Gülümsə, professor, gülümsə...
Yaxşı ki, Azərbaycanda doğuldun, getdin
işığın bizə qaldı
Niyazi Mehdi
öyrənməyi öyrədən bir
öyrətmən idi
Azərbaycanın görkəmli filosofu, professor, fəlsəfə elmləri doktoru, yazıçı və publisist Niyazi Mehdi dünyasını dəyişib. Onun vəfatı Azərbaycan elmi və ədəbi ictimaiyyəti üçün ağır itkidir.
Qeyd edək ki, Niyazi Mehdi bir neçə gün əvvəl vəziyyətinin ağırlaşması səbəbilə reanimasiya şöbəsinə yerləşdirilib. O, 28 fevral tarixində 74 yaşında vəfat edib. Niyazi Mehdi ilə vida mərasimi Göy məsciddə keçirilib. Fəlsəfə elmləri doktoru Maştağa qəbiristanlığında dəfn edilib. Dəfn mərasimində mərhumun ailə üzvləri, müxtəlif ictimaiyyət nümayəndələri iştirak ediblər.
Mehdiyev Niyazi Musa oğlu 1951-ci il fevralın 26-da Bakı şəhərində qulluqçu ailəsində anadan olub. Ağdam 1 saylı şəhər məktəbində ibtidai, Bakı 158 saylı şəhər məktəbində orta təhsil alıb. Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini bitirib (1968–1973). M. V. Lomonosov adına Moskva Dövlət Universitetinin fəlsəfə fakültəsində estetika üzrə təhsil alıb (1973–1976). M. A. Əliyev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun fəlsəfə kafedrasında müəllim (1977–1982), baş müəllim (1982–1984) işləyib. Həmin kafedrada dosent vəzifəsində çalışırdı (1984-cü ildən). "Kinematoqrafın estetik təhlilində semiotik yenidən araşdırmanın yeri" mövzusunda namizədlik dissertasiyası müdafiə edib (1979). Doktorluq dissertasiyası Orta çağ müsəlman, eləcə də Azərbaycan mədəniyyətinin semiotik-struktur təhlili üzərində qurulub.
Ədəbi fəaliyyətə 1970-ci illərdən başlayıb. Milli ədəbiyyat və estetik mədəniyyət tarixini müasir elmi-nəzəri meyar və fəlsəfi ümumiləşdirmələrlə tədqiq edir. Bədii dil, fəlsəfə, ədəbiyyat və incəsənət problemləri ilə ardıcıl məşğul olur. Dövri mətbuatda müntəzəm çıxış edir. İngilis dilindən elmi tərcümələri var.
İctimai xadimlər, ədəbiyyat adamları sosial şəbəkələrdə Niyazi Mehdinin ölümü ilə bağlı üzüntülərini paylaşıblar.
Milli Məclisin Mədəniyyət komitəsinin üzvü Fazil Mustafa qeyd edib ki, Niyazi Mehdi orta çağ müsəlman, eləcə də Azərbaycan mədəniyyətinin kamil semiotik-struktur təhlilini aparıb: “O, həmçinin milli ədəbiyyat və estetik mədəniyyət tarixini çağdaş elmi-nəzəri meyar və fəlsəfi ümumiləşdirmələrlə araşdırıb. Bədii dil, fəlsəfə, ədəbiyyat və incəsənət problemləri ilə ardıcıl məşğul olan görkəmli alim, dövri mətbuatda davamlı, yaddaqalan çıxışlar edib. Onun kitabları həmişə maraqla qarşılanıb. Niyazi müəllimin bütün doğmalarına başsağlığı verir, toxtaqlıq diləyirəm! Ocağı sönməsin, ruhu şad olsun!”.
Professor Qulu Məhərrəmli:
- Təfəkkür və düşüncə, danışıq və yazı üslubu, davranış və yanaşma tərzi ilə tamamən fərqli və yenilikçi olan professor Niyazi Mehdi vəfat edib. O təkcə filosof və görkəmli elm adamı deyildi, fəlsəfənin əhatə etdiyi bütün sahələrdə böyük alim, bilik daşıyıcısı, əsl intellekt və ideoloq idi. İnsan və dost kimi də bənzəri yox idi. Vəfatı çox ağır itki oldu… Allah rəhmət eləsin!
“Yeni Müsavat” Media Qrupunun rəhbəri Rauf Arifoğlu isə deyib ki, bu dünyadan bir Niyazi Mehdi keçdi:
“Konseptual katibimiz, professorumuz, dərin filosofumuz, əski dostumuz, köşə yazarımız... Yaşlandıqca, ürəyimiz dost - tanış məzarlığına dönür. Allah rəhmət eləsin!”.
Şair, tərcüməçi, şərqşünas-alim Nəriman Qasımoğlu isə kədərini “dünyamızı bir filosof, yazıçı tərk etdi” sözləri ilə ifadə edib. O deyib ki, dərin, orijinal, maraqlı, düşündürən, fəal bir dərrakə yiyəsi Niyazi Mehdi:
“Nə yaxşı durmadan, yorulmadan yazdınız, Niyazi bəy!
Hamıya açıq oldunuz, qiymətli düşüncələrinizi ən fərqli auditoriyalardan, ictimaiyyətdən heç zaman əsirgəmədiniz, səxavətlə, ilhamla paylaşdınız, zəka xəzinəmizi zənginləşdirdiniz.
Bütün bunların mükafatı Tanrıdan. Haqq aləminə köçünüz mübarək! Ruhunuz şad!”.
Fəlsəfə elmləri namizədi Müşfiq Şükürov:
- Bir kitabını və bir neçə müsahibəsini oxumuşdum. Bir dəfə də hansısa konfransda iki-üç dəqiqəlik söhbətimiz olmuşdu.
Mənim üçün filosof universitet divarlarını
aşan şəxsdir. O divarlar
arasında maaşa baxan professorlar olur. Niyazi Mehdinin bu sərhədləri aşması
xoşuma gəlirdi.
Müsahibələrində və fəlsəfi
yanaşmalarında çox
səmimi idi. Həqiqətin kökünü təkcə oxuduğu kitablarda deyil, yaşamında, duyğularında
da axtarırdı və özüylə bağlı ən intim xatirələri belə paylaşmaqdan çəkinmirdi. Bir dəfə
oğluna əsəbiləşib
üstünə qələmi
atmasından və qələmin də uşağın üzünə
batmasından çox
qorxduğu və peşman olduğunu yazmışdı. Buna cəsarət lazımdır.
Savadlı adamlarda az rast gəlinən... Təəssüf ki, savadlı
olmaq çox zaman qorxaq olmaq
anlamına gəlir.
Amma həqiqət də qınından, universitet divarlarından, ictimai şüurun, zamanın gözləntilərindən çıxmağı
bacaran insanlara müyəssər olur.
Allah rəhmət eləsin, Ustad. Sağ ol ki,
tariximizin ən qarışıq zamanlarının
birində həmvətənlərinin
şüurlarını düşüncələrinlə
durultmağa çalışırdın.
Şair
Aqşin Yeniseyin sözlərinə görə,
Niyazi Mehdi öyrənməyi
öyrədən bir öyrətmən idi:
“Oxuduğum
heç bir kitabında "belə düşünün" iddiası
yox idi, bütün kitabları
"belə də düşünmək olar"
düşüncəsinin örnəkləriydi.
Bu gün səhər
isə o, bizə daha bir örnək
göstərdi:
Belə
də yaşamaq olar! Belə də ölmək olar!”.
Yazar Pərviz Cəbrayıl:
"Təsəllimiz var yenə də: gedən cismindi, işığın bizə
qaldı".
Yazar Cəlil Cavanşir:
- Əziz dostumuz,
işıqlı insan,
fəlsəfəçi, ədəbiyyatşünas,
yazıçı və
tərcüməçi Niyazi
Mehdi vəfat edib. Son 20 ildə tanıdığım, ünsiyyətdən
zövq aldığım
çox orijinal və maraqlı insanlardan biri idi Niyazi müəllim.
Şair
Arzu Əsəd isə qeyd edib
ki, Niyazi Mehdinin vəfatı sosial şəbəkələrdə
tez-tez rast gəlinən "bizdə
filosof varmı?" sualını yenidən aktuallaşdırıb:
“Cəfər Cabbarlının "Sevil"
əsərində iki
bir-birini tamamlayan obraz var: Məmmədəli
bəy və Əbdüləli bəy.
Məmmədəli bəy inkarçıdır,
nihilistdir. Onun həyat kredosunu, dünyabaxışını bu
sözlər ifadə
edir: "Deyirlər gün var - doğru deyil, ay var - doğru geyil, deyirlər dünya var - doğru deyil, vəssalam!". Əbdüləli bəyin
də daimi cavabı belə olur: "Doğrudur, mən də elə bu saət
onu düşünürdüm".
Cəfər Cabbarlının həyatdan götürülmüş
bu milli tipləri öz varlıqlarını indi də sosial şəbəkələrdə davam etdirirlər. "Bizdə filosof
varmı?" kimi məkrli suallar və ya "bizdə filosof yoxdur" kimi hökmlər məmmədəli
bəylərin bugünkü
ictimai şüura sırımaq istədikləri
önyarğılardır, xəbislikdir, düşüncənin
inkişaf qanunlarını
anlamamaqdır, yarımhəqiqətçilikdir,
birtərəflilikdir. Bu
məmmədəli bəylər
bilərəkdən, ya
da bilməyərəkdən
standartları çox
əlçatmaz götürürlər,
meyarları, ölçüləri,
dəyərləndirmə qaydalarını
təhrif edirlər.
Onlar şairin dediyi kimi, "Nə yaradar, nə də qurar, Yaradana ağız burar, Quyu qazıb
tələ qurar, Ev də yıxar
asta-asta" prinsipi ilə yaşayan bədxahlardır. Onlar özləri
özləri ilə bacarmırlar. Əqrəb öz
yaradılış xüsusiyyətinə
görə onu belinə mindirib suyu keçirən canlını da çalmalıdır”.
A.Əsədin sözlərinə görə,
Niyazi Mehdi və onun kimi
neçə fəlsəfi
düşüncə sahibimiz,
filosofumuz bu ağrılı-acılı, məhrumiyyətli
onilliklərimizdə Azərbaycan
ictimai şüurunu belinə yükləyib bu bitib-tükənməyən
keçid dövründən
keçirdənlərdir:
“Yüzlərlə gənc
az, ya
çox dərəcədə
onlardan düşünmə,
anlama sənətini öyrəndilər. Başqa bir
böyükhəcmli yazıda
onun ədəbi-fəlsəfi
şüurumuza qatdığı
düşüncə açılışlarını
təhlil etməyə
çalışacam. Düşüncə və vicdan
sahibləri onun və bu dövrün
fəlsəfi düşüncə
sahibi, filosof kimi tanıdığımız
şəxslərin ucalığını,
fədakarlığını və daşıdıqları
ada necə layiq olduqlarını çox gözəl anlayırlar. Məmmədəli bəylərin olmağı,
daha doğrusu, kimlərdəsə məmmədəli
bəyliyin olmağı
labüddür, bəzən
də lazımdır,
zəruridir, inkarları
yaradıcı və müəyyən həddə
olanda. Amma ey məmmədəli
bəylərin mütləq
inkarçı hökmlərinin
altında "Elə
mən də bu saət onu
düşünürdüm" yazan əbdüləli bəylər, siz niyə varsınız?
Sizin çoxluğunuz,
kütləviliyiniz, züytutanlığınız,
qırverənliyiniz, qrupbazlığınız,
önyarğılı təəssübkeşliyiniz...
ictimai şüurun istiqamətlənməsi naminə
gedən bu düşüncə savaşında
tərəzinin gözünü
əyməkdən, su
bulandırmaqdan, bu millətin fədakar düşüncə adamlarını
ləkələmək və
gözdən salmaqdan başqa bir işə yaramır...
Allah bu millətin dəyərli düşüncə
adamına, filosof Niyazi
Mehdiyə rəhmət
eləsin!”.
Şəymən
Bayramova
Şərq .- 2025.- 1 mart (¹39).- S.7.