"20 il əzablarla yaşadı"
"Gün ərzində
keçirdiyi emosiyalar gecələr atama əzab verirdi"
Mətin Mirzə:
"Hər gecə səksəkə içində
yatırdım ki, onu bu gecə itirə bilərəm"
Əməliyyat edən həkim dedi ki, bu adam bu ürəklə
indiyədək necə yaşayıb?!. Ürəyi pendir kimi
deşik-deşikdi
Əməliyyata gedəndə qoluma vurdu, əlini boynuma
salıb özünə tərəf çəkdi, dedi
“kişi ol”… O məni əsgər kimi böyüdürdü.
Həmişə “farağat” komandasında olmalıydım
Dahi Məmməd Araz yazıb ki “Azərbaycan! Mayəsi nur, qayəsi nur ki, hər daşından alov dilli ox ola bilər…” Ardını bilir oxucumuz (ümid edirəm, inanıram). Bu bircə misrada Məmməd Araz var. Xəlil Rza Ulutürk var. Və Mikayıl Mirzə var. Xəlil Rza Azərbaycanın alovdan diliydi. Məmməd Arazın alov qəlbindən qopanları isə (təəssüf, xəstəliyi səbəbindən) Mikayıl Mirzə dilləndirirdi. Eynən, hətta qat-qat artıq da deyə bilərik. Mikayıl Mirzə şeir səsləndirmirdi. Od tutub yanırdı!.. Alovlanırdı!..
“Bu gün nə oxudunuz bala?
- ”A” hərfi, ata!
- Atanın atası...Ata bax, ata!
“Bu gün nə oxudunuz bala?
- ”D” hərfi, ata!
- Demək, dəryazı döy-deyiblər,
dədə...
Mənim çöl əlifbam macqal
dilində
“O” keçdim - deməli orağı
yağla,
“C” keçdim - deməli, cütü
qulaqla...
Nə yaxşı! Əlifba
“A”-dan başlanır.
Atadan başlanır,
Anadan başlanır...”.
Məmməd Arazın bədii
yaradıcılıq gecəsində Mikayıl Mirzənin səsi
indi də qulaqlarımdadı. “A” hərfini elə
çılğıncasına səsləndirirdi ki, bir hərfdən
böyük bir Azərbaycan yaranırdı. Od
dilli oxları sağa-sola, şimala-cənuba
tuşlayırdı. Məmməd Arazı təmsil
edirdi, Xəlil Rzanı təmsil edirdi. Azərbaycanı
təmsil edirdi. Oxucumuz maraqlanar bəlkə,
sual yaranar onda ki, Mikayıl Mirzə “nədən” yada
düşdü? Cavabı
budur: Xəlil Rzadan. Bir neçə gün əvvəl
Xəlil Rza Ulutürkün anım günüydü. Xəlil Rza anılanda Mikayıl Mirzə də təbii
ki, xatırlandı. Allah Azərbaycan
eşqi ilə yaşayıb bu sevgi ilə dünayadan
köçənlərə rəhmət eləsin. Xalq artisti, güclü aktyor, rejissor, bədii qiraətin
görkəmli ustası Mikayıl Mirzə xatırlananda
oğlu Mətin Mirzə ilə söhbət etmək
keçdi fikrimizdən. Uzun müddətdir
xəbərsizik ondan. Necə
yaşayır, harada çalışır? Yaddaşımızda qalan Mətin Mirzənin Xarici
İşlər Nazirliyində mətbuat əlaqələndiricisi
vəzifəsində çalışması idi. Sonra deyəsən, başqa işə
keçmişdi. Nə isə. Özü danışacaq bu barədə.
Telefon zəngimizə cavab verdi, salam-kəlamdan sonra, soruşdum:
- Sizə necə müraciət edək,
“müəllim”, “bəy”?
- Heç biri. Mirzə deyin… Hamı məni belə çağırır.
Həmişə belə hesab etmişəm ki,
“müəllim” müraciəti konkret bu peşə sahiblərinə
yönəlməlidir. Amma
Mirzə… Bu addan böyük nə ola bilər?
Öz adımdan xoşum gəlmir…
(Bu məni təəccübləndirdi)
- Niyə? Yaxşı
adınız var ki.
- Yox, mən bəyənmirəm. Atam
qoyub adımı…
- Şübhəsiz özü təbinə
uyğun – Mətin!
- Elədi. O məni
çağıranda diksinirdim. Elə amiranə,
zəhmli səslə çağırırdı ki, dik
atılırdım. Deyirdim, ay ata, nə olub, bir az yavaş çağır da. Deyirdi, gör nə
ad qoymuşam e sənə!.. Sən həyatda
da mətin olmalısan! Səhər bizi yuxudan
gur səsi ilə səsləndirdiyi şeirlərlə
oyadırdı. Gecələr də
çox vaxt başlayırdı ucadan şeir deməyə.
Bir də görürdün, məşq edir.
Səsə oyanırdım, deyirdim, ay ata, qoy yataq da!.. Məşq vaxtıdı?!.
- (Onun istədiyi müraciət
formasına keçdim) Mirzə, çox zaman aktyorlar
haqqında danışanda, məsələn, ciddi rol
ifaçıları haqqında “həyatda tam əksi, mehriban,
gülər üz idi”, komediya ustaları barədə “həyata
çox ciddi idi” deyilir. Belə başa düşdüm ki,
Mikayıl Mirzə səhnədə necəydisə, həyatda
da elə olub. Sərt, çılğın…
- Kövrəkliyi də vardı. Köməksiz, əlacsız qalanda kövrəlirdi.
- Heç zənn etməzdim…
- Evin içini çox adam bilmir. Atam kiməsə
problemlərini söyləməyi də sevməzdi. Deyərdi, bu, mənim məsələmdi. Özüm həll edəcəm. Gecələr tez-tez oyanırdı. Deyirdi, havam çatmır. Boğuluram.
Anama əziyyət verməmək
üçün mən onunla bir otaqda yatırdım. Hər dəfə o oyananda, təngnəfəs olanda
su verirdim. Ürəyi
çırpınırdı, atlanırdı. Elə sürətlə döyünürdü ki.
Bəlkə də o gecələrdə mən yanında
olmasaydım, nəfəsi daralanda ona su verməsəydim,
ürəyi dayanardı… Gün ərzində
keçirdiyi emosiyalar gecələr ona əzab verirdi. Təsəvvür
edə bilməzsiniz, 20 il bu əzablarla
yaşadı. Hər geçə səksəkə
içində yatırdım ki, atamı bu gecə itirə
bilərəm. Hər gecə onu “dəfn
edirdim”, səhər yenə həyata qayıdırdı.
Atam dünyadan köçənə qədər hər gecəmiz
belə olub… Əməliyyat edən həkim dedi ki, bu adam bu
ürəklə indiyədək necə yaşayıb?!. Ürəyi pendir kimi
deşik-deşikdi.
- Deməli, həqiqətən də
səsləndirdiyi şeirlər ürəyindən keçib
dilinə gəlirmiş…
- İçindəki enerji
ürəyini parça-parça edirdi. Həyəcanlanırdı.
Sanki şeytanla mübarizə aparırdı. Gecə saat 2-də, 3-də
yatağından atılırdı ki, ay ana, öldüm,
ürəyim partladı!.. Su
verirdim, kürəyini ovxalayırdım, sakitləşirdi.
O, “Aydın” tamaşasını hazırlayanda çox istəyirdi
ki, Aydını özü oynasın. Biz
qoymadıq. Anam da, mən də yalvarıb-yaxardıq ki,
sən oynama! Rejissorsan, rejissor kimi qal. Çünki çox ağır roldu, ağır
obrazdı. İnanın, atam Aydın rolunu
oynasaydı, səhnədə canını
tapşıracaqdı.
(Mirzənin danışdıqları
məni əməlli-başlı şoka salmışdı. Aktyor da bu dərəcədə
obrazın daxilinə nüfuz edərmi?!)
- “Aydın”
tamaşasını “Azdrama”da hazırlamışdı?
(oxucumuzdan üzr
istəyirəm, Mirzənin sürətilə yazıram, Cəfər
Cabbarlının “Aydın” pyesindən söhbət getdiyini
xatırlatmadım. Elə bilirəm, hamı anlayır - M.R.)
- Bəli. Səhnə
quruluşu vermişdi, rejissorluğunu özü edirdi. Atam bir dəfə “Aydın”ı oynayıb. “Tədris”
teatrında diplom işi kimi səhnəyə qoyulub. Atam
Aydın, Rasim Balayev Dövlət bəy, Elmira Şabanova Gültəkin
rolunda. O tamaşa çox böyük əsk-səda
yaradıbmış. Hamı istəyirmiş ki,
o tamaşaya baxsın. Onda Mikayıl Mirzənin
20 yaşı vardı. Neçə ildən sonra,
artıq bəlli bir yaşı olan adam
yenidən Aydını oynamaq istəyir. Buna onun ürəyi
tab gətirməzdi.
- Fikrindən
döndərə bildiniz?
- Çətinliklə. Rolu Nurəddin
Mehdixanlıya verdi. Tamaşa
nə qədər ki, səhnədəydi, mən hər dəfə
izləyirdim və görürdüm ki, Nürəddin
Mehdixanlı səhnədən tövşüyə-tövşüyə
çıxır. Güclə nəfəs
alır.
- Həqiqətən ağır
obrazdı. Amma Mirzə, “Od gəlini” də belədi. Elxan
obrazı!
- Hə! O da güclü obrazdı. Hələ
siz “Yad adam”ı görməmisiniz. Atam “Qoca” obrazını oynayırdı. Tamaşa boyu 5-6 dəfə köynəyini dəyişməli
olurdu. Çünki su içində
çıxırdı səhnədən. O tamaşada mən də
oynamışam – Valter rolunu.
- Doğrudan?
- Bəli. Mənim
uşaqlığım teatrda keçib. Sonralar da bir
neçə pyesdə rol almışam. Amma
atam istəmirdi mən aktyor olum. Özü
bu hallara düşürdüsə, necə razı olardı,
mən də onun yoluyla gedim? Hər belə
ağır tamaşadan sonra gecələr yata bilmirdi. Qulluğunda dayanırdıq. Çəpər
əyriliyi də vardı deyə, nəfəs almağı
bir az da çətinləşdirirdi. O
vaxt biz birotaqlı evdə yaşayırdıq. O mənzili
atama Süleyman Rüstəm vermişdi. Darısqal
otaqda çətinliklə dolanırdıq. Sonralar vəziyyətimiz yaxşılaşdı.
- Mikayıl Mirzənin başqa bir
rolu da vardı, adını unutmuşam, monoloq deyirdi, həbsxanada…
Deyəsən, gürcü yazıçısının əsəri
idi…
- Həə, “Günahsız Abdulla”.
- Düzdü… O da dəhşətli
idi. Gah ağlayırdı, gah gülürdü…
- Belə obrazlar onun ürəyini
para-para eləmişdi. Teatrdan, hansısa bədii
gecədən evə qayıdanda əlimizdən gələni
edirdik, təki dincəlsin. Sənətkarla
bir yerdə yaşamaq da çətindi, dözmək
lazımdı. Evdə olanda görürdük zəhmlidir,
çəkinirdik soruşaq “nə olub?”. Soruşmurduq da.
Bilirdik ki, onun bu sualdan xoşu gəlmir. Gözləyirdik, özü yumşalsın.
- Mirzə, siz
evlisiniz?
- Bəli.
- Atanızın
sağlığında ailə qurmusunuz?
- Yox. O belə məsələlərə
çox ciddi yanaşırdı. Hərdən istəyirdim,
evlənməklə bağlı söz salım, deyirdi, adam atasına belə söz deməz. Vaxtı çatanda özüm deyəcəm. Hələ vaxtı deyil. Atam xəstəxanada
olanda mən nişanlandım. Böyük
əmim oğlu var, onun məsləhəti ilə oldu. Tanıdığımız ailənin qızı
idi.
- Atanız bildi,
nişanlanmağınızı?
- Xəstəxanada ona dedim, bilmirəm
anladı, ya yox. Çünki vəziyyəti
yaxşı deyildi. Amma sakitcə mənə xeyir-dua verdi.
- Əsas xeyir-duadı, onu da
almısınız…
- Elədi. Əməliyyata gedəndə
isə qoluma vurdu, əlini boynuma salıb özünə tərəf
çəkdi, dedi “kişi ol”… Biz ata-bala
bir-birimizi çox istəyirdik. Amma atam
övlada, xüsusən də oğul övladına sevgisini
aşkar bildirən birisi deyildi. O məni əsgər
kimi böyüdürdü. Həmişə
“farağat” komandasında olmalıydım. Sanki o, komandir idi, mən də tabeliyindəki əsgər.
- Neçə
övladınız var?
- Bir qız, bir oğlan.
- Allah saxlasın.
- Atanızın əməliyyatı
ilə bağlı soruşacaqdım. Bakıda əməliyyat
olunmuşdu?
- Yox, Almaniyada. Çox ağır əməliyyat olmuşdu. Cərrah tikə bilmirmiş, ürək sapa gəlmirmiş. Onda həkim heyrət etmişdi ki, bu cür ürəklə insan neçə illər necə yaşayıb. Əməliyyatdan 1 il sonra vəfat etdi. Özü çox da istəmirdi əməliyyat olunmağı. Deyirdi, Allah verən ömürdü, Allah verən ürəkdi. Nə qədər dözər, dözər. Amma Milli Məclisə getməliydi, deyirdi, gedirəmsə, gərək sağlam gedəm (Xatırladaq ki, Mikayıl Mirzə iki çağırış Milli Məclisin deputatı olub. 1995-2000 və 2002-2005-ci illərdə). Həm də millət vəkili kimi, vətəndaş kimi dövlət qarşısında, ölkə qarşısında borcunu ödəmək istəyirdi… Vətəndaş məsuliyyəti hiss edirdi və onu yerinə yetirmək istəyirdi. O məni də belə tərbiyə edirdi.
- Allah rəhmət eləsin… Siz hazırda işləyirsiz?
- Bəli. Xarici İşlər Nazirliyində Asiya ölkələri idarəsinin şöbə müdiriyəm.
- Elə bilirdim, daha XİN-də işləmirsiniz…
- Bəzən yanlış anlaşmalar olur. XİN-də vəzifə təkcə mətbuat əlaqələndiricisi deyil ki. Neçə idarə, şöbə var.
- Sizin haqqınızda ən son məlumat Azərbaycanın Çindəki səfirliyində müşavir işləməyinizdi. Sonra daha məlumat yoxdur, yəqin ona görə.
- Mən 2017-ci ildə
Vətənə qayıtdım. Diplomatik iş belədir ki, yeni təyinat
olmalıdır. 2 il səbrlə gözlədim,
hazırkı vəzifəyə təyinat aldım. Çindən əvvəl İndoneziyada səfirliyin
müşaviri olmuşam.
- Maraqlıdı
Şərq ölkələri?
- Əlbəttə. Ruhən
də bizə yaxın ölkələrdir.
- Amma məişətdə,
qidalanmada fərqliliklər var. Xüsusən də dəniz məhsulları
baxımından. Çətin olmurdu sizin
üçün?
- Əsla. Özümü alışdırmışdım. Əksinə, fərqliliklər mənə zövq verir. Bakıda da mən ailəmi, uşaqları tez-tez Şərq, Asiya restoranlarına aparıram, çalışıram onlar da alışsın. Çox dadlı olur dəniz məhsulları. Ümumiyyətlə, diplomat hər situasiyaya adaptasiya olunmağı bacarmalıdır.
Məlahət Rzayeva
Şərq
.- 2021.- 23 oktyabr.- S.5.