Gəncəbasar aşıq sənətində
musiqi ifaçılığı
Azərbaycan aşıq
sənətinin inkişafı tarixində bir sənət
ocağı, sənət muhiti kimi əhəmiyyətli rol
oynamış aşıq bölgələrindən biri də
Gəncəbasar bölgəsidir. Əlverişli coğrafi
mövqeyi Gəncəbasar bölgəsində aşıq sənətinin
digər aşıq məktəbləri ilə
qarşılıqlı inkişafı üçün həmişə
təbii bir zəmin olmuşdur. O cümlədən şəhər
mühitinə, bununla da bir çox cənub sənət
ocaqlarına bağlılıq bu bölgədə hər bir
dövrün tələbinə uyğun sənət dəyərlərinin
inkişaf və intişar etməsi üçün də əlverişli
şərait yaratmışdır. Tarixin müxtəlif
dövrlərində məlum cənub əyalətlərindən
bu bölgəyə gələrək burada
yaşayıb-yaratmış bir çox sənətkarların
fəaliyyətlərinin əhəmiyyəti də bu
baxımdan danılmazdır.
Ümumiyyətlə, Gəncəbasar
aşıq mühiti istər ədəbi, istərsə də
musiqi yaradıcılığı baxımından orta əsrlər
sadə şərq estetikasına uyğun tərzdə
inkişaf etmiş bir sənət ocağıdır desək,
heç də səhv etmiş olmarıq. Yəni Gəncəbasar
aşıq bölgəsində də orta dövrlər
bütün yaradıcı və ictimai nəzərlər əsasən
ədəbi yaradıcılığa və onun
inkişafına yönəlirdi, daha doğrusu, müxtəlif
şeir növlərindən tutmuş insanları xəyali də
olsa, bir anlıq haqq-ədalət dünyasına qovuşduran
fantastik süjetli nağıla, dastana və sairəyə. Bu
dövrlərdə aşıq musiqisinin yüksək
ifaçılıq göstəricilərindən, onun
professional norma və dəyərlərindən söhbət
belə gedə bilməzdi. ümumiyyətlə, bu istiqamətdə
heç bir kütləvi maraq və ya inkişaf prosesi
mövcud deyildi. O cümlədən də belə bir
inkişafın aşıq ədəbiyyatına və digər
musiqi janrlarına nisbətən elmi bazası olduqca zəif
idi, təbii ki, şifahi ənənəyə əsaslanmaqla.
Ona görə də bir
çox havaşünas aşıqlar tərəfindən
yaradılan mahnı nümunələri orta dövrlərdə
olduqca sadə bir tərzdə ifa olunur və elə bu formada
da dinləyici tərəfindən qəbul edilirdi. Daha
doğrusu, melodik dəyər və bədii-ruhi təsir
baxımından olduqca bəsit bir formada. Bununla da aşıq
musiqisi ifaçılığında maraq çəkən
yalnız bir tərəf qalırdı.
İfaçının səs xüsusiyyətləri, daha
doğrusu, ifaçı səsinin zilliyi. Əgər bir
aşıq öz güclü səsi və nəfəsi ilə
divardakı otuzluq lampanı söndürə və ya
taxçadakı "çillə qarpızı"nı
sala bilirdisə, bu zaman o, ən yüksək
ifaçılıq bacarığına malik bir sənətkar
hesab olunurdu. Baxmayaraq ki, sənətkardakı bu keyfiyyətlərin
musiqi ifaçılığı və onun normativ tələbləri
ilə heç bir əlaqəsi yox idi. Sadəcə olaraq bu
cür səslər bəzən bir sıra epik qəhrəmanların
meydanlardakı hərbə-zorbalarını canlı
diksiyalarla təqlid etmək üçün yararlı ola bilərdi.
O cümlədən də reçetativ-deklomasiya səciyyəli
bir sıra qəhrəmanlıq havalarının mimika və
jestlərlə müştərək ifası
üçün. Lakin bütün nəzərlərin
aşıq ədəbiyyatına və bu cür səslərə,
həmçinin onun möcüzəsinə yönəlməsi
orta dövrlərdə sözün əsl mənasında
aşıq musiqisi ifaçılığını
inkişafdan saxlamaqdan başqa bir şey deyildi.
Bir müəllif olaraq mən
bu prosesləri milli musiqimizin tərkib hissəsi olan
aşıq musiqisinin tarixdə muğamlarımız qədər
inkişaf edə bilməməsi və gözəçarpacaq
dərəcədə "sadələşməsi" səbəblərindən
biri hesab edirəm. O cümlədən, tam əminliklə
deyirəm ki, tarixin müxtəlif dövrlərində bir
çox aşıq havalarının aşıqların
repertuarlarından çıxaraq xanəndə
repertuarlarına keçməsinin çoxsaylı səbəblərindən
biri də məhz budur.
Aşıq sənətinin
inkişafı ilə bağlı bütün bu və digər
tarixi faktlar bizə onu deməyə əsas verir ki, XIX əsrin
axırlarına qədər aşıq musiqisi
ifaçılığı o qədər də mükəmməl
bir tərzdə inkişaf edə bilməmişdir. O cümlədən
də milli musiqimizin digər janrlarına nisbətən.
Aşıq musiqisinin professional qaydada inkişafı yalnız
XIX əsrin axırlarından başlamışdır. Bu da
onun digər musiqi janrları ilə yaxınlaşması və
qarşılıqlı dəyər intiqrasiyaları zəminində
baş vermişdir. Bu dövrə qədər aşıq
havaları çox sadə və bəsit formalarda ifa edilirdi.
Bəzi hallarda isə bu havalar ən sadə melodik avazların
adi variasiyalarından ibarət idi. Bu cür inkişaf
tendensiyası orta yüzilliklərdə bütün
aşıq bölgələrini əhatə etmişdi. O
cümlədən də, Gəncəbasar aşıq bölgəsini.
Qəribədir ki, Borçalı aşıq mühiti istisna
olmaqla, bütün aşıq bölgələrində bu
cür ifa tərzinin izləri bu gün də
qalmaqdadır.
***
İndi isə fikirlərimizi
daha dəqiq tarixi faktlarla əsaslandıraq.
XIX yüzillikdə Gəncəbasar
aşıq bölgəsinin ən mötəbər sənətkarlarından
biri Şəmkirli aşıq Hüseyn olmuşdur. Aşıq
Hüseynin ədəbi yaradıcılığı
haqqında kifayət qədər məlumat var. Biz onun
yalnız musiqi yaradıcılığı fəaliyyəti
haqqında danışacağıq. Aşıq H.Şəmkirli
həm də havaşünas bir sənətkar idi. çox
güman ki, onun bəstələdiyi havaların bəziləri
bizə gəlib çatmamışdır. Lakin bu havalardan
yalnız ikisi "Hüseyni" və "Dilqəmi"
havaları kifayət edər ki, biz onun musiqi
yaradıcılığı haqqında tam və bitkin bir
fikir söyləyə bilək.
Çox
maraqlıdır, aşıq musiqisinin "El havası",
"Ruhani", "Yanıq Kərəmi" kimi şah
havaları yalnız bir variantda ifa edildiyi halda, bu havaların hər
birinin bir neçə ifa variantı var. özü də bu
variantlar Gəncəbasar aşıq bölgəsinin
özündə deyil, digər bir bölgədə, daha
doğrusu, Borçalı aşıq bölgəsində
yaradılmışdır. Sual olunar, niyə məhz
Borçalı bölgəsində, Gəncəbasarda yox?
Məncə, bu
sualın bir çox cavabları var. Lakin ən
başlıcası odur ki, deməli, bu havaların hər ikisi
özlərinin ən mahir ifaçılarını məhz
bu mühitdə tapmışdır. Təbii ki, bu da səbəbsiz
deyildi.
Məsələ
ondadır ki, musiqi ifaçılığında çox
vacib bir şərt var. Bu da havacatın, daha doğrusu,
melodiyanın major və ya minor xüsusiyyətlərindən
asılı olaraq ifaçının ona yanaşma metodudur. Məsələn,
bu havaların hər ikisi özündə daha çox
melanxolik elementlər, daha doğrusu, minor ovqat ehtiva edir.
Xüsusilə də "Dilqəmi" havası. Ona görə
də bu havaların hər ikisi ifaçıdan yüksək
emosionallıq, ağır, obrazlı, zəngin melodiyalı
ifa tərzi tələb edir. Bu havaları şaqraq, zənguləli
səslərlə, nikbin əhval-ruhiyyədə,
reçetativ xarakterli yarımelodik və bəsit avazlarla
oxumaq olmaz. Çox təəssüflər olsun ki, XX əsrdə
aşıq Mirzə Bayramov və aşıq Əkbər Cəfərov
istisna olmaqla Gəncəbasar bölgəsinin bütün
aşıqları bu havaları məhz bu tərzdə ifa
etmişlər. Hətta bəzən dəqiq ölçü
fiksasiyalarına yatmayan, az qala bədii qiraət və ya adi
danışıq tərzinə yaxın bir formada.
***
Təbii ki, belə bir şəraitdə
hər hansı bir musiqi
nümunəsinin müxtəlif variantlara
şaxələnməsi mümkün ola bilməzdi, o cümlədən
də "Hüseyni" və "Dilqəmi"
aşıq havalarının. Düzdür,
istər Gəncəbasar, istərsə də digər
aşıq bölgələrində bu
havaların hər ikisi çox
sevilir. Təbii ki,
variantlılıq üçün bu da mühüm
şərtdir. Lakin hər bir havanı öz improvizasiya qənaətləri
ilə zənginləşdirə bilən, ona
melodik ornamentlərlə naxış vuran, gözəllik və şirinlik
gətirən, bir sözlə, inkişaf etdirən, fərqləndirən bir ifaçının olması
variantlılıq üçün ondan da vacib
bir şərtdir. Məsələ
ondadır ki, Borçalı aşıq
mühitində bu şərtlərin
hamısı öz mütləq həllini
tapırdı. Ona görə də bu mühitdə bütün
havalar tam mükəmməl
bir tərzdə oxunmaqla
bəzən onların bir qədər fərqli
variantları da yaranırdı.
İdeya-emossional məzmunu
və melodik quruluşu baxımından orijinaldan o qədər
də fərqlənməyən bu havalardan biri Borçalı
bölgəsində "Dastanı", digəri isə
"Faxralı dilqəmisi" və ya
"Doşanquluoğlu" havası adlanır. Bundan əlavə,
"Hüseyni" havasının
digər bir maraqlı variantı da var. Bu da ölməz
şairimiz S.Vurğunun
"Muğana ceyran"
rədifli şeri üstə ifa olunan eyniadlı "Muğana ceyran" mahnısıdır. Bu mahnı da "Hüseyni" aşıq
havasının elə
Gəncəbasar bölgəsinin
övladı olan böyük bəstəkarımız
Qənbər Hüseynli
tərəfindən tərtib
edilmiş mahnı tərzli bir variantıdır, daha doğrusu, xalq mahnısı tərzli variantı.
(Ardı var)
Lətif Həsənov
Təzadlar.- 2010.- 26-28 avqust.-
S.11.