Texnologiya sinifə daxil oldu
Elmi-kütləvi, mədəni-maarif,
təhsil proqramlarının
hazırlanması
Faydalarla yanaşı
risklər də artır – hüquqi və etik çərçivə
hələ formalaşmayıb
Kamran Əsədov:
“Süni intellekt müəllimi əvəz
etmir, onun imkanlarını artırır”
Süni
intellekt texnologiyaları
günümüzün ayrılmaz
tərkib hissəsinə
çevrilib. Təkcə
texnologiya və sənaye sahələrində
deyil, təhsil də daxil olmaqla
bir çox sahədə inqilabi dəyişikliklərə səbəb
olur.
Dövlət İmtahan Mərkəzinin
İdarə Heyətinin
sədri Məleykə
Abbaszadə süni intellektin artıq iş həyatının ayrılmaz köməkçisinə
çevrildiyini bildirib.
Beşinci “Yüksəliş”
müsabiqəsinin yarımfinal
mərhələsində çıxış
edən sədr vurğulayıb ki, bu texnologiyanın düzgün
istifadəsi xüsusi
bilik və bacarıq tələb edir. Onun sözlərinə
görə, süni intellekt hər dərdin dərmanı deyil, əksinə, onu mənimsəyənlər
üçün imkan,
mənimsəməyənlər üçün isə məhdudlaşdırıcı faktora çevrilə bilər: “Vaxtilə kapitalizm haqqında deyilən fikir – "varlıları daha da varlı, kasıbları isə daha da kasıb edir" – indi süni intellekt üçün də keçərlidir:
o, ağıllı insanları
daha da ağıllı
edir, qeyri-bilgililəri
isə öz qulluqçusuna çevirir”.
Məleykə Abbaszadə qeyd
edib ki, Dövlət İmtahan Mərkəzi süni intellektdən əsasən imtahan nəticələrinin və
sualların yoxlanması
mərhələsində istifadə
edir. Bununla belə, sistemə daxil edilən suallar insan mütəxəssislər
tərəfindən hazırlanır
və süni intellekt bu prosesə
müdaxilə etmir.
Qeyd edək ki, təhsil, insan cəmiyyətinin əsas inkişaf sahələrindən biri olmaqla yanaşı, çoxsaylı sosial və iqtisadi dəyişikliklərə yön
verir. Belə bir şəraitdə, süni intellektin təhsildə tətbiqi,
yeni yanaşmalar, tədris
metodları və qiymətləndirmə üsullarının
yaranmasına təkan
verir.
Sözsüz ki, süni intellektin
təhsildə tətbiqi
həm böyük potensial, həm də ciddi məsuliyyət
tələb edir. Gələcəyin təhsili
yalnız texnoloji yeniliklərlə deyil, eyni zamanda bu
texnologiyaların etik,
ədalətli və inklüziv şəkildə
tətbiqi ilə formalaşacaqdır. Azərbaycan
da bu prosesdən kənarda qala bilməz və bu istiqamətdə atılacaq hər bir addım gələcək nəsillərin
daha keyfiyyətli və əlçatan təhsil almasına zəmin yarada bilər. Tədris prosesində insan amilinin zəifləməsi,
şəxsi məlumatların
təhlükəsizliyi, Sİ-nin qərarlarında şəffaflığın olmaması
və etik məsələlər bu sahədə diqqətlə
yanaşılması vacib
olan məqamlardandır.
Bundan başqa, inkişaf etmiş və inkişaf etməkdə olan ölkələr arasında
rəqəmsal bərabərsizliyin
dərinləşməsi təhlükəsi
də mövcuddur.
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Təhsildə
Təhlil və Kommunikasiyalar Mərkəzinin
rəhbəri Kamran Əsədov
isə qeyd edib ki, süni intellektin təhsil sahəsində tətbiqi artıq inkişaf etmiş ölkələrdə
təkcə texnoloji yenilik deyil, strateji təhsil siyasətinin mühüm istiqamətinə çevrilib.
Ekspert “Şərq”ə
açıqlamasında bildirib
ki, ənənəvi tədris
yanaşmaları ilə
texnologiya əsaslı
təhsil arasında fərq yalnız metodlarda deyil, nəticələrin keyfiyyətində
və sürətində
də özünü
göstərir:
“Ənənəvi
sinifdə müəllimin
fərdi şagirdə
fokuslanma imkanı son dərəcə məhduddur,
halbuki süni intellekt alqoritmləri bu işi saniyələr
içində edə,
fərdi tədris planları hazırlaya, zəiflikləri aşkar edə və nəticə yönümlü
müdaxilə edə
bilir. Bu baxımdan, süni intellektin təhsildə tətbiqi həm tədris prosesinin fərdiləşdirilməsi,
həm idarəetmə
sisteminin optimallaşdırılması,
həm də sosial bərabərliyin dəstəklənməsi baxımından
ciddi dönüş nöqtəsidir.
Təhsil
sahəsində süni
intellektin tətbiqi
ilk növbədə fərdiləşdirilmiş
tədris imkanları ilə diqqət çəkir. Məsələn,
ABŞ-də tətbiq
olunan “Carnegie Learning” platforması
riyaziyyat fənni üzrə şagirdlərin
hər bir cavabını təhlil edir və ona
uyğun çətinlik
səviyyəsində yeni tapşırıq
təqdim edir. Çin isə “Squirrel AI”
sistemi ilə hər bir şagirdin
davranışını, cavab
sürətini, zəif
mövzularını təhlil
edərək adaptiv tədris modelləri qurur. Bu cür sistemlər müəllimin
fiziki olaraq çatdıra bilmədiyi
fərdi dəstəyi
avtomatlaşdırır və
kütləvi təhsildə
fərdi yanaşmanı
mümkün edir. Eyni zamanda Sinqapur
və Cənubi Koreya kimi ölkələr
süni intellekti yalnız şagird yönümlü deyil, həm də idarəetmə və tədris yükünün
optimallaşdırılması üçün istifadə
edir. Müəllimlərə
dərs planları, qiymətləndirmə meyarları
və sinif performansına dair statistik hesabatlar təqdim edən sistemlər artıq geniş tətbiq olunur”.
Statistik
göstəricilərin bu
texnologiyanın nəticələrini
təsdiqlədiyini vurğulayan
ekspert xatırladıb
ki, süni intellektin istifadə olunduğu məktəblərdə şagirdlərin
STEM fənləri üzrə
nəticələri 14 faiz
yüksəlib: “Araşdırmalar
zamanı bu texnologiyanın tətbiqi nəticəsində müəllimlərin
dərsə hazırlıq
və qiymətləndirməyə
sərf etdiyi vaxtın da 30 faizə qədər azaldığı
müəyyən edilib.
Bu isə müəllimin
daha çox yaradıcı və pedaqoji fəaliyyətə
fokuslanmasına imkan verir.
Müsbət tərəflərlə yanaşı, süni intellektin təhsildə tətbiqi bir sıra risk və mənfi halları da gündəmə gətirir.
Birincisi, texnoloji bərabərsizlik – bütün
şagirdlərin texnologiyaya
çıxışı bərabər
deyil. Xüsusilə kənd məktəblərində
internet və cihaz çatışmazlığı bu sistemlərdən effektiv istifadəni mümkünsüz edir. İkincisi, etika və məxfilik – süni intellekt platformaları şagirdlərin
şəxsi məlumatlarını
toplayır və bu, məlumatların təhlükəsizliyi və
istifadəsi baxımından
ciddi suallar doğurur. Üçüncüsü,
müəllimin rolu – bəzi hallarda süni intellektin geniş tətbiqi müəllimlərin rolunun
azaldılması təhlükəsi
yaradır və pedaqoji münasibətlərin
sıradan çıxmasına
səbəb ola bilər.
Yəni texnologiyanın
yerinə müəllimi
deyil, müəllimin yanında texnologiyanı düşünmək lazımdır”.
Azərbaycan təhsil sistemində
süni intellekt tətbiqinin hələlik
başlanğıc mərhələsində
olduğunu xatırladan
K.Əsədova görə, hazırda elektron jurnal, qiymətləndirmə sistemləri,
bəzi platformalarda məhdud formada tətbiq olunan alqoritmlər mövcuddur:
“Lakin bu sistemlər yalnız avtomatlaşdırma
səviyyəsindədir, yəni
tədrisin strukturuna dərin inteqrasiya olunmayıb. Nə dövlət strategiyalarında,
nə də qanunvericilikdə süni intellektin təhsil sahəsində istifadəsini
tənzimləyən konkret
çərçivə yoxdur.
“Təhsil haqqında”
Qanunun 2009-cu il versiyasında
texnologiyanın tətbiqi
yalnız ümumi prinsip kimi qeyd
olunur, amma süni intellektə dair konkret mexanizm,
məsuliyyət və
normativ baza hələlik yoxdur. Bu isə həm texniki, həm hüquqi, həm də etik risklərin
qarşısının alınmasını
çətinləşdirir”.
K.Əsədovun fikrincə,
yaxın illərdə
süni intellektin tətbiqi ilə təhsil sistemində bir sıra dəyişikliklər
baş verəcək:
“Şagirdin bilik və bacarıqları yalnız test nəticəsi
ilə deyil, davranış modeli, mövzu üzrə cavab dərinliyi, interaktiv fəaliyyətləri
ilə ölçüləcək:
“Müəllimlərin fəaliyyətinə
dair hesabatlar daha obyektiv və
nəticə yönümlü
olacaq. Tədris planları regional və lokal ehtiyaclara uyğun şəkildə,
data əsaslı şəkildə
yenilənəcək. Bu isə
sistemli, fərdiləşdirilmiş
və ədalətli təhsil modelinin formalaşmasına təkan
verəcək. Lakin bu
dönüş yalnız
texnologiyanın gətirilməsi
ilə deyil, eyni zamanda müəllimlərin,
idarəedicilərin və
cəmiyyətin texnoloji
savadlılığı ilə
mümkündür. Buna görə
də, süni intellektin təhsildə uğurlu tətbiqi üçün ilk növbədə
hüquqi bazanın təkmilləşdirilməsi, texnoloji
infrastruktura bərabər
çıxışın təmin olunması, müəllimlərin bu texnologiyalarla işləmək
bacarığının artırılması
və etik standartların müəyyənləşdirilməsi
prioritet sahələr
olmalıdır. Əgər
bu amillər balanslı şəkildə
nəzərə alınarsa,
süni intellekt təkcə texnoloji yenilik deyil, həm də təhsil sisteminin keyfiyyət və ədalət meyarlarına
uyğun transformasiyası
üçün mühüm
alətə çevriləcək”.
Şəymən Bayramova
Şərq 2025.- 8 iyul (¹ 116).- S.6.