Mənəviyyat haqqında
düşüncələr
Jurnalist Ziadxan Məmmədov tədqiqatçı-alim,
filosof, böyük şəxsiyyət olan Camal Mustafayevə həsr etdiyi
bu ürək sözlərini hələ alimin 70 illik yubileyi günlərində
qələmə alıb. Bu səhifədə onun "Mənəviyyat
haqqında düşüncələr" yazısını dərc edirik.
Novruzgülü gecikirdi
Yurdumuza
bayram gəldi. Novruz gəldi. Qarayazı boy qardaşı Borçalıya
süfrə açdı, büsat qurdu. Novruzgülü
gecikirdi. Axtardılar, səs saldılar, səməni də süfrələrdə dilə
gəldi, haray saldı... Novruzgülü gecikirdi. Mart apreldən borc almışdı. O, borcunu tez qaytardı. Günəş
bulud arxasında çöhrəsini gizlətmişdi. Tez oyandı. Buludları
yara-yara nur çilədi, şölə saçdı... Novruzgülü gecikirdi. O, günəşdən,
novruzdanmı incimişdi? Ziya dolu şöləsini
Günəş saldı süfrələrə, səməni
də bar-bərəkət rəmzi
kimi coşub-daşdı. Novruzgülü gecikirdi. Səbəbini biz bilmirdik. Amma onu bilirdik
ki, o gələndə
nur gətirir, ətrini, rövnəqini, ləçəyini süfrəmizə
səpələyir...
Elimizə xəbər
gəldi. Novruzgülü yolda gəlir. O, üzündən nurlu olan bir insanla
Nurla gəlir, camalından, çöhrəsindən
nur tökülən bir insanla süfrəmizə
qonaq gəlir, camalından elimizə nur ələyən Camal gəlir...
Camalımın gəlişilə elimizin, obamızın süfrəsinə rövnəq gəldi, xalqımızın Novruz adlı bayramına bayram gəldi. Oğul sevən,
övlad sevən, yetirdiyinin dəyərinə
dayaq olan Qarayazı camaatı öz oğlunun gəlişinə
bir toy qurdu,
büsat qurdu. Qubernator dəstəyində
parlamanın elçiləri, Qarayazı çökəyinin qədir bilən övladları insanlığın heykəlinə çələk
düzdü, müğənnilər
coşub-daşdı, şairləri dilə gəldi qaynar, coşqun bulaq kimi.
Bu bulağın nəğmə dolu dodağıyla Knyaz Aslan belə dedi:
Bircə gün vətəndən gen gəzən deyil,
Qara gün
acısı, ağ gün balıdır.
O, təkcə
Bakının, Təbrizin deyil,
Bütöv yurdumuzun ağsaqqalıdır!
Düşüncələr
Camal müəllimin yubileyi günlərində Azərbaycanın
və Gürcüstanın müxtəlif bölgələrindən
gələn alimlərin,
şairlərin, incəsənət
xadimlərinin, dövlət
məmurlarının, ziyalılarının,
ağsaqqallarının, boya-başa çatdığı kənd məktəbinin müəllimlərinin,
şagirdlərin ürək sözləri biri-birini əvəz edirdi. Çıxış edənlər
böyük filosofun əsərlərini xatırlayır,
dahi Nizami haqqında yazdığı əsərlərdən misallar
gətirir, sanki bu fikirləri onun özünə, şəxsiyyətinə şamil
etmək istəyirdilər...
Çıxışlar səngimirdi. Mən isə el bayramına çevrilən
bu böyük məclislərdə iştirak
etdiyim üçün çox xoşbəxtəm. Xoşbəxtəm ki, Camal kimi böyük
şəxsiyyət orta məktəbdə mənə
dərs deyib... Düşüncələr məni xeyli keçmişə - Camal müəllimin gəncliyinə, özümün uşaqlığıma aparır. Qardabani orta məktəbinin 9-cu sinfində
oxuyurdum. Kosalı kəndinin, Qarayazı elinin ilk qaranquşu
Camal Mustafayev Lomonosov adına Dövlət Universitetini bitirib, rayona gəlmişdi. El öz oğlunu qiymətləndirdi.
Qardabani Azərbaycan orta məktəbinə direktor təyin olundu. Onun ilk
şagirdləri biz olduq - biz X sinif
şagirdləri. Bu xoşbəxtlik bizə nəsib oldu. Məktəbi qurtaranlar təəssüflənir. Aşağı
sinif həmkarlarımız bizə həsəd aparırdılar. Xoş lisanlı, həlim qəlbli Camal bizim ürəyimizə yol tapdı. Biz
onu sevdik, ona oxşamağa çalışdıq.
Bu mümkün idimi? Bircə onu bilirəm ki, o dərs
dediyi, gələcəyə
ruhlandırdığı 13 nəfər
hamımız ali təhsil aldıq. Bəli, ona oxşamağa, onun özünü isə kiməsə oxşatmağa çalışırdıq... Hamının nəzəri ona - Camalın camalına dikilmişdi. Bu camalda mən təmiz, pak, qaranlığın sinəsini yarıb şölə saçan, zehinləri işıqlandıran bir camal görürdüm. Çıxışlar biri-birini əvəz edirdi. Mən Camalın 65 yaşlı şagirdi də
çıxış edib ürək sözümü demək istərdim. Cürət etmirdim. Axı uşaqlıqdan başlamış ömür boyu
həyat idealım sandığım böyük insan haqqında sadə jurnalist kimi nə deyə
bilərdim?. Təntənə
iştirakçıları yubilyar haqqında çıxış edir, şəninə sözlər deyirdi. Mən isə öz ürəyimlə danışır, Camal həyatının anlarını xatırlayırdım. Bu anlarda tarixə dönən bir əsəri vərəqləyirdim.
Camal dahi Nizamini tədqiq
edə-edə, onu öyrənə-öyrənə dahilik
səviyyəsinə yüksəlib. O, Nizamini ondan sonra gələn dahilərin fikirlərində,
təfəkkürlərində axtarıb, Nizaminin əxlaqi, mənəvi, xəlqi dəyərlərini
araşdıra-araşdıra milli - mənəvi dəyərlərin zirvəsinə
qalxıb. Camal Avropa klassiklərinin Şərq ədəbiyyatına səcdəsini aşkarlayıb, elmi traktatlar yaradıb. "Belinski Nizami haqqında" əsərini yazarkən Belinskinin özünü də tədqiq edərkən rus klassikinin Pyotr haqqında "polad sınar, əyilməz" kəlamı yəqin ki, Camalın yaddaşında
həkk olunub.
Polad sınar,
əyilməz
Camal qəlbi nə qədər həlim, mülayim, bahar çiçəyi tək kövrəkdir. Bu kövrəklikdə kəskinlik,
dönməzlik, sınmazlıq axtaran, onu görən,
duyan olubmu, mən görmüşəm, duymuşam, müşahidə etmişəm. Elin, obanın, millətin taleyi həll olunan yerdə Camalın çöhrəsindən həlimlik, kövrəklik silinmiş, şaxta qədər kəskin olmuşdur. Millətin taleyüklü məsələlərində
- "olum, ya ölüm" seçimində Camal əyilməz olmuşdur. Camalın xoş camalı bir anda kəskinləşmiş
mövqeyindən, vəzifəsindən,
səviyyəsindən asılı
olmayaraq öz millətinə dayaq olmayanları, məsləksizləri,
alçala-alçala yüksələnləri,
könüllü qulları şaxta kimi sızlatmış,
qılınc kimi kəsmişdir.
Camalımızın Camalında onun varlığında, xarakterində həmişə
belə "Təzadlar"
olub. Həlim, ilıq nəfəsilə
hər birimizin qəlbini hərarətləndirən
böyük filosof Camal Mustafayev millət taleyi, milli özünəqayıdış məsələlərində "polad sınar, əyilməz"
kəlamını həyatının
mənası hesab edib. Bax, Camalımız belə "təzadlar" camalıdır!
Ömrünü Şərq ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, Nizami
dühasının tədqiqinə
ünvanlayan böyük insan və alimin
mənəviyyatına həsr
edilmiş bu etüdlər sadə bir jurnalistin hissləri, qənaətləri,
Camal nəfəsi ilə isinən, Camal qayğısı ilə
dəyərlənən bir
insanın ürək sözləridir. Qloballaşma və inteqrasiya əsrində mənəviyyatın,
insanlığın az qala cılızlaşdığı bir dövrdə nə yaxşı ki,
Borçalı elinin, Qarayazı çökəyinin Dədə Camalı var. Nur vücudlu,
insanlığın, şəxsiyyətin,
milliliyin, vətəndaşlığın,
türklülüyün, saflığın, ülviliyin, paklığın kəhkəşanında duran, peyğəmbərimiz səviyyəsinə
yüksələn Camalımız
var. Nə yaxşı ki, mənəviyyat
bulağından bir parç içmək istəyənlərə Tanrı
Camalı bəxş edib. Bax, bizi
təmizləyən, saflaşdıran
Camalımız belə Camaldır.
Şərq.- 2009.- 26 iyun .- S. 12.