“Mən gecələr korrektorluq edirəm”

 

Mirzə Ələkbər Sabir : “Şair elin, xalqın hökmranı və gözünün işığı olmalıdır”

 

 

  Bu gün Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi, satirik şeirləri ilə içtimai eybləri açıq formada tənqid edən , " Molla Nəsrəddin " çi ədəbi məktəbin əsas sütunlarından biri  siyasi satiranın banisi  Mirzə Ələkbər Sabirin doğum günüdür. Həyatı maraqlı , qalmaqallı  maddi məhrumiyyətlər içərisində kecən M.Ə.Sabir ömür boyu yalnız bir dəfə müsahibə verib.

    Bu müsahibəni şairdən  1910-cu ildə Salman Mümtaz Bakıya gələrkən ala bilib. "Sherg.az" tarixiliyini və maraqlılığını nəzərə alaraq  bu nadir müsahibəni oxuculara təqdim edir.

 

Sual: - Sizin ilk təxəllüsünüz olan “Hop-hop” sözünün mənası nədir və nə səbəbə bunu qəbul etmisiniz?

Cavab: - Bu təxəllüsü mənə əziz dostum Məşədi Həbib vermişdir. “Hop-hop” quş adıdır. Bu quşun bu addan başqa el arasında yenə bir neçə adı vardır ki, Fatmabacı, bu-bbu, op-opşanapipik o cümlədəndir. Məşədi Həbib mənə “Fatmabacı” deyə xitab etmək üçün bu adı intixab etmişdir (seçmişdir). Mən də bunun əvəzində onun təxəllüsünü “Qızdırmalı” qoymuşam ki, mənasını hələ bu günə kimi anlaya bilməmişdir.

 

Sual: - Nə səbəbə təxəllüsünüzü tez-tez dəyişdirirsiniz?

Cavab: - Bunu şirvanlılardan və mühitdən soruşmalısınız.

 

Sual: - Abbas Səhhətin neçə yaşı vardır? Siz böyüksünüz, yoxsa o?

Cavab: - Başda o böyükdür, yaşda mən.

 

Sual: - Səhhət dərin savadlıdırmı?

Cavab: - Mən onun şagirdiyəm, o mənə ustaddır.

 

Sual: - Osmanlıların klassik şairlərindən kimləri bəyənirsiniz?

Cavab: - Ziya Paşa ilə Namiq Kamal bəyi.

 

Sual: - Tofiq Fikrəti bəyənirsiniz, düzdürmü?

Cavab: - Siz, Osmanlı şairlərini soruşdunuz, mən fikrimi dedim. Fikrət ərəb şairidir (M.Ə.Sabir T.Fikrətin əsərlərində ərəb sözlərinin çox işlədildiyini yəqin ki, nəzərdə tuturdu - red.).

Bu adda türk şairi yoxdur. Yaxşı olardı ki, bunu Məhəmməd Hadi əfəndidən soruşaydınız. Yaxşısını o bilər (M.Hadinin şeirlərində fars ərəb sözləri çoxdur, Sabir ona da işarə edirdi” - red.).

 

Sual: - “Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin 18-ci nömrəsindəki “Gözəlim” ünvanlı şeirinizin 3-cü 5-ci bəndləri ayrı bəhrdədir. Bunun səbəbi hikməti nədir?

Cavab: - Hikməti səbəbi mürgüləməkdir. Mən gecələr “Səda” qəzetindəSəda” 1909-1911 -ci illərdə N.Vəzirovun nəşr etdiyi gündəlik qəzet idi. ) korrektorluq edirəm. İdarə xüsusi teleqramlar almır. O qədər gözləyir ki, “Kaspi”, “Həqiqət” sair qəzetlər çap olub çıxır. Onlar çıxandan sonra teleqramlar tərcümə olunur, düzülür, basılır, mən korrekturasına baxıram, mən o şeiri Haşım bəyin mətbəəsində gecə yarısı yazmışam yazarkən mürgüləyib sonra da yuxulamışam. Yuxudan ayılandan sonra da mabədini yazmışam. Şeir təb olub gələndən sonra səhvini başa düşmüşəm ki, bu da çox gec idi.

 

Sual: - Mətbu şeirlərinizin hansını çox bəyənirsiniz?

Cavab: - Heç birini. Bəyəniləsi şeirləri sonralar yazacağam.

 

Sual: - Sonra vaxt?

Cavab: - Mürgüləməyəndə.

 

Sual: - üçün şeirlərinizi heca vəznində deyil, əruz bəhrində yazırsınız şeirin əski formalarını, şəkillərini şiddətli surətdə mühafizə edirsiniz?

Cavab: - Bu çox mühüm məsələdir. Görüm öz fikrimi deyə biləcəyəmmi? Məncə, yeni fikirləri yeni mövzuları mütləq əski formada əruz bəhrlərində vermək yazmaq lazım, həm vacibdir. Bunları birdən-birə dəyişib oxucunu ədəbiyyatdan yadırğatmaq soyutmaq olmaz. İri-iri toplar ilə hücuma keçən düşmənin qabağına sədəf dəstəli qızıl suyu ilə yazılı gümüşü xəncər ilə çıxmaq ağılsızlıqdır. Əruz bizim deyildir. Bunu hamı bilir. Lakin 13 əsrdir ədəbiyyatımızı mühasirəyə almışdır. Bu mühasirə böyük-böyük ustadların planı, nəqşəsi əlləri ilə olmuşdur. Bu mühasirəni yarıb ədəbiyyatımızı xilas etmək, yenə yuxarıdakı ustadlar kimi böyük ustadların əlləri ilə mümkün olacaqdır.

Böyük şairləri , ustadları da ancaq bilik xalq yetirə bilər. Şair elin, xalqın hökmranı gözünün işığı olmalıdır ki, o desə, xalq ona baxsın yazsa, el oxusun. Bu hökmranlıq da yalnız elin ruhunu bilməklə tələblərini ödəməklə olar. Elin halına yanmayıb güclə hökmranlıq edənlər “dostum” Əbdülhəmid Məmmədəlinin gününə düşərlər.

Şeir ilə musiqi birdir. Bunların hər ikisi insanların ruhu ilə əlaqədardır. Lakin şeir yüksəkdir onun məqamı (vəzifəsi) ucadır. Şeir musiqisiz olar, musiqi şeirsiz olmaz. Elin ürəyindən deyilən şeirlər başdan-başa musiqidir. Çünki hər bir kəs onu öz ahənginə uydurub oxuyacaqdır.

Musiqimizdə segah, çahargah, şur, rast sair muğamlar vardır. Bunlar bizim deyil, gəlmədir, amma bizimdir, ruhumuza kök salmışdır, ruhumuzun qidasıdır. Bu muğamlar əruz bəhrləri ilə bir tarixdə yurdumuza gəlmişdir bir tarixdə gedəcəkdir. Bunların həyatı bir-birinə bağlıdır. Dörd yüz ildən bəridir Füzulinin şeirlərinin şöhrəti bütün Şərqi qapsamışdır. Hamı o şeirləri əzbərdən bilir istədiyi zaman sevə-sevə oxuyur. Halbuki bu şeirlər başdan-başa əruz bəhrlərində yazılmışdır. Sədinin, Hafizin qəzəllərinin qabağına ancaq qəzəl ilə çıxmaq olardı ki, Füzuli bunu duymuş, çıxmış onların nüfuzlarını qırmışdır.

Mən Füzuli “Divan”ına Füzuli qəzəllərinə başdan-başa nəzirə yazmaq fikrindəyəm, yəni o formada o bəhrlərdə olmaq şərti ilə yeni-yeni mövzularda qəzəllər yazacağam. Hələ bir neçə nəzirə yazmışam.

Ah eylədiyim nəşeyi-qəlyanın üçündür,

Qan ağladığım qəhveyi-fincanın üçündür.

Könlüm bulanır küçədə cövlanını görcək,

Nitqim tutulur hərzəvü hədyanını görcək –

mətlələri (qəzəlin ilk beytləri) ilə başlanan qəzəllər , o cümlədən Fizulinin aşağıdakı:

 

Ah eylədiyim sərvi-xuramanın üçündür,

Qan ağladığım qönçeyi xəndanın üçündür.

Könlüm açılır zülfü-pərişanını görcək,

Nitqim tutulur qönçeyi xəndanını görcək.-

mətləli qəzəllərinə nəzirədir.

 

  Şeir odur ki, mövzusu həyatdan götürülüb, özü də açıq və aydın yazılsın, həm də xalqın ruhuna uyğun yazılsın. Beş gün, üç gün ömür eyləyib yaşayan şeirlərə şeir deyilməz. Xalqın oxumadığı, əzbərləmədiyi şeir, şeir deyildir. Çünki onların əsası və bünövrəsi yoxdur, onlar hübab (yağış yağanda su üzünə çıxan qabarcıq, köpük) gəmisi kimi tez çıxıb, tez də batırlar. Elin ruhundan, ürəyindən qopmayan şeirlər xalqın ruhunda heç bir zaman həyəcan əmələ gətirə bilməz.

Bir adamı rahat oturduğu yerdə yerindən durğuzub oynatmaq üçün ona onun könlü istədiyi və sümüyünə düşdüyü hava çalınmalıdır. Belə olmasa, o, qollarını açıb süzə bilməyəcəkdir.

Əziz dostum və ustadım olan Səhhət mənim fikrimin bəzi nöqtələri ilə şərik olmursa da, eybi yoxdur. Bunu gələcək göstərəcəkdir...

Ps.Xatırladaq ki , M.Ə.Sabirin müsahibəsini mərhum professor Şirməmməd Hüseynov transleterasiya edərək dövri mətbuatda cap edib.

 

Yusif Məmmədxanlı

Şərq .- 2024.- 30 may, ¹ 94.- S.5.