“Şeypur”
Xalq Cümhuriyyəti ideallarını təbliğ
edir
Jurnal dövlət quruculuğu
prosesində qarşıya çıxan əngəlləri,
çətinlikləri qələmə alır, bolşevik təbliğatına qarşı mətbu
mübarizə aparırdı
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti illərində nəşr olunan
çoxsaylı mətbu orqanlar
arasında satirik janra
üstünlük verən jurnallar da var
idi. 1918-20-ci illərin satirik
mətbuatı mütərəqqi ideyaların
carçısı olan "Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin
ənənələrindən faydalanaraq,
azadlıq və istiqlal düşmənlərini,
imperializmin müstəmləkəçilik
siyasətini, geriliyi, cəhaləti və
xurafatı satira atəşinə tuturdu. Satirik mətbu orqanlar xalqı elmi biliklərə
yiyələnməyə və müasirləşməyə
səsləyirdi. Dövrün milli ideyalı satirik nəşrləri
arasında "Şeypur” və "Zənbur”
kimi jurnalların özünəməxsus
yeri var idi.
İlk sayı 1918-ci ilin 5 oktyabrında nəşr olunan "Şeypur”un naşiri Səməd Mənsur, redaktoru Məmmədəli Sidqi idi. "Şeypur”un 1918-ci illərdə 11, 1919-cu ildə 3 sayı işıq üzü görüb və fəaliyyətini 1919-cu il yanvarın 18-dən sonra dayandırıb. "Şeypur” Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ideallarını təbliğ edir, dövlət quruculuğu prosesində qarşıya çıxan əngəlləri, çətinlikləri qələmə alır, bolşevik təbliğatına qarşı mətbu mübarizə aparırdı. Həmçinin, Bakı neftini ələ keçirmək istəyən dövlətlər arasındakı çəkişmələri ifşa edirdi. "Molla Nəsrəddin” ənənələrini davam etdirən "Şeypur”da müxtəlif üsullardan istifadə olunur, satirik şeirlər, felyetonlar dərc olunurdu.
"Şeypur”un başlıca gülüş hədəflərindən biri ermənilərin Qarabağda törətdikləri vəhşiliklər idi. Jurnalın 1919-cu il 11 yanvar tarixli 13-cü sayında "Azərbaycanlı” imzalı müəllifin "Erməni yuxusu” adlı felyetonunda bu məsələyə toxunulurdu. "Şeypur”çular Azərbaycanın müstəqilliyini qəbul etməyən bolşevikləri də eyni cür gülüş hədəfinə çevirdi: "Kerenski hökumətindən sonra Rusiyada baş qaldırıb dünyanı azad edəcəyini vəd edən füqəra tərəfdarı, bir nan firqə adamı "bolşoy” (yəni böyük adam) peyda olub... Həmin firqə Bakıda rəhmətlik Şaumyandan ibarət idi. Bakıda yaşlı iranlılardan bəziləri bu firqənin məramnaməsini qəbul edib, bərbad halda olan İranı abad etmək istəyirdilər”.
Jurnal müstəqilliyi, milli dövləti qorumağına vacibliyini öz
oxucularına bu cürə
çatdırırdı: "Mart hadisələrindən
sonra suya batmış
toyuq kimi suyun süzülə-süzülə, büzülmüş bir
tərəfdə qalmışdım. Öz
şəhərində, öz evində
özgə yerdən gəlmişlərin əli altında əzilirdin.
Küçədən keçəndə divar
dibi yeriyib, öz ana dilində
danışmağa ehtiyat edirdin.
Bu altı ay sənin üçün çox
zülmlər olub. Lakin
oyunlar üçün
çalmağa şeypur
olmayıb. İndi şükür
olsun, "Şeypur”umuzu partlayana qədər çalmağa başlayırıq”.
"Şeypur” Azərbaycan dövlətinin maraqlarının əleyhinə yazılar yazan mətbu orqanlarına qarşı da satirik gülüşdən istifadə edirdi. Belə qəzetlərdən biri rusca nəşr olunan "Vperyod” qəzeti idi. "Şeypur” bu barədə yazırdı: "Vperyod” əslən rus sözü olub, axır vaxt ermənilər onu çox istemal edirdilər. Bu sözün əsl mənası "qabağa” deməkdir. Amma nədənsə, ermənilər onu tərsinə başa düşüb "dala” deyə işlədirlər. Bizim zamanlarda da erməni daşnaklarının həmin adda Bakıda bir qəzetləri çıxırdı. Müsəlmanlara müraciətlə hər gün şirin-şirin məqalələr yazmaqda idi”. Təəssüflər olsun ki, görkəmli maarifçi, jurnalist və publisist Məmmədəli Sidqinin redaktorluğu ilə çap edilən "Şeypur” jurnalı indiyədək elmi fikrin diqqətindən kənarda qalıb. Jurnal haqqında yalnız bəzi qısa mülahizələr söylənilib ki, bunların da çoxu qeyri-dəqiq, yaxud birtərəfli olub.
Həftədə bir
dəfə "Turan” mətbəəsində
nəşr olunan "Şeypur”
jurnalının səhifələrində Məmmədəli
Sidqi, Səməd Mənsur, Salman Mümtaz, Cəfər
Cabbarlı, Əliabbas Müznib, Əmin Abid və digər tanınmış qələm
sahiblərinin ideya-bədii mükəmməlliyə malik yazıları mühüm yer tuturdu. Ümumiyyətlə, nəşri boyunca "Şeypur”
jurnalı öz ətrafına dövrün bır sıra maarifçi
ziyalılarını, ictimai xadimlərini
cəlb edərək, cəmiyyətdə baş
verən ictimai prosesləri, xalqın məişətini,
yaşayış tərzini, əyrilikləri, onların səbəb
və nəticələrini ədəbi-bədii və publisist materiallar vasitəsilə
işıqlandırıb. Konkret olaraq mövcud mənəvi
kataklizmlərə qarşı özünəməxsus şəkildə
mübarizə aparıb.
Jurnal haqqında geniş tədqiqat
aparmış filologiya elmləri doktoru Hüseyn Həşimli
yazırdı ki, "Şeypur”a uzun illər birtərəfli,
laqeyd münasibət bilavasitə onun mövzu-ideya mündəricatı,
izlədiyi qayə ilə bağlı idi:
"İctimai-siyasi hadisə və proseslərə
aydın mövqedən münasibət bildirən jurnal Vətən və xalq
taleyi üçün
xüsusi önəm daşıyan məsələlərə
həssaslıqla yanaşır, milli mənafelərin
ardıcıl müdafiəçisi kimi
çıxış edir, bu
yolda heç nədən
çəkinmirdi. Xüsusən Azərbaycanın
yenidən işğalına yönələn rus
bolşevizminin əsl mahiyyəti, onlara və digər havadarlarına arxalanan ermənilərin fitnəkar əməlləri,
əsassız torpaq iddiaları, 1918-ci ilin martında soydaşlarımıza
qarşı törətdikləri qanlı qırğınlar
"Şeypur”un səhifələrində
tutarlı faktlar və əhatəli təhlillər
vasitəsilə gah ciddi,
gah da satirik
tərzdə öz ifadəsini
tapırdı”. Jurnalın aparıcı yazarlarından biri Məmmədəli Sidqi
olub. O, 1910-11-ci illərdə "Molla Nəsrəddin” jurnalında redaktor köməkçisi kimi
çalışıb.
Bu jurnalla yanaşı, "Tazə həyat”, "İqbal”, "Yeni iqbal”, "Bəsirət”, "Tuti”, "Zənbur”, "Azərbaycan” və digər mətbuat orqanlarında müxtəlif mövzularda çoxsaylı məqalələr və felyetonlar dərc etdirib. Lakin onun bədii-publisistik irsi, o cümlədən "Şeypur” jurnalındakı fəaliyyəti indiyədək araşdırılmayıb. Məmmədəli Sidqinin "Şeypur”un ilk sayındakı "Altı ay” adlı məqaləsi jurnalın əsas məramnaməsi, proqram sənədi də sayıla bilər. Burada həftəlik jurnalın əsas hədəfləri, başlıca qayəsi öz ifadəsini tapıb. M.Sidqinin jurnalın müxtəlif saylarında verilmiş "Əsgərlik”, "Qrammofon”, "Tiflis duması”, "Barışırlar”, "Nə istəyirlər?”, "Nə var, nə yox?”, "Bu gün”, "Siyasət” və digər məqalə və felyetonları onun yetkin qələmindən, aydın milli mövqeyindən soraq verir. "Şeypur”un səhifələrində müxtəlif gizli imzalar qoyulub. Jurnaldakı məşhur "Şeypur” imzasının şair-publisist, jurnalın naşiri Səməd Mənsura mənsubluğu barədə iddia edilsə də, Hüseyn Həşimlinin fikrincə, bu, doğru deyil. Məşhur salnaməçi Qulam Məmmədli "İmzalar” kitabında "Şeypur” imzasını Məmmədəli Sidqiyə aid edib.
Tədqiqatçının yazdığına
görə, bu daha əsaslıdır.
Jurnalın ilk sayındakı "Altı
ay” məqaləsində Məmmədəli
Sidqi əsas diqqəti 1918-ci ilin qanlı mart
qırğınına yönəldərək azərbaycanlılara
xitabən yazırdı: "Altı aydır ki,
gülməmisən. Mart hadisatından,
bolşeviklərin təbirincə, vətəndaş
müharibəsindən sonra suya batmış toyuq kimi suyu süzülə-süzülə
bir tərəfdə qalmışdın. Öz şəhərində, öz
evində özgə yerdən gəlmişlərin əli
altında əzilirdin. Küçədən keçəndə
küçə dibi ilə yeriyib, öz ana dilində danışmağa ehtiyat edirdin...”.
Göründüyü kimi, M.Sidqi mart hadisələrini vətəndaş müharibəsi sayan bolşeviklərin də iç üzünü qısa ştrixlə açır. Həmin sayda "Yaftım” imzalı "Zəbani-hal” adlı şeirdə isə bolşeviklərin, Şaumyan kimi maskalı daşnakların Bakıdakı qanlı cinayətləri pislənilir. Jurnalın naşiri Səməd Mənsurun ilk sayda "Pompuşalı” imzasıyla verilmiş "Qaçmaq günüdür” şeirində Azərbaycan və türk silahlı qüvvələrinin Bakını azad etmək üçün birgə hərbi əməliyyatları alqışlanır. Torpaqlarımızdan çəkilməyə məcbur qalan ingilis və erməni bölüklərinə ironiya ilə xitab olunur.
Bu sayda "Şeypur”un lüğəti” başlıqlı satirik şərhlərdə də ermənilərin
iç üzü
açılır. "Şeypur”un 3-cü sayındakı "Teleqraf
xəbərləri”ndə milli qüvvələrin
Bakını yadellilərdən azad etməsi
xəbərindən əndişələnən ermənilərin
məkrli siması satirik tərzdə ifşa edilir. 4-cü sayında Məmmədəli Sidqinin dərc etdirdiyi
"Tiflis duması” adlı məqalədə
"sosialist dərisi örtmüş
daşnakların” 1918-ci ilin martında
törətdikləri qanlı qırğınları pərdələməsi,
uydurmalar yayması, bolşeviklərin erməniləri
dəstəkləməsi, azərbaycanlılara
münasibətdə ayrı-seçkilik etməsi, azərbaycanlıların
əks-inqilabçı adıyla qırdırılması
diqqət mərkəzinə çəkilir. Müəllif istehza və qəzəblə yazır:
"Qafqaz islam
əhalisi hamısı "kontrevolyusioner”,
yəni əks-inqilabçı olduqlarına görə
onların qətli vacibdir. Lakin
kirvələr əsl həqiqi sosialist, yəni
cibgir olduqlarından onlar
lazımlı adamlardırlar. Özləri də azdırlar...
Onlara əl gəzdirib azaltmaq
yaxşı deyildir”. M.Sidqi
əsl vətəndaş yanğısı ilə belə bir haqlı sual verirdi: "Amma bircə
burası var ki, bilmirəm,
bu "rəhmli ağalar”
bir neçə ildə bütün
Qafqaziyada müsəlman qanı çay kimi axanda harada idilər?”.
Jurnalın 5-ci sayındakı "Rəsmi-güşad”
adlı yazıda azərbaycanlılarda düşmənə
qarşı birliyin, səfərbərlik ruhunun güclü
olmasının vacibliyi önə çəkilib.
Eyni zamanda mart hadisələrindən
danışılarkən erməni namərdliyinin iç üzü konkret şəkildə açılıb.
Onların "müsəlmanları qırması, evləri
çapıb talaması, bazarları yandırması” nəzərə
çatdırılıb. Bu saydakı
"Taziyanə” adlı şeir
parçasında da "Bakı yandı,
millət qırıldı” harayı eşidilir.
6-cı sayda "Şeypur”
imzalı müəllifin "Nə istəyirlər?” adlı
məqaləsində də erməni xislətinin böhtankeş mahiyyəti önə çəkilir.
"Bir diplomat ilə
müsahibə”də erməni quldurların günahsız azərbaycanlıları
qətlə yetirməsi nəzərə
çatdırılır.
7-ci sayında "Mərqub” imzasıyla verilmiş "Təqsirkar gücsüzdür” adlı məqalədə 1918-ci ilin mart hadisələrində daşnakların təkcə Bakıda 13 min azərbaycanlını əsir götürməsi, onların ev-eşiyini talan etməsi barədə danışılır: "Bu on üç min nəfərin evi, məlum olduğu kimi, Caparidze və Məşədi bəyin söylədiyinə görə talan edilib. Aparılan aparılıb, yerdə qalan stəkan, nimçə kimi şeylər sındırılıb”. Məqalədə o da vurğulanıb ki, ermənilərin törətdiyi vəhşilik və talanın miqyası daha böyük olmuş, bolşeviklər isə "camaatı həyəcana gətirməmək üçün birə üç dəfə az demişlər”. 8-ci saydakı "Bu gün” məqaləsində isə Andranikin "Qarabağda müsəlmanları qırmağa başlaması”, Ermənistan hökumətinin ona dəstək verməsi, ermənilərin əsassız iddiaları nəzərə çatdırılır: "Həyasız adamdan hər nə desən, baş verər.
Bu həyasızlardan biri də Ermənistan hökumətinin baş komandanı Andranik
kirvədir ki, yenə Qarabağda
baş qaldırıb müsəlmanları
qırmağa başlayıb. Ermənistan hökuməti də
gözlərini yumub, əli ilə
işarə eləyir. Ermənistan hökumətinin nə tövr siyasət yeritdiyini
və nə fikirdə olduğunu təfsir
etmək artıqdır. Bu hökumət deyir ki, Qafqazda
Gürcüstan və Azərbaycan ola bilməz. Burda ancaq bir Ermənistan ola bilər. Qafqazın hamısı ya gərək Ermənistan olsun,
ya da Ermənistana tabe kimi bir
şey olsun”.
Məqalə müəllifi onu
da vurğulayır ki,
Tiflisdə çıxan "Qruziya” qəzeti
Upuçnin adlı rus
yazıçısının "Keçmiş
xülyalar” adlı məqaləsini öz səhifələrində dərc etməklə
ermənilərə cavab vermək istəyib.
"Azərbaycan” qəzeti də həmin məqalənin tərcüməsini
dərc edib. Bu məqalədə
Upuçnin aşkar
şəkildə yazır ki, Qafqazda Ermənistan adlı bir
şey olmayıb. Ruslar
Qafqazı tutanda burada
bir Gürcüstan olub, bir də Azərbaycan
xanlıqları... Həmin saydakı "Teleqraf xəbərləri”ndə, eləcə
də "Özciyəzim” imzasıyla verilmiş
"Azərbaycan” adlı məqalədə Andranikin
və Biçeraxovun Zəngəzur və
Cəbrayıl qəzalarında soydaşlarımıza
qarşı qırğınlar təşkil etməsi, Ermənistanın
Kaçaznuni hökumətinin buna dəstək verməsi faktları
önə çəkilib. Bu sayda "Kənarçı
Pompuşalı”nın "Ziyalılarımız” felyetonunda bolşevik-daşnak
qüvvələrinin azərbaycanlılara qarşı törətdiyi
kütləvi qırğınlardan danışılıb.
Həmçinin, tarixi
saxtalaşdıran, hətta Nuh peyğəmbərin,
Adəm ilə Həvvanın erməni olduğunu
iddia edən ermənilərin cəfəng
uydurmaları satirik tənqid hədəfinə
çevrilib. Jurnalın 9-cu və 10-cu
sayında "Teleqraf xəbərləri”ndə
də Andranikin vəhşilikləri faktlarla ifşa olunub. Yuxarıda
vurğuladığımız kimi, H.Həşimlinin
"Şeypur” jurnalının tədqiqi
sahəsində atdığı ən böyük
addım onun tam şəkildə
yenidən nəşrinə nail
olmasıdır. "Şeypur jurnalı”
adlı kitabda mətbu orqanın bütün 14 sayında gedən ədəbi-bədii
və publisistik materiallar
transliterasiya edilərək tam halda ədəbi
ictimaiyyətə təqdim edilib.
Kitaba yazılmış
irihəcmli ön sözdə "Şeypur”da müxtəlif
imzalarla çıxış edən
ayrı-ayrı ədəbi simaların kimlikləri müxtəlif
qaynaqlardan gətirilən zəruri faktlarla göstərilib. Xüsusilə
jurnalın nəşrinə daha çox səy göstərən M.Sidqi və S.Mənsurun "Şeypur”dakı
fəaliyyəti daha çox
araşdırılıb. Jurnalda verilən
qeydlərdən isə məlum olub ki, onun maddi-texniki
bazası heç də ürəkaçan
olmayıb.
Ancaq buna baxmayaraq jurnal 14 nömrə çap oluna bilib. Bu nöqteyi-nəzərdən M.Sidqi
və S.Mənsur böyük bir işin öhdəsindən
uğurla gəlib.
Fikrimizcə, M.Sidqi və S.Mənsurun gördüyü iş ədəbiyyatşünaslığımız
və mətbuat tariximiz üçün nə qədər böyük və əhəmiyyətlidirsə, Əməkdar
elm xadimi H.Həşimlinin
də apardığı
tədqiqat bir o qədər vacib və əhəmiyyətlidir”.
İsmayıl
Şərq 2020.- 17 sentyabr.- S.11.