"...Tərbiyə məsələsidir"
“Kainatda hər
şeyin ritmi var, hər şey rəqs edir”
Maya Angelou
Tanınmış xoreoqraf, bu sahədə öz məktəbini
yaradan insandır Təranə Muradova. Əzmi, peşəkarlığı
sayəsində böyük uğurlar qazana bilib. Xalq artisti,
Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının prorektoru , görkəmli xoreoqraf
Təranə Muradova istedadlı pedaqoq olmaqla yanaşı
həm də maraqlı müsahibdir.
- Təranə xanım, bu
yaxında növbəti doğum gününüzü qeyd
etdiniz. Belə bir məşhur
deyim var ki, qadından yaş soruşmazlar. 56 yaşınız oldu. Qadın xoreoqraf üçün yaşın xüsusi
önəmi var...
- Ad
günümü birinci
dəfə idi ki, qeyd etmədim. Çünki
həyat yoldaşımı bu
yaxınlarda itirdim. Bu
mənim üçün böyük
bir itkidir. Biz 38 il yoldaşımla
çətin bir həyat yaşadıq.
Çətinliklər bizi birlikdə daha da möhkəm və güclü etdi. O, mənim tək həyat yoldaşım yox, həmçinin dostum,
ən doğmam idi.
Övladlarına gözəl atalıq, nəvələrinə
babalıq etməyi bacardı. Onu itirəndən
sonra həyata baxışım da dəyişib. Çalışacam bundan sonrakı ömrümü
də sənətimə, öz
balalarım və öz nəvələrimə
həsr eləyim. Yoldaşım çox
istəyirdi ki, elmi
işlərimi, araşdırmalarımı davam
etdirim.
Bu il mən doktoronturanı bitirdim, yeni kitabım nəşr olunub, milli rəqslər, tanınmış rəqqaslar haqqında da yazmışam. Bu, birinci kitabımdır. Amma iki kitabım çapa hazırlanır. İstəyirəm ki, sənətimiz dərindən araşdırılsın, fitnəkar qonşularımız rəqslərimizi oğurlayıb dünyaya erməni rəqsi kimi təqdim edə bilməsinlər. Bir vaxtlar səhnədə oynayırdım, sənətimizi nümayiş etdirirdim, Azərbaycanı təmsil edirdim. İndi də elmi və pedaqoji sahədə fəaliyyətimi davam etdirirəm. Ömrümün sonuna qədər mən bu sənəti yaşadacam, araşdırmalarımı davam etdirəcəm. Çünki bu sahədə görüləsi işlər hələ çoxdur, yeni rəqslərimiz barədə də yazmaq vacibdir. Biz bunların üzərində işləyirik. Bu sənətdə ad qoyub dünyasını dəyişmiş görkəmli rəqqasların, xoreoqrafların ənənəsini davam etdirmək üçün bizə vaxt lazımdır. Çünki bu sənət daim yaşamalıdır, Allah Heydər Əliyevə rəhmət eləsin. Ümummilli Liderimiz həmişə bu sahəyə xüsusi diqqətlə yanaşırdı. Prezidentimiz İlham Əliyev də bizə daim diqqətlə yanaşır. 2014-cü ildə məhz dövlət başçısının sərəncamı ilə Azərbaycanda Xoroeqrafiya Akademiyası yaradıldı. İstərdim ki, bu sənət daim yaşasın, ənənə davam etsin. Ona görə də istedadlı gənclərimizi yetişdirməliyik. Mən özümü xoşbəxt hiss edirəm ki, uşaq vaxtı arzu etdiyim kimi tanınmış rəqqas oldum, ölkəmi təmsil etdim. Xalq, tələbələrim məni sevir. Sualınızın ikinci hissəsinə gəlincə, əlbəttə, sənətimiz elədir ki, səhnə cavanlığı sevir. Hesab edirəm ki, səhnəni vaxtında tərk etdim. Məlum məsələdir, insan müəyyən yaşdan sonra formasını itirir, nəfəsi əvvəlki kimi olmur. Mən özümdən danışmıram. Mən həmişə formamı qorumağa çalışıram, zala gedirəm. Amma ümumi rəqqaslar 45 yaşdan sonra gedirlər təqaüdə. Amma müəllim üçün bu yaş heç nədir.
- Bu gün gənclərin
xoreoqrafiya sənətinə marağı
sizi qane edirmi?
- Bizim
dövrdə bu sənətə
yaxşı baxmırdılar. Anam,
qardaşım, dayılarım deyirdilər ki,
bu, sənət deyil. İndi insanlar özləri
övladlarını xoreoqrafiyaya gətirirlər.
Amma öz üzərində
çalışmaq məsələsində fərq var. Bizim vaxtımızda sənətkar
kimi yetişmək üçün
insanlar bütün əziyyətlərə
dözürdü, gecə-gündüz
bilmədən məşğul olurdu. Mən
Yaponiyada işləyəndə gördüm ki, orda bu sənətə baş əyirlər. O vaxt xaricə getmək daha çətin idi. İmtahan verib gedirdik.
O vaxt hər şey indiki kimi asan deyildi.
Mən istəyərdim ki, cavanlar tək bu sənətə yox, bütün sənətlərə ciddi
yanaşsınlar və
öz sənətini sevsinlər. Sevgi, fədakarlıq
etmədən böyük
uğur qazanmaq mümkün deyil.
- Son dövrdə rəqs kursları hədsiz çoxalıb. Təkcə
Bakıda deyil, rayonlarda da belə
kurslar açılır
və orada dərs deyənlər özlərini peşəkar
adlandırır. Doğrudanmı həmin rəqs müəllimini peşəkar
saymaq olar?
- Təbii ki, hər kurs
aparana, toyda-düyündə
yaxşı oynayana peşəkar
demək olmaz. Dediyiniz şəxslərdən
peşəkar ola bilməz. Rəqsin əlifbasını öyrənməyibsə,
bu iddiaya necə düşə bilər axı? O dərs deyənlər peşəkar deyil, yalandan bildiklərini deyirlər uşaqlara. Ona görə Prezidentimiz bu Akademiyanı yaradıb ki, gəlin buranı oxuyun, öyrənin, sonra gedib dərs deyin. Dəfələrlə deyirik ki, insanlar diplomsuz heç bir sahədə dərs verməməlidir. Çünki gələcəyimiz biz müəllimlərin
əlindədir. Biz gələcəyimizi korlamamalıyıq.
Biz bir xalq
olaraq adət-ənənələrimizi
itirməməliyik. İnsan var
ki, gəlirdi. Deyirdik nə göstərəsən?
Deyirdi göbək rəqsini.
Mən şok olurdum. Yaxşı ki, mən bunlarla
mübarizə apardım.
Mənim
baletə sevgim teatrdan yaranıb. Hər bazar günü teatra gedirdim. Deyirdim ki, uçurlar, mən də elə uçacam. İndi teatra baxış da zəifdir. Deyirəm məsələn, qızım,
hansı tamaşaya baxmısan? Heç birini bilmir... Bu, mədəniyyət ocağıdır, xoreoqrafiyadır.
Qızım, sən bir tamaşa adı bilmirsən, bir bəstəkar tanımırsan...
bilmirsən. Onun kimilərlə
gələcək öləcək.
Ona görə mən tək rəqs öyrətmirəm. Burda tək
yaxşı oynadı
olmur. Ayaq işləyib baş
işləmirsə, qəti
olmaz. Sən öz tarixini
bilməlisən. Musiqi qoyuruq
oynayırlar, sual verirəm, bu musiqi kimindir? Kim bəstəkardır? Bilmirlər
... Gülməli haldır.
Mən burda dərsdə ilk 30 dəqiqəni danışıram,
mədəniyyətdən geniş
danışıram. Ona görə
həftədə bir dəfə mənim bütün tələblərim
teatrlara gedirlər.
Mən sonra onlardan soruşuram nəyə baxdız? Kim yazıb? Kim oynayırdı? Hansı tamaşadır?
Bunları öyrədirəm. Özləri
istəmirlər, zorla
öyrədirik. Türklər də elədir. Onlar da rəqsi sevir.
Türklərin məktəbi yoxdur,
amma teatrları var, “Anadolu atəşi”
kimi məşhur rəqs qrupları var. Mədəniyyətimizi əldən
buraxmamalıyıq ki,
düşmənlər öz
adlarına yazmasın
bunları. Amma imtahanda
çox çətin
olur. Nə sual veririk bilmirlər. Himnimizi kim yazıb
deyirik bilmirlər. Mən ona 0 qoyub, deyirəm
çıx otaqdan.
Bax, belə gələcəyimiz
olmasın. Ümid edirəm
hər kəs ciddi yanaşsa, bizim bütün sənətlərimiz inkişaf
edəcək.
- Mənfur
düşmən torpağımızı,
mətbəxdəki xörəklərimizi,
musiqilərimizi, hətta
rəqslərimizi oğurlayır.
Bunun qarşısını almaq
üçün nə
etməliyik?
- Yazmaq, yaşatmaq, göstərmək
və sahib çıxmaq.
Sizə göstərdiyim kitablar tarixdir. Bunlar 100 il sonra
da bizə aid olduğunu sübut edəcək. Kitabdan əlavə yaşatmağı
bilməliyik, tələbələrə
öyrədib gələcək
nəslə ötürməliyik.
Mən bütün regionların rəqslərini vaxtı ilə oynamışam, indi tələbəyə
öyrətməliyəm. Bu yaşayacaq ömrümüzün
sonuna kimi. Biz festivalda olanda
böyük dava çıxmışdı. Biz “Sarı gəlin”
rəqsinə quruluş
veririk, onlar da, biz nə edirik onu edir.
Tarixi oğurlamaq mümkün deyil. Biz də
o tarixi indi kitaba yazırıq. Ona görə yazırıq ki, onların gözlərinə soxaq ki, bu, 100-200 ilin kitabıdır. Ona görə də Akademiyada balet tarixi, teatr tarixi,
musiqi fənləri keçirilir. Mütləq bu dərslər olmalıdır və orada tariximizdən danışılmalıdır.
- Toylarda gənc xanımlar oğlan kimi şıdırğı oynamağa
üstünlük verirlər,
hətta masanın üstünə çıxıb
oynayırlar...
- Çox çirkin görünür.
Məncə, xanım öz
xanımlığını qorumağı bacarmalıdır.
Məncə, bu, tərbiyədən
asılı olan bir şeydir. Qışqırmaq, bərk
oynamaq, fit çalmaq
- bu, bizim qadınlarımıza aid deyil.
Mən toylarda görmüşəm, ayaqqabını
çıxarıb başlayırlar
fit çalıb oynamağa.
Sənin bu qədər enerjin var, get evinə, gir otağa, mahnı qoy, nə qədər istəyirsən tullan-düş,
lap başını divara
vur, şpaqat aç. Amma cəmiyyət arasında bunları etmək olmaz.
Hələ hərdən toyda
görmüşəm gəlin
bəylə gəlinliyi
qaldırıb, bərk-bərk
oynayır. Yaşlı qadınların
yanında belə necə etmək olar? Ona görə mən
həmişə deyirəm
ki, bir var
insan ailədə tərbiyə alır, bir var öz
üzərində işləyir.
Mən ailədə də tərbiyə görmüşəm,
özüm də üzərimdə daim işləmişəm. Yəni hər
şey insandan asılıdır. Ona görə
xanımlara demək istəyirəm ki, xanımlıqlarını itirməsinlər,
həmişə xanım
kimi davransınlar.
- Toylardan
söz düşmüşkən,
son dönəmlərdə bəy-gəlin zala daxil olanda “Vağzalı”
əvəzinə əcnəbi
rəqslər ifa olunur. Bu müasirləşmədir,
yoxsa?..
- Mən eşitmişəm ki, bəy-gəlin zala öz sevdikləri musiqi ilə girirlər. Hər kəsin öz zövqüdür bu. Amma aş gətirmək milli adətimizdir. Orda mütləq milli rəqsdə olmalıdır. Çox insan özünü avropalı kimi aparmaq istəyir. İstərdim ki, bizim milli adət-ənənələrimiz daim yaşasın. Amma gəlini həmişə “Vağzalı” ilə aparırlar. Son dövrlərdə, xüsusən torpaqlarımız geri alınan vaxtlarda xalqımızda vətənpərvərlik ruhunu gördüm. Biz xoşbəxtik ki, güclü millətik. Biz bundan da güclü olmalıyıq. Mən xalqımıza çox güclü birlik arzulayıram. Birlik tək savaşda yox, tarixdə, bir-birinə yanaşmaqda olmalıdır. Mənə elə gəlir ki, müsəlman dövlət olaraq biz seçilmiş millətik.
- Əvvəlki müsahibələrinizin birində
maraqlı bir hobbiniz olduğunu öyrəndim. Gəlinciklər
yığırsız səhv etmirəmsə. Hardan
yaranıb bu hobbi və
sayı nə qədərdir?
- Evdə yığdığım gəlinclikləri müxtəlif ölkələrdə olarkən gəzib gətirmişəm. 85 dənə yığdım. Sonra keçdim qablar yığmağa. Yaponiyada 8 dəfə, Almaniyda 20 dəfə olmuşam, Fransada sayını bilmirəm nə qədər olmuşam, Avstriyada bir müddət qalıb işləmişəm. Dünyada ölkə yoxdur ki, orda mən olmamışam. Sadəcə, Kolimbiya və Avstraliya - bu iki ölkədə olmamışam. Ora da gedəcəm. Hətta tamaşalarda geyindiyim milli geyimlərimi də, ayaqqabılarımı da saxlamışam. Qızıma deyirəm məndən sonra balaca muzey açarsan evimdə, nəvələrim, tələbələrim üçün. Kim istəyər gəlib baxar.
- Bütün dünyanı
bürüyən pandemiya üzündən
dərslər onlayn rejimdə keçirilir. Rəqs dərslərini bu vəziyyətdə necə tədris edirsiniz?
- Həqiqətən də çox çətin bir vəziyyət yaranıb, bütün sahələr bu xəstəliyin yaratdığı problemlərdən əziyyət çəkir. Biz də tədris proqramımızı mövcud şəraitə uyğunlaşdırmışıq, daha doğrusu, buna məcburuq. Amma hər tələbənin şəraiti eyni deyildi. Birinin otağı kiçikdir, birinin evində xəstəsi var... Pandemiyadan sonra teatrlarımızın, xoreoqrafiyanın formaya düşməsi üçün ən azı bir il lazımdır.
- Sonda ənənəvi sual verim. Geriyə baxanda artıq mən çıxıb gedim, sənətdən uzaqlaşım dediyiniz günlər olubmu?
- Şəxsi həyatıma görə olub. Mədəniyyət Nazirliyi və çox yaxın sənət adamları sayəsində fikrim dəyişib, sadəcə bir günə məni geri qaytarıblar. Bəzi insanlar, "Mən küsmüşəm, oynamayacam" deyəndə, onlar həmin o gündə mənim evimə gəldilər: "Səni bu sənətə Allah yetirib, küsmək lazım deyil" dedilər. Mən də səhəri geri döndüm işimə. Mənim ən sevdiyim sənətdir bu. Mənim iki dostum vardı bu dünyada, həyat yoldaşım və sənətim. Sənətimlə dərdləşmişəm, sənətdə ağlamışam, Allahla da danışmışam, problemlerimi də həll etmişəm. Kim innmırsa ki, insan öz-özünü yarada bilər, bu insan Allaha inanmır deməkdir. Mən səhnə ilə hər şeyi bölüşürdüm və bölüşürəm.
Söhbətləşdi: Turan Etibaroğlu
Şərq 2021.- 17 avqust.- S.14.