İrəvan mətbuatının
məşhur imzası
Mirzə Cabbar Əsgərzadə Azərbaycan
mətbuatının fədakar qələm ustadıdır
XX əsrin əvvəllərində İrəvanda azərbaycanlı ədəbi simalar içərisində mətbuatla daha sıx əlaqəsi olan bir neçə sənətkardan biri də Mirzə Cabbar Əsgərzadədir. O, İrəvanda yaşadığı dövrdə, mətbuat aləminə gəldiyi ilk gündən ömrünün sonuna qədər təkcə Cənubi Qafqazda deyil, Yaxın Şərqdə çıxan mətbuat orqanları ilə əlaqə saxlayıb, bir sıra nəşrlərin, redaksiya heyətinin üzvü və İrəvanda təmsilçisi kimi fəaliyyət göstərib.
Mətbuat səhifələrində cəmiyyətdə həlli vacib olan problemlərə dair davamlı bədii, publisistik yazılar nəşr etdirib. “Molla Nəsrəddin” jurnalında “Kəblədostu xala”, “Məhkəmə pişiyi”, “Gülgəz”, “Eşşək dağlayan”, “Zənbur” jurnalında “Qurbağa”, “Noxtalı”, “Lək-lək” jurnalında “Lək-lək”, “Hoş-hoş”, “C.Ə.zadə”, “Məlumat” qəzetində “C.Aciz”, “Şəlalə” jurnalında və “Tuti”də “Məhkəmə pişiyi”, “Babayi-Əmir” jurnalında “Müdir-Əyyar”, “Kəlniyyat” jurnalında “Molla haray”, “Yeni irşad” qəzetində “Cabbar” imzaları ilə çıxış edib. Cabbar Əsgərzadənin gizli imzaları və iştirak etdiyi mətbuat orqanları yuxarıda adlarını çəkdiklərimizlə bitmir. Onun İrəvanda yaşadığı dövr yaradıcılığının, xüsusilə də mətbuat fəaliyyətinin araşdırılmasına böyük ehtiyac var. Həmin dövrdə İrəvanda Azərbaycan ədəbi-mədəni, ictimai mühitində geniş fəaliyyət göstərib, yüzlərlə şeir, felyeton və məqalələr yazan Mirzə Cabbar Əsgərzadə maddi imkanlarının məhdudluğu üzündən hələ səmərəli fəaliyyət göstərə bilmədiyini dəfələrlə etiraf edib. Bu barədə onun 1913-cü ildə yaxın dostu Məmmədəli Sidqiyə yazdığı epistolyar nümunələrdə də rast gəlirik. Epistolyar nümunələrin birində (20 yanvar 1913-cü il) bir parça çörək qazanmaq xatirinə gah bənnalıq, gah da qəhvəçilik etdiyini bildirir.
İrəvan ziyalılarının, o cümlədən Mirzə Cabbar Əsgərzadənin müntəzəm çıxış etdiyi ədəbi jurnallar sırasında Bakıda nəşr edilən “Tuti” (1914-1917) jurnalını xüsusi qeyd etmək lazımdır. Azərbaycan jurnalistikası, ədəbiyyatı, ictimai fikir tarixində görkəmli yer tutan “Tuti”də Cabbar Əsgərzadənin gizli imzalarından əlavə “Cik-cik”, “Müsəlman qəbiristanlığı”, “Yatağan”, “Danaburan” və başqa imzalarla da İrəvandan yazılar dərc olunub. “Tuti” jurnalı səhifələrində Cabbar Əsgərzadənin Naxçıvan və Ordubad haqqında da felyetonlarına rast gəlirik.
Mirzə Cabbar Əsgərzadənin müdiri olduğu “Lək-lək”in səhifələrində olduğu kimi “Tuti” jurnalında Mirzə Ələkbər Sabirin satirik üslubuna bənzəyən xeyli şeirləri dərc olunub. “Tuti” jurnalının 1915-ci il 4-cü nömrəsində “Ər deyil” adı ilə çap olunan mənzumə Sabirin “Molla Nəsrəddin” jurnalının 26 aprel 1909-cu il sayında dərc edilən “Çatlayır Xan bacı, qəmdən ürəyim” sözləri ilə başlanan məşhur satirasını xatırladır.
Mirzə Cabbarın “Tuti” jurnalının 1915-ci ildə çap olunan 15-ci nömrəsində “Məhkəmə pişiyi” imzası ilə “İllər xəstəsi” adlı satirik şeiri tamamilə Əli Nəzminin “Evlənim, evlənməyim” şeirinin həm formaca, həm də məzmunca təsiri altında yazılıb. Əli Nəzmi köhnə adətləri tənqid atəşinə tuturdusa, Mirzə Cabbar “İllər xəstəsi” adlı şeirində isə savadsız ara həkimlərini, baş alıb gedən xəstəliklərin əhalini əldən salmasını, səhiyyə xidmətinin olmamasını kəskin yumorla ifadə edərək yazır:
Tuti, mənə eyləgilən mərhəmət,
Var ili həm ağrılıdır bədənim.
Yaz açılır, hansı olar məsləhət,
Qan aldırım, ya ki, zəli saldırım?
Gözlərimin suyu axır, dərdi var,
Çırpınaraq qəlbim olur biqərar.
Fırlanıyor başıma yer dər-divar,
Bilməyirəm indi zəli saldırım,
Ya ki gedib dəlləyə qan aldırım?
Göründüyü kimi, Mirzə Cabbar yeni ideoloji şəraitdə öz böyük potensialı, bədii-ekspressiv imkanlarından cəsarətlə və bacarıqla istifadə edir.
M.C.Əsgərzadənin “Tuti” jurnalının 1915-ci il 22-ci sayında Sabirin “Nə yazım” adlı şeirinin həm formaca, həm də məzmunca təsiri altında “Lövhə” adlı şeiri dərc olunub. Şeir Sabirə nəzirə səciyyəsi daşımasa da, burada şairin təsvir vasitələri, üslub və məzmun keyfiyyətləri qabarıq şəkildə özünü göstərir.
Bilmirəm yarəb yenə
hardan, hayanlardan deyim,
Yeddi yerdən
başlayım, ya asimanlardan deyim?
Başlayım ya İrəvanda
tazə qətl-mətlidən,
Ya naçotnik, ya maçotnik, baş-bacağı
ətlidən,
Ya deyim ərbab kimi qeyrətlidən, meyrətlidən,
Qalmasın bir kimsənə düzdən, yalanlardan deyim.
Qeyd edək
ki, həmin dövrdə İrəvanda
da satirik şeirə üstünlük
verilirdi. Bu, o dövrdə
“Molla Nəsrəddin”dən
gələn təsir qüvvəsinin həmin ədəbi məktəbin
ənənələrinin getdikcə
şaxələndiyini və
ətrafına daha çox ardıcıllar topladığını göstərir.
Bu səpkili şeirlər
həmin dövrdə
həm öz mənasına, həm də ideya istiqamətinə
görə çox böyük əhəmiyyət
kəsb edirdi. İstər
“Tuti”, istər “Molla Nəsrəddin”, istərsə də “Babayi-Əmir”də M.Cabbara
məxsus olan şeirlərin mövzu dairəsi çox geniş idi. Bu baxımdan onu
Mirzə Ələkbər
Sabirin ləyaqətli
xələfi saymaq olar. Belə ki, Mirzə
Cabbarın mövzular
silsiləsində dövrün
bütün ictimai, iqtisadi, elmi, mədəni vəziyyəti
və problemləri öz əksini tapıb. Mirzə Cabbarın yazdığı
felyetonların mənası
və siyasi istiqaməti bir daha onun mütərəqqi
dünyagörüşə, kamil biliyə malik olduğunu göstərir. Mirzə Cabbarın
bu sahədəki yaradıcılığında həm də dövrün inqilabi-demokratik
mətbuatının təsiri
də özünü
göstərir.
M.C.Əsgərzadənin jurnal və qəzetlərdə çap
etdirdiyi yazıların
coğrafiyası çox
geniş idi. Onun Azərbaycanın
və Yaxın Şərqin bir sıra şəhərlərinə
dair şeirləri və felyetonları vardır. Şair bu coğrafiyaların
hər birinin mənzərəsinin təsvirini
real boyalarla çox böyük sənətkarlıqla
təsvir edə bilib.
Mirzə Cabbarın “Tuti” jurnalında “Noxtasız” imzası ilə çap etdiyi felyetonları daha maraqlıdır. Onun “İrəvanda” adlı
felyetonunda bu bölgənin mürtəce
şeyxləri, cahilləri
istehzalı şəkildə
tənqid olunur. Həmin yazılarda geriliyə qarşı mübarizəyə,
etiraz etməyə olan eyhamlar daha
çox diqqəti cəlb edir. Hətta onun bir sıra
yazılarında istehza
və rişxənd elementləri çox kəskin şəkildə
özünü göstərir.
1915-ci ildə Bakıda
Əliabbas Müznib Mütəllibzadənin redaktorluğu
ilə nəşr edilən “Babayi-Əmir” jurnalında da İrəvan ziyalılarının
və şairlərinin
xeyli yazıları çap olunub. “Molla Nəsrəddin” ideyalarına sadiq bir jurnalda da
satirik yazılar geniş yer tuturdu. “Babayi-Əmir”
jurnalında müntəzəm
iştirak edən İrəvan ziyalılarından
biri də Mirzə Cabbar Əsgərzadə idi.
“Babayi-Əmir” jurnalının
1915-ci il 13-cü nömrəsində M.C.Əsgərzadənin
iki mənzuməsi çap olunub. Həmin yazıların birində İrəvan şəhərində ictimai
asayişin olmadığını,
insanların dincliyinin
pozulduğunu, 1915-ci ildə
ermənilərin tökdükləri
qanları şeirində
belə ifadə edir:
Baxırsan iki gündə
bir qan olur,
Biri qatil və zibi-zindan olur.
Qapı
bağlanır, xanə
viran olur,
Səfalət, rəzalət, fürəvan
olur.
“Babayi-Əmir” jurnalını
ardıcıl izlədikcə
bu mətbu orqanda Mirzə Cabbarın “Məhkəmə
pişiyi”, “Noxtasız”
imzaları ilə çap etdirdiyi satiraların bədii cəhətdən kamil şeir nümunələri
olduğunu görürük. “Babayi-Əmir” jurnalının
1916-cı ildə çıxan
birinci nömrəsində
M.C.Əsgərzadənin “İran
səyahətindən bir
nəbzə” adlı yazısı dərc olunub. Bu satira
Mirzə Ələkbər
Sabirin “Kiçik felyeton” adlı şeirinin təsiri altında yazılıb.
Mirzə
Ələkbər Sabirin
bu şeirində ərbabın kəndliyə
rəzil münasibətindən
bəhs edilirsə, Mirzə Cabbarın həmin şeirində isə Cənubi Azərbaycanda bir müəllimin öz şagirdi ilə düzgün olmayan rəftarından bəhs edilir. Müəllif bu yazısında
köhnə təlim-tərbiyə
üsulunu, fiziki cəza tədbirlərini kəskin tənqid edir.
Mirzə
Cabbarın “Babayi-Əmir”
jirnalının 1916-cı il
8-ci sayında çap
olunan “Səbətə
protest” adlı satirası
Cəfər Cabbarlının
həmin jurnalın
1916-cı ildəki 6-cı nömrəsində dərc
olunmuş “İtil
get” adlı şeirinin
təsiri altında yazıldığını onun
məzmun yaxınlığı
da təsdiq edir. Hər iki şeirdə
millətin tərəqqisi
naminə çalışmayan,
yalnız öz maraqlarını üstün
tutan mürtəce ziyalılar tənqid edilir. Mirzə Cabbar Əsgərzadə
“Babayi-Əmir” jurnalında
da cəsarətlə
çıxış edib.
Onun “Babayi-Əmir” jurnalının 1915-ci ildəki
14-cü sayında “Məhkəmə
pişiyi” imzası ilə dərc olunmuş “Qan eyləyir” adlı şeirində İrəvandakı
hadisələr, soydaşlarımızın
başına gətirilən
faciələr poetik dillə ifadə olunur:
Mirzə Cabbarın bu səpkili şeirlərində
İrəvanda azərbaycanlıların
üzləşdiyi müsibətlərin
əks-sədası kimi
səslənən həmin
bu poetik nümunələr olduqca əhəmiyyətlidir.
M.C.Əsgərzadənin 1912-1913-cü
illərdə Bakıda
nəşr olunan “Kəlniyyat” jurnalında da yazıları dərc olunub. “Kəlniyyat”ın səhifələrini
də ardıcıl izlədikdə M.C.Əsgərzadənin
burada dərc olunan yazılarında qadın hüquqsuzluğu,
insanların elmə, təhsilə biganəliyi,
əhalinin ağır
həyatına dair söylədiyi təsirli fikirlərə rast gəlirik. “Kəlniyyat”
jurnalının əməkdaşları
müxtəlif məfkurə
sahibləri olsalar da, bu mətbu
orqan da “Molla Nəsrəddin” ənənələrinə sadiq
qalmağa çalışıb.
Bu jurnalın ətrafına toplaşmış
Əliqulu Qəmküsar,
Əli Razi Şəmçizadə, Salman
Mümtaz kimi qələm sahibləri ilə bir sırada
M.C.Əsgərzadə də
səmərəli fəaliyyət
göstərib.
Mirzə Ələkbər Sabir ədəbi məktəbinə
mənsub olan M.C.Əsgərzadənin Bakıda
Haşım bəy Vəzirovun naşirliyi və redaktorluğu ilə çıxan “Məzəli” jurnalında
da mühüm sosioloji problemlərdən
bəhs edən yazıları çap olunub. O, “Məzəli”də əsasən “Məhkəmə
pişiyi” imzası ilə çap olunub. Başqa mətbuat orqanlarında
olduğu kimi M.C.Əsgərzadənin “Məzəli”
səhifələrində dərc
olunmuş şeirləri
də mövzu etibarı ilə rəngarəngdir. “Məzəli”
jurnalının 1915-ci il 10-cu nömrəsində
çıxan yazıda
M.Cabbar soydaşlarımızın
ağır həyatı
barədə acı kədər hissi ilə danışaraq böyük imkana malik olan varlıların
insafsızlığından söhbət açır.
M.C.Əsgərzadə “Füyuzat”, “Tartan-partan” jurnallarında çap etdirdiyi yazılarla da özünəməxsus
yer tutub. Bu jurnallarda da o, gizli imzalarla çıxış edib.
M.C.Əsgərzadə “Zənbur” jurnalı səhifələrində də
çap etdirdiyi yazılarında ifşa kəskinliyini qoruyub saxlamağa çalışıb. Həmin dövrdə
İrəvanda Azərbaycan
həyatının elə
bir sahəsi yoxdur ki, Mirzə
Cabbar öz satirik şeirlərində
ona bu və
ya digər dərəcədə toxunmasın.
Xüsusilə cəmiyyət hadisələrinə
qarşı yazılarda
onun daha kəskin mövqe tutduğu qabarıq şəkildə özünü
göstərir. Həmin dövrdə
M.C.Əsgərzadənin şeirləri
dövrün digər
satirikləri Mirzə
Ələkbər Sabir,
Əli Nəzmi və başqalarının
yaradıcılığı ilə səsləşirdi.
Bu şeirlərdə kəskin satira ilə yanaşı qəm-qüssə, kədər
motivləri də aydın sezilir. O, şeirlərlə yanaşı
xeyli sayda məqalə və felyetonların müəllifidir
ki, bu yazılarda
dövrün ən aktual məsələlərinə
toxunulub. Mirzə Cabbarın “İqbal”
qəzetinin 1914-cü ildə
nəşr olunan 719,
720, 721 və digər
saylarında dərc etdirdiyi silsilə yazılarında klassiklərimizin
əsərlərinin nəşri
haqqında da yüksək fikirləri vardır. Bu məqalələr tariximizi,
dövrün ictimai-siyasi
proseslərini öyrənmək
baxımından olduqca
əhəmiyyətlidir.
Cəlal Allahverdiyev,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Şərq 2025.- 31 may (¹94).- S.7.