Fransanın səyləri
nəticəsiz qalacaq
Minsk qrupunun fəaliyyətinin bərpası
indiki şəraitdə real görünmür
Azərbaycan
Qarabağ məsələsində bütün siyasətini
Türkiyə ilə uzlaşdırmalıdır
Fransa və Ermənistan rəhbərlərinin
timsalında növbəti dəfə siyasi məzhəkənin
şahidi olduq.
İstər Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun, istərsə
də Ermənistanın Baş nazir əvəzi Nikol
Paşinyanın səsləndirdiyi fikirlər tamamilə absurd
idi. Paşinyanın fürsət
düşən kimi Qərbin dəstəyini arzulaması və
eyni zamanda Fransa parlamentindən hazırda mövcud olmayan
“dqr”in müstəqilliyini tanımasını xahiş etməsi
bu adamın xəyalpərəst və avantüristin biri
olduğunu təsdiqləyir. Realist və
adekvat siyasi lider ölkəsinin hazırkı bərbad
durumunda bu cür sərsəm istəkləri dilə gətirməz.
Çünki hazırda Qərbin Ermənistana hər
hansı formada “ildırım sürətli” yardım göstərməsi,
Fransa parlamentinin qondarma “Artsax”ın müstəqilliyini
tanıması mümkün deyil.
Əslində Paşinyan bu
istək və tələblərini ortaya qoymaqla sadəcə
həm özünü ifşa etdi, həm də davamlı
sülh istəmədiyini dolayısı yolla etiraf etmiş
oldu. 10 noyabr və 11 yanvar razılaşmalarının
altında imzası olan Paşinyan Makronla
görüşündə üçtərəfli
razılaşmaların ruhuna zidd açıqlamalar verməməliydi.
Onun bu cür açıqlamaları regionda
qalıcı sülhün bərqərar olmasına deyil, gərginliyin
daha da artırılmasına xidmət edir. Bu isə öz növbəsində Azərbaycanın
istər sərhədlərin demarkasiyası məsələsində
daha sərt mövqe tutmasına, istərsə də Dağlıq
Qarabağda antiterror əməliyyatı keçirməsinə
əlverişli zəmin yaradır. Həmsədr
Fransanın əsas vəzifəsi isə tərəflər
arasında qızışdırıcı rolunda
çıxış etmək yox, neytral və qərəzsiz
mövqe nümayiş etdirməkdir. Hiss olunur ki, Makronun
həmsədrlik anlayışı yarımçıq və
qərəzlidir. Fransa prezidenti çirkin geosiyasi oyunlar
oynamağa can atır.
Amma onun bu oyunları ilk
növbədə Fransanın öz imicinə ağır zərbə
vurur. Makronun Ermənistan kimi autsayder bir ölkəni dəstəkləməsi
Fransanın və fransız xalqının maraqlarına ziddir.
Makron “Azərbaycan qoşunu Ermənistan ərazisindən
çıxmalıdır” kimi gülünc bəyanat səsləndirib.
Heç kimə sirr deyil ki, 1991-ci ildən sonra
Ermənistan Azərbaycan torpaqlarını işğal etdiyi
üçün iki dövlət arasında sərhədlərin
müəyyənləşməsində də problem
yaranıb. İkinci Qarabağ müharibəsindən
sonra Azərbaycanla Ermənistan arasında sərhədlərin
demarkasiya və delimitasiyası üzrə
danışıqlar gedir, müzakirələr aparılır.
Bu halda Makron “Ermənistan ərazisi” dedikdə nəyi
nəzərdə tutur?! Halbuki, rəsmi Bakı
Azərbaycan hərbçilərinin başqa bir dövlətin,
o cümlədən Ermənistan ərazisində
olmadığını bildirib. İki
ölkə arasında sərhədlərin müəyyənləşməsi
də keçmiş SSRİ-nin xəritəsi üzrə
aparılır. Görünür, ermənilər kimi
Fransa prezidenti də Ermənistanın işğal altında
30 il saxladığı Azərbaycan
torpaqlarına iddia edir. Ermənilərin işğal
edilmiş Azərbaycan torpaqlarına yerləşdirilməsinə
rəsmi Paris 30 il göz yumub. Onlara maddi-mənəvi dəstək verib. Hətta
Ermənistanın işğal altında saxladığı
qonşu dövlətin ərazisində hərbi mühəndis
qurğularının tikilməsində, ərazilərin
minalanmasında Fransanın “əməyi”nin
olduğu məlumdur. Fransa rəhbərliyi indiyədək
Ermənistana minalanmış ərazilərin xəritələrinin
verilməsi və Birinci Qarabağ müharibəsində əsir
götürülən azərbaycanlıların
qaytarılması barədə heç bir açıqlama
verməyib. İndi sərhəddən
danışan Emmanuel Makron və onun kimi düşünənlər
bilməlidir ki, işğaldan sonra tərəflər
arasında sərhədlər yenidən bölünmür.
Sadəcə, 1920-ci ildən sonra mövcud
olmuş ərazilərdə Azərbaycanın suveren
hüquqları bərpa olunur. Ermənistanda
sərhəd məsələsi ilə bağlı gərginliyin
yaranmasında xarici qüvvələrin rolunun olması üzə
çıxmaqdadır. Noyabrın 10-dan
sonra rəsmi İrəvan mübahisəli məsələlərin
həllinə indikindən daha məsuliyyətlə
yanaşırdı. Son aylar Ermənistanın
mövqeyində dəyişiklik yaranıb. Makronun və fransalı başqa siyasətçilərin
çıxşılarından belə çıxır ki, rəsmi
İrəvanı Fransa yönləndirir.
Mələsən, Fransa parlamentinin
Aşağı palatasının sədri Rişar Ferran Nikol
Paşinyanla görüşündə Cənubi Qafqazdakı
vəziyyətdən danışıb, Ermənistana sevgisini
gizlətməyib:
“Erməni xalqına
çatdırın ki, Fransa Ermənistanın tərəfindədir. Siz bizə həmişə
güvənmisiniz, indi və gələcəkdə də
güvənə bilərsiniz”. O, bununla Azərbaycanla Ermənistan
arasında mövcud problemlərin həllində Fransanın
erməniləri müdafiə etdiyini bildirib. Ferran
həm də rəsmi Parisin bu kimi məsələlərdə
tərəfsiz olmadığını açıqlayıb.
Fransa Senatının sədri Jerar Larşe də Paşinyanla
görüşdə mövcud olmayan münaqişədən
bəhs edib, “erməni əsirləri”nin
azad edilməsindən danışıb. Paris meri Ann İdalqo
Ermənistanın baş naziri səlahiyyətlərini icra edən
Nikol Paşinyanla görüşü zamanı erməniləri
tək qoymayacaqlarını bildirib: “Biz hər zaman Ermənistanla
yan-yanayıq və sıx kontaktları dəstəkləməyə
davam edəcəyik. Ermənistan
üçün bu çətin situasiyada biz qəti mövqe
tutmuşduq. Cənab baş nazir, əmin
olun ki, biz Ermənistanı və erməni xalqını təkbaşına
qoymayacağıq”.
Şübhəsiz, bu cür
münasibətdə olan bir dövlətin yenidən vasitəçilik
arzusuna düşməsi qəbuledilməzdir. Azərbaycan
Xarici İşlər Nazirliyindən bildirilib ki, 1997-ci ildən
Fransa həmsədr qismində fəaliyyət göstərsə
də, rəsmi Paris tərəfindən heç zaman Ermənistan
qoşunlarının işğal altında olan Azərbaycan
torpaqlarından çıxarılmasına
çağırış edilməyib. XİN
vurğulayıb ki, bölgədə atəşkəs təmin
edilir və bunun əsasında Azərbaycan, Ermənistan və
Rusiya liderlərinin 10 noyabr 2020-ci il tarixində
imzaladığı birgə bəyanat dayanır: “Bu məsələdə
Fransanın hər hansı rolunu görmürük: “Azərbaycan
tərəfi hər zaman bütün hərbi əsirlərin
“hamının hamıya” prinsipi əsasında dəyişdirilməsi
mövqeyindən çıxış edib. Dəfələrlə
bəyan etdiyimiz kimi, Azərbaycanda erməni əsilli hərbi
əsir yoxdur. Fransa prezidentinin
çıxışında istinad etdiyi “Dağlıq
Qarabağ” adı ilə bağlı vurğulamaq istərdik
ki, belə bir inzibati ərazi vahidi mövcud deyil. Çıxışda istinad edilən birbaşa
dialoq məsələsinə gəldikdə, bu artıq
baş verir. 11 yanvar 2021-ci ildə Azərbaycan,
Ermənistan və Rusiya liderlərinin imzaladığı bəyanata
istinadən baş nazirlərin müavinləri səviyyəsində
görüşlər keçirilir və dialoq mövcuddur.
Lakin Fransanın bu prosesdə hər hansı
rolu yoxdur. Delimitasiya və demarkasiya prosesinə gəldikdə,
bəyan etdiyimiz kimi, Azərbaycan delimitasiya prosesinə
başlamağı dəstəkləyir və bu proses
danışıqlar yolu ilə öz həllini
tapmalıdır. Fransanın qəti şəkildə
regiona qayıtması barədə açıqlama isə
anlaşılan deyil. Sirr deyil ki,
Fransanın Ermənistana xüsusi rəğbəti var, amma
Minsk qrupunun həmsədri kimi bu ölkə rəsmi
neytrallığını saxlamalıdır”.
Rusiyanın ATƏT
yanında daimi nümayəndəsi Aleksandr Lukaşeviç
bildirib ki, Minsk qrupunun üzvləri ilə məsləhətləşmələr
aparılır. Onun sözlərinə görə, yanvarın 11-dəki
bəyanat bölgədə iqtisadi və nəqliyyat
kommunikasiyalarının açılmasına təkan verdi və bu iş arası kəsilməyən
qarşıdurma şərtlərində gərgin səylər
tələb edir:
“Hər şey qəlizdir və
həmsədrlər qoyulmuş məsələlərin məcrasında
necə hərəkət edəcəklərinə dair resept
verməkdə çətinlik çəkirlər. ATƏT tərəflərlə
dil tapmağa çalışır və bu strukturun konkret
rolunu təyin etmək hələ ki çətindir. Həmsədrlərdən yeni reallıqların və
üç tərəfin birgə bəyanatlarının
paradiqmalarına necə uyğunlaşacaqları barədə
spesifik reseptlər gözləyirlər. Təəssüf
ki, səylər istənilən nəticəni vermədi.
Əlbəttə, əvvəllər tətbiq
olunan müşahidə funksiyaları indi, çətin ki,
reallaşdırılsın, çünki artıq yeni
mexanizmlər, yeni reallıqlar işə düşüb.
Yeni məsələlər toplusunu öyrənmək
lazımdır, çünki keçmişin
düşüncəsi kömək etməyəcək. Aydındır ki, hazırda bölgədə baş
verən proseslərə Minsk qrupu strukturunun
uyğunlaşdırılması üçün yeni reseptlər
lazımdır”.
Millət vəkili Nəsib Məhəməliyev
vurğulayıb ki, Makronun Ermənistanı strateji tərəfdaş
adlandırmasının səbəbini daha çox
Rusiya-Fransa, Fransa-Türkiyə münasibətlərində
axtarmaq lazımdır. Deputatın sözlərinə görə, ermənilərdən
sadəcə oyuncaq kimi istifadə olunur: “Qardaş Türkiyə
ilə Fransanın münasibətləri aydındır. Ancaq Rusiya ilə də Fransanın qlobal geosiyasi məsələlərdə
ciddi fikir ayrılıqları, hətta dünyanın bir
çox nöqtələrində qarşıdurma halları
mövcuddur. Hesab edirəm ki, Rusiya
Fransanın və yaxud hansısa üçüncü
dövlətin Ermənistanda olmasını qəbul etməyəcək.
Rusiya seçkidə müxalifətə dəstək
verir. Paşinyan bunu bildiyinə görə
sərhəddə təxribatlar törədildi və
üçtərəfli komissiyanın fəaliyyəti
donduruldu. Paşinyan Rusiyadan
narazıdır. Düşünürəm
ki, iyunun 20-dən sonra bir çox məsələlərə
aydınlıq gətiriləcək. Bugünkü
reallıq ondan ibarətdir ki, Ermənistan ancaq
tapşırıqları icra edir. Minsk
qrupunun fəaliyyətini bərpa etmək mümkündür.
Burada Fransadan başqa ABŞ və Rusiyanın
da mövqeləri üst-üstə düşür. Ancaq məhsuldar əməkdaşlığın
olması şübhəlidir. Minsk qrupu 30 il
ərzində mənasız danışıqlardan başqa
heç nəyə nail olmadı. Yenə də
boş, mənasız danışıqlar davam edə bilər.
Azərbaycan Minsk qrupu ilə münasibətdə
qəti mövqe nümayiş etdirməlidir. Fransa ilə
məsələ tam dəqiqləşdirilməli, ikitərəfli
əməkdaşlıq münasibətləri beynəlxalq
hüququn norma və prinsiplərinə
uyğun sənədləşdirilməlidir. Neytrallıq
qorunmadıqda, o ölkə həmsədr kimi
qalmamalıdır. Makron artıq dünyada
ciddi lider kimi qəbul olunmur. Bu
yaxınlarda Afrika səfərində ona layiq olduğu yeri
göstərdilər. Hesab edirəm ki,
Qarabağ məsələsində siyasətimizi Türkiyə
ilə uzlaşdırmağımız doğru olardı”.
Siyasi analitik Turab Rzayev də Minsk
qrupunun həmsədrlərinin fəallaşmasını dəyərləndirib:
“Ermənistan ABŞ və
Fransaya çağırış edərək sərhədlərin
müəyyənləşməsində “oyunçu”
olmasını istəyir. Ermənistanda Baş
nazir vəzifəsini icra edən Nikol Paşinyanın məqsədi
özünə beynəlxalq dəstək qazanmaq və
Rusiyanın təzyiqlərinə qarşı “hava
yastığı” yaratmaqdır. Əslində ABŞ və
Fransa da bunda maraqlıdırlar. Çünki Rusiyanın
proseslərdə təkbaşına iştirak etməsini istəmirlər.
Rusiya Qarabağdakı sülhməramlı qüvvələri
ilə orada həlledici qüvvə olduğunu göstərməyə
çalışır. Moskva Vaşinqton və Parisi incik
salmağı, qınaq obyektinə çevrilməyi
arzulamır. Əslində onların fəallaşması
şimal qonşumuzun ürəyincə deyil. Moskva ancaq
özü proseslərə nəzarət etmək niyyətindədir.
Odur ki, belə demək mümkünsə, Kreml Minsk qrupunun sadəcə
adının qayıtmasını istəyir”.
Şərq 2021.-
5 iyun.- S.11.