Azərbaycan
– Multikulturalizm və tolerantlığın mərkəzi kimi
Multikulturalizm bizim siyasətimizin
tərkib hissəsidir.
İlham
Əliyev, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Qloballaşan dünyada gedən multikulturalizm siyasəti
dövlətin tolerantlıq prinsiplərinə sadiq
olmasının başlıca göstəricisidir. Azərbaycan zəngin sivilizasiyaların və mədəniyyətlərin qovuşduğu məkandır, əsrlər
boyu milli-mədəni müxtəliflik şəraitinin formalaşdığı
və müxtəlif millətlərin əmin-amanlıq,
sülh, qarşılıqlı razılıq və dialoq
mühitində məskunlaşdığı məkan kimi məşhurlaşmışdır.
Azərbaycan ərazisində üç əsas dinlərdən
zərdüştlüyə (sülh dini), Şimal regionlarda
xristianlığa (Qafqaz Albaniyada) və VII əsrdən
başlayaraq islama ibadət olunur.
Tarixən azərbaycanlıların həyat tərzinin mərkəzini
multikulturalizm və tolerantlıq təşkil etmişdir. Hazırda isə
milli mənsubluğundan, dinindən, dilindən asılı
olmayaraq Azərbaycan Respublikasının hər bir vətəndaşının
gündəlik həyat tərzinə çevrilmişdir.
Zəngin multikultural keçmişə malik olan azərbaycanlıların
yalnız hazırki tolerant yaşam tərzi ilə deyil, həmçinin
yaratmış olduğu bədii-ədəbi, fəlsəfi,
siyasi və hüquqi mənbələrdə yaşayır. “Multikulturalizm”
sözünün mənası “çox mədəniyyətlilik”
deməkdir.
Multikulturalizm hər bir ölkədə və
ümumilikdə dünyada müxtəlif millətlərə
və dinlərə mənsub olan insanların mədəni
müxtəlifliklərinin qorunması və ahəngdarlığına
yönəldilmişdir.
Multikulturalizm deyən zaman bir ölkənin sərhədləri
daxilində müxtəlif etnomədəni münasibətlərin
əmin-amanlıq şəraitində hökm sürməsi və
öz mədəni əlamətlərini, həyat tərzini
qoruyub saxlamaq hüququna malik olmaq başa
düşülür.
Multikultural və tolerant dəyərlər ümumbəşəri
xüsusiyyətə malikdir. Tolerantlıq müxtəlif
mədəniyyətlərdə çoxşaxəli və
birmənalı anlayış deyil. Tolerantlıq
latınca “tolerare” sözündəndir, “səbr etmək,
dözmək, yaxşı qarşılamaq, icazə vermək”
mənalarını ifadə edir. Tolerantlıq ərəb
dilində “musamihə”, türk dilində “xoşgörü”
terminləri ilə eynilik təşkil edir [2;s.11].
Çağdaş dövrdə tolerantlıq problem kimi
diqqəti cəlb edir. Problemi tədqiq edən tədqiqatçılar
tolerantlığa bir neçə məna vermişlər.
Onların əksəriyyəti
tolerantlığı “ideal və həyatın vacib prinsipi”
adlandırmışlar, sivilizasiya üçün əsas
meyar olaraq qiymətləndirmişlər. Onların
başqa qismi isə
bəşəriyyətdə gedən parçalanma və
laqeydliyi gizlədən simvolik bir pərdə kimi
tolerantlığı araşdırmışlar.
Tolerantlıq
problemini tədqiq edən araşdırmaçı, alim Uoltser
ictimai şüurda tolerantlıq ideyasının meydana gəlməsini
və inkişafını bir neçə mərhələyə
ayırır [1;s.7]:
I mərhələ
‒ XVI-XVII əsrlər dini tolerantlıq (katolik və
protestantların arasında müharibə İspaniyada Kordof)
krallığı sülhün qorunması naminə- fərqliliklərə
‒ təmkinli və dözümlü olmaq;
II mərhələ
‒ passiv mərhələ, fərqliliklərə laqeydlik;
III mərhələ ‒ mənəvi stoisizm, yəni
fərqlilərin də hüquqları var, qəbul edilməz
də olsa onu qəbul etmək.
IV mərhələ
‒ münasibətlərdə aşkarlıq, hörmətlə
yanaşma, bir-birini öyrənmək və maraq göstərmək;
V və sonuncu mərhələ ‒ fərqliliyi mədəniyyətlərarası
qəbul etmək, müxtəlifliliyə heyran olmaq.
Dözümlülük ideyası yeni deyildir, qeyd edə
bilərik ki, tolerantlığa fəlsəfi yanaşmanın
qədim dövrə gedib çıxan dərin kökləri
vardır.
İnsan təbiətinin və mədəni-tarixi fərqlərinin
dialektik vəhdəti iki fərqli məfhumla izah olunur: “mənimki”
və “başqasınınkı”. Misal olaraq,
Solonun və Anaxarsisin əfsanəsində ellinlərin və
barbarların bir-birinə çox fərqli olmalarına baxmayaraq,
yoldaşlıq-dostluq anlayışına etnosdan üstün
tutub böyük dəyər verməkləri diqqəti cəlb
edir. Ksenofontun ideal cəmiyyət modelinin
strukturu üçün nümunə kimi ilkin Fars
Çarlığı götürülür. Sokrat və Platonun da fikirlərində
dözümlülük intellektual asketizmlə əlaqədardır
və insanların mənəvi və sosial birləşməsi
kimi izah edilir.
XX əsrin
sonlarında ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən dövlətçilik
ideologiyası formasına çevrilmiş, tolerantlıq və
multikulturalizm ənənələri bərpa olunmuşdur. Azərbaycan multikulturalizminin siyasi əsasları Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının hər bir maddələrində,
qanunvericilikdə, fərman və sərəncamlarda öz əksini
tapmışdır.
Azərbaycanın zəngin mədəni-mənəvi irsə
və tolerantlıq ənənələrinə malik olması
bu gün beynəlxalq aləmdə etiraf edilən həqiqətlərdəndir. Mövcud milli-mədəni
müxtəliflik və etnik-dini dözümlülük
mühiti onu çoxmillətli, çoxkonfessiyalı diyar kimi
dünya miqyasında mədəniyyətlərarası dialoqun
bənzərsiz məkanı etmişdir [7;s.7].
Azərbaycan Respublikasında bu gün həmin mədəni,
linqvistik, etnik rəngarəngliyin qorunmasına yönəldilən
və uğurla həyata keçirilən dövlət siyasəti
multikulturalizm sahəsində əsrlərdən bəri
toplanmış böyük tarixi təcrübənin
xüsusi qayğı ilə əhatə olunmasını, zənginləşdirilməsini,
cəmiyyətdə bu istiqamətdə qazanılmış
unikal nailiyyətlərin beynəlxalq aləmdə təbliğinin
gücləndirilməsini zəruri edir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 11 yanvar 2016-cı il
tarixli Sərəncamı ilə 2016-cı il “Multikulturalizm
ili” elan edilmişdir. Ölkəmizdə mədəniyyətlərarası
dialoqun formalaşmasını şərtləndirən əsas
amillərdən biri də Azərbaycanın coğrafi cəhətdən
qərarlaşdığı məkanın Şərqlə Qərbin
qovuşağında yerləşməsidir. Azərbaycan bu gün
iki fərqli sivilizasiya arasında körpü rolunu oynamaqla
yanaşı, Şərq və Qərb yarımkürələrində
öz nüfuzunu gücləndirməkdədir. Bu ideya dövlətin
xarici siyasət kursunda da kifayət qədər
özünü əks etdirir. Bu gün Azərbaycan BMT, ATƏT, Avropa
Şurası, İslam Konfransı Təşkilatı kimi
mötəbər təşkilatların tamhüquqlu
üzvüdür. Azərbaycan Avropa
İttifaqının həyata keçirdiyi “Şərq tərəfdaşlığı”
layihəsi çərçivəsində Avropaya inteqrasiya
prosesini uğurla davam etdirir.
2011-ci ildən
başlayaraq, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin şəxsi təşəbbüsü ilə hər iki ildən bir
Bakıda Ümumdünya Mədəniy- yətlərarası
Dialoq Forumu keçirilir. Bu Forumlar UNESCO, BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansı,
Avropa Şurası, Avropa Şurasının Şimal-Cənub
Mərkəzi, BMT-nin Dünya Turizm Təşkilatının tərəfdaşlığı
ilə reallaşdırılır.
Respublikamızda
dini dözümlülüyün, dini müxtəlifliyin, milli
və dini tolerantlığın, multikulturalizmin, milli-mənəvi
dəyərlərin inkişafında və
təbliğ edilməsində
Heydər Əliyev Fondunun əvəzolunmaz xidmətləri
vardır. 2014-cü il sentyabrın 26-da BMT
Baş Məclisinin 69-cu sessiyasında Sivilizasiyalar
Alyansının VII Qlobal Forumunun 2016-cı ildə Bakıda
keçirilməsi barədə qərar qəbul edilmişdir.
2016-cı il aprelin 25-27-də Bakıda Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının Sivilizasiyalar Alyansının 7-ci
Qlobal Forumu keçirilmişdir [5;s.28].
Forumda dünyanın 140-dan çox ölkəsindən
nümayəndə heyətləri, çoxsaylı beynəlxalq
təşkilatların, dini konfessiyaların, QHT-lərin
nümayəndələri iştirak etmişlər. BMT-nin
Sivilizasiyalar Alyansının 7-ci Qlobal Forumunun Azərbaycanda
keçirilməsi ölkədə multikultural və tolerant
mühitin olmasının göstəricisidir. Multikulturalizmin bu formada geniş təsbit və tətbiq
olunması Azərbaycanın dünyaya olan töhfələrindən
biridir. İzolyasionizm (təcrid etmə),
assimilyasiya və aparteiddən fərqli olaraq, multikulturalizm cəmiyyətdə
yalnız bir hakim etnik qrupun deyil, həmçinin digər milli
azlıqların və immiqrantların mədəni müxtəlifliyinin
və rəngarəngliyinin mövcudluğudur.
Dünyada
fərqli adlarla öz mədəniyyətlərinin
üstünlüyünü təmin etməyi
qarşılarına məqsəd qoyan, digər etniklərə,
immiqrantlara assimilyasiya obyekti kimi baxan, cismən, yaxud mənəvi
baxımdan yox etmək fəaliyyətlərini tarixdə və
müasir dövrümüzdə dövlət siyasətlərində
ənənə halına salmış bəzi dövlətlər mövcuddur.
Multikulturalizmin
müxtəlif modelləri – ABŞ, İsveç, Avstraliya,
Kanada modelləri olmasına baxmayaraq, Azərbaycanın
dünyaya təqdim
etdiyi model bir çox mütərəqqi dövlətlər
tərəfindən rəğbətlə
qarşılanır və nümunə kimi tətbiq edilməkdədir.
Bu model tarixi köklərə bağlı
olduğu üçün daha dayanıqlıdır. ABŞ-ın Yuta və Oreqon ştatlarının
Senat və nümayəndələr Palataları tərəfindən
Azərbaycanın tolerantlıq modelini təqdir edən
geniş bəyannamənin qəbul olunması qeyd edilənlərə
bariz nümunədir.
Multikulturalizm dövlət siyasəti olmaqla
yanaşı, müasir Azərbaycan cəmiyyətində dəyişməz
həyat tərzi kimi təzahür edir. Azərbaycanda
olan tolerant və multikultural reallığın təkcə azərbaycanlıların
deyil, xarici ölkə alimlərinin, görkəmli elm xadimlərinin,
siyasət nümayəndələrinin, həmçinin tələbələrin
gözü ilə dünyaya təqdim edilməsi də
müsbət ənənəyə çevrilməkdədir.
“Azərbaycan multikulturalizmi fənninin xaricdə və ölkə
universitetlərində tədrisi” layihəsi çərçivəsində
hazırda dünyanın 13, Azərbaycanın 28 nüfuzlu ali təhsil ocağında Azərbaycan
multikulturalizmi tədris edilir.
Azərbaycan
Respublikası
Prezidentinin 11 mart 2016-cı il tarixli Sərəncamı
ilə “Azərbaycan Respublikasında 2016-cı ilin
“Multikulturalizm ili” elan edilmişdir.
Müasir
dövrdə informasiya müharibəsi şəraitində tələbələrimizə
tövsiyəmiz bilikli, savadlı olmaq, tarixi və elmi tədqiqatlara
istinad edərək
dünyaya vətənimizin zəngin mədəniyyətini
və tariximizi tanıtmaq Azərbaycanın hər bir
ziyalısının və vətəndaşının mənəvi
borcudur. Ölkəmizdə
multikulturalizm artıq alternativi olmayan həyat tərzinə
çevrilmişdir. Müasir dövrdə
Azərbaycanda həyata keçirilən multikulturalizm siyasəti
dövlətin tolerantlıq prinsiplərinə sadiq
qalmasının bariz nümunəsidir.
Raul Şahverdiyev, Azərbaycan
Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının magistrı.
Şərq 2020.- 14 yanvar.- S.13.