Azərbaycanda yas və dəfn adətləri
çox qədim tarixə malikdir
Bunlar müsəlman mərasimləri
arasında ən arxaik və bütpərəstlik ənənələrinin
bir çox əlamətlərini özündə saxlayan mərasimlər
hesab edilir
Milli-mənəvi dəyərlərimizin, ailə məişətinin tərkib hissələrindən biri də yas və dəfn mərasimi hesab edilir. Bu gün yas və dəfn mərasimləri öz məzmun və mahiyyətini itirib, formasını dəyişib. Bəs qədim tariximizdə bu mərasimlər necə icra olunub?
Tarixə nəzər saldıqda görərik ki, Azərbaycanda dəfn adətləri çox qədim tarixə malikdir. Arxeoloji qazıntılar ölkəmizdə 8 tip qəbir abidəsinin olduğunu müəyyənləşdirib. Bu qəbir tipləri sadə torpaq, quyu, təknə, taxta qutu, daş qutu, katakomba, çiy kərpic və küp qəbirlərindən ibarət olub.
Məlum olduğu kimi, VII əsrin ortalarında ərəblərin Azərbaycana hücumu və Azərbaycanın ərəb xilafətinin təsiri altına düşməsi burada islam dininin möhkəmlənməsinə səbəb olub. Azərbaycanda islamla bağlı adət-ənənələr, eləcə də dəfn adətləri meydana gəlib. Yas və dəfn mərasimi müsəlman mərasimləri arasında ən arxaik, bununla yanaşı islamdan əvvəlki bütpərəstlik ənənələrinin bir çox əlamətlərini özündə saxlayan mərasim hesab edilir.
Bölgələrdə yas və dəfn mərasimləri müxtəlif ayin və yozumlarla, adət və ənənələrlə müşayiət olunub. ölü düşən evdə qadınlar üzlərini cırır, dizlərini və sinələrini yumruqla döyərək uca səslə qışqırırdılar. Cavan qadınlar və qızlar saçlarını dağıdaraq ölünün üstünə yolub tökürdülər. Gur səsli bir qadın ucadan "şaxsey-vaxsey" qışqırır, bununla da mərasimi ələ alır, yerdə qalan qadınlar isə ona səs verirdilər. Mərhumu qəbiristanlığa aparanadək bu ayin icra olunur, arada isə ağılar söylənilirdi. Qadınlar bir-birinin ardınca ağılar deyir və dizlərini döyürdülər. Mərhumu qəbiristanlığa apararkən də qadınlar cənazənin qarşısında gedir, "şaxsey-vaxsey" ayini qəbiristanlığa qədər davam edirdi. Mərhum qəbirə qoyulduqdan sonra da bir müddət "şaxsey-vaxsey" deyilirdi.
Bu ayin qədim
tarixə malikdir. Bunu "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanında da izləmək mümkündür.
Dastanın "Salur Qazanın evinin yağmalandığı
boy"unda bu ayin belə təsvir edilib: "Burla xatun boynilə
qulağın aldı, düşdi. Güz
alması kibi al yanağını tutdu, yırtdı. Qarğu kibi qara saçını yoldı. "Oğul!", "Oğul!" deyübən
zarılıq qıldı, ağladı". Buradan göründüyü kimi, Burla xatun
oğlunun öldürüləcəyini eşidəndə
üzünü cıraraq, saçlarını yolur.
Folklorşünas B.Abdulla bu ayini
"şivən"-yas mərasiminin ilkin ayini hesab edərək
yazır: "Şivən əsasən, ölüm baş
verdiyi andan ölünün dəfn üçün evdən
çıxarıldığı vaxtacan davam edir. ölən üçün təsiredici,
yanıqlı sözlər, oxşamalarla
hönkür-hönkür ağlamaq, üz cırmaq, saç
yolmaq kimi xüsusiyyətlər şivənin əsas əlamətlərindəndir".
"Şaxsey-vaxsey" -
şivən ayini aşağıdakı kimi icra olunurdu:
Qadınlardın bir nəfər 3 dəfə gur səslə:
"Şaxsey-vaxsey" - deyərək
qışqırır, yerdəkilər isə eyni sözlərlə
ona cavab verirdilər. Sonra həmin qadın: "Ya, Əli!"
Yerdəkilər: "Mədət!" Həmin qadın:
"İmam!" Yerdəkilər: "Şəhid!" Həmin
qadın: "Yaralı!" Yerdəkilər:
"Hüseyn!" Həmin qadın: "Susuz!" Yerdəkilər:
"Hüseyn!" Həmin qadın: "Həsən!"
Yerdəkilər: "Hüseyn!"
Sonra səs tonu bir az alçaldılır, ağı şəklində
belə bayatılar söylənilirdi:
Bu dağlar, ulu dağlar,
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
Çeşməli, sulu dağlar
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
Burda bir qərib ölüb
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
Göy kişnər, bulud
ağlar
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
İkinci bir qadın həmin
qadının ardınca davam etdirirdi:
Qəribi kim
ağladı,
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
Kim yudu, kim
bağladı?
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
Qərib can tapşıranda
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey
Ağzını kim bağladı?
Yerdəkilər:
şaxsey-vaxsey.
Beləliklə,
ardıcıl olaraq qadınlar bayatılar söyləyir,
"şaxsey-vaxsey" ayinini davam etdiridilər.
İnsan
yarandığı gündən ilk sözü layla,
dünyadan köçərkən isə belə demək
mümkünsə, son sözü ağı vasitəsilə
eşidir. Yas və dəfn mərasimi mərhumun evində və
qəbiristanlıqda icra edilir. Həmin mərasimdə
oxunan mahnılar ağı adlanır. Ağılar
tarix boyu həm qəhrəmanlar, həm də bütün
ölülər üçün oxunub.
Görkəmli
yazıçı Ə.Haqverdiyev ağıdan bəhs edərək
yazıb: "Qədim Azərbaycanda ölən böyük qəhrəmanlar
üçün ağlamaq bir adət idi. Qəhrəman
ölən günü camaatı bir yerə
toplayırdılar. Bu toplantıya
"yuq" deyərdilər (Yuqlamaq-ağlamaq sözündəndir).
Toplananlar üçün qonaqlıq düzələrdi,
xüsusi dəvət edilmiş "yuğçular" isə
simli qopuz çalıb oynayırdılar. Yuğçu
əvvəlcə mərhum qəhrəmanın igidliklərini
danışıb onu tərifləyirdi. Sonra
isə qədim havalara keçib şanlı qəhrəman
üçün ağı deyərdi. Toplaşanlar
da hönkür-hönkür ağlayardı".
Tədqiqatçı K.Vəliyevin
fikrincə "ölüm zamanı keçirilən mərasim
- yuğlarda ağıcı-şamanlar iştirak edir, oraya toplaşanları
ağladır, coşdururdu".
Ağılar nəsr
və nəzm şəklində söylənilirdi. Nəsr şəkilli
ağılarda mərhumun yerişi, duruşu, xasiyyəti vəsf
edilirdi. Nəzm şəkilli ağılar
bayatını xatırladır. Bunu
çöl-etnoqrafik səfərimiz zamanı bölgədən
topladığımız ağıların poetik mətni bir
daha təsdiq edir. Bu ağılarda ananın
övladı, bacının qardaşı, qadının əri,
şəhidlər, qəriblər, gəlinin qayını,
nakamlar və başqaları üçün etdiyi fəryad və
ürək yanğısı, qəmli bir hekayətə bənzəyir:
Anam, anam, öz anam,
Qoynu dolu
köz anam.
Yad ağlar, yalan ağlar,
Qoy
ağlasın öz anam.
Ay mənim ağa qaynım,
Gəl gedək bağa,
qaynım
Sən duman ol, mən
çiskin,
Çəkilək
dağa, qaynım.
Yaşıldı
başın, ördək,
Qələmdi
qaşın, ördək.
Həmişə cüt gəzərdin
Hanı
yoldaşın, ördək? - və s.
Bölgələrdə
yas mərasimi ilə bağlı bir sıra adətlər
mövcud olub.
Hər hansı bir ailədə ölü düşəndə
kənd camaatı ev yiyəsinə
heç bir çətinlik vermədən bu dərdə
şərik olur, köməklərini əsirgəmirdilər.
Kəndin kişiləri qəbiristanlığa
gedib qəbir qazırdılar. Meşədən
odun qırıb yas evinə gətirirdilər. Yas mərasimi təsərrüfat işlərinin
qızğın vaxtına təsadüf etdikdə həmin
evin əkin sahəsini şumlayır, yaxud otunu biçib taya
vurur, məhsulunu yığır, heyvanlarını
rahatlayırdılar. Yaslı evin adamları 40 gün ərzində heyvan
nobatına getmirdilər. Bütün bu işləri
yas yiyəsinin iştirakı olmadan həyata keçirirdilər.
Yas evinin yaxın qonşuları və
qohumları 3-4 gün ərzində duru xörəklər
bişirərək mərhumun ailə üzvlərinə
yedizdirirdilər. Kəndin qız-gəlinləri
bulaqdan yas evinə səhənglərlə su
daşıyır, sac asıb çörək bişirir, evi,
həyət-bacanı səliqəyə salırdılar.
Mərhumun ilinədək kənd camaatı toy, nişan
etmirdi. Bayram günlərində isə hər
ailə ayrıca olaraq yaslı evə gəlib sovqat gətirir,
evdəkilərə təsəlli verirdilər.
Kəlbəcərlilər
bayramda kənd ağsaqqalları ilə yaslı evə gedər,
əvvəlcə həmin evdə qazan asdırar, sonra isə
başqa evlərdə bayram yeməyi hazırlanardı. Novruz bayramında isə kəndin bütün
evləri gözləyərdilər ki, birinci olaraq yaslı
evin həyətində ocaq qalansın. Bundan sonra bütün həyətlərdə
Novruz tonqalı yandırardılar. Yaxın qonşular və
qohumlardan olan kişilər mərhumun qırxına qədər
üzlərini qırxmırdılar. Mərhumun evində isə
bir il yas saxlanırdı.
Yas mərasimlərində
bir sıra şərtlərə əməl edilirdi. Belə ki,
ölünü yumaq üçün xüsusi yer düzəldilir,
həmin yerdə çala qazılır, su buraya axdıqdan
sonra üstünü torpaqla basdırırdılar. Adətən ölünü yaxın adamları
yuyurdular. ölünün
yuyulduğu yerdə üç gün ərzində
çıraq yandırırdılar. Kənd camaatı növbə ilə
3 gün müddətində axşamlar qəbiristanlığa
gedərək qəbirin üstündə ocaq
yandırırdı. Mərhumun qoyulduğu
otağa ailənin yaxın qohumlarından biri heç kimə
sezdirmədən kiçik daş gətirib qoyurdu. ölünü evdən çıxararkən
arxasınca atırdı. Mərhumu dəfn etməyə
apararkən üç dəfə qaldırıb yerə
qoyur, sonra isə evdən çıxarırdılar. Bu adəti 3 rəqəminin xalq arasında müqəddəsliyi
ilə şərtləndirmək olar.
Qubadlıda isə
mərhumu dəfn edən günü qəbir qazanlar
üçün halva çalınar, yuxa, halva, pendir, göyərti
qəbiristanlığa göndərilərdi. Elə həmin
gün də ehsan verərdilər. Cümə
axşamları mərhumun evinə yığışmaq adəti
olmayıb. Cümə axşamları
çox sonra dəbə düşüb. Mərhumun
üçündə paltarlarını yuyurdular. Yasa gələnlər özləri ilə yemək də
gətirib həmin süfrəyə düzürdülər.
(Bu adətə Füzuli rayonunda da rast gəlinərdi).
Mərhumun paltarları yuyulduqdan sonra
üst-üstə tikilərək ilinə qədər
saxlanırdı. Bunu "soyxa"
adlandırırdılar. Bir il ərzində
evdə yas saxlayırdılar. İl tamam olanda
"ağız acılığı" adlandırılan
halva çalınar, sous bişirilərdi. Halvanı yuxaya büküb sousla birlikdə ehsan kimi
evlərə paylayardılar. Mərhumun
"soyxa"sını isə mollaya verirdilər. Molla isə öz növbəsində "xətm"
oxuyar, yas mərasimini başa çatdırardı.
Laçının
yaşlı sakinlərinin dediyinə görə, mərhumun
öldüyü gün ehsan verilər, qırxında, eləcə
də ilində halva və kəsilmiş heyvanın əti evlərə,
hətta qonşu kəndlərə də paylanardı. Hər
yuxanın içərisinə 250-300 qr. miqdarında halva
bükülüb xurcuna yığılar, ata yükləyib
qonşu kəndlərdə
ev-ev ehsan kimi verilərdi.
Füzulidə
yas evinə qonşu və qohumların kömbə, halva, 50-60
ədəd soyutma yumurta, təndir çörəyi
bişirib aparmaq adəti olub. Aparılan ərzağı
da ehsan süfrəsinə düzürdülər.
Kəlbəcərdə
isə yas evində bişi bişirirdilər. Bişini mərhumun
qırxında qohum və qonşu evlərinə sayı 12 ədəd
olmaqla ehsan əvəzi paylayırdılar. Novruz bayramından əvvəl "qara bayram"
(ölülərin bayramı) adlanan mərasim icra olunurdu.
Həmin gün mərhumun qohumları və ailə
üzvləri yemək hazırlayır, qovurğa, meyvə, hətta
şirniyyat şeyləri tədarük edib qəbir
üstünə gedirdilər. Qəbiristanlıqda
yeməyi şikəstlərə və ehtiyacı olanlara
paylayır, qalanını qəbirin üstünə
qoyurdular. Qara bayramda ailə üzvləri
və qohumlarla bərabər, qonşular da qəbir
üstünə gedirdilər. Qəbir üstünə
gedən qonşular da xonça düzəldir, şirniyyat
şeyləri aparırdılar.
Bölgələrdə yas və
dəfnlə əlaqəli bir sıra sınamalar da
yaranıb:
- Qəbiri əl ilə
göstərməzlər. Göstərsən, həmin
barmağının dişlə. Yoxsa ömrün
qısalar;
- Ölünü dəfn
etdikdən sonra əzizlərinin sakitləşməsi,
soyuması üçün qəbirdən
götürülmüş torpağı xəlvəti
onların boynunun arxasından kürəklərinin arasına
tökürdülər;
- Həyətdə it ulayanda
ölü düşəcək deyirdilər;
- Evdə güzgü
sındıqda bunu ölümə yozurdular;
- İri ağac qopub
yıxılanda ev sahibinin ölümünə
işarə hesab edirdilər;
-Yas mərasimi olan evi mərhumun
üçünə qədər hər gün eyni adam süpürməlidir, başqası
süpürsə yenidən ölən olar;
-Bütün əksedici əşyaların
üstünü örtürlər ki, ölənin ruhu oraya
köçər və s.
Yas mərasiminin
xüsusi tələblərindən biri də ölü ilə
təmasda olan şəxslərin qüsl verməsi idi. Meyidlə təmasda
olmuş şəxsləri "ruhlu" - sarkal cəhətdən
natəmiz hesab edirdilər. ölünün
üçünə qədər qüsl etməyən həmin
şəxslərə ehsan yeməkləri olan qazan və
qablara, eləcə də başqa şəxslərə
toxunmaq qadağan edilirdi.
Təəssüf
bu gün bu adətlər unudulur, başqa formalara
salınır.
Artıq qarşılıqlı yardım
anlayışı əvəzinə yası
düşmüş ailənin külli miqdarda borca düşərək
yasa gələnlərə ehsan verməsi kimi əcaib adət
formalaşıb. Əzizini itirmiş
insanlar bilmirlər ki, nə etsinlər. İnsanlar
yasa sanki ölü yiyəsinə təsəlli vermək
üçün deyil, qonaqlığa, yemək yeməyə gəlirlər.
Süfrələrin üzərində isə hər
cür naz-nemətlər düzülür. Əlbəttə, bütün bunlardan əhalinin
varlı təbəqəsi deyil, kasıblar əziyyət
çəkirlər. Odur ki, gəlin, adət-ənənələrimizi
təhrif etmədən nəsillərdən nəsillərə
ötürək.
Yazı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Yanında QHT-lərə Dövlət
Dəstəyi Şurasının maliyyə yardımı ilə
Azərbaycan Ağsaqqallar Şurasının həyata
keçirdiyi "Xeyir-şər məclislərində
ifratçılığın qarşısının
alınmasının təbliğində ağsaqqalların
rolu" layihəsi çərçivəsində çap
olunur.
Solmaz
Məhərrəmova,
AMEA Etnoqrafiya İnstitutunun əməkdaşı
Təzadlar.- 2010.- 5 avqust.- S.15.