"Yubileylər
dahilər üçün keçirilməlidir..."
Eyvaz Borçalı: "Bizim kimi
adamlar sadəcə öz işimizi
görmüşük"
"Vəfat
edəndən sonra kim yada salar,
xatırlayar, bu, başqa məsələ. Yoxsa
ki, yubiley tədbiri keçirirlər, adamı əyləşdirirlər
səhnədə. Çıxan tərifləyir"
"Heç kimdən nəsə
ummuram. Bircə
narazılığım təqaüddəndi. 287 manat təqaüd alıram. İndiki zamanda
bu pulla necə dolanmaq olar?.."
Şair, publisist, tərcüməçi, Azərbaycanın
Əməkdar incəsənət xadimi, "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının sabiq rəhbəri, “Borçalı” Cəmiyyətinin
sədri… ən əsası – “Mozalan” satirik
kino-jurnalının baş redaktoru. Təbii ki, söhbət
Eyvaz Borçalıdan gedir.
Eyvaz müəllim bu vəzifələri artıq
daşımır, təqaüdçüdür. 82 yaş – bir
ömür üçün sadə ölçü deyil.
Üstəlik o ömrü daim
çalışaraq, Vətənə, cəmiyyətə
yararlı fəaliyyət göstərərək keçirirsənsə,
həm də şərəfli ömür adlanmağa layiq
olur. Dəyərli ziyalımız Nəriman
Əbdürrəhmanlı Eyvaz Borçalı haqda gözəl
material paylaşmışdı. Ustadın
82 yaşını təbrik edirdi. “Biz niyə
geri qalaq ki?!” qənaəti ilə Eyvaz müəllimə
telefon açdıq. Distant-söhbət
etdik. Keşmişdən, indidən,
koronavirusdan, karantindən başladıq, kinomuzun durumunadək
gəlib çıxdıq. Ənənəvi “necəsiniz”
sualına isə bir az gileyli cavab verdi:
- Necə
olacam?.. Ev dustağıyam.
Dustaq necə olar?!..
- Eyvaz
müəllim, inşallah bu günlər keçib gedər.
Evdə qalmaq sizin üçün xeyirdi…
- Əlbəttə, orası düzdü.
82 yaşındayam. Xroniki
xəstəliyim də var. Bayıra çıxmağa icazə
yoxdu, evdəyəm. Daim evdə oturmaq da
insanı yorur, bezdirir. İstəyirsən,
küçəyə çıxasan, şəhəri
görəsən. Görmə qabiliyyətim
də zəifdi. Gözlərimdən əməliyyat
olunmuşam…
- Eyvaz
müəllim, elə insanlar var, qocalıqdan, qocalmaqdan qorxur,
özlərini hansısa vasitələrlə cavan saxlamağa
çalışırlar, amma qocalığın da axı
öz özəllikləri var. Hər yaşın öz
gözəlliyi olduğu kimi.
- Mən
bunları təbii sayıram. Bu,
olmalıdır. İnsan dünyaya gəlir,
körpəlikdən qocalığa qədər uzun bir yol
keçir. Xəstəlik də olacaq,
gözlər də zəifləyəcək. Mən belə şeyləri özümə dərd
eləmirəm. Qocalıq yaşına
çatmağın üstünlüyü budur ki, insan
müdrikləşir. Ömrü də nə qədər
ölçüb-biçib veribsə, bu artıq
“Yuxarıdakı”nın işidi.
-Karantin günlərini necə
keçirirsiniz?
-Evdəyəm.
Bu ev dustaqlığı zamanında
keçmişə qayıdıb olanları
xatırlayıram. Ən çox da yuxularıma
gəncliyimdə gördüyüm dağlar gəlir. Borçalı yaylaqları, Cəlaloğlu yurdu.
Böyük Güllü dərəmiz vardı.
Çoxlu bulaqlar. Onları xatırlayanda Şuşa, Cıdır düzü yadıma
düşür…
-Xatırladığınız
o xoşbəxt zamanlarda indi bir kədər də var…
-Bəli.
Daha çox təəssüf edirəm ki, Azərbaycanın
demək olar bütün rayonlarını gəzdim, bircə Kəlbəcəri
gərmədim.
(çox təəccübləndim – M.R.)
-Nə danışırsız?
Doğrudan?..
-Hə.. Planımda olurdu həmişə,
Kəlbəcərə gedim, İstisuya. Amma qismət
olmadı… Aşıq Şəmşirin yurdunu görməyi o
qədər çox arzulamışam ki… Mən
Aşıq Şəmşir haqqında kitabın redaktoru
olmuşam.
-Səfərləriniz
yəqin işlə bağlı olub.
-İşlə də bağlı olub, qələm
dostlarımla gəzməyə də getmişik. Qələm əhli
gəzintiyə meyilli olur axı. 4-5 nəfər
yığışıb getmişik. Vaqif Nəsib, Rəfiq
Zəka, Vaqif Səmədoğlu…
“Mozalan”ı çəkmək üçün də
çəkiliş qrupu ilə rayonlara gedirdik. Sənədli
süjetlərin çəkilişində özüm mütləq
iştirak edirdim. “Mozalan”dakı süjetlərin
hamısının mətnini özüm yazırdım.
- Eyvaz
müəllim, “Mozalan” satirik kino-jurnalı sovet
dövrünün məhsulu idi. Bəzən
deyirlər ki, sovet vaxtı tənqidə icazə verilmirdi,
neqativ cəhətləri efirə vermək olmazdı və
sair. Yəni, sovetlərdə hər
şey nümunəvi olmalıydı. Amma məsələn,
“Mozalan”da necə tənqidlər var və bu gün bəzən
televiziyada “Mozalan”dan
parçalar efirə verilir, baxırsan, sanki müasir dövr
üçün çəkilib. O zaman sizin çəkib
göstərdiyiniz tənqidi məsələlər eynilə
indi də var.
-Düzdü.
Mən nə qədər “Mozalan”ın baş redaktoru oldum, 13
ildən çox jurnala rəhbərlik etdim, bir dəfə də kimsə mənə
demədi ki, bunu çəkmə, onu göstərmə. Çünki biz elə sübutlar, faktlar ortaya
qoyurduq ki, inkar etmək mümkün olmurdu. Əsaslı tənqid edirdik, faktla, sübutla. “Mozalan” mərhum Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəldiyi dövrdə fəaliyyətə
başlamışdı. İnanın, Heydər
Əliyev jurnalın bütün nömrələrinə
baxırdı, çünki ölkədəki
nöqsanların aradan qaldırılmasını istəyirdi,
bunun üçün çalışırdı. Sənədli çəkiliş etməyə
gücümüz çatmayanda bədii çəkirdik, tənqidləri,
nöqsanları ümumiləşdirib bədii formada təqdim
edirdik. Sonra məni kinostudiyaya direktor təyin
etdilər, düzünü deyim, heç istəmirdim bu vəzifəni.
Sonra görürdüm ki, “Mozalan” daha əvvəlki
“Mozalan” deyil. Əsas xətdən
yayınıb. Azərbaycanda satirik
kino-publisistikanın əsası “Mozalan”la qoyulub. 1974-cü ildə mənə və jurnalın məsul
katibi Sadıq Babayevə “Qızıl Qələm”
mükafatı verildi. O “Qızıl Qələm” indikilərdən
deyildi.
- Kinostudiyadan söz
düşmüşkən, hazırkı filmləri bəyənirsiniz?
-Teleserialları nəzərdə
tutursunuz?
-Teleserial, ya filmlər. Fərq etməz.
-Yeni filmləri
çox da izləməmişəm. Xəbərim
yoxdu. Teleserialların bəzilərinə
hərdən gözucu baxıram. Vəziyyət
məni çox narahat edir. Kinomuzun səviyyəsi
çox düşüb.
- Səbəb nədi, sizcə?
-Əvvəla,
kinoya az fikir verilir. Məsələn,
bir neçə dəfə Rusiya istehsalı filmləri izləmişəm,
onlar səviyyəni saxlayıblar. Bilirsiz,
keçid dövründə kinostudiyanı məhv etdilər.
Mən rəhbər olduğum dövrdə
kinostudiyanın 2000 işçisi vardı. Indi 60-70 işçi qalıb. Onlar
da əmək haqlarını vaxtlı-vaxtında ala bilmir.
Kinomuzun dirçəlməsi üçün
yaxşı maliyyə və uzun zaman lazımdı.
- Adətən belə deyirlər ki,
yaxşı rejissor yoxdu, yaxşı senari yoxdu, yaxşı
filmlər çəkilmir. Razısınız?
-Bir misal
çəkim. Əvvəllər yaxşı
mahnıları kimlər yazırdı?
- Görkəmli
bəstəkarlarımız…
- Film də
elədi. Bəstəkarlarımızın
yaratdığı o gözəl mahnıları niyə
sevirik, bu gün də sevə-sevə, ürəyimiz riqqətə
gələ-gələ dinləyirik, çünki onlarda
xalqın ruhu vardı. Filmlər də belə
olmalıdır…
-Eyvaz
müəllim, icazənizlə müdaxilə edim. Mən fikir verirəm ki, sovet dövründə
çəkilmiş filmlərin əksəriyyətində
hansısa bir milli element olub həmişə. Baxmayaraq ki, sovet ideologiyası idi, hər şey buna
uyğunlaşmalı idi, amma rejissorlar, senaristlər milli bir
element, nəsə bir nüans əlavə edirdilər və
bununla da o filmin Azərbaycana məxsusluğunu təsdiqləyirdilər.
Məsələn, “Tütək səsi”ndəki
“Ruhani” havası. Hansı azərbaycanlı ondan təsirlənməz?!.
- Bəli!.. Çünki o, İsa
Muğannanın təkidi, təsiri ilə oldu. Filmi çəkən kimdi? Rasim Ocaqov! Bu şəxslər
ayrı-ayrılıqda tamam fərqli insanlardır, amma birləşdikdə
möhtəşəm bir iş ortaya qoyurdular. Kino
millətin ruhudur. Bu adamların ikisində də o ruh
vardı! “Bəyin
oğurlanması” filminin senarisi Mövlud
Süleymanlıdı. Kim çəkib?
Rəhmətlik Ceyhun Mirzəyevlə Vaqif Mustafayev.
- Filmə
baxmaqdan doymaq olmur…
-
Çünki milli ruh var. Mən kinostudiyanın direktoru olanda
belə məqamlara fikir verirdim. Kənardan aktyor
dəvət edilməsinə qarşı
çıxırdım, tələb edirdim ki, öz
aktyorlarımız filmlərə çəkilsin. Çünki azərbaycanlı obrazını məhz
azərbaycanlı yaratmalıdır. Senarilər
Bədii Şuraya çıxarılırdı, müzakirə
olunurdu, təsdiqlənəndən sonra Moskvaya göndərilirdi.
- Eyvaz
müəllim, bir filmimiz də yadıma düşdü, bu
yaxınlarda efirdə nümayiş olunmuşdu - “Xoşbəxtlik
qayğıları”. Bir ailənin
yaşayışı, ananın qayğılarıdı, amma
o qədər millidir ki. Ananın cehiz qayğısı,
qızlarının xoşbəxtliyi üçün hər
çətinliyə qatlaşması… O qədər təbii
görünürdü ki.
- Amma
indiki filmlərdə qışqır-bağır, şit hərəkətlər,
mebel reklamı. Evin xanımı, gəlin ocaqda
yemək bişirmir, kolbasa-sosiskanı reklam edir ki,
acmışıq, bundan yeyəcəyik. Adət-ənənələrimiz,
xeyir-bərəkət, evin odu-istisi belə-belə ixtisara
düşür və itib gedir. Bu məsələlərə
diqqət edən yoxdur ki, bu filmlərlə nəyi təbliğ
edirik, nəyi kənara itələyirik.
- O
zamanlar qəbul etmədiyiniz senarilərə görə yəqin
sizdən narazı olanlar da vardı.
- Bir
şair var, adını çəkməyəcəm, mənə
senari təqdim etmişdi, hər gün də axşan zəng
edib, kefimi soruşurdu. Senarini oxudum,
gördüm, yox, qəbul ediləsi deyil. Özünə
dedim. Ondan sonra zənglər kəsildi…
- Eyvaz müəllim, doğrudur,
karantindir, gəlib-gedən olmayıb yəqin, amma yenə də
soruşum; ad gününüzü necə keçirdiniz?
-Mən
ümumiyyətlə uşaqlıqdan ad günü nədir,
bilməmişəm. 65 yaşm tamam olanda Anar müəllim
dedi ki, gəl sənə yubiley keçirək. Dedim, sağ
olun, istəmirəm. Mənim fikrimcə, yubileylər
dahilər üçün keçirilməlidir. Bizim kimi adamlar sadəcə öz işimizi
görmüşük. Vəfat edəndən sonra kim yada salar, xatırlayar, bu, başqa məsələ.
Yoxsa ki, yubiley tədbiri keçirirlər,
adamı əyləşdirirlər səhnədə. Çıxan tərifləyir. Heç
kimdən nəsə ummuram. Bircə
narazılığım təqaüddəndi. 287 manat təqaüd alıram. İndiki zamanda
bu pulla necə dolanmaq olar?.. İşləyirəm,
Puşkini yenidən tərcümə etmişəm. Mədəniyyət Nazirliyinin dəstəyi ilə
kitab nəşr olunub. Lermantovu tərcümə
etmişəm. Puşkinin “Ruslan və
Lyudmila” poemasını, sağ olsun, Şahbaz Xuduoğlu
“Qanun” Nəşriyyatında nəşr edib. “Yevgeni Onegin”i yenidən
tərcümə etmişəm. Tərcümələr
vardı, amma məni qane etmirdi. Elə bil,
moltanı dilində yazılıb. Puşkin
ruslar üçün hansı dəyərdədirsə, rus
dilinin atası hesab edirlər, dili necə
axıcıdırsa, Azərbaycan dilində də onun şeirləri,
poemaları elə tərcümə edilməlidir ki,
axıcı olsun. İstənilən dildən
tərcümə elə formada edilməlidir ki, həm müəllifin
dilinə hərmət olsun, həm də tərcümə
edilən dilə. Mən kinostudiyaya rəhbərlik
edəndə tələblərimdən biri də bu olurdu ki,
filmlər Azərbaycan dilində çəkilsin. Çünki bəzən filmləri rus dilində
çəkirdilər, sonra Azərbaycan dilində səsləndirirdilər.
Bu isə lazımi effekt vermirdi. Dil gözəlliyini itirirdi.
- Eyvaz
müəlim, sizə can sağlığı
arzulayırıq. İnşallah karantin də
bitər, “azadlığa” çıxarsınız.
- Nə
edək… Qaydalara əməl etməliyik. Çoxu gedib, azı qalıb. Mən də
kollektivinizə uğurlar arzulayıram.
Məlahət
Rzayeva
Şərq 2020.- 7 may.- S.11.