"Moskvada hər hansı sənədin
imzalanması gözlənilmir"
Rauf Mirqədirov: "
-İlkin
olaraq 5 rayonun boşaldılması hansı şərtlər altında reallaşacaq? Bəlkə
şərtlərdən biri DQ-in statusunun həlli ilə bağlı
olacaq. Bu halda çox ciddi suallar meydana çıxır...
Ermənistan və Azərbaycan
prezidentlərinin Moskvada keçiriləcək növbəti görüşü ərəfəsində
ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədrlərindən olan Birləşmiş
Ştatların 6 bənddən ibarət olan "Madrid prinsipləri"ni
açıqlaması cəmiyyətdə birmənalı qarşılanmadı. Qeyd edək
ki, açıqlanan sənəddə əksini tapan məsələlərin
əksəriyyəti barədə bu vaxta qədər ekspertlərin
müxtəlif səpkili versiyaları olmuşdu. Bununla belə
Bu sənədin açıqlanmasından əvvəl
Azərbaycan və Ermənistanın Rusiyadakı səfirlərinin
yenidən Dağlıq Qarabağa səfər etdiyini xatırladan ekspertlər
bütün bunların arxasında ictimaiyyəti sülh sazişinə hazırlamaq məqsədinin
dayandığını bildirirlər. "Ayna"-"Zerkalo" qəzetinin
siyasi şərhçisi, politoloq Rauf Mirqədirov isə hesab edir ki,
"
- "
- Dağlıq Qarabağın əhalisi deyəndə
burada hər iki tərəfdən olan icmalar nəzərdə
tutulur. Bu prosesdə icmaların mövqelərinin eyni səviyyədə
qəbul edilməsi realdırmı?
- Burada Dağlıq Qarabağın Azərbaycan icması
ilə bağlı qeyri-müəyyənliklər var. Bizdə cənab
prezidentin bəyan etdiyi formula əsasən əvvəl 5, sonra
2 rayon işğaldan azad olunur. Sonra hansısa mərhələdə
DQ-nin statusu müzakirə oluna bilər. Burada da çox ciddi sual ortaya
çıxır ki, Dağlıq Qarabağa qayıdan azərbaycanlıların statusu nədən
ibarət olacaq. Onlar yerli hakimiyyəti tanımalıdırlar, ya yox? Burada
təbii ki, söhbət ermənilərin qurduğu hakimiyyətdən
gedir. Onların mərkəzi hakimiyyətlə, Bakı ilə münasibətləri
necə qurulacaq? Ümumiyyətlə, onların qayıdış prosesi necə təşkil
olunacaq? Bütün bunlar bu gün hələ ki, açıq qalan məsələlərdi.
- Bu təkliflərdə bir tərəfdən
DQ ətrafında işğal edilən bütün rayonların boşaldılması, o biri tərəfdən
isə Laçın dəhlizi ilə bağlı məqamlar əksini tapıb. Onda
belə çıxmırmı ki, Laçının boşaldılmasının özü də kifayət qədər
qeyri-müəyyənlik altındadır?
- Burada Laçın dəhlizindən söhbət
gedə bilər, ancaq onun statusu dəqiqləşdirilməlidi. Statusun
dəqiqləşdirilməsi isə yoxdu. Burda söhbət nədən
gedə bilər? Tutaq ki, yoldu və bunun üzərində
kommunikasiyalar var, yol və kommunikasiyalar Azərbaycanın nəzarətində
ola bilər. Onun üzərində isə hər hansı problemin
ortaya çıxmaması üçün Azərbaycanın və beynəlxalq qurumların birgə
nəzarəti ola bilər. Bu beynəlxalq qurumlar həmin
kommunikasiyaların daimi və təhlükəsiz fəaliyyətinə
nəzarət edir. Əgər burada söhbət, ümumiyyətlə,
kommunikasiyaların işləməsindən gedirsə, bu, artıq başqa
şeydi. Həmin kommunikasiyalar hansısa əraziləri tutursa, bura nəzarəti
Azərbaycandan kənar, ya da Dağlıq Qarabağ erməniləri edə
bilər, yoxsa yox? Bu aydınlaşmalıdı. Eyni zamanda, Azərbaycan icması
ilə bağlı da qeyri-müəyyənliklər var. Azərbaycan
icması hansı mərhələdə qayıda bilər? Əgər
DQ-nin statusu müəyyən edilənə qədər qayıdacaqlarsa,
onların statusunu nə müəyyənləşdirəcək? Burada təhlükəsizlik
məsələsi necə olacaq? Bu, çox ciddi problemlərdir.
- "Madrid prinsipləri"ndə
DQ-nin statusunun müəyyən edilməsi ilə bağlı yazılmış ifadə
əksər şərhlərdə dolayısı ilə referenduma razılıq
kimi şərh edilir...
- Dağlıq Qarabağın statusu ilə bağlı bənd,
ümumiyyətlə, çox qeyri-müəyyəndi. Fikrimcə, bu bənd
tərəflər arasında problemin həlli ərəfəsində
partlaya bilən mina rolunu oynaya bilər. Status hansı formada olacaq,
bunu indidən dəqiq demək mümkün olmasa da, bununla bağlı ifadədə
əhalinin hüquqi ifadəsi ilə bağlı fikrin əksini tapması
referendum olmasa da referendum kimi bir şeydi. Məsələ ondan
ibarətdir ki, həm Ermənistan, həm Azərbaycan artıq bu
bəndi öz istədikləri və maraqları çərçivəsində
şərh etməyə başlayacaqlar. Azərbaycan bəyan edir ki,
Dağlıq Qarabağa ən yüksək status verməyə hazırdır. Bu
statusu vermək üçün bütün Azərbaycan ərazisində referendum
keçirilməlidi. Çünki konstitusiyada Dağlıq Qarabağ adlı muxtar qurum
yoxdu. Həmin muxtar qurumu yaratmaq ona Naxçıvan kimi statusu müəyyənləşdirmək
üçün əhalinin hüquqi qüvvəyə malik iradəsinin ifadəsi
olmalıdı. Yəni referendum olmalıdı. Ermənilər isə iddia
edir ki, bu, faktiki olaraq Dağlıq Qarabağın müstəqilliyinə yol açır
və təsdiq edir. Ancaq bəndin özündə nə o var, nə
də bu var. Ümumiyyətlə, ümumi şəkildə statusu müəyyənləşdirmək
üçün əhalinin iradəsindən söhbət gedir. Bu istənilən
mərhələdə sülh prosesini pozmağa imkan verir. Ümumiyyətlə
mən hesab edirəm ki, sülh prosesinin bu cür həddən artıq əsas
amillərindən biri olan məsələnin qeyri-müəyyən
şəkildə ifadə edilməsi və sonrakı mərhələyə
keçirilməsi sülh prosesinin ciddi maneələrlə qarşılaşması
deməkdi. Bu həm də qaçqın və məcburi köçkünlərin
qayıdışını da sual altında qoyan məsələdir. Digər tərəfdən
isə mən prezidentin çıxışına qayıtmaq istəyirəm. Yəni
ilkin olaraq 5 rayonun boşaldılması hansı şərtlər altında
reallaşacaq? Bəlkə şərtlərdən biri DQ-nin statusunun həlli
ilə bağlı olacaq. Bu halda çox ciddi suallar meydana çıxır. Ümumiyyətlə,
mən açıqlanan prinsiplərin olduğu kimi qəbul edilməsini
qeyri-məqbul sayıram.
- Moskva görüşü öncəsi təkliflərin
açıqlanması tərəflərə təzyiqdi, yoxsa burada təbliğat
elementləri daha çoxdu? Çünki bu açıqlamadan əvvəl səfirlərin
DQ-yə səfəri olmuşdu. Bütün bunlar ictimaiyyətin
hazırlanmasına yönəlmiş addımlar hesab oluna bilərmi?
- Prinsipcə, bir variant kimi təklif
olunan prinsiplər qəribə də görünsə, konkret hakimiyyətləri
təmin edir. Ona görə ki, münaqişənin həllində müəyyən
addımlar atılır və münaqişə dondurulmuş vəziyyətdən
çıxarılır. Digər tərəfdən, bu, tərəflərə
imkan verir ki, bu məsələdə özünü qalib kimi saymasa da, məğlub
kimi çıxmış vəziyyətdə görünməsin. Amma burada Azərbaycan
üçün məqbul olmayan məqam DQ-in statusu ilə bağlı bənddi. Çünki
referendum DQ-nin müstəqilliyinə yol aça bilər. Gəlin bir
anlıq hesab edək ki, mən azərbaycanlı deyiləm və məsələyə
də neytral baxmağa çalışırıq. Bütün hallarda məsələnin həlli
vacibdir. Məsələnin həlli onun açıq qalmasından daha az
problemlər yaradırdı. Yəni indi təqdim edilən variant
statusun hər hansı həllindən daha pisdi. Çünki bu, uzunmüddətli
problem yarada bilər. İndiki halda kimsə hardasa narazıdırsa, o
narazılığın qarşısını almaq olar, ancaq uzunmüddətli minanın fəaliyyətdə
olması bir qədər tarixi məsuliyyət yaradır. İstənilən
halda bu mina partlaya bilər. Tərəflər indiyə qədər
münaqişənin həlli ilə bağlı bu və ya digər formada məşğul
olublar. Dəfələrlə danışıqlar nəticəsiz başa
çatıb və hər şey təzədən başlayıb. Münaqişənin həllinin
açıq qalmasının özündə hansı təhlükə daşıdığını ötənilki
avqust hadisələrində hər iki tərəf gördü. Hər
iki tərəfdə bu qorxu var. Eyni zamanda bura başqa bir tərəfdən
müdaxilələrin olması da istisna deyil. Ona görə də tərəflər
bu qorxunun təsiri altında müəyyən razılaşmalara getməyə
hazırdılar. Sözsüz ki, burda xarici ölkələrin də maraqları var.
Xüsusilə də ABŞ, Avropa Birliyi, Türkiyə bu problemin həllində
maraqlıdırlar ki, özlərinin regiondakı maraqlarını reallaşdıra bilsinlər.
- Bu vaxta qədər Azərbaycan tərəfindən
münaqişənin həlli ilə bağlı konkret mövqe bəyan edilib. Açıqlanan
"Madrid prinsipləri" bu mövqeyə nə qədər
uyğundu?
- Birbaşa ziddiyyət yoxdu. Amma bir şeyi nəzərə
almaq lazımdı ki, "Madrid prinsipləri"nin razılaşdırılması
özü-özündə heç nə demək deyil. Ondan sonra münaqişənin həll planı hazırlanmalıdı. Moskvada onsuz da hər
hansı sənədin imzalanması nəzərdə tutulmur. Ancaq
sabah bu sənəd razılaşdırılsa belə bu, heç nə demək
deyil. Çünki bu sənəd müqavilə deyil. Onun əsasında müqavilə
hazırlanmalıdı. Həmin müqavilədə isə prinsiplərin real
keçid məqamları müzakirə olunacaq. Həmin prinsiplərin
razılaşdırılması isə ən yaxşı halda 6 aydan ilyarıma qədər
çəkə bilər.
- Moskvada hər
hansı irəliləyişin əldə olunmasını gözləyirsinizmi?
- Moskvada hər halda sənəd
imzalanmır. Həmsədrlər də artıq deyiblər ki,
orada hər hansı sənəd imzalanması nəzərdə
tutulmur. Amma Moskvada müəyyən bəyanat ola bilər.
Vüsalə
Rafiqqızı
Şərq.- 2009.- 15
iyul.- S. 4.