"Yaxın gələcəkdə Azərbaycanda
televiziyaların fəlsəfəsi dəyişəcək"
Nəmənd
Rüstəmov: "Müasir media sistemində deyilməyənləri
deyənlər, göstərilməyənləri göstərənlər
uğur qazanırlar"
"Sosial şəbəkələri tənzimləmək
çox çətin, bəlkə də,
mümkünsüzdür. “Dirijor”un kim olduğu bilinməsə
də, dünya dəyişir. Biz baş verənlərdən ən
yaxşı halda minimum ziyanla çıxa bilərik"
Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin cəmiyyətə təsiri məlumdur.
Media baş verən ictimai-siyasi proseslərin fəal
iştirakçısı olmaqla bir çox hallarda həm də
hadisələrin inkişafına təsir edir. Auditoriya bəzən
bunun fərqində olmasa da, təqdim edilən informasiyalar bu və
ya digər formada ictimai şüuru formalaşdırır,
beyinlərə “toxumlar səpir”. Əlbəttə, bu işdə
televiziyaların da xüsusi rolu var. KİV-in bu qolunun qəzet
və radiodan fərqli olaraq ifadə vasitələri daha
çoxdur. Bu isə onun öz funksiyalarını daha
uğurlu yerinə yetirməsinə imkan verir. “Danışan
qutu”nun populyarlığı da məhz bununla
bağlıdır: insanlar informasiyanı daha rahat qavramaq istəyirlər.
Gələcəkdə hansısa yeni bir kəşfin
televiziyanı “kölgədə qoyub-qoymayacağı” dəqiq
deyil. Hər
halda televiziya hazırda “internet” adlanan fenomenlə mübarizə
aparmağı bacarır. Bəs, Azərbaycanda
televiziyanın mövcud durumu necədir? Ayrı-ayrı
kanallar, həqiqətən, öz işlərinin öhdəsindən
layiqincə gələ bilirlərmi?
Mütəxəssislərin
bu suallara cavabları fərqlidir. Odur ki, informasiyanın
cəmiyyət həyatındakı yeri və televiziyaların
bu işdəki rolu ilə bağlı BDU-nun Jurnalistika
fakültəsinin müəllimi, ATV+ televiziya operatorunun bədii
rəhbəri Nəmənd Rüstəmovla söhbətləşdik.
- Yerli
televiziyaların ictimai rəyə təsir imkanlarını
necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan kiçik dövlətdir.
Əhalinin böyük əksəriyyəti
Bakı və Abşeron yarımadasında cəmləşsə
də, region televiziyaları da nüfuzunu saxlaya bilir. Guya, çoxlarının baxmadığı
verilişlər bölgələrdə maraqla, sevgi ilə
qarşılanır. Zaur Baxşəliyevin, Xoşqədəm
Hidayətqızının, Elgizin populyar olması bununla
bağlıdır. Həmin maraq olduğu
müddətcə televiziya aktuallığını qoruyacaq,
kanallar ictimai rəyə təsir imkanlarını saxlayacaq.
Amma hələlik. İnternetin
gəlişi ilə yaxın gələcəkdə
bütün dünyada olduğu kimi, Azərbaycanda da
televiziyaların fəlsəfəsi dəyişəcək.
- İnsan həmişə
acdır. Hər şeyə, o cümlədən də
informasiyaya daha çox tələbat hiss edir. Və unutmayaq ki, XXI əsr yalqızlıq əsridir.
İnsanlar eqoistləşirlər. Nə qədər gizlətməyə
çalışsaq da, bu, belədir. Nəticədə
real adamlar həm də peşəkar aktyora çevrilirlər.
İnsan mahiyyət etibari ilə nə qədər
realistdirsə, bir o qədər romantikdir. Hər
birimiz ucsuz-bucaqsız ümid kisəsiyik. İnsandan
ümidi çıxarsan, nəsə qalmaz. Təsəvvür edin, hər kəs nə vaxtsa
öləcəyini bilir, amma ölməyəcəkmiş kimi
yaşayır. Özü də sevə-sevə.
Deməli, insanlar həmişə daha çox
informasiya istəyirlər. Bu, təbiidir.
Gizlinləri bilmək həvəsi isə hər
kəsə tanışdır. Deməli,
müasir media sistemində deyilməyənləri deyənlər,
göstərilməyənləri göstərənlər
uğur qazanırlar. İnsanın xisləti
belə qaldıqca televiziyaya maraq itməyəcək. Əksinə, o, öz sosial kimliyini doğruldacaq.
Hətta nə vaxtsa yayım formatı dəyişsə
belə.
- Deməli,
jurnalistika bütün dövrlərin peşəsidir və
bizə gələcəkdə də tələbat olacaq?
- Elə sahələr var ki, zaman-zaman
köhnəlirlər. Bəziləri
jurnalistikanın gələcəyi ilə bağlı bədbin
proqnozlar səsləndirirlər. Amma mən
buna inanmıram. Çünki əslində
hər kəsin daxilində bir jurnalist var. Bayaq dediyim kimi, biz nə
qədər realistiksə, bir o qədər də romantikik.
Hər birimiz hekayə dinləməyi və
yazmağı sevirik. Deməli, yeniliklər
hər birimiz üçün maraqlıdır. Bu mənada jurnalistikanın gələcəyi ilə
bağlı nikbinəm.
- Televiziya
kanallarındakı ixtisaslaşmalar lazımi effekti verir?
- Azərbaycanda iki idman, iki xəbər,
bir musiqi, bir mədəniyyət və bir uşaq kanalı
var. Həmçinin bu yaxınlarda MTRŞ maarifləndirici bir
kanalın açılması barədə müsabiqə elan
etdi. Məsələ ondan ibarətdir ki, nə
qədər insan varsa, o qədər də maraq var. Məqsəd
isə həmin maraqları sistemləşdirmək, qruplaşdırmaq
və lazım gələndə idarə etməkdir.
- Niyə belə
düşünürsünüz?
- Dünya çox balacadır. Planetin istənilən
yerində baş verən hadisə bizim üçün
maraqlı olmalıdır. Bunu son vaxtlar daha
yaxşı gördük. Məsələn,
Hindistan ştammının Rusiyada sürətlə yayılması
bunu sübut edir. COVİD-19
pandemiyasının tüğyan etməsi fonunda ən
demokratik hüquqlarımız məhdudlaşdırıldı.
İnsanları inandırdılar ki, küçəyə
çıxmamaq, əllə görüşməmək və
s. bizim xeyrimizədir. Və bu işdə
KİV-dən məharətlə istifadə olundu. Ümumiyyətlə, dünyanın nizamı dəyişir.
- Televiziyaların
reklam bazarında vəziyyət necədir?
- Televiziyalar böyük maliyyə
kapitalının dövr etdiyi sistemdir. Ən
böyük reklam pulları məhz televiziyadadır. ABŞ-da otuz saniyəlik reklamın qiyməti 2 milyon
dollardır. Bizdə isə bir dəqiqəlik
reklamın qiyməti təxminən bir milyondur. Bu, bir verilişin gün ərzində 4-5 milyonluq
reklam gətirməsi deməkdir. Ancaq MTRŞ-nin
hesabatlarında göstərilir ki, son illərdə reklam
büdcəsi 35 milyon manatı, yəni 20 milyon dolları
keçmir. Azərbaycan teleməkanında 10-dan
artıq kanalın olduğunu nəzərə alsaq, onların
hər birinin illik reklam gəlirləri o qədər də
çox deyil. Halbuki, bir ildə sosial şəbəkədən
200 milyon avro qazanan dünya ulduzları var. Onların hər
birinin illik reklam gəliri Azərbaycan teleməkanının
reklam gəlirindən dəfələrlə çoxdur.
- Niyə belədir?
- Gəlin, əvvəl bir misal deyim:
Bir müddət əvvəl məşhur dünya ulduzu
Kristiano Ronaldu mətbuat konfransında UEFA-nın rəsmi
sponsoru olan “Koca-kola”nı qırağa
çəkdi və insanları su içməyə
çağırdı. BBC mətbuat
konfransından canlı reportaj verirdi. Həmin
kadrlar sosial şəbəkələrdə ildırım
sürəti ilə yayıldı. Nəticədə
həmin gün şirkətin səhmləri 4 milyard dollar
azaldı. Bu, medianın, o cümlədən
sosial şəbəkələrin necə ciddi təsir
gücünə malik olmasından xəbər verir. İkinci bir tərəfdən, insanlar ulduzlara bənzəmək
istəyirlər. İlk baxışdan belə
görünür ki, baş verən sosial-siyasi deformasiyalar
dünyanı idarəolunmaz hala gətirir. Əslində isə xaos idarə olunur. Şübhəsiz, proseslərin arxasında “gizli əllər”
var və biz baş verənlərin nəticəsini xeyli sonra
görəcəyik. Dünyada baş verənlər
hansısa “böyük oyun”un “kiçik məşqləridir”.
Və KİV, xüsusilə internetlə televiziya həmin
proseslərin iştirakçısıdır. Sosial
şəbəkələrdən istifadə meyillərinin
güclənməsi, o cümlədən pandemiya ilə
bağlı olaraq distant tədris prosesinin kütləviləşməsi
bunu təsdiqləyir.
- Bəs, ölkədə
reklam bazarını inkişaf etdirmək üçün nə
etməliyik?
- Əlbəttə,
iqtisadiyyat inkişaf etməlidir. Tələb və təklif
arasında düz mütənasib əlaqəni nəzərə
alsaq, əvvəl istehsal yüksək səviyyədə
olmalıdır ki, reklam bazarından ağızdolusu
danışa bilək. Amma daha vacib məsələ
var.
- Nədir?
- Biz ənənəvi
istehsaldan əldə etdiyimiz gəlir hesabına məişət
avadanlıqları alırıq. Cəmi 300
qramlıq telefon min manata təklif olunur. Bir
ton pomidorun qiyməti isə 200-300 manatdır. Deməli, üç yüz qramlıq bir telefon
üç ton pomidorla eyni qiymətədir. Niyə? Çünki telefona əlavə
dəyər-intellekt qatılır. Bax, məhz
buna görə indi informasiya ilə işləmək daha
asandır. Smartfonu olan, informasiyanı almağı,
yaymağı, emalını bacaran istənilən şəxs
ən yaxşı reportyor ola bilər. Bu
gün insanlar, az qala, hər
anlarını paylaşırlar. Beləliklə,
saysız-hesabsız informasiya axını meydana gəlir və
“informasiya çirkliliyi” yaranır.
- Bəs bununla necə
mübarizə aparmalıyıq?
- Dediyim kimi, gün ərzində ən
müxtəlif mənbələrdən minlərlə
informasiya qəbul edirik. Bəzisinin heç fərqində
olmuruq. Məsələn, adi “Nə var, nə
yox” sualına aldığımız cavab özü
informasiyadır. Şübhəsiz ki,
informasiya bolluğu insanı səhv istiqamətə yönləndirə
bilir. Deməli, ayıq-sayıq olmaq
lazımdır. Bunun üçün
xüsusi təlimlər keçirilir. İkinci
bir tərəfdən, televiziya ilə bağlı qanun müəyyən
mənada bu KİV-in “əl-qolunu bağlayır”. Amma sosial şəbəkələri tənzimləmək
çox çətin, bəlkə də,
mümkünsüzdür. “Dirijor”un
kim olduğu bilinməsə də, dünya dəyişir. Biz baş verənlərdən ən yaxşı
halda minimum ziyanla çıxa bilərik. Yeni
reallıqlarla uyğunlaşmaq lazımdır.
- Necə
düşünürsünüz, texnoloji imkanların bu qədər
artması fonunda vətəndaş jurnalistikası ilə
peşəkar jurnalistikanın mübarizəsi gələcək
üçün nələr vəd edir?
- Bu barədə çox müzakirə
aparırlar. Vətəndaş
jurnalistikasından fərqli olaraq, ənənəvi
jurnalistikanın meyarları, prinsipləri, etik kodeksləri
var. İxtisasca jurnalist olanlar digərlərindən aydın fərqlənirlər.
Bu, özünü ən azından prinsiplərə,
etik kodekslərə sadiqliyində göstərir. İxtisasca jurnalist olanlar bəzən həqiqəti
deyə bilməsələr də, heç olmasa,
insanlığı qorumağa çalışırlar.
Mediaya kənardan gələnlər
üçünsə müqəddəs nəsə yoxdur.
Onların hədəfi bir çox hallarda ləkələmək
olar. Əlbəttə, ixtisasca jurnalist
olanların arasında da bunu edənlər var. Amma fikrimcə,
bütün hallarda ənənəvi jurnalistikanı
qorumağa çalışmalıyıq.
- Niyə belə
düşünürsünüz?
- İnformasiya çox həssas
və təhlükəli məfhumdur. Hələ illər əvvəl
çəkilən “Old boy” filmində idarəolunan
informasiyanın insanı hansı hala sala biləcəyi
göstərilmişdi. Bayaq dediyim “Coca-cola” misalında olduğu kimi,
informasiyanın sosial şəbəkələrdə sürətlə
tirajlanaraq hansı xaosu yarada bilməsi artıq hər kəsə
məlumdur. Dünya əhalisinin 5-6 milyardının bir
gündə eyni yanlış informasiyanı təkrarlaması
nəticəsində nələr ola biləcəyini
özünüz təsəvvür edin... Bax,
bunu anlayanlar ənənəvi jurnalistikanı qorumağa
çalışmalıdırlar. Hərçənd,
prosesin asan başa gələcəyinə inanmıram. Əksinə, çox çətin olacaq.
- Bildirdiniz ki,
jurnalistlər bəzən həqiqəti söyləyə
bilmirlər. Nə üçün?
- Müxtəlif səbəbləri
var. Əsas məqamlardan biri də etik normalarla
bağlıdır. Həkimlər adətən
xəstələrə onun öləcəyini deyə bilmirlər.
Bunun əvəzinə, ürək-dirək
verir, hər şeyin yaxşı olduğunu bildirirlər.
Jurnalistlər də bir çox hallarda oxşar
situasiya ilə qarşılaşırlar.
- İnformasiya gündəlik həyatımızda
hansı rolu oynayır?
- Sadəcə onu deyim ki,
informasiyasız qalmağı bacarırıq. Dünyada
nələri dəyişə biləcəyimizi bilməsək
də, baş verənlərdən xəbərdar olmaq istəyirik.
Bu mənada mən gəncliyə ümidlə
baxıram. Düzdür, nöqsanlar, əvvəlki
dövrün mental xüsusiyyətləri ilə
üst-üstə düşməyən məqamlar var. Amma təcrid
olunsaq, inkişafdan, elmi-texniki tərəqqinin imkanlarından
geri qalacağıq. Odur ki, müqavimət
göstərə-göstərə adaptasiya olunmalıyıq.
- Region
televiziyaları ilə bağlı nə deyə bilərsiniz?
- Əvvəla, onu deyim ki, sovet dövründə Azərbaycan teleməkanı mahiyyət etibarı ilə region televiziyası rolunu oynayıb. İndi də Azərbaycan kanalları dünya teleməkanının çox kiçik bir hissəsidir. Bu mənada region televiziyalarının üstünə çox düşmək olmaz. “Lider” kimi ümumrespublika səviyyəli kanal bağlandısa, deməli, güclü olmaq lazımdır. Kanallar, o cümlədən region kanalları təbii seçim əsasında formalaşmalı, auditoriyanın tələbatını ödəməlidir. Məsələ ondan ibarətdir ki, böyük ümidlərlə yaranan televiziyalar sonradan bu və ya digər səbəbdən bağlanırlar. Deməli, “cəngəllik qaydasına” uyğun davranmaq, çox çalışmaq, mübarizə aparmaq lazımdır. Region televiziyaları informasiya zəncirindəki ilkin halqa rolunu oynayır. Onların mahiyyəti region əhalisinin maraqlarına cavab verməkdir. Ən ciddi problem maliyyə ilə bağlıdır. Ümumiyyətlə, uğurlu televiziyanın ilkin şərti müasir standartlara cavab verən texniki avadanlıqlardır. Bu isə böyük xərc tələb edir. Ölkəmizdə televiziyalar rentabelli olmadığına görə onlara lazımi qədər maliyyə ayırmaq kimsəyə maraqlı deyil.
- Niyə bizim telekanallar rentabelsizdir?
- Əvvəla, onu deyim ki, toplumun maraqlarını idarə etmək lazımdır. Diqqət edirsinizsə, uşaq və yeniyetmələrimizin böyük əksəriyyəti Osmanlı türkcəsində danışırlar. Çünki türk kanallarında istədiklərini, o cümlədən maraqlandıqları cizgi filmlərini tapır və izləyirlər. Rus və ingilis dilini bilənlər də öz növbələrində həmin kanalları izləyirlər. Beləliklə, yerdə qalan kəsim Azərbaycan televiziyalarına baxır. Və xarici kanalları izləyənlər təsadüfən Azərbaycan televiziyalarına baxanda bu, onlara maraqsız, darıxdırıcı gəlir. Çünki daha yaxşısını, keyfiyyətlisini görüblər.
- Son vaxtlar televiziyalarda belə bir tendensiya
müşahidə olunur: aktyorlar və aktrisalar
aparıcılıqla məşğul olurlar. Buna münasibətiniz
necədir?
- Əslində bu, bilavasitə
sosial tələbatla bağlıdır.
Tamaşaçılar kim məşhurdursa, onu izləyirlər.
Məsələ ondan ibarətdir ki, ən gözlənilməz
yollarla reytinq yaratmaq, ən primitiv üsullarla məşhurlaşmaq
mümkündür. Belə onlarca ad çəkmək olar.
Kimsə onları bəyənmir, lakin hər kəs izləyir.
Bəziləri “bazara” çıxmaq üçün külli
miqdarda pul xərcləyirlər, bəziləri isə ən
ağlagəlməz hərəkətlə “partlayırlar”. Bəzən
qəbul etməsək də, reallıq budur.
Kənan Novruzov
Şərq 2021.- 23 iyun.- S.11.