“Heç
kim Akif Səmədi 9
yaşlı
o uşaq kimi sevə
bilməz”
Adını uşaqkən eşitmişdim. Rəhmətlik atam televiziya
izləyəndə demişdi:
-Kiriyin,
görək Akif nə danışır... Onda mənə nə
saz çatırdı, nə də söz... Böyüdük,
şeirlərini oxuduq, ruhunu duyduq həmin qarabığ
oğlanın. Akif Səmədi deyirəm,
bizim Akif Səmədi. Estetik təravəti hələ də
zövqləri oxşayan şeirləri ilə ruhumuzu dincə
qoyan, insana uzaq, ağaca yaxın, daşa doğma olan Akif Səmədi...
İyulun 6-da anım günü idi şairin.
Bir gün əvvəldən sosial şəbəkələrdə
paylaşımlar edilirdi. Kimi şeirini,
kimi də xatirəsini bölüşürdü. Akif Səmədi anırdılar. Deyim ki, mən şairi yalnız doğum günü
-Ruh adamlarının yalnız doğum günü olur. Onlar ölmürlər deyə ölüm
günü yazmıram. Üstəgəl, bir şairin
şeirləri bu gün də yaşayırsa,deməli,
o, həmşəyaşardı, diridi – deyil, az qala hər
gün xatırlayıram.
Haşiyə
çıxım:
“Respublika” qəzeti ilə “Şərq”in redaksiyaları
iç-içədir. İllərin ocaq qonşusuyuq.
“Respublika”nın şöbə müdiri
var - Elxan Hüseynbəyli. Hər gün
görüşürük. Elə ki, uzaqdan məni
görür dərhal başlayır:
-Yan, oduna
yanan deyil
Ardını
da mən düzəldirəm:
Bir dərdini
qanan deyilAtan deyil, anan deyilDünya sənin nəyindi ki?...
Bax beləcə
şairi, az qala, hər gün yad edirik.
Elxan
danışır:
-Bir
gün rəhmətlik Akif Səməd “Şərq”dən
çıxıb gedirdi. Dəhlizdə
salamlaşdıq. Qayıtdım ki:
-Şair, mən yalnız sənin şeirlərini
oxuyuram.
- Deyəsən,
ələ salırsan məni? – Qaşlarını
çatıb soruşdu.
-Bu məqamda
iki şeirini dalbadal səsləndirdim, qayıdıb
alnımdan öpdü...
Elxan hər
Akif Səməddən danışanda ən sonda bir söz
deyir:
-Ən
birinci yaxşı kişi idi, sonra da
yaxşı şair.
Hə, qayıdaq mətləbə. Belə bir
gündə, ovqatda Akif Səmədi yada salmamaq günah
olardı. Elə iyulun 6-dan Akif Səmədin
yadigarı, gənc şair Ulucay Akiflə əlaqə
saxladıq. Ya vəlvələdən, ya
da zəlzələdən söhbətimiz gec baş tutdu, amma
baş tutdu. Akif Səməddən, dədə-baba yurdu-
İncə dərəsindən və
yaradıcılığından danışdıq.
Müsahibəni
təqdim edirik:
-Ulucay,
başlayaq ondan ki, ötənlərdə rəhmətlik
atanız - Akif Səmədin anım günü idi. Allah rəhmət eləsin, torpağı yumşaq
olsun. Akif Səmədin Ata kimi kimliyi məlumdur.
Sizin üçün Akif Səməd bir şair olaraq, kim idi, yeri hara idi və ya haradır?
-Çox
sağ olun! Mənə Akif Səməd
haqqında danışmaq və yazmaq həmişə
çox çətin olub. Çünki
onu 9 yaşım olanda itirmişəm və hər dəfə
onu xatırlayanda, onun haqqında yazanda, danışanda həmin
o uşağa çevrilirəm. O yaşda uşaq da nə
danışa bilər ki? Qaldı ki, Akif Səmədin
şair kimi ədəbiyyatımızdakı yerinə. Akif Səməd ilahi sözün özü idi.
Onun yazdıqları Allahın sözü kimi
idi, çünki haqqı yazırdı. Akif
Səmədin xarakterinin də şeirlərinin gücnə
çox böyük təsiri var idi. Həmçinin
oxucularının münasibətinə də. Şairin mütləq şəkildə xarakteri
olmalıdır. Xarakter deyəndə nəyi
nəzərdə tutduğumu yəqin ki çoxları
başa düşəcək. Həm də
onun kaloriti də. Akif Səməd
haqqında böyük-böyük danışa biləcəyimiz
tək-tük şairlərimizdəndir. Tək
müasir ədəbiyyatımızı nəzərdə
tutmuram. Ümumi Nəsimidən, Füzulidən
üzü bu yana Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində 10 şair varsa, biri mütləq şəkildə
Akif Səməddir.
-Bəy,
Akif Səmədin oxucuları dediniz, mən onun elə
oxucularına rast gəlmişəm, əzbərdən
şeirlərini deyiblər. Hətta tanıdığım
bir nəfər var, Akif Səmədin az
qala bütün şeirlərini oxuyur, bilir. A.Səmədin
yadıgarı kimi bəzi rayon və kəndlərin Mədəniyyət
Klublarında həmin oxucularla bir görüş keçirmək
istərdinizmi? Məsələn, həmin adam
məndən soruşmuşdu ki, görəsən, Akif Səmədin
əlyazmaları, çap olunmayan şeirləri varmı? Varsa, onu kitablaşdırmaq planınız varmı?
- Akif Səmədin dillər əzbəri olan şeirləri
çoxdur, çünki həqiqi oxucuları var. Hələ
atamla bağlı nəsə bir tədbir, şeir gecəsi
kimi nələrsə etmək fikrim yoxdur. Hələ
özümlə məşğulam. Sağ olsunlar,
dostları yubileylərini təşkil edirlər,
yazılarında, məclislərində yad edirlər. Zamanı gələndə, mən də onunla
bağlı mütləq nələrsə edəcəm.
Çap olunmamış şeirləri, əlyazmaları
var, bəli. Vaxtı yetişəndə
etməli olduğum hər şeyi edəcəm.
-Ulucay,
yanıla bilərəm, amma belə bir mənzərə
müşahidə edilir: sanki ata yurdunuz olan Qazaxdan
uzaqlaşmısınız və ya oralara az-az gedirsiniz. Bu Akif
Səmədin xatirələrindən qaçmaqdırmı,
yoxsa...? Ötənlərdə bir video izlədim,
Akif Səmədin böyüdüyü evin, ocağın (yenə
də yanılmırsa) pəncərələri sınıb,
divarları isə uçmuşdu. Hətta kimliyini
unutduğum bir adam demişdi ki, Akif Səməd
saz deyirdi, Ulucay caz deyir... (Bunu Səməd Vurğunla Vaqif Səmədoğlu
haqqında da deyiblər) Nə dərəcə
doğru yanaşma və ya analogiyadır?
-Bilirsiniz,
mən Akif Səməddən mümkün qədər
qaçmağa, uzaqlaşmağa məcbur idim. Belə
etməsəm indi "Akif Səməd saz deyirdi, Ulucay caz
deyir" deyənlər bu dəfə isə deyəcəkdilər
ki, özünü atasına oxşadır, atasının
adından istifadə edir. Hərdən
adamlar elə danışırlar, elə bil, Akif Səmədi
məndən çox sevirlər. Kim bir
adamı 9 yaşlı uşağın atasını sevdiyi
kimi sevə bilər? Heç kim. Bu gün yazıları ən çox oxunan müəlliflərdən
biriyəm. Yazılarımı minlərlə, hətta
onminlərlə adam oxuyur. Həmin
adamlar o yazıları Akif Səmədin oğlu olduğum
üçün oxuyur? Əlbəttə
ki, yox. Onlar Ulucay Akifin nə
yazdığını, nə fikirləşdiyini bilmək istəyənlərdi.
Mətnim də göz qabağındadır.
Akif Səməd saz deyirdi, Ulucay saz deməsə
də olar. Ədəbiyyatımıza bir
Akif Səməd bəsdir, hətta çoxdur. Bir də Ulucay Akif olsun. Qaldı
ki, Akif Səmədin kənddəki evinə. Biz 4 uşaq min bir çətinliklə Bakıda
doğulub böyümüşük. Həmin
o çətin anlarda yanımızda olmayanlar bizi nə haqla
qınaya bilər? Mənim Qazaxa getməyə
pulum olmurdu heç. Hamımız məktəbli
idik, sonra tələbə. Şükür
olsun Allaha, indi-indi düzəlirik. Hazırda
qardaşımla anam elə Qazaxdadır. Orada
evi yavaş-yavaş təmir etməyə başlayıblar.
Mən də məzuniyyətim başlayan kimi
gedəcəm Qazaxa. Kəndimiz
üçün çox darıxmışam. İncə çayı üçün,
çayın üstündəki balaca körpü
üçün, atamın məzarı üçün.
Heç kim də bilmədiyi məsələlər
haqqında danışmasın. Hamı öz həyatını
yaşasın. Bu
danışdığım məsələlərin heç
kimə aidiyyatı yoxdur. Soruşdunuz deyə
məcbur danışdım.
-Bəy,
Akif Səmədlə bağlı sonuncu sualımı verirəm.
Dünən mən də xeyli kadrları izlədim,
özünün səsləndirdiyi şeirlərini dinlədim.
45 yaş nədi ki...Amma son kadrlarda çox
qocalmışdı sanki... Nə idi, nə olub
Akif Səmədi qocaldan?
- Hə,
yaşından çox daha yaşlı görsənirdi. Məncə, bu, onun içinin, ruhunun dərinliyinin ən
bariz sübutu idi. Akif Səməd min illərdi
yol gələn bir dərviş idi. Öz
şeirində də dediyi kimi "Bircə qarış yol var
imiş, Adəmdən Akif Səmədə". Adəmlə arasındakı məsafəni bircə
qarış qədər olduğunu duyan şairin görkəmi
də elə olmalıydı. O bütün hadisələri,
lap özündən min il əvvəl
baş vermişləri də ruhunun süzgəcindən
keçirərək tez yaşlandı.
-Keçək
ədəbiyyatımızın indiki durumuna. Bəy,
sizin nəsil əvvəlkilərdən nə ilə
yaxşıdır və nə ilə pisdir? Bəzən
iddia edirlər ki, sizin nəsil ədəbiyyat yarada bilmir,
iş-peşələri Feysbukda status yazmaqdır və ya
yüngül publisitika ilə çullarını sudan çıxarmağa
çalışırlar, indi ədəbiyyata gələnlər
ya ideya baxımından "qısır" olurlar, ya da
"ölü doğulurlar". Razılaşırsınızmı?
Sizə niyə bu qədər hücumlar var?
-İndiki nəslin ədəbiyyat yarada bilməməsini
iddia etmək tamamilə yanlışdı. Mən demək
olar yazılan bütün mətnləri oxuyuram. Həm nəsrdə, həm poeziyada çox əla
nümunələr var. Feysbuk, sosial şəbəkələr
yazıçı üçün həm də bir bəladır,
amma məsələyə bu qədər dayaz yanaşmaq olmaz.
Ədəbiyyata olan qayğı və ən əsası maraq
hər il bir az da azalır. Yazıçıların
stimulu yoxdur. Söhbət qətiyyən
maddiyatdan getmir. Ölkədə kitab
bazarı yoxdur. Kitabların marketinqi
aparılmır. Bölgələrdə
kitab mağazaları yoxdur. Nəşriyyatlar daha
çox mətbəə funksiyasını yerinə yetirir,
"pulunu ver, kitabını çap edim, götür
kitablarını get harada satırsan, sat". Kitabı
öz pulumuza çap edirik, özümüz təqdimat təşkil
edirik, özümüz satışı ilə məşğul
oluruq. Bütün bunlar və stimulun
olmaması ədəbi prosesi öldürür. Qınamazdan əvvəl bunları düşünmək
lazımdı. Kitab sənayesini, nəşriyyatların
fəaliyyətini, ədəbiyyata olan diqqəti artırmaq
lazımdı ki, arzuladığımız mətnlər
yazılsın. Yaşlı nəslin isə
bizi qınamağa heç haqqı yoxdur. Sovet
vaxtı bir kitabdan alınan qonorarlardan ağız dolusu
danışırlar. Biz isə nisyə
kitab çap edib sonra nəşriyyata olan borcumuzu
bağlayırıq. Aradakı fərqi
görməmək üçün kor olmaq lazımdır.
Sizi əmin edirəm, Sovet vaxtı, lap elə
2000-ci illərə kimi yazan
yazıçılarımızın əksəriyyəti
indiki dövrdə, ədəbiyyata belə münasibətin
olduğu vaxtda yaşasa, heç əlinə qələm
almazdı.
-Türkiyəyə
getmişdiniz, bildiyim qədərilə bir neçə xarici
dil bilirsiniz. Mənə elə gəlir ki, qardaş ölkədən
dünyaya açılmaq, dünya ilə dialoqa girmək daha
asan və effektiv ola bilərdi. Türkiyə ədəbi mühitinə inteqrasiya
mümkün idimi, buna cəhdlər etdinizmi?
-Bizim adətimizdi
öz qədrimizi bilməmək. Yaşlı nəsil
təkcə ədəbiyyatda yox, hər şeydə gəncləri
qınayır. O gənclər ki, Şuşanın
sıldırım qayalarına əliyalın
dırmaşıb oranı azad etdi. O gənclər ki,
müharibəyə gülə-gülə, Xudayar kimi
oxuya-oxuya getdi. Həmçinin gənc
yazarlarımızın qədrini də bilmirik. Gedin kitab mağazalarına girin, xarici gənc
yazarların bizdə tərcümə olunub bestseller kimi
satılan kitablarını açıb oxuyun. Başdan ayağa makulaturadı. Əlbəttə,
hamısına aid deyil, amma o qədər içi boş
kitabları hay-küylə qarşılayırıq. Nədir-nədir imza xaricidir. Çünki
reklamı düzgün aparılıb, təbliğ olunub.
Ən kiçik nüansın da təsiri var.
Bizi heç tərcümə edib Avropa oxucusuna oxutdurmağa cəhd
etmirlər. Tərcüməni də
özümüz elətdirməliyik. Avropaya
da özümüz çıxmalıyıq. Hər şeyi özümüz etməliyik. Hamısı da pul və vaxt tələb edir. Mən və mənim kimi gənclər isə
vaxtımızı elə pul qazanmağa sərf edirik.
Bu faciədir e, faciə! Başa
düşürsünüz? İdmançı
çıxır kimisə yıxır, ona 200-300 min pul, ev, maşın, iş - hər şey verirlər.
Yazıçıya isə heç bir şərait
yaratmayıb niyə yaxşı mətn
yazmadığını, Avropaya
çıxmadığını soruşurlar, ittiham eləyirlər.
Yəqin bizim cəmiyyəti güləşçilər,
boksçular xilas edəcək.Mən Türkiyəyə macəra
və əyləncə üçün getmişdim. 4 ay orada yaşadım, qabyuyan, ofisiant, barmen işlədim.
Oranın ədəbi mühitinə, oradan
Avropaya çıxmaq üçün nəsə eləməmişəm.
Çünki hələ öz ölkəmizdə
nəsə etməliyik. Buradakı
oxucularımızı tapmalıyıq. Burada
ədəbi prosesi canlandırmalıyıq, ədəbiyyata
marağı qaytarmalıyıq, ondan sonra gəlir daha
böyük məsələlər. Bizə
isə heç ölkəmizdə şərait
yaradılmır.
-Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə (AYB) nə qədər vəsait
ayrılır, hara sovrulur bu pullar? Niyə
işıqlı gəncin kitabı xarici dilə tərcümə
olunmur? Bu sualı o quruma verən ədədiyyat
adamı yoxdurmu?
-AYB-yə
pul ayrılır, onlar da nəsə etməyə
çalışır, amma bu "nəsə"lər
çox azdı, bəs etmir. Mən AYB-nin
üzvüyəm, amma o qurumun fəaliyyətini dəfələrlə
tənqid etmişəm. Görülən
işlər çox xırdadır, zəifdir, yetərsizdir.
Daha çox iş mexanizminin düzgün
qurulmaması ilə bağlıdır. Bəlkə
ora ayrılan vəsait kifayət eləmir. Bilmirəm. Çünki
heç qocaman yazıçılarımız da Avropaya
inteqrasiya edə bilmir. Bu gün heç
bir beynəlxalq mükafatın uzun siyahısına belə
düşən yazıçımız belə yoxdur. Gənclərə
təqaüd verməklə, 300-500 tirajla kitabını
çap etməklə iş düzəlmir. Sistemli iş
görülməlidir. Ən xırda detala kimi
düşünülmüş işlərdən
danışıram. Bunu isə həmin şəxslər
düşünməli, planlamalıdır. Etiraza gəldikdə isə, belə
etirazımızı dilə gətiririk də. Özləri guya vəziyyəti bilmir? Kiməsə etiraz edəndə, tənqid edəndə
də səni özünə düşmən bilir. Belə olmamalıdır.
-Amma deyim
ki, xalq şairi Ramiz Rövşənin yaxşı oxucu
auditoriyası var. 2 il əvvəl yarmarka təşkil
olunmuşdu, oxucu əlindən R.Rövşənə
yaxınlaşmaq olmurdu. Əksəriyyəti də
gənc idi. Necə olur hamı kitabının
satılmamasından gileylənir, Ramiz bəyin daim oxucu var,
özü də müsahibələrinin birində xeyli
razılıq ifadə etmişdi... Bu nə ilə
bağlıdır? Məsələ mətn, mövzu,
istedad məsələsidirmi, yoxsa...?
- Ramiz Rövşən tək-tük elə
imzalardandı ki, təqdimatları, imza günləri o cür
keçir. Yaxşı müəllif axır-əvvəl oxucu
auditoriyasını toplaya bilir. Qeyri-adi nəsə
yoxdur burada. Sadəcə bir problem var ki,
artıq oxucular daha passivdi. Kitab almaq, tədbirlərə
getmək barəsində. İndi insanlar
saytlardan, sosial şəbəkələrdən, PDF
variantlardan oxumaqla kifayətlənə bilirlər.
-Feysbukda
payalşadığın şeirlərini oxuyuram, əzbərdən
kənar yeni nəfəssən. Həmişə
səsin, nəfəsin gəlsin. Amma Kəramətin
yaradıcılığına dizlərini yaşlı müəlliminə
göstərən qızla, sənin
yaradıcılığına isə "Ayselin
ayaqları" ilə qiymət verirlər. Bu qərəzdirmi?
- O adamlar
ümumiyyətlə ədəbiyyatın nə olduğunu
bilməyən şəxslərdir. Onlar ədəbiyyatı
heç məktəb səviyyəsində də bilmirlər.
Mikayıl Müşfiqin, Səməd Vurğunun, Sabirin
adları məktəb vaxtlarından yadlarında qalıb, elə
bilirlər ki, ədəbiyyatdan anlayışları var. Ona
görə də elə boş adamların fikirləri mənə
maraqlı deyil və narahat etmir.
-Şeirlərin içərisndə eləsi olubmu ki, o
şeir doğulduqdan sonra çırtma vurmusan ki, bu şeir
"tutdu" və bunu xarici ədəbi mühitə
çıxara bilərəm? Belə poeziya nümunən
varmı?
-Bəzən
özüm haqqımda nəsə deməyə çətinlik
çəkirəm, tərəddüd içində oluram. Həmçinin şeirlərimə aid də. Məncə, şeirlərim haqqımda oxuyanlar fikirlərini
desə, daha düzgün olar.
-Digər
müasirlərinizi də izləyirəm. Sanki bir bölgü
var: burjua şairləri, aqrarlar və kosmopolitlər...
-Mövzu,
yanaşma fərqliliyi bu cür bölgüyə gətirir. Normal olduğunu düşünürəm. Çünki tək yazıçılar, ədəbiyyatşünaslar
yox, elə oxucular da beyinlərində belə bölgülər
aparırlar. Belə də olmalıdır.
Ancaq lirik şairlə bəşəri şeirlər
yazan şairi fərqləndirmək lazımdı.
-Ədəbi
tənqidlər gözə dəymir sanki... Yoxsa
bu sahədədəmi nepotizm var?
-Hə, təəssüf
ki, elədi. Ümumiyyətlə, ədəbi proses çox
sönükləşib. Ədəbi tənqidlərin
yerini ədəbi təriflər alıb. Bu
da ədəbi prosesi belə vəziyyətə salır.
Gərək haqlı tənqidlər yazıla və heç kim bundan inciməyə, küsməyə. Tənqid inkişafa gətirir.
-Şairlər, yazarlar onların yaradıcılıqla məşğul
olması üçün şəraitin yoxluğundan gileylənirlər. Bildirirlər
ki, hansısa sayta köşə, xəbər, müsahibə
yazmaq onların yaradıcılıq potensialını
öldürür. Ki, mən də bu
düşüncə ilə razıyam. Siz
də ayrı-ayrı saytlarda
çalışıbsınız,
çalışırsınız. Bunun
yaradıcılığınıza neqativ təsiri varmı?
- Əlbəttə, təsiri var. Yenə mənim bəxtim
gətirib ki, ədəbiyyat, mədəniyyət
portalında, Kulis.az-da çalışıram. Yəni ədəbiyyatdan
aralı qalmıram. Ancaq yəqin ki,
publisistik yazılar, köşələr, jurnalist
materialları yaradıcılıq enerjisini azaldır. Həm vaxt qalmır, həm də güc. Ancaq
mənim şikayətlənməyə haqqım yoxdur,
çünki məşğul olduğum iş,
jurnalistika mənim ixtisasımdır. Bu ixtisasın ali təhsilini almışam, magistratura təhsilim
də sırf publisistik jurnalistikadır. Əsas
problem isə yazarların öz əsərlərindən
düz-əməlli pul qazana bilməməyidir. Bunu həll etmək lazımdır. Nəşriyyatlar
yazıçılarla əməkdaşlıq etməlidir,
media qurumları, saytlar, qəzetlər, lap elə TV-lər
yazıçılara yaxşı məbləğdə
qonorar verməlidir. Qazanc olmayanda, təəssüf
ki, stimul da olmur. Kapitalizm bizi pul
qazanmağa məcbur edir. İstər
yazıçı ol, istər başqa peşə sahibi.
Pul qazana bilmirsənsə, yaşaya bilməyəcəksən.
- Hər
şairdə şeirin yaranma tarixi, zamanı, məkanı, məqamı
fərqli olur... Səndə bu şeir necə yazılır,
yazılır ona görə deyirəm ki, mən bu şeirin
insan tərəfindən yazıldığına inanmıram
və düşünürəm ki, şeirin doğulması ərəfəsində
insan insanlığından çıxır və daha
böyük yaradılışa çevrilir....
Mənə
şeir yazdıran əsas iki duyğu var: ümid və
ehtiras. Məncə, sevgi də elə bu iki
duyğunun vəhdətindən əmələ gəlir.
Əvvəllər kədərli olanda da şeir
yazırdım, amma yəqin, bu, daha çox da yaşla
bağlı məsələlər idi. İndi
isə ancaq xoşbəxt, ən əsası ümidli olanda
şeir yazıram.
- Son
zamanlar gənclərdə bir meyil müşahidə olunur.
Biri Sabirdən, digəri Mirzə Cəlildən, bir
başqası isə Səməd Vurğundan böyük
olduğunu iddia edir. Ortada isə bir təhlil, mətn
yoxdur. Bu bir gündəmə gəlmə tryukudurmu, yoxsa
doğrudan böyükdülər biz bilmirik?-.....
Söhbətləşdi: Ayyət
Əhməd
Şərq.- 2021.- 27 iyul.- S.9-10.