Vətənçün
çırpınan ürək
Avqustun
16-sı ustadın doğum günü idi...
İnsan torpaqda
dünyaya göz açır. Və elə doğulduğu
torpaq da vətən adlanır. Vətən deyəndə ilk
anlama gələn torpaqdır. Vətən - bu sözün
hardan doğduğu, hansı arealları, neçə kilometrləri,
bəlkə də metr əraziləri əhatə etdiyi kimə
məlumdur? Başlanğıcı hara, sonu haradır vətənin?
Bəlkə vətən bütöv bir yer kürəsi, bəlkə
kiçik bir kənd, bəlkə də balaca bir otaq, dörd
divarın arasıdır? Yaradılışdan insanın
daxilində bir neçə istiqamətə yönəlik
qeyri-iradi sevgi formalaşır. İnsanın daxilində
müxtəlif məzmunlu sevgilər sırasında bir də
vətən sevgisi yurd salır. Niyə insan övladı
öz vətənində özünü hamıdan
güclü hiss edir? Niyə insan övladı harda olursa-olsun
son nəfəsini doğulduğu torpaqda tapşıraraq Haqqın
dərgahına qovuşmaq istəyir? Niyə qəriblikdə
olan insan üçün bir ovuc vətən torpağı
dünyanın ən qiymətli ləl-cəvahiratından da dəyərlidir
və onu ən müqəddəs tutya kimi qoruyub əzizləyir?
Biz minilliklər boyu bəşəriyyəti
düşündürmüş bu suallara xalq yazıçımız
Bəxtiyar Vahabzadə yaradıcılığını
istinad seçərək cavab axtarmağa
çalışacağıq. Amma şairin düşüncələr
aləminə baş vurmazdan öncə bir neçə
tarixi, tibbi və dini məlumatı diqqətinizə
çatdırmaq istəyirəm.
Qədim yunan əfsanəsində
Heranın - Torpaq ananın oğlu Anteylə Heraklın
vuruşu təsvir olunur. Hər dəfə Herakl Anteyi yerə
yıxanda o, torpaqdan - anasından güc alaraq yenidən
ayağa qalxır. Bunun üçün də Herakl onu havada
saxlayaraq öldürür.
Tibbi
araşdırmalara görə, yer kürəsində
tapılan 107 kimyəvi elementdən 67-si insan orqanizmində bu
və ya digər birləşmələr şəklində
aşkarlanır. Məsələn, Ca ionu insan orqanizminin
65%-ni, su 80%-dən çoxunu, azot ionu 10%-ni təşkil edir.
"Biz, həqiqətən,
insanı tərtəmiz (süzülmüş)
palçıqdan yaratdıq". "Ey insanlar! öləndən
sonra diriləcəyinizə şübhəniz varsa, (ilk
yaradılışı yada salın) həqiqətən, biz
sizi (babanız Adəmi) torpaqdan... yaratdıq ki, (qüdrətimizi)
sizə göstərək". "O Allahdır ki, sizi
torpaqdan, sonra nüftədən, sonra bir parça qandan
yaratdı". "Allah sizi (atanız Adəmi) torpaqdan... xəlq
etmişdir" (Qurani-Kərim).
Bəli, bu gətirilən
nümunələr, insanın torpaqla necə bağlı
olduğuna bir daha sübutdur.
Vətənə gəldim,
imana gəldim. Qürbətdə xan olunca vətənində
dilən gəz - deyib ulularımız. Və bu deyimlərin
tarixin sınaqlarından süzülərək bu günə
qədər gəlib çıxması təsadüfi
deyildir. Daim sınaqlar meydanı olan vətənimiz tarixdən
üzü bu yana həmişə çəkişmələr
meydanı olmuş və zamanın keçən hər
dönəmində bir yerindən yaralı olub başı bəlalı
yurdumuz. Bax elə bu yaralar aşıqların nəfəsinə,
şairlərin misrasına qəlb titrədən bir
yanğı qatıb. Ta qədimlərdən bu yana
torpağımıza, yurd yerimizə olan sevgimiz
bayatılarımızda, muğamlarımızda, nənələrimizin
laylalarında təcəllə tapıb. Vətən sevgisi həm
də insanın doğulduğu, böyüyüb boya-başa
çatdığı torpağa, istisinə
qızındığı ocağa təəssübündən
doğmuşdu. Tarixdən üzü bu yana ən böyük
savaşlar da elə məhz hansısa vətənsizlərin
kiminsə torpağından bir parça qopararaq özlərinə
"vətən" qurmaq istəyənlərlə əcdadlarının
göz açdığı torpağın hər
qarışını göz-bəbəyi kimi qorumağı
özünün ən müqəddəs borcu bilənlərin
qarşıdurmasından törəmişdi. Şəhidlik ən
ali, ən şərəfli zirvədir. Yalnız torpaq
uğrunda, vətən yolunda canından keçənləri
şəhid adlandırırlar. Deməli, vətənpərvərlik
hissi insani hisslərin ən alisidir.
"Torpağın
təkində qızıl, gümüş, mis,
qurğuşun və s. vardır. İnsan yaradılanda onun
qismətinə bu elementlərdən hansının
düşməsindən asılı olaraq həmin metallara
uyğun xasiyyətdə və keyfiyyətdə olur" (Qalib
Məmmədov).
Vətənpərvərlik
mövzusu xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə
yaradıcılığının ana xəttidir. Bir
ömürcə vətənin istiqlalı, dil, söz, torpaq
uğrunda apardığı söz mücadiləsindən
alnıaçıq, üzüağ çıxan şair vətənin
azadlığı uğrunda əsl vətənpərvər
insan, vətəndaş kimi iz qoymuşdu. Hər
qarışı ecazkar, füsunkar gözəlliklər
yatağı olan vətənimiz şairçün müqəddəs
bir məkandır. B.Vahabzadənin vətənpərvərlik
mövzusunda qələmə aldığı əsərlərində
dərdli, nisgilli şairin əhvalı duyulur. Çünki
o, parça-parça olmuş bir vətəndən, ən
dilbər guşələri nankor, riyakar düşmənlərin
iyrənc fitnələrinə yer olan bir vətəndən,
xalqın göz dağı olan Araz çayı ilə ikiyə
bölünərək o taylı, bu taylı damğası ilə
damğalanan vətəndən yazır.
Arazın
bu tayı vətənim,
o tayı vətənim,
Vətəni
görməyə amanım yox mənim
- deyən şair
bir ömür boyu ikiyə bölünmüş vətənin
ağrısı ilə yaşadı. Şair vətənimiz
olsa da, gedə bilmədiyimizin, tikanlı məftillərin
ayırdığı ellərimizə bir salam belə verə
bilmədiyimizin kədərini ürəyində
daşıyırdı. Bu əsərin sonunda şairin öz
dərdini Füzuli dərdi ilə müqayisə etməsi bu
həsrətin nə qədər ağır, sonsuz, çəkilə
bilməyən olmasının isbatıdır:
Füzuli həsrətlə
qürbətdən vətənə baxırdı.
Mən isə...
Vətəndən-vətənə
baxıram.
Bəxtiyar Vahabzadə
yaradıcılığına belə canlı pafos verən,
onu şöhrətləndirən və sevdirən
başlıca səbəb vətən sevgisi, yurdun hər
qarışından aldığı ilham və
özünün əsl "vətən daşı"
olduğunu dərk etdiyindən aldığı
zövqdür. Vətəninin əsl vətəndaşı
olan şair qırılmaz tellərlə, canlı rişələrlə
xalqına, elinə-obasına bağlıdır. B.Vahabzadənin
şeiri məhz xalqdan, torpaqdan güc aldığı
üçün böyükdür, əzəmətlidir,
müqayisə olunmazdır. Vətəninə,
yurduna-yuvasına bağlılıq, vətəndaşlıq
pafosu B.Vahabzadə yaradıcılığının əsas
ideyasını şərtləndirən başlıca
xüsusiyyətdir. Onun vətənpərvərlik şeirlərindən
danışarkən "Azərbaycan oğluyam" şeiri
xüsusi vurğulanmalıdır. Şeirdə vətənpərvərlik
ideyası qabardılaraq ön plana çəkilir. Burada eyni
zamanda qədim türklərin dünyagörüşlərinin,
inanclarının öz bədii əksini tapması da diqqətəşayan
bir haldır. Şeir bu misralarla başlayır:
Azərbaycan
oğluyam,
Odu Allah
sanmışam.
Anam torpaq, atam od-
Mən oddan
yaranmışam.
Bu misralar bir növ
dünyanın dörd qütbünə səpələnmiş
türk xalqlarının kimliyidir. Əski türk
inanclarına görə, insanın yaranmasında Ata
başlanğıc Günəş, od, istilik və Ana
başlanğıc Torpaq başlıca rol oynayır.
Yaradıcı qüvvə olan Günəşin Torpağa
istilik verməsiylə insan yaranmışdır. Böyük
ehtimalla söyləyə bilərik ki, şair bu misraları qələmə
alarkən məhz həmin türk inanclarına istinad
etmişdir.
Azərbaycan oğluyam,
At belində doğuldum;
Zamanın qazanında
Neçə dəfə dağ oldum
- deyərkən
şair yenə də xalqımızın şanlı,
keşməkeşli tarixinə işarə edir. Ta qədimlərdən
bu yana analarımız oğulu vətən
üçün, onun təəssübünü çəkmək,
namusunu qorumaq üçün böyüdüblər. övlad vətən yolunda şəhid olarkən
bu dözülməz dərdi qəlblərinə gömərək
vətənin varlığı ilə təskinlik tapıblar.
Analar oğulları cəngi sədaları
altında qundaqlayarkən onun ruhuna vətən eşqinin
toxumunu səpib. Bax beləcə, ruhumuzda
bir vətəndaşlıq hissi yer alıb. Sağalmaz
yaramız olan vətəndə vətənsizlik dərdimiz bu
şeirdə də şairin köksündə qövr edərək
bu misralara çevrilmişdir:
Neyləyək ki...
zamanın
Uğursuz yollarında
İkiyə bölünmüşəm,
İki başlı, bir qəlbli
Bir bədənə
dönmüşəm.
Amma şair
üçün bu bölünmə sadəcə tikanlı məftillərdə,
bir də kağız üzərindədir. Onunçün Bakı, Təbriz elə
birdir və hər ikisi Məkkə, Mədinə qədər
müqəddəsdir.
Həm Təbriz, həm Bakıdır
Məkkəm, Mədinəm mənim
- deyən şairin
bütöv bir xalqın işıqlı sabahına bəslədiyi
böyük ümidləri diqqətdən yayınmır.
Bəzən
kimsə öz vətəninə, xalqına xəyanət
edir. Bunun səbəbi odur ki, həmin
şəxs ana südü ilə yox, süni qidalarla
qidalanıb. Onun qanında doğulduğu
torpağın heç bir elementi olmadığı
üçün o xəyanətkar bir iblisə çevrilir.
özgə anasından süd əmənləri
özgə qullugunda duran görmüşəm.
Yaxud da:
Bütün diləklərimin ən saf diləyi
şeirim.
Vətənini, elini danan tüfeylilərin
Vətənçin yox,
manatçın
yananan tüfeylilərin
yumruğa dön başında.
Keşikçi
ol bu yurdun torpağında, daşında.
Vüqarı ol, əzmi ol əyilməyən
başların,
Qəlbində
mərmiyə dön əsl vətəndaşların.
B.Vahabzadə "Şair-vətən"
şeirində bu fikri daha da inkişaf etdirərək belə
deyir:
Bəlkə də ən zəif, ən
kiçik şair
Böyük vətəndaşdır Vətənimizə...
Bəxtiyar
Vahabzadə burda şair dedikdə bir fərdi yox, bütün
vətəndaşları nəzərdə tutur. çünki
şeirin davamında şairin - insanın vətənlə
bağlılığı aşağıdakı kimi
xarakterizə olunur:
Şairin bədəni - bu ana torpaq,
Nəfəsi - xəzridir, qanı -
Kür, Araz.
çox şey vətənsiz də
yaşayır, ancaq
Şeirsə Vətənsiz, elsiz
yaşamaz...
Bəzi nadan,
vicdansız, xəbis, xəyanətkar, vəzifəpərəst
insanlar olur ki, başqalarına quyruq bulamaq üçün
öz evini, elini, hətta vətənini satmağa hazır
olurlar. Şair onları belə
ifşa edir:
Vətəni pul kimi cibinə dürtən
Bir rüşvət düşkünü,
rütbəli nadan
Durub kül
üfürür gözlərimizə.
Vətənin sevməyin
"qaydalarından"
Utanmaz-utanmaz
dərs deyir bizə.
Belələri
odlu-alovlu çıxışları ilə xalqı
mübarizəyə səsləsələr də, sonda ona xəyanət
edərək yadellilərin ağuşuna sığınıb,
xalqı mübarizə meydanında tək qoyublar. Bunlara şair belə cavab verib:
Vətəni
sevməkdə nə qayda, qanun?
Vətən
sevgisinin hüdudu varmı?
Ey nadan, ölçülər
özünün olsun,
Məhəbbət
ölçüyə, həddə sığarmı?
Doğrudan da
əsl vətəndaşın doğulduğu torpağa,
ata-babalarının qəbri olan bir məkana, anasının
beşik başında nəğmə söylədiyi bir
ocağa, övladının iməkləyərək ilk
addımlarını atdığı yurda olan sevgisi heç
nə ilə müqyisə oluna və ölçülə
bilməz.
İndiki
dövrdə Azərbaycanda bəzi müəssisələrdə
xarici dil bilməyənləri işlə təmin etmirlər. Şair 1967-ci ildə
yazdığı "Riyakar" şeirində bunu tam
çılpaqlığı ilə ifadə etmişdir.
Vətənin dilinə gərəksiz deyən
Vətənin
özünü necə sevir bəs?
Vətən qeyrətini çəkməyən
oğul
Həm özünə yükdür, həm
özgəsinə;
Bu dildə dərs deyib
qazandığın pul,
Yediyin çörək də haramdır sənə !
Bəxtiyar
Vahabzadə vətənimizin başına tarixlər boyu gətirilən
müsibətləri ürək yanğısı ilə qələmə
alır. Sanki
özü o dövrdə yaşayıb və bunları
görüb. "Anamın kitabı" şeirində
Tapdandı anamın şərəfi,
şanı,
Bizdən sərvət
alıb söz gətirdilər.
Bu boyda ölkəni - Azərbaycanı
Bir ərəb
qızına cehiz verdilər. - deyir.
Şairin
ürək titrəyişləri hər sözdə, hər
misrada hiss olunur. çünki o, bu vətənin torpağndan bu
vətənin suyu ilə yoğrularaq anaların laylası ilə
vətən kürəsində bir vətəndaş kimi
bişmişdir. Vətən onun cisminə və
ruhuna hoparaq onu var etmişdir.
Bizim anaların laylalarından
Axdı
ruhumuza Vətənin özü.
Vətən
şairin gözündə bütövdür,
parçalanmazdır. Bəxtiyar
özünün bəxtiyarlığını belə ifadə
edir:
Mən həm bakılıyam, həm lənkəranlı,
Gəncəli,
qubalı, həm naxçıvanlı.
Şəkili, şirvanlı,
qarabağlıyam,
Bütöv
Vətənimə bütöv bağlıyam.
Bir eldə doğulub xoşbəxtəm
ki, mən
Böyük
bir Vətənə oğul olmuşam.
Doğrudan da
şairin qeyd etdiyi kimi, insan hansı məkanda
doğulmağından, boya-başa çatmağından,
harada dünyadan köçməyindən asılı
olmayaraq bütöv bir vətənin - anamız
torpağın ayrılmaz tərkib hissəsidir. Bəxtiyar qələmi bunu
elə ah-nalə ilə ifadə edib ki, bir damla vicdanı, vətən
sevgisi, özünü bu vətənin "daşı"
hesab edən şəxs bü fikirlərə biganə qala
bilməz.
Gün kimi bəllidir yeddi milyonun Dərdini
köksündə yaşatmayan kəs
Bu boyda millətə baş ola
bilməz.
Bu Vətən mənimdir, bu Vətən sənin,
Səngərdə əsgərə dəyən
güllənin
Ağrısı qəlbində göynəməyən
kəs
Bu boyda millətə baş ola
bilməz.
Bəxtiyar Vahabzadənin
vətənpərvərlik lirikası haqda çox
danışmaq olar. Çünki bütün
varlığıyla vətəninə bağlı olan
şairin bütöv Azərbaycanımıza olan hədsiz
sevgisi onun hər misrasına sirayət etmişdi. Vətənpərvərlik
B.Vahabzadə yaradıcılığının
canı-cövhəridir. Bir də Vahabzadə
yaradıcılığında "Malades" sözünə
vətəni satanlara, körpə həmvətənləri,
uçmalıykən alçalan, isti ocağa həsrət
balaların taleyinə biganə olanlara bir nifrət
alovlanır.
Gecələr yatmadan
əvvəl sor özündən ki: "Bu gün
Mən nə etdim məni
yurddaş edən öz yurdum üçün?"
Əgər hər kəs
bu suala öz yaxşı əməlləri ilə cavab verməyə
çalışsa, o zaman vətənimiz əbədiyyən
var olar.
Könül Heydərova
Təzadlar.- 2010.- 17-24 avqust.- S.9.