“Milli Azərbaycan
bayrağı - iştə bizim
çöhrəmiz!..”
Azərbaycançılıq ideyasının təbliği
M.Ə.Rəsulzadə ömrünü
Azərbaycan davasına həsr etdi
“İnsanlara hürriyyət, millətlərə istiqlal” şüarını həyatının amalı seçən, Azərbaycan davasını ömrü boyunca davam etdirən millət fədaisi Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin həyatı, bütün ictimai və siyasi fəaliyyəti, həmçinin ədəbi yaradıcılığı Azərbaycan ideyası üzərində köklənib. Bu danılmaz həqiqəti onun mühacirət həyatının nəinki hər günü, hətta hər bir anı təsdiq edir. Azərbaycan bolşevik Rusiyası tərəfindən işğal edildikdən və müstəqil dövlətimiz süqut etdikdən sonra milli istiqlalçıların bir çoxunun mühacirət həyatı başladı.
O cümlədən də Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin. Uzun və gərgin
bir dövrü əhatə
edən mühacirət həyatına detallı baxdıqda bu dahi insanın həyatının
hər dəqiqəsini milli Azərbaycan
davasına həsr etdiyi aydın görünür. M.Ə.Rəsulzadənin
Fransadakı fəaliyyəti 1920-ci illərə təsadüf
edir. M.Ə.Rəsulzadə yazırdı:
“Olduğumuz mühacirət şərtləri
daxilində, Azərbaycan davası naminə birləşmək,
milli davanı yaşatmaq
və ya yaşadan fikir sistem və nümayəndələrinə
hörmət etməklə olur. Bunun üçün hər türlü
kiçik hallardan və
hisslərdən sıyrılaraq fikrə önəm vermək
lazımdır”. 1926-cı ildə keçmiş
çar Rusiyası xalqlarının liderləri
beynəlxalq təşkilat kimi fəaliyyət
göstərən “Prometey” klubunu yaradıblar. 1928-ci ildə isə Varşavada J.Pilsudskinin dəstəyi
ilə “Prometey” cəmiyyəti
yaradılıb və azərbaycanlılar da
burada təmsil olunublar.
“Prometey” jurnalı nəşr olunmağa başlayıb. 1930-cu ildə
M.Ə.Rəsulzadə “Prometey” təşkilatının
fəaliyyəti ilə bağlı Polşaya
gedib, bir müddət
burada yaşayıb. 1936-cı ilin 17 yanvarında M.Ə.Rəsulzadə Parisdə
“Müasir Azərbaycan Ədəbiyyatı”
mövzusunda maraqlı məruzə edib, dinləyiciləri Azərbaycan ədəbiyyatının
nümunələri ilə tanış edib.
Bu məruzə
sonradan ayrıca kitab olaraq nəşr edilib.
1936-cı ilin 17-26 aprelində isə
Parisdə Azərbaycanın, Povoljyenin,
Uralın, Krımın, Şimali
Qafqazın və Türküstanın müsəlman
xalqlarının nümayəndələrinin iştirakı
ilə qurultay keçirilib.
Həmin qurultayda Azərbaycanı
M.Ə.Rəsulzadə, Mir Yaqub
Mehdiyev, Mustafa Vəkilli
təmsil ediblər. M.Ə.Rəsulzadə Polşada
da əhatəli fəaliyyət göstərib.
Polşada yaşadığı dövrdə
M.Ə.Rəsulzadə “Panturanizm və Qafqasya problemi”
kitabını rus dilində nəşr etdirib. Varşavada
yaşadığı müddətdə o,
burada nəşr edilən “Vsxod” (“Şərq”), “Roçnik
Tatarski” (“Tatar illiyi”) məcmuələrində məqalələr
çap etdirib. 1938-ci
ildə M.Ə.Rəsulzadənin Varşavada
polyakca “Azərbaycan müstəqillik uğrunda mübarizədə” kitabı çap edilib. Kitaba giriş sözünü Polşanın
tanınmış ictimai xadimi,
senator, Şərq İnstitutunun
direktoru Stanislav Sedlitski yazmışdı. S.Sedlitski
M.Ə.Rəsulzadənin polyak dilində nəşrə
hazırladığı kitabı yüksək qiymətləndirirdi.
1938-ci ilin fevralında “Prometey”
təşkilatına mənsub olan millətlərin
mühacirətdəki milli təşkilatları
Varşavada tədbir keçirir.
Tədbir idil-Ural Millət Məclisi
açılışının 20 illiyinə həsr edilmişdi. M.Ə.Rəsulzadənin bu tədbirdəki çıxışı böyük marağa səbəb
olub, alqışlarla qarşılanıb.
1938-ci ilin
aprelin 7-də “Prometey”
klubu daha bir tədbir keçirib. M.Ə.Rəsulzadənin Almaniyadakı fəaliyyəti
əsasən 1932-ci ildən
başlayır. Polşada yaşamasına
baxmayaraq, o, Berlində
də olur və fəaliyyətini davam etdirirdi. Almaniyada onun Baş redaktorluğu
ilə 1932-ci ilin yanvarın 10-dan “İstiqlal”
qəzeti, noyabrın
6-dan “Qurtuluş” jurnalı
nəşr edilir.
“İstiqlal” qəzetinin
nəşri 1934- cü
ilə qədər, “Qurtuluş”un nəşri isə 1939- cu
ilin avqustunadək davam edib. Bundan əlavə,
M.Ə.Rəsulzadənin Almaniyada
1938-ci ildə “Azərbaycan
Problemi” əsəri alman dilində nəşr olunub. Eyni zamanda O, 1937-ci ilin may ayında Berlində “Humboldt klubu”nda
çoxlu sayda insanların iştirakı
ilə keçirilən
tədbirdə Azərbaycanla
bağlı maraqlı
məruzə etmişdi.
1942-ci ildə isə İkinci Dünya müharibəsinin
davam etdiyi bir zamanda M.Ə.Rəsulzadə
Almaniyaya dəvət edilir. Həmin dövrdə Almaniyada
M.Ə.Rəsulzadənin başçılığı
ilə “Milli Azərbaycan Komitəsi” yaradılmışdı. “Milli Azərbaycan Komitəsi” bu proqramla fəaliyyət göstərirdi: “Azərbaycanın
milli haqlarını qorumaq, vətənin xilası və istiqlalı üçün
mübarizə etmək,
qafqasiyalı millətlərin
dostluqları və siyasətcə bir yerdə yaşamaları üçün çalışmaq
və Almaniya ilə sıx surətdə işbirliyi təmin etmək”. Qeyd etdiyimiz kimi, almanlar hər vasitə ilə M.Ə.Rəsulzadədən faydalanmağa
çalışırdı. 1942-ci ilin oktyabrın
7-də M.Ə.Rəsulzadə ilə aparılan danışıqlar fayda vermədiyindən (çünki
o, Azərbaycanın müstəqilliyi
fikrini önə çəkirdi) o, Rumıniyaya
– Buxarestə getmişdi.
Almanlar onun getməsinə təəssüflənmiş, qalması
üçün Drezden
məktəblərinin birində
müəllimlik təklif
etmişdilər. Lakin o, bununla
da razılaşmamışdı.
Almaniyanı tərk edərək
Rumıniyaya qayıtdı.
1944-cü ilin 23 avqustunda Buxarestdə baş verən hökumət çevrilişindən
və sovetlərlə
atəşkəs elan
edilməsindən sonra
sovetlərin bu ölkəyə yaxınlaşması
nəticəsində M.Ə.Rəsulzadə
Almaniyaya gedərək
1945-ci ildə savaşın
bitdiyi Mittenvald bölgəsindəki qaçqın
düşərgəsində yaşadı. Burada olduğu
müddətdə o, azərbaycanlı
legionerlərin sovetlərə
təhvil verilməməsinə
çalışmış, “Azərbaycan Demokrat Birliyi” qurumunu yaradıb onların Türkiyəyə, Misirə
və digər ölkələrə getməsini
təmin etmişdi.
Bundan ötrü o, Almaniyada olmuş Misir kralı Fərruxla da danışıqlar aparmışdı. Nəhayət, Türkiyə dövlətinin
rəsmi icazəsindən
sonra 1947-ci ilin sentyabrında M.Ə.Rəsulzadə
Türkiyəyə getmişdi.
1950-ci illərdə isə o, “soyuq müharibə” dövründə
Almaniyada keçirilən
tədbirlərdə, konfranslarda
fəal iştirak etmişdi. 1951-ci ilin noyabrında Münhendə “Antibolşevik
Xalqların Bloku”nun keçirdiyi konfransda M.Ə.Rəsulzadə çıxış
etmiş, dünya ictimaiyyətinə ünvanlanmış
sənədə imza atanlardan biri olmuşdu. 1952-ci ilin dekabrın 11-16-da Münhendə keçirilən
Ümumqafqaz konfransında
da M.Ə.Rəsulzadə
maraqlı məruzə
etmişdi. 1939-cu ilin sentyabrın əvvəlində Polşanın
almanlar, sentyabrın
18-də isə Sovet ordusu tərəfindən işğalından sonra M.Ə.Rəsulzadənin burada
yaşaması artıq
qeyri-mümkün idi.
1939-cu ilin avqustundan
Rumıniyada yaşamağa
başlayıb. Buxarestdə olduğu
dövrdə o, zamanının
çoxunu Türkiyənin
buradakı Böyükelçiliyində
keçirir, böyük
Azərbaycan şairi olan Nizami Gəncəvi
haqqındakı araşdırmasını
tamamlayırdı. M.Ə.Rəsulzadənin
qardaş Türkiyədəki
fəaliyyətini isə
iki dövrə bölmək olar: birinci dövr 1922-1931-ci illəri əhatə edir, ikinci dövr
isə 1948-1955-ci illərə
təsadüf edir. Hər iki dövrdə o, böyük çətinliklərlə
qarşılaşmışdı. Mühacirət həyatının ağır şərtləri
daxilində mübarizə
aparmaq, maddi imkansızlıq, yurdsuzluq
kimi çətinliklər
içərisində yaşamaq
və nəhayət, kənar ölkə daxilində siyasi mücadiləyə uyğunlaşmaq
çox çətin
idi. Azərbaycan Milli Qurtuluş Hərəkatının böyük
ideoloqu M.Ə.Rəsulzadənin
istiqlal tariximizdəki
ən böyük xidmətlərindən biri,
şübhəsiz, Azərbaycanın
azadlığı, müstəqilliyi
mübarizəsini elmi
və sistemli şəkildə aparan mətbuat orqanlarını
yaratmasıdır. Əvvəlcə,
“Yeni Qafqasiya”, jurnalın nəşri qadağan edildikdə “Azəri Türk” jurnalının çapına
nail olub. 1929-cu il martın 1-də M.Ə.Rəsulzadə daha
bir mətbu orqanın – “Odlu Yurd”u nəşr etdirməyə başlayıb.
Milli hərəkata güc verməyə, bolşevizmlə
mücadiləni şiddətləndirməyə
yönələn “Odlu
Yurd” oxucuların böyük marağına
səbəb olub.
Dərginin ilk sayında
M.Ə.Rəsulzadənin “Çöhrəmiz”
adlı məqaləsi
çap olundu: “Odlu Yurd! Bu iki söz türkcə
kəlmənin – “Azərbaycanın
müqabil olduğunu söylərsək, məsələ
yarı-yarıya anlaşılmış
olur. Yarı-yarıya
deyirik, çünki hal-hazırda bir deyil, iki Azərbaycan
vardır: Rus istilasına rəhbərlik
rolunu oynayan “qızıl Azərbaycan” ilə qəlbində hürriyyət və istiqlalın sönməz odunu daşıyan “milli Azərbaycan!”. Milli Azərbaycan
bayrağı – işdə
bizim çöhrəmiz!.. Milli hürriyyət
uğrunda çarpışan,
çalınmış istiqlalını
geriyə almaq üçün çalışan
bir millət çöhrəsi!”.
M.Ə.Rəsulzadə 1955-ci il
martın 6-da Ankarada vəfat edib. Dəfn mərasimində çıxış
edənlər birmənalı
şəkildə onu yorulmaz milli istiqlalçı kimi təqdim edirdi. Mirzə Bala Məmmədzadə çıxışında
demişdi: “Milliyyətçi,
istiqlalçı, demokrat
və inqilabçı
Rəsulzadə “İnsanlara
hürriyyət, millətlərə
istiqlal!” – deyə
dünyaya göz açdı və yenə “İnsanlara hürriyyət, millətlərə
istiqlal!” – deyə
həyata göz yumdu. O, prinsipə sədaqətin, məfkurəyə
bağlılığın və bu yolda
fədakarlıq, əzm
və səbatın da timsalı idi. Çünki o, tam mənası ilə fəzilət sahibi, kamil bir
insan idi”.
Abdulla Battal Taymasın çıxışından: “Emin
bəy yalnız azərbaycanlılar üçün
deyil, bütün türklər üçün
böyük bir dəyərdir. Ölümü də bütün
türklük üçün
böyük bir dərddir. O, inandığı
mübarizə uğrunda
hər şeyini, ailəsini, rahatlığını,
səhhətini, nəhayət
həyatını fəda
etmişdi. Özü də nadir bir
idealist idi. O, bu dünyadan ayrılmışsa
da, tarix səhifələrimizdə, beynimizdə
və qəlbimizdə
daima yaşayacaqdır”.
Məlahət Rzayeva
Şərq .- 2025.- 31 yanvar (¹ 18).-
S.6.