlmişəm" – bu sözlər Prezident İlham
Əliyevin çıxışının leytmotivinə çevrildi. Məhz bu
sözlərlə o, öz
gücünü həm zalda
əyləşənlərə, həm Paşinyana
hiss etdirdi.
-Bu
debat dünyaya
hansı mesajı verdi və nəticə
nədən ibarət oldu?
- Prezident İlham Əliyev yüksək mədəniyyət, heyrətamiz ağıl, aydın təfəkkür, fenomenal yaddaş, mükəmməl ingilis dilini bilmə bacarığı ilə öz şəxsiyyətini o qədər geniş miqyasda nümayiş etdirdi ki, bununla müqayisədə Paşinyan sadəcə nəzərlərdən itdi. Maraqsız, gülünc və hətta axmaq təsiri bağışladı. Amma İlham Əliyevi müzakirə apardığı Paşinyan o qədər də maraqlandırmırdı. O, dünya ermənilərini hədəf almışdı. Bəli, bu, dünya siyasi elitası qarşısında parlaq siyasi qələbə idi. Eyni zamanda təhsilin, zəkanın və vətənə sədaqətin qələbəsi, Azərbaycanın mövcud potensialına şübhə edənlərin hamısının üzərində qələbə idi.
-Bu müzakirə zamanı
Azərbaycan Prezidentinin erməni baş nazirin
yalanlarını faktlarla ifşa etməsi
düşmən ölkə rəhbərində soyuq düş effekti yaratdı. Əlbəttə, bu hal Azərbaycan ictimaiyyətini
yüksək ovqata köklədi...
-Siyasətə bir
fenomen olaraq fərqli
təriflər verilir, amma
mənə elə gəlir ki, bu ayrı-ayrı şəxsin və ya bir qrup
insanın emosional vəziyyətinin rəsmi
beynəlxalq sənədlərə və dövlətlər
arasında diplomatik davranış
qaydalarına keçməsi prosesidir.
Bu mənada
Münhen müzakirəsi heç
kəsi laqeyd qoymadı, hər bir azərbaycanlıda qürur
hissi oyatdı. Deyirlər ki,
hər millət öz liderinə layiqdir. Əgər belədirsə, o zaman ağıllı, təhsilli,
cəsarətli, öz maraqlarını
(insanları) müdafiə edə bilən xalqımla fəxr
edirəm və ona (insanlara)
sonsuz sadiq olan Prezidentimlə fəxr edirəm!!!
-Bu
günlərdə Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin İtaliyaya
səfəri baş tutdu.
Səfərin əhəmiyyəti nədən ibarətdir?
- Prezidentin Avropa
ölkələrinə, xüsusilə, Avropa
Birliyinə daxil olan İtaliyaya səfəri Azərbaycan-İtaliya münasibətlərində
yeni bir mərhələ,
yeni bir səhifə
açdı. Biz bunun
əyani şahidi olduq.
Bilirsiniz ki, İtaliya Avropanın ən aparıcı
ölkələrindən, sütunlarından biridir.
Onun iqtisadi gücü, mədəniyyəti, təsir gücü, əlaqələri
danılmazdır. Bu mənada İtaliya ilə münasibətlərin
inkişafı Azərbaycan üçün
vacibdir. Bu, tarixi səfər idi. Səfərlə
bağlı xüsusi bir
məqamı diqqətə çatdırmaq lazımdır.
-Hansı məqamı?
-Məlum səfərdən sonra İtaliya-Azərbaycan münasibətləri tamamilə yeni bir müstəviyə yüksəldi. Azərbaycan beynəlxalq əlaqələri inkişaf edir. Azərbaycan- İtaliya münasibətlərində əsas məqam strateji əməkdaşlığın Avropa Birliyinə daxil olan ölkələrlə birgə beynəlxalq səviyyədə kordinasiya olunmasıdır. Bilirsiniz ki, Avropa Birliyinə daxil olan ölkələrlə əməkdaşlığa dair sənədlər imzalamışıq. Bu məqamda həmin ölkələrlə strateji əməkdaşlıq səviyyəsi bir addım da irəliləyir. Bir-birimizə beynəlxalq səviyyədə dəstək, kömək və eyni mövqedən çıxış etmək məsələləri gündəmə gətirildi. Bu, faktiki olaraq Avropa Birliyi ilə gələcəkdə bağlanacaq müqaviləyə çox böyük təsir göstərəcək bir məsələdir. Ona görə ki, indiki məqamda Avropa Birliyinə daxil olan ölkələr Azərbaycanla münasibətləri bu səviyyədə qurmaq niyyətində və iqtidarındadırlarsa, Avropa Birliyi dərk etməlidir ki, bu münasibətləri Azərbaycanın milli maraqları çərçivəsində və qısa zaman kəsiyində təşkil edərlərsə, bu, Avropa Birliyi üçün də yaxşı olar. Yəqin, yadınızdadır, cənab Prezident Azərbaycan- Avropa Birliyi ilə bağlı məsələlərə diqqət yetirəndə, problemlərdən danışdı. Ölkə başçısı qeyd etdi ki, bu məsələ bizi narahat edir. Bu mənada Avropa Birliyi ilə müqaviləni çox ciddi təhlil etmək məcburiyyətindəyik. Çünki biz Azərbaycanın milli maraqlarını qorumalıyıq. Bu baxımından Avropa Birliyinə çox ciddi təsir göstərmək imkanına malik olan , Avropa Birlinin sütununu təşkil edən bir ölkə ilə o cür yüksək səviyyədə, çoxşaxəli, əhatəli, hər iki ölkəyə ciddi təsir göstərəcək müqavilənin imzalanması Avropa Birliyi və dünya ölkələrinə böyük əhəmiyyətli bir mesajdır. Ümumilikdə, Prezidentin İtaliya səfəri çox yüksək səviyyədə keçib və ciddi təhlilə ehtiyacı olan məsələdir.
-Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə
dair BMT TŞ-nin 4 qətnaməsi
var. Prezidentin Münhen debatı, o müzakirə zamanı həqiqətlərin
dünyanın gözü
qarşısına sərilməsi, Ermənistanın
işğalçı mahiyyətinin növbəti dəfə
tutarlı faktlarla ifşası, Prezidentin İtaliya səfəri,
Azərbaycanın artan nüfuzu
həmin qətnamələrin icrasını labüd
edə bilərmi, yoxsa bunu
əngəlləyən ciddi məqamlar var?
-Təəssüflər olsun
ki, dünyanın bəlası olan ikili standartları hələ
heç kim gündəmdən
çıxarmayıb. Cənab Prezidentin fəaliyyəti, genişlənən əlaqələrimiz,
Azərbaycanın siyasi və hərbi
çəkisinin artması, ölkəmizin yeni mərhələyə
yüksəlməsi ikili standartlara
qarşı ciddi, məntiqli və düzgün
cavabdır. Bu məsələlərin
bir anın içərisində həllini
tapacağını gözləmək olmaz.
Ancaq hər kəs görür
ki, cənab Prezidentin
çıxışlarından, görüşlərindən
və səfərlərindən sonra
ölkəmizə olan münasibət dəyişir.
Bir dəfə
demişəm ki, siyasət
özü-özlüyündə hansısa bir
münasibətin , hətta şəxsi və emosional
münasibətlərin, hisslərin yavaş
–yavaş möhkəmlənməsi nəticəsində
beynəlxalq səviyyədə sənədlərin qəbul olunmasına və icrasına çevrilir. Bax,
siyasət budur. Bu gün biz o
hissləri, o münasibət və əlaqələri
yaradırıq. İtaliya da
daxil olmaqla böyük dövlətlərlə
münasibətləri formalaşdırırıq.
-Bu
münasibətlərin inkişafı Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin ədalətli
həllinə, ölkəmizin ərazi bütövlüyünün
təmin olunmasına töhfə verəcəkmi?
-Əlbəttə, bütün bu əlaqələr
hansısa səviyyədə qəbul
olunmuş sənədlərin icrasına
və qəbul olunmamış, ancaq gələcəkdə
qəbul olunacaq sənədlərin Azərbayanın
milli maraqlarını əks etdirməsinə xidmət edir.
Bu, çox vacib məsələdir. Hətta
insani səviyyədə, şəxsiyyətlərarası
münasibətlər səviyyəsində, hansısa bir
şəxslə müasibətləri normal
qurmaq gərəkir ki, o insan hansısa bir məsələdə
sizin mövqeyinizə hörmətlə
yanaşsın, sizi dinləsin. Bu gün Azərbaycan elə
bir siyasət aparır ki,
onun sözünə, münasibətinə,
fikrinə, əlaqələrinə avropada,
dünyada ehtiyac
yaranır, Azərbaycana qulaq asılır
və ölkəmiz qəbul olunur. Hesab edirəm ki, Prezident Administrasiyasının Xarici
siyasət məsələləri şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev düz
deyir. Heç kim BMT-nin qətnamalərini gündəmdən
çıxarmayıb, çıxara da
bilməz. Bu qətnamələr var, biz bu
qətnamalərə münasibətləri, Azərbaycanın
gücünü əlavə edirik.
-Bəzən BMT
hansısa bir məsələ ilə
bağlı qətnamə qəbul edir, bütün aparıcı ölkələr o qətnamənin icrasını tələb
edirlər və buna nail
olurlar. Bəs,
Dağlıq Qarabağla və Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün təmin
olunması ilə bağlı qətnamələr niyə illərdir,
kağız üzərində
qalır?
-Güclü qətnamə
var, bir də gücsüz qətnamə var.
Bilirsiniz ki, BMT-nin minlərlə qətnaməsi var. Hamı
sual verir ki, necə olur,
bu qətnamələrin
bəziləri dərhal
icra olunur, bəziləri isə icra olunmur. İcra olunan
qətnamələr güclü
qətnamələrdir. İcra olunmayan isə gücsüz qətnamələr
kimi qəbul oluna bilər. Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü
çərçivəsində həllinə dair qəbul edilən qətnamə əvəllər
gücsüz idi . Ona görə
ki, vaxtilə arxasında gücsüz Azərbaycan var idi. İndiki məqamda Azərbaycan dövləti gücləndikcə,
ölkəmizin beynəlxalq
nüfuzu, münasibəti
yüksək səviyyəyə
qalxdıqca,
bu qətnamələr
də güclənir və onlar yeni
gücə, təsirə
malik olmağa başlayır. Hesab edirəm ki,
həmin qətnamələrin
icrasını mütləq
görəcəyik. Ancaq
bunun üçün yeni
sənədlər qəbul
etdirmək lazımdır.
Yəni,
öz gücümüzü,
münasibətlərimizi, əlaqələrimizi
nə qədər çox gücləndirəcəyiksə,
beynəlxalq səviyyədə
yeni sənədlərin
qəbul olunmasına və ya qəbul
olunmuş sənədlərin
icrasına bir o qədər tez nail olacağıq.
Ayyət Əhməd
Şərq 2020.- 25 fevral.- S.5.