"Qanunvericilikdə dəyişikliklərin
edilməsi vacib idi"
Əli Məsimli: "Böhran dövründə həm
hökumət yuxarıdan tədbirlər görməlidir, həm də
aşağıların təşəbbüsü olmalıdır"
İki gün öncə Milli Məclisin İqtisadi
Siyasət Komissiyasının iclası keçirildi və hökumətin büdcə
siyasəti, eləcə də bir sıra başqa məsələlərlə
bağlı təkliflər müzakirə olundu.
Milli
Məclisin İqtisadi siyasət komitəsinin üzvü Əli Məsimli
hesab edir ki, müzakirəyə çıxarılan təkliflər son dərəcə
vacib məsələlər olub. Onun sözlərinə görə, həm
büdcə ilə bağlı qanunvericilikdə, həm Vergi Məcəlləsində,
həm də Mərkəzi Bank haqqında qanunda hökumətin təklif
etdiyi dəyişikliklər Azərbaycanın iqtisadiyyatı üçün əhəmiyyətlidir.
Millət vəkili dəyişiklik edilən məsələlərin
hər biri ilə bağlı ayrılıqda şərh verdi. Əli Məsimlinin
ilk bəhs etdiyi məsələ büdcə sisteminə edilən
dəyişikliklə bağlı oldu:
-
Azərbaycanın neft sərvətləri artdıqca bunun bir hissəsi
bilavasitə büdcəyə daxil olur. Bununla əlaqədar olaraq
bir sıra struktur islahatlarının aparılması və ilk növbədə
qanunvericilikdə dəyişikliklərin edilməsi vacib idi. Büdcə
vəsaitinin bir hissəsi büdcəyə daxil olarkən dolların
manata çevrilməsi ilə bağlı məqamlar qanunvericilikdə
boşluq təşkil edirdi. Bu, boşluğun doldurulması istiqamətində
düşünürəm ki, çox vacib addım idi. İkincisi, büdcə təqdim olunan
zaman hansı sənədlərin büdcə paketinə daxil edilməsi
ilə bağlı məsələlərə aydınlıq gətirildi ki,
bunu da çox vacib hesab edirəm. Üçüncü məsələ isə
ondan ibarətdir ki, hazırda böhranlı bir dövrdür. Belə dövrdə
icra strukturlarından xeyli dərəcədə çeviklik tələb
olunur. Eyni zamanda büdcə də bilavasitə Milli Məclisin
kompitetsiyasına aid məsələ olduğuna görə orda baxılma
proseduraları məsələləri var ki, burda da qaranlıq məsələlərə
aydınlıq gətirildi. Tutaq ki, rüb ərzində büdcəyə
daxil olan vəsait proqnozlaşdırıldığından 20 faiz az olan zaman Maliyyə
Nazirliyi Milli Məclisin aidiyyəti strukturlarında məsələ
qaldıra bilər ki, məsələ çözülsün. Bu da qanunverici
hakimiyyətlə icra hakimiyyəti arasındakı problemlərin həllində
dialoqların gücləndirilməsi istiqamətində əhəmiyyət
kəsb edir. Növbəti məsələ borclarla bağlıdır ki,
burada da təkmilləşmələrə ehtiyac var idi. Ümumiyyətlə
götürəndə hesab edirəm ki, həm Maliyyə Nazirliyinin
özündəki struktur dəyişikliyində, həm də Maliyyə
Nazirliyinin bilavasitə qanunvericilikdə təklif etdiyi dəyişikliklər
indiki böhran dövründə nazirliyin daha çevik hərəkət etməsinə,
parlamentlə qanunvericilikdə aydın şəkildə öz əksini
tapmış prinsiplər üzrə əməkdaşlıq etməsinə, digər
tərəfdən isə dövlət vəsaitindən səmərəli
istifadə olunmasına nəzarətin gücləndirilməsinə
xidmət edən dəyişiklik idi.
-
Hökumətin təklifləri sırasında Vergi Məcəlləsi ilə
bağlı dəyişikliklər də öz əksini tapıb. Bu təklifləri
necə qiymətləndirirsiniz?
-
Vergi Məcəlləsi ilə bağlı atılan addımları da müsbət dəyərləndirirəm.
Burada mənfəət vergisi 22 faizdən 20 faizə endirilir.
Hesab edirəm ki, bu, xeyli dərəcədə zəruri məsələdir.
Ona görə ki, böhran dövründə həm hökumət yuxarıdan tədbirlər
görməlidir, həm də aşağıların təşəbbüsü olmalıdır. Aşağıların
bu prosesdə iştirakını bilavasitə stimullaşdıran addımlar
atılmalıdır. Bunun da ən yaxşı üsulu iqtisadi fəallığı artırmaqdır. İqtisadi
fəallığın artırılmasının isə ən etibarlı mexanizmi vergi yükünün
aşağı salınmasıdır. Bu nöqteyi-nəzərdən mənfəət
vergisinin 22 faizdən 20 faizə endirilməsi çox müsbət
addımdır. Yeri gəlmişkən mən çıxışımda qeyd etdim ki, iki il
bundan əvvəl bir neçə dəfə spiker Oqtay Əsədovun
imzası ilə mənim təkliflərim əlaqədar icra
strukturlarına göndərilmişdi. Həmin təkliflər bilavasitə
mənfəət vergisinin mərhələli şəkildə 22
faizdən 18 faizə, əlavə dəyər vergisinin 18 faizdən
14 faizə, sosial sığortalara ayrılmaların 22 faizdən 14 faizə
endirilməsi ilə bağlı idi.
-
Sizin təklifləriniz sırasında başqa hansı məqamlar var idi?
-
Sadələşdirilmiş verginin rüblük göstəricisi 22,5 min manatdır,
bunun bir neçə dəfə artırılması təklifi verilmişdi. Bizdə
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu xətti ilə kiçik biznesə
verilən güzəştli kreditlərin faizinin 7 faizdən 1,5-2 faizə
endirilməsi kimi təkliflər irəli sürülmüşdü. Mənim
üçün xoş hal oldu ki, bizim irəli sürdüyümüz təkliflərə
icra strukturundan həm müsbət cavab verilmişdi, həm də
sonuncu iclasda icra strukturu tərəfindən Milli Məclisdə
müzakirəyə çıxarılması təklif olunan həmin addımlar tam
olmasa da, müəyyən dərəcədə həmin qaldırılan
məsələləri əhatə edirdi. Mənfət
vergisinin 22 faizdən 18 faizə endirilməsini təklif
etmişdik, 20 faizə endirildi, gələcəkdə də bu
proses davam edəcək. Əlavə dəyər vergisi beynəlxalq
praktikadan məlumdur ki, aşağısı 5-6, yuxarısı 14-15 faiz olanda daha səmərəli
fəaliyyət göstərir. Bizdə isə 18 faiz olduğuna görə,
mərhələlərlə bunun 15 faizə endirilməsini təklif
etmişdim, hesab edirəm ki, o da zamanı çatanda olacaq. Orda da mən
etiraf etdim ki, gözləmirdim ki, sadələşdirilmiş vergini birdən-birə
22,5 min manatdan mərhələlərlə 150 min manata
qaldırılması təklifi hökumətdən gələcək. Mənim
təklifimdə bu qədər rəqəm qoyulmamışdı. Təklifimizdə
irəli sürüləndən də daha proqressiv bir addım atıldı. Bunu
da müsbət qiymətləndirirəm. Düşünürəm ki, sadaladığım
təkliflər də mərhələlərlə həyata
keçəcək. Böhran vaxtı kim elmi-texniki tərəqqini daha sürətlə
iqtisadiyyata tətbiq edəcəksə, o, qabağa çıxacaq. Ona görə
bir təklif də irəli sürülmüşdü ki, burada çox dəqiq işlənmiş
mexanizm tapmaq lazımdır ki, dünyanın ən qabaqcıl texnika-texnologiyası Azərbaycana
gələndə burda üç variantdan birini tətbiq etmək. Bunlar
ya böhran hesab edək ki, 3 il davam edəcək, 3 il müddətinə
əlavə dəyər vergisi ödəməkdən azad etmək
olar, ya 3 il müddətinə ona vergi, rüsumlar sahəsində
istirahət vermək olar, yaxud da həmin prosesdə hansısa bir
vaxt kəsiyində güzəştli variantlardan istifadə imkanları
yaradılmasından ibarətdir. Bu məsələlər də çox
maraqla qarşılandı. Hesab edirəm ki, doğrudan da bu tədbirlər həyata
keçirilsə, bu, bilavasitə iqtisadi fəallığı artıracaq.
-
Amma sizin təkliflərinizin hər birinin altında büdcənin müəyyən
məbləğdə azalması dayanır...
-
Çox səmimiyyətlə və məsuliyyətlə deyirəm
ki, bu azalma müvəqqəti xarakter daşıyır. İqtisadi fəallıq artan
kimi, həmin büdcə azalması istiqamətindəki itkilər 4-5
qat artıqlaması ilə yerini dolduracaq. Çünki iqtisadi fəallığın
artırılması hesabına daha çox gəlir gələcək, vergi bazası
genişlənəcək, vergidənyayınmalar aradan qalxacaq. Sosial
sığortaya ayırmaların 22 faizdən tədricən 14 faizə endirilməsi
ikili buxalteriyanın aradan qaldırılmasında mühüm rol oynaya bilər ki,
burda da xeyli dərəcədə əlavə vəsait var ki,
vergi formasında büdcəyə cəlb olunacaq və büdcənin vəsaitlərinin
artırılmasında rol oynayacaq.
-
Hökumət Mərkəzi Bankın səlahiyyətlərinin də
artırılması ilə bağlı təkliflər irəli sürür. Sizcə, bu
dəyişiklik hansı nəticələrə hesablanıb?
-
Bu, böhran vaxtı Mərkəzi Bankın çevikliyinin artırılması ilə
bağlıdır. Qabaqlar Mərkəzi Bank nəzarət, emisiya
funksiyasını yerinə yetirirdi. Bütün dünyada mərkəzi banklar
hansı makroqlobal xarakterli məsələləri həll edirsə,
Azərbaycanda da o məsələləri həll edir və
kifayət qədər uğurlu həll edir ki, manatın kursunun sabit
qalması hesabına keçmiş SSRİ-yə daxil olan ölkələrlə
müqayisədə 2008-ci ildə daha az ziyan dəydi. Amma indi
böhranın gecikmiş formada Azərbaycana təsiri güclənməkdədir.
Tədbirləri də buna müvafiq şəkildə artırmaq,
qabaqlayıcı tədbirlər görmək lazımdır. Məsələn,
deyək ki, alüminium istehsalı Azərbaycanda çox vacibdir, bu kompleksi
inkişaf etdirmək böyük bir sahəni inkişaf etdirmək deməkdir.
Amma böhranla bağlı çox ağır bir vəziyyətə düşüb. Bunu ağır vəziyyətdən
çıxarmaqdan ötrü büdcə vəsaitindən istifadə etmək
mexanizmi azdır. Çünki 1 barrel neft 70 dollara proqnozlaşdırılıb, ilin əvvəlindən
hələ indi-indi neftin qiyməti 70 dollara çatmağa başlayır. Yaxud
da bu vəsaitlər elə hesablanıb ki, ordan əlavə çox
böyük miqdarda vəsait götürmək qeyri-mümkündür. Xaricdən vəsaitlərin
gəlməsi azalıb. Amma bu sahəni xilas etmək lazımdır. Belə
misalları çox çəkmək olar. Ona görə də qabaqlar əgər
Mərkəzi Bank belə addımlar atanda yalnız 6 ay müddətinə
kredit verə və ən yaxşı halda müddəti 6 ay da artıra bilərdisə,
indi həmin müddətin artırılmasına imkan var.
-
Bəs nəzarət funksiyasını kim yerinə yetirəcək?
-
Bu suala da aydın cavab verilsə və düşünülmüş mexanizm qurulsa, bank
sisteminin də böhrana qarşı əlavə tədbirlər görülməsi
istiqamətində çevikliyi artar. Bir təklif də irəli
sürdüm ki, hökumətin indi verdiyi təkliflərlə mənim irəli
sürdüyüm təklifləri birləşdirib daha geniş bir əhatə
dairəsini özündə birləşdirən paket formasında Milli Məclisə
çıxarılması daha müsbət olardı.
-
Hökumətin təqdim etdiyi tədbirləri ümumilikdə
antiböhran tədbirləri kimi qiymətləndirmək
olarmı?
-
2008-ci ilin yekunları müzakirə olunan zaman prezidentin yekun nitqində
antiböhran proqramlarının tezisləri də öz əksini tapdı. Həmin
tezislərdə bilavasitə dövlət maliyyəsindən
istifadənin səmərəliliyinin artırılması və nəzarətin
gücləndirilməsi məsələsi qarmızı xətlə
keçdi. Bunu hökumətin antiböhran proqramının mühüm tərkib hissəsi,
yaxud da hökumətin antiböhran tədbirlərinə daxil olan
paketin bir hissəsi kimi qiymətləndirmək olar. Məsələn,
kredit təşkilatları barəsində qanun qəbul olundu, bu da
kiçik biznesin inkişafı üçün həddən artıq vacib məsələdir.
Torpağın və digər daşınmaz əmlakın dövlət ehtiyacları üçün
alınması zamanı onun haqqının ödənilməsində məlum problemlər
var. Problemlərin hüquqi müstəvidə daha yaxşı həll edilməsi
üçün xüsusi qanun layihəsi birinci oxunuşdan keçdi. Hesab edirəm ki,
bu da irəliyə doğru çox ciddi addımdır. Eyni zamanda Nazirlər
Kabineti Azərbaycanda elektrik enerjisinin hasilatını artırmaq üçün gətirilən
avadanlıqlara tətbiq olunan əlavə dəyər vergisinin
götürülməsi ilə bağlı qərar qəbul etdi. Bunu yüksək
qabaqcıl texnologiyada tətbiq etməklə Azərbaycanda
innovasiya sıçrayışına nail olmaq mümkündür. İnnovasiyalı inkişaf ən
qabaqcıl texnika-texnologiyaya əsaslanan istehsal sahələrinin
yaradılmasına yaşıl işıq yandırılar. Bu da post-krizis dövründə də Azərbaycanın
inkişafına gətirib çıxara bilər. Ona görə ki, indi təsəvvür
edin ki, iki il bundan əvvəl Azərbaycanda iqtisadi artım tempi 25-35
faiz arasında hərəkət edirdisə, dörd ayın nəticələrinə
görə, bu, 4 faiz ətrafına düşüb. Bəzi proqnozlara görə,
bundan da aşağı düşmə ehtimalı var. 4 faizlik artım MDB ölkələri
ilə müqayisədə yaxşıdır. Amma 4 fizlik artım Azərbaycana
layiq rəqəm deyil. Ona görə ki, Azərbaycan qarşısında duran
problemləri həll etmək üçün yaxın bir neçə onillikdə ən
azı 7-8 faiz artım tempi ilə getməlidir. Ona görə də bizim
qarşımızda təkcə böhranın aradan qaldırılması yox, həm də əvvəlki
artım tempinin qaytarılması lazımdır. Aşağı faizli artım tempi sosial problemlərimizin
həllinə mənfi təsir göstərə bilər. Ən
azı 8 faiz artım tempinə nail olmaqdan ötrü təkcə antiböhran tədbirləri
yox, innovasiyalı inkişaf yoluna keçmək üçün digər əlavə tədbirləri
də görmək lazımdır. Komitənin iclasında bu istiqamətdəki
təkliflərimi də irəli sürdüm.
Nəsimi Cəfərli
Şərq.- 2009.- 12 iyun.- S. 4.