Hazırda çox
dayaz və təməl prinsiplərə uyğun olmayan bir jurnalistika
formalaşmaqdadır
Sosial şəbəkələrin
"hay-küyü" araşdırmaları arxa plana
keçirib
Əvvəlki dövrlərə nisbətən
bir qədər arxa planda qalan mətbuatın mühüm janrlarından biri
də araşdırma jurnalistikasıdır. Ekspertlər bu janra marağın itməsinin
səbəbini internet medianın inkişaf etməsində və operativ informasiya siyasətinə
daha çox üstünlük verilməsində
görürlər. Medianın nisbətən cavan
növlərindən sayılan bu
janrın yaranma tarixi
XIX əsrin ikinci yarısından
başlayır. Ötən dövr ərzində
janrın əsas xüsusiyyətləri və ona
göstərilən tələblər formalaşıb. Bunlar araşdırma jurnalistikasının həm
mövzu dairəsini, həm də
aparılma metodikasını əhatə edib.
Məsələ ondadır ki, jurnalist təhqiqatı onun
müəllifindən bəzən yaradıcı keyfiyyətdən
daha çox təşəbbüs,
iradə və ədalət tələb edir.
Ona
görə ki, bu janrın əsas predmeti heç də adi
hadisələr deyil, birbaşa cəmiyyəti narahat edən,
hətta bəzən dövlət orqanlarının üzə
çıxarmaqda çətinlik çəkdiyi faktların
aşkarlanması ilə əlaqədardır. Yaxın
müddətə qədər "araşdırmaçı jurnalist” ifadəsi jurnalistlər arasında
birmənalı qarşılanmırdı və bəzi
narazılıqlara səbəb olurdu. Məlumdur
ki, hər bir
materialın yazılması üçün
araşdırma mütləqdir, çünki
araşdırma bu peşənin
ayrılmaz hissəsidir. Əslində jurnalistika
özü peşə olaraq
araşdırma fəaliyyəti deməkdir. Hər hansı xəbərin
qələmə alınmasından əvvəl az və ya çox
dərəcədə bir araşdırma
fəaliyyəti dövriyyəyə girir.
Artıq bu janrla
bağlı ziddiyyət yoxdur və
KİV nümayəndələri belə bir
sahənin mövcudluğunu qəbul edirlər.
Təbii ki, bütün
gizli məqamları tam
açıqlamaq hər zaman mümkün olan proses deyil. Bununla
yanaşı, cəhdin özü müəyyən
gizli faktların açıqlanması və
ya fərqli baxışların
formalaşması üçün şərait
yaradır. Hadisələri təfərrüatı ilə
öyrənə bilmə, faktları ortaya
çıxarma və buna bənzər məqsədlərlə
araşdırma aparma jurnalistika
fəaliyyətinin əsasını təşkil edir. Bu baxımdan hər jurnalistin araşdırmaçı jurnalist olduğunu söyləmək
mümkündür. Ancaq
jurnalist araşdırması önəmli
yenilikləri ehtiva etməsi və cəmiyyət
üçün böyük
əhəmiyyətə malik olması ilə
digər janrlardan fərqlənir. Ekspertlərin
fikrincə, araşdırmaçı-jurnalist çox
təcrübəli olmaqla, bir
detektiv həssaslığı ilə
detalları izləməyi bacarmalıdır. Araşdırma bir çox informasiya mənbələrinə əsaslanır
ki, onların sırasında insanlar, sənədlər, arxiv
materialları, şəxsi müşahidəni göstərmək
olar. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, məlumat işçisinin araşdırması ilə müxbirlik fəaliyyəti arasında fərq
də var. Bir məmurun
xarici ölkəyə səfəri
haqqında ekspertlərlə görüşmək və
onların rəyini üz-üzə və ya
telefon vasitəsilə öyrənmək jurnalistin apardığı və aparmaq məcburiyyətində olduğu
araşdırmalardandır. Araşdırmaçı-jurnalistlər
onlara informasiya
çatdıran, şübhəli motivləri olan
hər insanın sözünə etibar
etməməli, səbr və təmkinlə problemin
kökünə enməyə çalışmalıdır.
Ümumən
jurnalist araşdırması yorucu və əziyyətli bir işdir.
İstər jurnalist
araşdırmasında, istərsə də məlumat toplama prosesinin hər
hansı mərhələsində jurnalistləri bu yorucu və əziyyətli
iş gözləyir. Dünya
jurnalistika tarixində araşdırma mediaya aid edilən ilk nümunələr məhz peşəkar
yazarların qələminin məhsuludur. Amerika
jurnalistikasında Mark Tvenin
məqalələri, fransız jurnalistikasında isə Emil Zolyanın "Dreyfus işi” ilə bağlı publisistik
yazıları araşdırma-jurnalistikasına nümunə
çəkilir. Rus jurnalistikasının ilk araşdırma məhsulu isə A.S.Puşkinin "Puqaçov
üsyanı” əsəri hesab olunur. Türkiyə mediasında da araşdırma yazılar xüsusi
önəm daşıyır. Hazırda Azərbaycan
jurnalistikasında araşdırma dedikdə, kriminalla
bağlı materiallar ön
plana çıxır. Onun
digər qolunu isə tarixi
araşdırmalar təşkil edir.
Bir
sıra media nümayəndələri araşdırma
yazılarına olan marağın azalmasının səbəbləri
barədə "Şərq"ə danışıblar.
"Yenisabah.az"
saytının baş redaktoru, Jurnalist Araşdırmaları Mərkəzinin
sədri Seymur Verdizadə "Şərq"ə
açıqlamasında bildirib ki, onlayn media inkişaf etdikcə
araşdırma yazılarına maraq azaldı. Baş redaktor qeyd edib
ki, araşdırma yazıları onlayn media
resurslarının formatına bir o qədər də uyğun
gəlmir: "Biz informasiya
əsrində yaşayırıq. İndi
oxucunu daha çox son yeniliklər
maraqlandırır. Hadisənin təfərrüatı, bədii
təsvir heç kimə lazım deyil. Onlayn media
resursları arasında İP uğrunda
amansız savaş gedir.
Hamı rəqibi qabaqlamaq istəyir.
Araşdırma yazıları onlayn media resurslarının formatına bir o qədər də uyğun gəlmir. Bunun üçün qəzetlər, aylıq jurnallar var. Mən deməzdim
ki, Azərbaycan jurnalistikasında
ümumiyyətlə araşdırma yoxdur.
Var. Amma oxucu auditoriyası məhduddur".
S.Verdizadə
əlavə edib ki, KİV-lər özləri araşdırma
yazılarına çox da maraq göstərmirlər:
"Araşdırma
yazmaq peşəkarlıq, təcrübə və vaxt tələb
edir. Bəzən bir mövzunu
araşdırmaq üçün bir ay vaxt
lazım gəlir. Hansı KİV-in
jurnalistə bir yazı üçün
bir aylıq məvacib ödəmək
imkanı var? Redaksiyaların maddi-texniki bazaları zəif olduğu
üçün mətbuatda
araşdırma yazıları çox az gözə dəyir. Başqa
bir problem isə odur ki, Azərbaycanda mənbələrin
əksəriyyəti jurnalistlərin üzünə
qapalıdır. Biz bir
nazirin məzuniyyətdə, yoxsa ezamiyyətdə olduğunu
dəqiqləşdirmək üçün
bəzən iki gün
vaxt sərf edirik.
Ümumiyyətlə, obyektiv və subyektiv səbəblər ölkəmizdə
araşdırma jurnalistikasının inkişafını əngəlləyir".
"Pia.az"
saytının baş redaktoru, tanınmış jurnalist Azər
Qaramanlı "Şərq"ə
açıqlamasında diqqətə
çatdırıb ki, doğrudan da ciddi reportajlar,
araşdırma yazıları Azərbaycan mətbuatında getdikcə
azalır, hətta yoxa çıxıb:
"Mənə görə bunun bir çox səbəbləri var. Səbəblərdən biri və birincisi, artıq sosial media vasitəsi ilə informasiya birbaşa insanların, necə deyərlər, cibinə getməsidir. Bu zaman da informasiyanın yığcam olması xüsusi önəm daşıyır. Buna görə də araşdırma yazılara tələbat da azalır. Əvvəllər qəzetlər ciddi araşdırmalarla oxucuların maraqlarını təmin edirdi. İndi isə bu tələbat ortadan qalxıb. İnformasiya axını o qədər böyük və intensivdir ki, artıq insanların uzun araşdırmalar oxumağa zamanı da yoxdur. Bu üzdən də qəzet mətbuatı artıq öz populyarlığını itirib. Bu faktor mətbuatın peşəkarlığını hər gün bir az daha öldürür. Onu da qeyd edim ki, araşdırma yazıların ortadan qalxması mətbuatı bayağılaşdırıb. Həm də xəbərçilik, İP yarışında o qədər lüzumsuz xəbərlər istehsal olunur ki, buna artıq jurnalistika da demək olmur. Və deyim ki, hazırda çox dayaz və təməl prinsiplərə uyğun olmayan bir jurnalistika formalaşmaqdadır. Bu prossesin qarşısı alınmazsa, mən Azərbaycan jurnalistikasının gələcəyini heç də yaxşı görmürəm".
A.Qaramanlı hesab edir ki, hər şeydən əvvəl böyük saytların rəhbərləri mövcud duruma görə günahkardırlar: "Çünki məhz İP savaşı naminə onlar mətbuatın bu qədər bayağılaşmasına yol açıblar. Və artıq demək olar ki, fəaliyyətlərini də sosial şəbəkələrə köçürüblər. Sözünü etdiyimiz böyük redaksiyalar ciddi araşdırma aparmaq potensiallarını dəyərləndirməli və bir qədər əziyyətli, hətta bahalı olsa belə, bütün sahələr üzrə araşdırma yazıları ilə oxucularını özlərinə cəlb etməlidirlər. Mən düşünürəm ki, mətbuatın xilas yolu da bundan keçir. Çünki araşdırmaçı jurnalist sözün bütün mənalarında peşəkardır. Ümid edirəm ki, böyük kollektivlərə sahib olan redaksiyalar bu gerçəklilərdən çıxış edərək sosial şəbəkələrin yaratdığı "hay-küy"dən kənarlaşaraq, Azərbaycan mətbuatının peşəkar məcraya dönüşünü təmin etmək üçün addımlar atacaqlar. Bu, Azərbaycan cəmiyyətində şəffaflığı təmin etmək üçün, həm də vətəndaş məsuliyyətinin artırılması üçün vacibdir".
Araşdırmaçı jurnalist Kənan Rövşənoğlu "Şərq"ə açıqlamasında Azərbaycan jurnalistikasında araşdırma janrının arxa plana keçməsində internet medianın inkişaf etməsinin və operativ informasiya siyasətinin daha geniş yayılmasını əsas səbəb kimi görmür. O qeyd edib ki, araşdırma yazılarının azalmasının bir çox səbəbləri var ki, onlardan biri maliyyə imkanlarının az olması ilə bağlıdır:
"Bildiyimiz kimi, geniş araşdırma vaxt tələb edir. Yəni bir jurnalist müəyyən bir müddət ərzində vaxtını həsr edib araşdırma aparmalıdır. Redaksiyalar isə bu qədər vaxt ayıra bilmir, çünki işçi heyəti azdır və araşdırma üçün yetərli maddi imkan olmur. Bu səbəbdən də redaksiyalar vaxt tələb edən geniş araşdırmalara maraq göstərmir".
K.Rövşənoğlu vurğulayıb ki, bütün dünyada araşdırma jurnalistləri təzyiqlə və müqavimətlə üzləşir: "Bizdə də köhnə illərdə araşdırma yazılara görə uzun-uzadı məhkəmə çəkişmələri olub. Buna görə də əksər redaksiyalar bu riski və təzyiqləri gözə almaq istəmir. Bəzən səbəblər arasında sosial medianın inkişafını göstərirlər.
Məncə bu, səbəb
deyil, sadəcə bəhanədir. Düzdür, sosial media xəbərin sürətini kəskin
şəkildə artırıb, amma
peşəkar medianı əvəz edə bilməz. Jurnalist araşdırmasını isə
ümumiyyətlə, sosial media ilə bağlamaq olmaz. Əgər qeyd etdiyim maneələr aradan
qalxsa, indi də
yaxşı araşdırmalar ortaya
çıxa bilər. Hər şey tələb
və təkliflə əlaqədardır. Tələbat olsa indi də yaxşı
araşdırma hazırlayacaq jurnalistlər var
və tələb olarsa yeniləri də formalaşa bilər".
Şərq 2021.- 6 aprel.- S.11.