Kaş heç
bitməyəydi ...
(esse-reportaj)
Mən ona "Ədəbiyyat Adam" demişəm. Ədəbiyyat adamı yox,
Ədəbiyyatdakı adam yox!
Təpədən
dırnağa ədəbiyyatın içində olan -
içində özündən də böyük ədəbiyyat
olan adam. İçi
çölündən böyük insan.
Yox, pafos deyil. Əgər kimsə bu cümlələri oxuyub da:
"Eh, quruca tərifdir" deyib keçirsə, deməli,
Ədəbiyyat Adamı oxumayıb; nə ədəbiyyat kimi,
nə də adam kimi. Heç olmasa, bircə
dəfə məclisinə düşsə, ünsiyyət
qursa, söhbətini dinləsə, deyər: "Bu kişi,
doğrudan da, əsl ədəbiyyatmış ki!, Deyilən qədər varmış!"
Niyəsi
aydındır: Seyran Səxavət emosional kənd
uşağının provinsial səmimiyyəti ilə
ağsaqqal şəhər ziyalısının intellektual
ciddiyyətini özündə birləşdirmiş unikal
şəxsiyyətdir.
Bəlkə də bu sətirləri oxusa, heç
özünün də xoşu gəlməyəcək və
axıcı Qarabağ ləhcəsinin lap şirin yerindən
bir atmaca tapıb atacaq. Təxminən belə: "Dədə, sənin bir
cümlən mənim ömründən uzundur. Bu
uzunluqda da yox da!"
Beləliklə bostanım Seyran Səxavətdən
öz daş payını almış olacaq.
Şair Seyranın ədəbi (və ədəbli)
böyük bir Səxavətlə atdığı o səmimiyyət
daşına hansı özündən deyən...bostan tuş
gəlməyib ki?! Ağsaqqal yazıçı o daşları
yığıb bir şəhər salası olsa, adını
da "Qarabulaq" qoysa... Ya da lap "Yağlıvənd"
olsun...
Doğulub böyüdüyü kəndin - Yağlıvəndin
adı gələndə kövrəldi. Bir də
yaxın dostu, korifey aktyor Fuad Poladovu xatırlayanda gözləri
doldu.
Seyran Səxavət tez-tez sənətkar dostunun qəbrini
ziyarət edir.
Amma həm də bərk "inciyib" Fuad
Poladovdan. Elə bəlkə Yusif Səmədoğludan
da...
Yusif Səmədoğlunun da yeri onda bir
başqaymış. Deyir: “Məndən bir verilişdə soruşdular: “Sizdən
asılı olsaydı, Nobel mükafatını kimə verərdiniz?”
Dedim: “Vallah, özümə”. Yalandan necə
deyim ki, filankəsə?! Amma desələr: “Yox,
özünü deyə bilməzsən”, onda deyərəm,
Yusif Səmədoğluna verin””.
Hiss olunur
ki, o dostlar üçün çox darıxır. Həm də “qınadı”. Dedi:
"Dostlarım mənsiz heç yerə getməzdilər. Bu dəfə özləri getdilər, məni
aparmadılar. Məni qoyub
çıxıb dünyadan getdilər".
Gözlərinin
yaşını silir, başını qaldırıb əvvəl
üzünü Göyə tutur, sonra da salona tərəf
dönür: "Neynək, canları sağ olsun, vaxtı gələndə
görüşəcəyik"-deyə özünə təsəlli
verir. Axırda da salonda cəmləşənləri qüssədən
ayırmaq üçün zarafata keçir: “Mənim
çox dostlarım olub. Eləsi var,
altmış ildir, dostluq edirəm. Dostluğun
müddətinə görə pensiya versələr, mən
hamıdan çox pensiya alaram”.
Seyran Səxavət
Yağlıvənd
dedi, yadıma düşdü: doğma kəndi işğal
altında olan vaxtlarda Seyran Səxabət özü belə
bir arzusunu dilə gətirmişdi: "Kənd azad olunsun,
gedib atamla anamın qəbirlərinin arasında
qollarımı yana açıb uzanım və
ölüm".
O kənd
yoxdur. Dağıdılıb. Ancaq bu, bir duaydısa da, öncə Allah, sonra millət
və dövlət bu duanı eşitdi. Arzusu
həyata keçdi şairin. Ancaq duanın son cümləsindəki
istəyinə gəlincə, Allah o kənddə ölüm
yox, ömür versin yazıçımıza; yeni
Yağlıvənd yenə Yağlıvənd olsun və
Seyran Səxavət də ora ömür sürməyə
getsin. Hərdənbir gələk, bizi də
samovar çayına qonaq eləsin.
Bir arzusu da Füzuli rayonunun adı ilə
bağlıdır. Hər görüşdə, söhbətdə
onu deyir. Oxucularla, bu növbəti görüşündə
də üzünü ön sırada oturmuş qonağına
- yazıçı dostu Aqil Abbasa tutub da, onun deputat
olmağına işarə edərək dedi: "Aqilin əli
yuxarıların ətəyindədir. Bu
sözümü oralara çatdırsın. Füzuli rayonunun tarixi adını qaytarmaq
lazımdır. Qarabulaq. Elə bilirəm,
Məhəmməd Füzuli məndən inciməz..."
"Yuxarılar" deyəndə hökuməti nəzərdə
tutur.
Çünki onun üçün daha da yuxarısı - ən
yuxarısı var: "77 yaşa çatdım, əlim bircə
ətək tanıdı, o da Allahın ətəyidir",-deyir.
Yeri gəldi,
deyim: bəlkə də 10-15 ildir ki, mən də yazıram:
elimizin qədim adını özünə qaytarsınlar -
"Qarabulaq" adını. Yazıçı
düz deyir. Məncə, Məhəmməd Füzulinin
özü də belə istərdi...
Seyran Səxavətlə bu dəfəki görüş
Məhəmməd Füzulinin adını daşıyan
rayonun qonşuluğundaydı - Beyləqanda.
Bu balaca şəhər uzaqdan gəlmiş
qonağını bir kövrək, həm də şirin əyalət
səmimiyyəti ilə qarşıladı. Ancaq... Tarix-diyarşünaslıq
Muzeyini kimdən soruşdum, bilən olmadı.
Düşündüm: ya bu şəhər çox qədimdi,
ya da adamlar çox "cavanlaşıb"... Yəqin
hər ikisidir.
Bu düşüncələr içərisində
axtarmağa davam etdim.
Bəzən
elə ruh halı olur: cavabsız suallar beynində dəyirman
daşı kimi fırlanır, sözləri, kəlmələri
üyüdüb bir-birinə qarışdırır.
...Xudmani
pronvisial parkın içindəki muzey təmsil etdiyi qədimliklə
modern çağ arasında bir nöqtədəymiş
kimidir. Naviqasiyanın aldadıcı bələdçiliyindən
bezib çox adamdan soruşsam da, gördüm deyən
olmamışdı da. Di gəl, çox
asan yerdəymiş.
Ərəb qumsalındakı gözqamaşdıran
meqapolisdən əxz etdiyimiz Avrodəbli iri, parlaq
şüşə bloklardan "solğun" proyektlə
tikilmiş bu binanı tapmaq elə də çətin
olmamalıymış. Həyətində Arazın o tayındakı quruyan
gölümüzün, yəni Urmiya hövzəsinin maketi -
susuz bir hovuz var. Özlüyümdə
düşündüm: bəlkə bu bomboş hovuz o
fağır gölü gözləyən ağır bəxtə
- susuz gələcəyə işarədir?!
Eh, hardan
biləsən?! Allah bilir. Bizim
bilmədiyimiz çox şey var, Allahın isə bilmədiyi
heç nə yoxdur.
Mistik fəlsəfənin
tanınmış simalarından olan fransız
yazıçı-filosof Eduard Şüre "Sfinksdən
Xristə qədər" adlı şedevr əsərində
yazır: "İnsan Allahsızlaşdırılanda
dönüb olur materiyanın köləsi. Başsızlaşdırılmış
Kainat başsızlaşdırılmış insanın
yaranmasına gətirib çıxarır".
Şürenin
bu dərin fəlsəfi cümləsindən
anladığım: insanı Göylərin hikmətlərindən
ayırsan, düşüb yerlərdə sürünər. Onun ilahi qüvvəyə inamı həm də yerdəki
iradələrin üstündə bir fövqəliradənin
olmasına güvənməkdən gəlir. İnsanın Allahına bağlılığı
onu bəndəni ədalətsiz, qəddar iqtidarından azad
tutur. Dini inanclı olmaq azadlıqıara tərs
deyil, əksinə, sağlam insan azadlıqlarının əsl
mənbəyi, möhkəm dirəyidir. O Urmiya
gölünü qurudan zehniyyət din adı altında pərdəLənm
iş Allahsızlıqdır ki var.
...Bizim
qavrayışımıza dini inanclar bəzi hallarda təhrif
olunmuş formasında sırınıb; Allahın iradəsi
yerinə Allahın adından bəndənin iradəsi hökm
edir və bunun da adına bəziləri
“din” deyib. Əslində isə bizim Allahdan gələn
dinimizi çox yerdə əlimizdən alıblar, əvəzində
dinin bəndədən qaynaqlanan versiyasını əlimizə
tutuşdurublar. Yerlərə hökm etmək
istəyənlər bizi Göylərin hikmətli hökmlərindən
ayırıb. Bunu edənlər də çox hiyləgər
davranıblar: Allahı inkar etmək yox, təhrif etmək
yolunu seçiblər. Bizim nəslin Sovet
keçmişi var. Gözümüzü açandan bizə...
göz yummağı öyrətdilər. Haqsızlığa,
zülmə, ədalətsizliyə, elə dinsizliyə də...
göz yummağı. Və belə bir
ortamda azad yaradıcı ruhunu salamat saxlamaq, əlini Ən
Yuxarıdakının ətəyindən üzməmək hər
oğulun işi deyildi. Seyran Səxavət
bunu bacarmış yazıçıdır. Çox insanlar istər 20-lərdə, istər
30-50-lərdə, istərsə də, 60-70-80-90-larda... və
sair bədənini qorumaq üçün ruhundan keçdi.
Ruhsuz bədənlər ədəbiyyatda da az
deyildi və yenə var. Özünü ziyalı bilən,
toplumun vicdanı sayan az adam siyasi tarixin “ət
maşınından” salamat çıxmağı bacardı. “Nə ət, nə balıq” qalıb yarımcan
“qurtulanlar” da vardı. Seyran Səxavət
bu savaşda yaralansa da, salamat qalmağı bacranlardan oldu.
Şəxsiyyətinin
bütövlüyünü qoruyub saxlaya bildi.
Bəs bunu necə bacardı?!
...Bir
azdan içəri keçəcəm, görüş
başlayacaq. Seyran Səxavətə çoxlu
suallar verəcəklər. Birbaşa olmasa da, bunu da
soruşacaqlar: necə oldu ki, salamat qaldı?!
O qədər
sual vardı ki. Bu dünyada suallar cavablardan
çoxdur demişəm. Səbəbi?!
Səbəblərindən biri bu ola bilər:
yəqin bütövlükdə elmin, ədəbiyyatın, fəlsəfənin
əli gedib Allahın ətəyinə çatmayıb. Seyran
Səxavət kimi tək-tək yazıçıların, eləcə
də, alimlərin, filosofların və sair və ilaxır əli
o ətəkdə ola bilər.
Hamının yox amma!
Beyləqanlılar Seyran Səxavətə maraqlı
suallar verdilər. Amma bəzən cavabını bildikləri
suallar da verirdilər; cavabı sual kimi verənlər olur hər
zaman. Hətta sualların birindən yazıçı
özü də şübhələndi: “Deyəsən, təşkil
olunub” deyə çox ciddi zarafat elədi.
Sual “yağışı” altında çox maraqlı əhvalatlar
dalbadal gəldi. Biri lap təsirliydi:
“Şərqşünaslıq fakültəsində
oxuyurdum. 19 yaşım var idi. Amma
artıq tanınırdım. Bir gün
dedilər ki, məni axtaran var. Gördüm ki, bir
hündür, yekə ağızlı, nahamvar oğlandır.
Dedi:
- Seyran müəllim Sizsiniz”.
Gördüm
bu oğlan mənə “müəllim” deyir, özümü
bir az da dartıb dedim:
- Hə,
Seyran müəllim mənəm.
- Dedi: “Mən
rayonda çöldə qoyun otarırdım, bir qəzet
parçası tapdım, oxudum, gördüm, Sizin şeirlərinizdir.
Fikirləşdim ki, eyni yaşdayıq, bu
oğlan şəhərə gedib, şair olub, amma mən
çöldə qoyun otarıram. Qoyunları gətirdim
həyətə, anama dedim: “Ana, gedirəm Bakıya, şair
olmağa”.
Oğlanın şeirlərini alıb oxudum,
gördüm çox yaxşı yazır. Zarafatyana bir az
da müdrik görkəm alıb, dedim: “Qardaş, sən
gecikmisən”. Oğlan çox pis oldu.
Gülüb dedim: “Şair olmaq üçün şəhərə
gəlməyə gecikmisən. Çünki sən
hazır şairsən”. Oğlanın
qırışığı açıldı, üzü
güldü. Apardım onu ustadım Qasim
Qasımzadənin yanına, onun köməyi ilə
oğlanın şeirləri çap olundu və qısa
müddətdə sevildi. Həmin oğlan kim olsa yaxşıdır?!”
Bir az pauzadan sonra qürurlu təntənə ilə
elan elədi: “Bizim çox məhşur, gözəl məhəbbət
şairimiz Nüsrət Kəsəmənli”.
Salon Seyran Səxavətin bu xatirəsinə cavab olaraq
alqışlar xeyli müddət susmadı.
Və məhəbbət şairi demişkən. Döndü-dolaşdı,
o “xatalı sual” yenə Seyran Səxavəti tapdı: gənc
xanım şəxsi həyatla bağlı soruşdu. Həmin
an beynimdən bir fikir keçdi: “Elə
yazıçılar var, Ədəbiyyatla həyat arasında
qalıb. Həyatla həyat yoldaşı
arasında qalanlar da var”. Bunu bir essemdə
düşünürdüm. O da yenə Seyran Səxavətl
birlikdə olduğumuz məclisdəki söhbətlərdən
sonra məndə yaranmışdı. Kimsə (bəlkə də
elə Seyran Səxavətin özü) mərhum
yazıçı Əlibala Hacızadə haqqında
maraqlı əhvalat söyləmişdi: yazıçı
oturub Əfqanıstandan roman yazır. Özünü
bütünlüklə yazı-pozuya qapdırmışkən,
xanımı gəlib yazıçıya deyir: "Evdə
kartof qurtarıb".
Yazıçı
yaradıcılığa “məişət zəminində”
müdaxilədən məyus halda cavab verir: "Rəhmətliyin
qızı, heç kartofun yeridir? Mən azca
qalmışdım qəhrəmanımı şahın
sarayının qapısından içəri keçirəm,
sən neyirsən, kartof"...
Seyran Səxavətin də Ədəbiyyatla həyat və
həyat ilə həyat yoldaşı arasında
qaldığı situasiya olubmuş, sən demə. Bayaqkı gənc
xanımın şəxsi mövzuda verdiyi suala
yazıçının cavabından bilindi.
Yaşının cavan vaxtlarında – öz 50-lərində
olanda baş verib bu olay. İndiki Pedoqoji Universitetdə
görüşdə bir tələbə qız Seyran Səxavətə,
bax, elə bu cür çətin bir sual veribmiş.
Sual beləymiş: “O məşhur “”İlk məhəbbətim-son
məhəbbətim” şeirini həsr etdiyiniz xanım ailə
qurduğunuz xanımdır?!”
Seyran Səxavət
Beyləqanda bu dəfə də üzünü Aqil Abbasa
tutub gülə-gülə deyir:
- Aqil, evim yıxıldı. Xanımım da
oturub, bax, elə birinci sırada, yanında iki uşaqla.
Qız da ki cavab gözləyir məndən. Zalımın
balası, adama belə xatalı sual verərlər?! İndi mən
buna nə cavab verim?! Yaman işə düşdük! Rəhmətliyin
nəvəsi, başına sual qəhətdir?!
Seyran Səxavətin bu sözlərindən
sonra salon gülüş səslərindən titrəyir.
Növbəti replikası ilə daha da yüksələn
gülüşmənin içində bir gənc
xanımın nidasını da eşidirəm:
- Ayyy!
Yazıçının həmin o:
"Ayyy!" dedirtdirən cümlələri bunlar idi:
"Dedim: "Qızım, biz birilərinə şeir həsr
edərik, amma həyatımızı birinə həsr edərik.
Gördüm, arvad baş barmağı ilə "əla"
işarəsi verdi, ondan sonra ürəyim gəldi yerinə...”
...Və nəhayət, Seyran Səxavətlə
bir görüş də, bax belə bir xoş ovqatda bitdi.
“Kaş
heç bitməsəydi...” dedirtdi amma...
Bahəddin Həzi
Şərq 2023.- 20 may.- S.5.