"Şair intihar edirsə
oxucu ondan qabaq intihar edəcək"
Yafəs Türksəs: "Şairi
Ramiz Rövşən olan müxalifət inqilab edə bilməz"
"Mentalitet belə bir şeydir ki, onunla sivil xalqlar yaşamır. Onu dəyişdirir, müasirliyə uyğunlaşdırırlar"
Yafəs Türksəs yeni çapdan çıxmış şeirlər kitabını gətirmişdi redaksiyamıza. “Əllərimin sualı”. Doğrusu, şeir oxumağa heç həvəsli deyiləm. Söhbət etdik, Yafəs bəylə. Özü də bildi ki, yaradıcılığına bələd deyiləm. İncimədi. Yəqin belə düşünüb ki, “bu xanım da klassikadan kənara çıxa bilmir. Yeni düşüncəni qəbul etmir”. Bu qənaətə onunla həmsöhbət olandan sonra gəlmişəm. Sonda gəldiyim nəticəni əvvəldə yazıram. Bu da məndən “yenilik” olsun, yenilikçi, avanqard şairimiz Yafəs Türksəsə. Milli hərəkatçıların yaxşı tanıdığı Yafəs Türksəs haqqında qısaca bunu xatırladıram ki, hazırda Milli Düşüncə Mərkəzinin sədridir. Dünya Azərbaycanlıları Konqresinin MDB üzrə məsləhətçisidir. Söhbətə belə başladıq:
- Yafəs bəy,
hazırda sizi narahat edən, fikrinizi daha çox məşğul
edən nələrdir?
- Baxıram ki, insanların əksəriyyəti klassik düşünür. Sovet düşüncəsində qalıblar. Yeni fikrə az yer verirlər. Yeni düşüncəyə köklənən heç 200 adam yoxdur. Yeni düşüncələrə şübhə ilə yanaşırlar. Hamı standart düşünür. Fərqli fikirlərə dözüm yoxdu. Ədəbiyyatda şairlərimizin çoxu klassik yazır. Modernizmdən qaçırlar. Avanqard düşüncədən qaçırlar. Cəsarətdən qaçırlar.
- Yeni fikir deyəndə
nəyi nəzərdə tutursunuz?
- Məsələn, mənim düşüncəmə görə, Yazıçılar Birliyi sovetdənqalma bir qurumdu. Olmamalıdı. Bir neçə qurum olmalıdır. Burda da bir neçə yanaşma var. Bir yanaşma budur ki, Yazıçılar Birliyi təkmilləşsin. Yeniləşsin. Dövrə uyğunlaşsın. Bir yanaşma da budur ki, məsələn, mənim də yanaşmam belədir ki, bir neçə birlik olsun, “PenKlub” kimi. Modernistlər bir yerə yığışsın, klassiklər bir yerə yığışsın. Dövlət də dəstək versin, yaxud yarış keçirsin, hansında daha çox şair, yazıçı ortaya çıxdı, dünya səviyyəsində tanındı, onlara daha çox vəsait ayrılsın, mükafatlar şəklində verilsin. AYB-nin 2000 üzvü varsa, bunun 200-ü normal yazıçı, şairdi.
- Təkcə bumu?
- Siyasi düşüncədə də. Fərqli düşünənlərə düşmən kimi baxırlar. Mədəni sahədə də elədir. Yeni fikri yaxına buraxmırlar. Televiziyalarda da mühafizəkar düşüncəliləri danışdırırlar. İncəsənətdə də. Hazırda bir dənə də normal mahnı mətni yoxdur. Hamısı toylara hesablanan mahnılardı. Müğənnilər televiziyalara maddi köməklik göstərir, onlar da kim gəldi efirə buraxırlar. Belə olmalı deyil. Baxırsan, Manafdı, Şəbnəm Tovuzludu, Mənzurədi... Çoxdular e. Yadıma düşənləri, söz gəlişi deyirəm. Bu, ciddi incəsənət, ciddi yaradıcılıq deyil axı.
- Bu dəqiqə fikrimə gəlmir, şairlərimizin
adları... tutalım, Baba Vəziroğlu ciddi şeir
yazmır, normal mahnı mətni yazmır?
- Sizinlə razıyam. Baba
Vəziroğlu həddindən çox mahnı mətni
yazıb, konveyer kimi. Amma Baba Vəziroğlunun ciddi şeirləri var. 5-6
normal mahnı mətni var. Amma hamı onun şeirlərinə
yazılmış mahnıları oxumur ki. Müğənni
çıxır efirə, deyir, şeir də
özümündü, musiqi də, özüm də ifa edirəm.
Belədisə, getsin çadır toyunda oxusun
da. Daha bunu ictimailəşdirmək olmaz.
Sonra musiqili meyxana. Musiqili
meyxana meyxana deyil, şeirdi. Özü də
çox zəif şeirlərdi. Musiqisi də bir notun
üstündədi – taq-qa-taq, taq-qa-taq... Musiqimizi
də məhv edirlər, şeirimizi də.
- Yafəs bəy, mən sosial şəbəkədə
aktiv deyiləm...
- Mən çox aktivəm.
- Aktivsinizsə, şeirlərini
sosial şəbəkə üzərindən paylaşan
şairlərimiz var. Demək istədiyim bu idi ki, passiv olan mən
hətta o paylaşımları görürəm və
çox bəyənirəm. Məsələn, Ayaz
Arabaçı şeirlərini paylaşır...
- Ayaz Arabaçı
yaxşıdı. O da klassik üslubda yazır, pis yazmır.
- O da klassik üslubdadı?
- Ənənəvidi...
- Elçin Mirzəbəyli. Elçin müəllimin də gözəl şeirləri var. Feysbukda oxumuşam...
- Onunki də ənənəvi
şeirlərdi. Yeni bir şey yoxdu.
- Yenilikçi şairlərimiz yoxdu?
- Var. Amma dediyiniz adamlar deyil.
- Kimlərdi?
- Aqşin Yeniseydi, Aqşin Evrendi,
Eminquey Akifdi.... Cəlil Cavanşir, Rasim Qaraca... Sevinc Elsevərdi,
Murad Köhnəqaladı, mənəm... Bunlar sərbəst
şeirlər, modern şeirlər yazır. Qismət
Rüstəmovdu... Onların da bir qismində
texnika moderndi, düşüncə isə ənənəvidi.
- Demək istəyirsiz,
üslub dəyişib, məzmun köhnədi?
- Hə də... Mahir Mehdi, Qismət
Rüstəmov modern şeirlər yazırlar. Amma
texnika moderndi, düşüncə yox. Şəhriyar del Gerani modern üslubda yazır, modern ifadələr
işlədir, amma görürsən ki, Vaqif Bayatlını
yamsılayır.
- Bu şeirləri
oxuyanda kimin kimi yamsıladığını
anlayırsınız?
- Mən Azərbaycanda 3-4
yaxşı şeir oxucusundan biriyəm. Güclü
şeir oxucusuyam. Ramiz Rövşənin
şeirlərini oxuyanda çoxunu bəyənmirəm.
- Hətta...
- Çünki çox ənənəvidi.
Dilin danışıq qatında yazır. Vaqif Bayatlını bəyənirəm,
çünki dilin yazılı qatına yaxındır.
Vaqif Səmədoğlunu bəyənirəm.
Mən şeirin üst zövqlü oxucusuyam.
-
Danışıq qatı deyirsiniz, yazılı qatı
deyirsiniz. Fərq nədi?
- Bunu mən kəşf eləmişəm.
Danışıq qatı belədi ki, şeiri
oxuyanda görürsən ki, orda yazılanı hansısa bir
formada əmin, dayın, xalan, bibin deyib də. Ona görə güclü poetik rezonans doğurmur.
Amma şeiri dilin yazılı qatında
yazırsansa, zəif də olsa, rezonans doğurur. Məsələn,
Vaqif Bayatlı deyir ki, “bahar ağaclardan çəkilən
kimi çəkildi başımdan gənclik sevdası... Yaxud
Vaqif Səmədoğlu yazır ki, “bir axşam taksidən
düşdük payıza... Payıza
düşmək xalq arasında deyilməyib axı. Maraqlı gəlir adama. Ramiz Rövşən
isə deyir ki, qardaşımdan, bacımdan küsüb gedirəm...
Bu deyilib də, min dəfə deyilib. Amma şeir gözəldi. (R.Rövşənin
“Mən küsüb gedirəm... Qoy hamı
qalsın, Mən küsüb gedirəm bu yer üzündən.
Oğulam-qoy dərdim anama qalsın, Atayam-qoy
balam küssün özündən...” şeirini nəzərdə
tutur – M.R.) Bilmirəm, fikrim çatır
sizə?
- Çatır, çatır... Sizin
bu fikirləriniz haqqında danışdığınız
şairlərə məlumdu? Necə reaksiya veririlər,
maraqlıdır...
- Çatdırırlar da. Ramiz Rövşən 90-cı illərdən sonra
şeir yazmayıb. (?! – M.R.) Öz dövrünə görə yeni bir mərhələ
açan şairdi. Bəxti onda gətirdi
ki, boz sovet poeziyasından sonra odu. Vaqif Bayatlıdı,
çiçək kimi göründülər. Sovet şeirinin boz səhralığında
göründülər, onların uğuru bunda oldu. Şansları gətirdi ki, o bozluğun içində
fərqləndilər. Sovet vaxtı poeziya
bom-boz idi də. Ən
yaxşılarını götürək, Musa Yaqubdu, Nəriman
Həsənzadədi, Məmməd İsmayıldı. Hamısı bir-birinə oxşayır da onların
şeirləri. Onlar da bu bozluqda
parıldadılar. Amma sonra gənclik gəldi,
onlardan daha yaxşı yazdılar. Məsələn,
Aqşin Evren, Aqşin Yeniseylə onlar bacara bilməzdilər.
Yazsalar da, onların kölgəsində
qaldılar. Düşüncə etibarilə köhnədilər
e... Məsələn, mənim düşüncəmə
görə, müasir şair şeirində bir ümid yeri
qoymalıdır, bir etiraz qoymalıdır, 1 faiz, 2 faiz. Ramiz
Rövşənin yaradıcılığı təslimçilikdi
- “qardaşımdan küsüb gedirəm...”
- (Etiraz etmək istəyirəm)
Niyə? Ramiz
Rövşənin...
- (Sözümü kəsir) Şairi
Ramiz Rövşən olan müxalifət inqilab edə bilməz
axı! Şairi Yafəs Türksəs olan
müxalifət inqilab edər.
- Niyə
olmadınız bəs?
- Yaxın durmadılar...
- Niyə?
-İmic məsələsi
var da. Deyirlər kasıb oğlandı. Ramiz
Rövşən vaxtında imic qazanıb... Amma
mənim elə şeirlərim var, Ramiz Rövşən yaza
bilməz, Ramiz Rövşənin də elə şeirləri
var, mən yaza bilmərəm. Amma mən
onların gözündə Ramiz bəydən
aşağıyam. Çünki o imici
qazanmamışam.
- Əsas budur ki,
özünüzə qiymət verə bilirsiniz.
- Sözsüz. Mənim
elə şeirlərim var ki, Vaqif Bayatlı yaza bilməz,
Rüstəm Behrudi yaza bilməz. Amma
geniş kütlə bilmir, elita bilmir. Nə təhər
deyim, fikrimi çatdırım?.. O dərəcədə
özümü reklam eləməmişəm. Haqqımda
yazmayıblar. Mənim haqqımda Nizami Cəfərov,
Əsəd Cahangir, bir də Vaqif hərəsi 3-5 kəlmə
yazıb. Geniş təbliğ
olunmamışam. Nüsrət Kəsəmənlini
hamı tanıyır. Çünki reklam
olunurdu. Halbuki, ondan daha güclü
şairlərimiz var.
- Nüsrət Kəsəmənlinin
şeirlərinə nə qədər mahnı bəstələnib,
mahnılar da onu tanıtdırırdı.
- Sizinlə
razılaşmayacam. Sovet vaxtı bir televiziya
vardı. Şairlər
çıxırdı televiziyaya. Hamı
onları tanıyırdı. Sonra
televiziyalar çoxaldı. Bu dəqiqə kim baxır televiziyaya?
- Sözümü kəsdiniz bayaq,
deyəcəkdim ki, Ramiz bəyin məşhur şeiri var: “Təpədən
dırnağa hirs içindəyəm... Daş
olub lap ulu Füzulinin də, Yanında durmağa yoxdu həvəsim.
Mən sənin yanında dururam, Sənin...
küçənin tinində dilənən qarı.
Başından var-dövlət yağan ölkənin, Bəxtəvər
günündə dilənən qarı...” Başdan-ayağa
etiraz, üsyandı bu şeir...
- Etiraz var... Ümumiyyətlə,
şeir yaradıcılığına bir şeirdən
çıxış edərək baxmaq olmaz. Ramiz Rövşənin zəmanəyə
etirazları var. Amma mübarizlik yoxdur. Bir
var, deyəsən durum səni döyüm, bir də var sadəcə
pisləyirsən, etiraz edirsən, amma hərəkət etmirsən.
- Biz elə bayaqdan Ramiz Rövşəndən
danışırıq. Amma deyirsiniz ki, bəyənmirəm.
- Yox, elə deyil. Klassiklərin
rəhbəri odur da. Amma pessimistdir. Cavanlarda da var, pessimizm. Şair
intihar edirsə, oxucu ondan qabaq intihar edəcək. Amma Vaqif Bayatlıda oxucunu həyata bağlamaq var.
Vaqifin şeirlərində elə
sıçrayışlı misralar var ki, Füzulidən
sonra ən yüksək sıçrayışlı misralar
Vaqif Bayatlıdadı. Ramiz Rövşəndə
də var.
- Sizdə də
var?
- Nə bilim, oxuyanda görərsiniz...
Mən əvvəllər ənənəvi yazırdım...
- ...Özünüzün
sıçrayışlı bir şeirinizi misal çəkin,
mən gərək şeirlərinizi oxuyam, ona da vaxt yoxdu. Ədəbiyyatşünas
da deyiləm... Bir nümunə gətirin.
- Qoy fikrimi deyim də. Mən ədəbiyyata
bir az gec gəlmişəm. Ədəbiyyata
gələndə mən də ənənəvi şeirlər
yazmışam. Sonra yazı tərzim,
düşüncələrim dəyişib, bunda da
AYO-çuların böyük rolu olub. Baxmayaraq
ki, mən yaşca onlardan böyüyəm, amma onları
özümə müəllim hesab edirəm. Məsələn, mənim oğlum Şəhriyara
şeirim var. Bir sevgi ... şeirlərin hamısı
güclü olmur. Şeirin içində
sıçrayışlı misralar olur. Məsələn,
mən deyirəm, “nöqtəyə nə var, göz
yaşı ilə də qoymaq olar”. Bu,
sıçrayışlı misradı.
- İndi bu, tapıntıdı?
- Tapıntıdı... Yəni qıza deyirəm, sənə şeir
yazmışam, nöqtəsi qoyulmayıb. Nöqtəni
göz yaşı ilə də qoymaq olar... Belə
misralar bütün şairlərdə var. Vaqif Bayatlıda
daha yüksəkdi.
- Yafəs bəy, sovet illərində
yazmış şairlərimizin
yaradıcılığında sizi cəlb edən heç nə
yoxdu? Məmməd İsmayıl, Məmməd Aslan, Nəbi Xəzri...
- Mən deyim. Oxucu
qat-qatdı. Mən onları gəncliyimdə
sevə-sevə oxumuşam. Sonrakı məndə
modern ... Aqşin Yeniseyi, Qismət Rüstəmovu oxuyandan sonra
əvvəlkilərin şeirləri mənə bəsit
göründü. Orta statistik oxucu
üçün onlar yaxşı şeirlərdi. Məmməd
Araz, Nəriman Həsənzadə...
- Bəxtiyar Vahabzadə...
- Bəxtiyar Vahabzadə quru
yazıb. Zəif şairdi. Amma Zəlimxan
Yaqub təbli şair idi. Onda da zəiflik
vardı, amma təbli idi. Sıçrayışlı
misraları yoxdur. Musa Yaqubun “əlimi əlinə
öyrətmə belə...” şeiri çox duyğuludu.
Orta səviyyədən bir az
yuxarıdı. Orta səviyyədən
keçmir. Mənim estetikamda. Sovet
dövrünün
ən yüksək şeiri budu:
“mən də dərsdən qaçardım, sən dərsə
gəlməyəndə...”
- Müasir
poeziyamızdan gözləntiniz nədi?
- Ümumiyyətlə, Azərbaycan
poeziyası modernizm mərhələsini keçməyib,
formalaşmayıb. Bizim ən yaxşı
şairlərimiz Ramiz Rövşən, Vaqif Bayatlıdı.
Onlar da modernizmə qədərki dövrün
şairləridi. Modernizm Rasim Qaracadan
başladı, Həmid Herisçi də modernistdi. Onların ardınca 5-6 nəfər gəldi, sonra da
qaçıb getdilər, yenə köhnələrə
oxşadılar. Yenilik bunlara
çatmadı. Ədəbi tənqidçilərimiz,
ədəbi professorlarımız da bizim tərəfimizdə
olmadılar. Neytral qaldılar. Susdular. Gəncliyi modernizmə
kökləyə bilmədilər. Sərbəst
şeirə kökləyə bilmədilər. İstəyirəm ədəbiyyatımız
modernizmə keçsin, yeni düşüncə, yeni texnika
ortaya qoysun. Bizim poeziyamız necədi?
Gəncliyində bir qızı sevir. Ömrünün sonuna kimi ona şeir yazır.
Elə bilirlər, insan ömründə bir dəfə
sevə bilər. Elə deyil axı. Bizim şairlər sevgi axtarışı da
aparmır. Sevgidə uduzmusan, keç o
birisinə. Şair unutmağın da
yollarını öyrətməlidir insanlara, mübarizənin
yollarını, yaşamağın yollarını da. Yoxsa ki intihar təbliğ edir bizim şairlər.
Olmaz axı. Şair mütəfəkkir
olmalıdır. Yeni fikir, yeni
düşüncə qoymalıdır ortaya. Yoxsa ki
gül belə gəldi, çiçək belə getdi...
- Tutalım,
poeziyamız modernləşdi, bunun cəmiyyətə nə
xeyri olacaq?
- Çox gözəl sual verdiniz. İzah edim. Bütün fikirlər
ədəbiyyatdan gəlir fəlsəfəyə, fəlsəfədən
keçir siyasətə, siyasətdən cəmiyyətə.
Fikirlərin cəmiyyətdə tətbiqi
baş verir. Cəmiyyət bu halda
inkişaf edir. Bizdə isə belə
deyil. Həmin köhnə fikirlər,
köhnə təfəkkür. Cəmiyyət
də geri qalır, inkişaf etmir. Müasirləşmir.
Məsələn, bizim ölkədə hələ də nişan mərasimi ilə toyu dəyişik
salırlar. Nişan mərasimi edir, 250 nəfər
dəvət edir. 30-40 nəfər dəvət
elə, kiçik bir məclis olsun, qurtardı, getdi. Türkiyədə necədi, qonaqlar gəlir, meyvə
şirəsi, şirniyyatdan dadır, evlənənləri təbrik
edir, çıxıb gedir. Bizdə amma
stola 50 cür yemək düzürlər. Gələn
də məcburdu 100 manat nəmər salsın. 250 manat maaş alan adam onun 100-nü toya salsın, bəs
sonra necə dolansın? Düz gəlmir axı, ay bacım...
“Space” telekanalında Elçin Əlibəylinin verilişində
toylar müzakirə edilirdi, əməkdar artist toylara tərəf
çıxdı, soruşdum, nə qədər maaş alırsan, dedi, 250 manat. Dedim, bəs niyə
toyları tərifləyirsən? Deyir, xalqın
adət-ənənəsidi də. Bizimkilərin
düşüncəsi budu. Mən
şahid olmuşam ki, aktyorlar gedib idarə müdirlərindən
pul istəyiblər ki, toya getməyə pulum yoxdur.
- Kim?
- Allah rəhmət
eləsin, məsələn, Arif Quliyev.
- Hamı bilirdi ki, rəhmətlik
imkansızdı.
-Tək o deyil e. Çox
görmüşəm, belə aktyorları, axşam toya gedəsidi,
pulu yoxdu. Amma efirdə böyük-böyük
danışır ki, toylar yaxşıdı. Toy yaxşıdı, varlılar üçün.
Kasıbın nəyinə lazımdı 500 nəfərlik
toy mərasimi. Gedir şadlıq
sarayına yer tutur, sonra da pulunu ödəyə bilmir, gəlinin
qızılını soyub buraxırlar.
- Bizdə belə
hallar olur?
- Oo... nə
danışırsız?! O qədər... Qaraçuxurda
dostumun şadlıq sarayı var, şəxsən
görmüşəm ki, gəlinin qızıllarını
alıb pul əvəzinə, üzünə
tüpürmüşəm ki, ə bu da kişilikdi? Deyib, neyniyim bəs? Mən də
borc almışam, mən də borcumu bağlamalıyam.
Bunu misal olaraq çəkdim. İstər ədəbiyyatda,
istər məişətimizdə yeni fikrə ehtiyac var, ay
bacım!
- Yeni fikir deyirsiniz. Amma bu da var ki, yenilik gələndə də milli adət-ənənələrimizin sıradan çıxmaq, itirilmək təhlükəsi yaranır, yad elementlər gəlir məişətimizə, həyatımıza.
- Qəşəng sual verdin. Adət-ənənədən imtina etmək də olmur. Amma yaxşı olmayan, insanlara çətinlik yaradan adət-ənənəni dəyişmək lazımdır. Məsələn, elçiliyə vacib deyil ki, kəndin bütün ağsaqqallarını yığıb aparasan. Elçiliyə cavan bir dostunu da götürüb apara bilərsən. Adət-ənənəni tapdalamaq yox, yanından ötüb keçmək olar. Şəraitə uyğun davranmaq lazımdır. Yeri gəldikdə imtina etmək. Mentalitet belə bir şeydir ki, onunla sivil xalqlar yaşamır. Onu dəyişdirir, müasirliyə uyğunlaşdırırlar. Vacib deyil ki, 1000 il əvvəlki adət-ənənələrin hamısı qalsın. Adət-ənənə kitablarda yazılıb, qalır. Özü də bizdə kasıb nə vaxt toy eləyib? Toyu edirdi bəy, xan. Kasıbın birinə yazığı gələndə ona da toy çaldırırdı.
- Yafəs bəy, niyə etmirdilər? Əzim
Əzimzadənin karikaturaları var: Varlı toyu, kasıb
toyu. Hər kəs imkanına görə edirdi.
- Ay bacım, orta əsrlərdə ayağında çarıq kasıb toy eləyib? Kasıblar sovet vaxtı toy eləməyə başladı. Sovetlər hamını “bərabərləşdirmişdi”, ona görə. “Arşın mal alan”a baxın da. Faytonun arxasına minir qulluqçular.
- Onlar oynayırlar toyda.
- Tacir Əsgərin toyunda oynayırlar da. Öz toyları deyil ki! Hər şeydə belədi ey... Xanımlar var, kiloqramla qızıl taxır boynuna-boğazına. Sənin biliyin, etikan, estetikan yoxdursa, qızılın heç bir qiyməti yoxdur. Acun İlıcalını tanıyırsınız da? Görürsüz, bir qara “mayka” geyinir. Bir də cins şalvar. Amma milyonları var. Bizdə isə kasıb aparır maaşını verir bahalı telefona, qoyur cibinə. Yəni düşüncələr dəyişməlidir. Bütün sahələrdə.
Söhbətləşdi: Məlahət Rzayeva
Şərq.-
2021.- 26 iyun.- S.9;10.