Çoxölçülü Bəxtiyar zirvəsi...
Hər bir
millət özünü dünyaya tanıtmağa borcludur. Milləti ura-patriotlar yox,
seçilmişlər tanıdır. Onlar həm milli dəyərləri,
həm də ümumibəşəri dəyərləri
yaşadır. Millətimizin belə seçilmişlərindən
biri böyük mütəfəkkir Bəxtiyar Vahabzadədir.
Hər bir insan dünyaya gələn
andan qismətinə düşən bir ömür payı
yaşayır. Yaşanan ömür payının
yaddaşlarda necə iz qoyması isə insanın
özündən asılıdır. Elə adamlar var ki, onun həyatda
qoyduğu iz, açdığı cığır,
keçdiyi şərəfli ömür yolu gələcək
nəsillər üçün bir örnək olur. Adətən,
belə adamlar ümumi məqsəd üçün
çalışan, özləri isə getdikcə daha alicənab
olan adamlardı. öz alicənablığı və təvazökarlığı
ilə seçilən, şəxsi həyatını ictimai həyata
qatmağı bacaran insan kimi Bəxtiyar Vahabzadə də məhz
bu cür hörmətə layiq olan insan idi.
Bənzərsiz insan, gözəl
şair, filologiya elmləri doktoru, professor, akademik Bəxtiyar
Vahabzadə demək olar ki, mənalı ömrünün təxminən
65 ilini xalqına və elmin, sənətin inkişafına sərf
etmişdir. Onun səsi auditoriyalardan, ciddi diskussiyalar
aparılan elmi-nəzəri konfranslardan, ziyalılarla, adi
insanlarla, əsgərlərlə görüşlərdən,
dövrün nəbzi döyünən, xalqın taleyi həll
olunan tribunalardan gəlirdi. Bəxtiyar müəllimin
keçdiyi mənalı həyat yolu, onu əsl ziyalı,
poeziya və elm fədaisi, zəhmətkeş alim, yüksək
siyasi və ictimai təfəkkür sahibi, səmimi insan,
gözəl şəxsiyyət kimi xarakterizə edir.
***
Bu bənzərsiz
ömür yolu Bəxtiyar Vahabzadənin
çoxölçülü bir Bəxtiyar zirvəsinə
qaldırdı. Bu zirvənin ölçüləri (meyarları)
poeziya, sənət, elm, məktəb və müəllimlik,
gözəl ailə, dostluq, cəsarət və ən nəhayət,
insanlıq ölçüləridir. İnternetdə mənim
Facebook sosial şəbəkə saytımda belə bir ifadəm
var: "Allah insanı Pareto-optimal yaradır: kimə, nəyi,
nə qədər". Allah birinə dövlət verər
(maddiyyat), ağıldan əsirgəyər; qamət verər,
səhhət kəm olar. Ancaq Tanrı nadir hallarda onun sevgisinə
tuş gələn insanlardan çox şeyi əsirgəmir.
Bəxtiyar Vahabzadə Tanrının bu sevgisinə tuş gələn
insandır.
Yaxşı
yadımdadır, o, 1989-cu ilin dekabrında Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin iclasında Bəxtiyar müəllim
millətin, xalqın dərdlərini əks etdirən kəskin
bir çıxış etdi. Biz yan-yana oturmuşduq.
çıxışını qurtaranda özünü
çox pis hiss etdi. Mən onu ikinci mərtəbədəki həkim
məntəqəsinə apardım. Qan təzyiqi 240/130 idi. O,
millətin taleyi həll olunan yerdə özü haqqında
düşünməzdi, canını belə əsirgəməzdi.
Bəxtiyar müəllimin 84
illik məsafəsi olan ömür yolunun tən
yarısına bələd olan bir dost kimi deyə bilərəm
ki, bu yol hamar olmadı, qızıl güllər içərisindən
keçən prospekt olmadı, daşlı-kəsəkli
cığır oldu, amma Bəxtiyar zirvəsinə apardı.
O, bu yolda nələrlə, kimlərlə üzləşmədi.
O zirvəyə onu heç kim qaldırmadı. özü
qalxdı. O, əsl ziyalı ömrü yaşadı. O,
heç vaxt gücün yanında olmadı, haqqın
yanında oldu.
Bu dünya Tanrının
yaratdığı möcüzəsidir. Bu dünyadakı
seçilmişlər isə bəşəriyyətin az bir
qismi olaraq cəmiyyətin yolunu işıqlandırır. Millətlər
onları tütyə sayır, dünya onlarla fəxr edir,
Tanrının onlara böyük sayğısı olur. Bəxtiyar
Vahabzadə bu meyyarlarla səciyyələnənən
ünlü dünya vətəndaşıdır.
Bəxtiyar Vahabzadə
üçün millətin problemləri onun şəxsi
problemləri idi. Belə olan halda, mərhum professor Xudu Məmmədov
demişkən, fərd millətlə eyniləşir və o
vaxtdan o, dünya vətəndaşı olur.
Portretini cızmaq istədiyim
Bəxtiyar Vahabzadə zirvəsinin ən yüksək
sıldırımı bu zirvənin poeziya
ölçüsüdür. Lakin Bəxtiyar Vahabzadə
öz poetik fəaliyyətini, fəlsəfi düşüncələrini
heç vaxt xalqın taleyindən, ideallarından
ayırmamışdır. Bu haqda o özü belə deyir:
"Mən poeziyanın gücünü xalqın ideal və
mübarizələrinə xidməti ilə ölçərdim.
Tarixən də belə olub. Qılıncımız
korlaşanda sözümüz itiləşib. Sərhədlərimiz
balacalaşanda düşüncələrimizin,
idrakımızın, arzularımızın üfüqləri
genişlənib. özümüz səngəri tərk edəndə
sözümüz səngərdən çıxmayıb. Bəlkə
klassiklərimizin yaradıcılığındakı
böyük umumiləşdirmələr, ensiklopedik
genişlik buradan gəlir. Onlar xalqın, vətənin taleyini
dünya miqyasında, insanlığın taleyi ilə birgə
götürürlər. Biz klassik şerimizin səviyyəsinə
yalnız xalqın mənəvi aləmi ilə daha sıx
bağlı olan yüksək ideallar barədə gözəl
sənət dilində söhbət açan əsərlər
yaratmaq yolu ilə yaxınlaşa bilərik. Buna görə də
mənim sənət idealım böyük məqsədlərə
bağlı olan narahatlıq və yanğıdır.
Xırda, intim duyğulardan yaranmış şerin mənzili
uzaq olmaz."
***
Bəxtiyar Vahabzadəni bir
şair kimi səciyyələndirən əsas cəhət
onun yaradıcılığının geniş spektrli
olmasıdır. Onun poeziyasında səmimi, kövrək,
lirik hisslərlə ictimai-siyasi kəskinlik bir vəhdətdədir.
Deyərdim ki, onun poeziyası döyüşlər
poeziyasıdır. Millətin idealları uğrundakı
döyüş, həm də özü-özü ilə
döyüş, öz içərisindəki
döyüş. Bəxtiyar Vahabzadə bir şair kimi, bir ədib
kimi həmişə ikinci səsi ilə interaktiv münasibətdə
olub. özü demişkən: "İndi mən öz
içimdəki döyüşü verməliyəm. Mənim
mübarizəm özümlə öz aramda gedəcək.
Söhbətim daxilimdəki ikinci səslə olacaq".
Bəxtiyar Vahabzadənin
yaradıcılığında milli poetik fikir dominantlıq təşkil
edir. Şəxsi və ictimai
dünyagörüşünü tarazlıya bilən,
yüksək kamilliyə, fitri istedada, fəlsəfi və mənəvi
müdrükliyə malik olan, millətinin, xalqının
önündə məsuliyyətini, güclülərin
qabagında ləyaqətini gözləyən cəsarətli
bir sənətkar tariximizi vərəqləyərək, ona
düzgün qiymət verərək
"Gülüstan"ı yaza bilərdi:
Cənablar, bir damcı
mürəkkəblə siz
Düşünün, nələrə
qol çəkmisiniz?
Bir damcı mürəkkəb
bir vətəndaşı
Qanına bulayıb ikiyə
böldü.
Bir damcı mürəkkəb
olub göz yaşı
İllərlə gözlərdən
axdı, töküldü.
Min ləkə vurdular şərəfimizə
Verdik, sahibimiz yenə
"ver" dedi.
Lap yaxşı eləyib
doğrudan, bizə
Biri "baran" dedi, biri
"xər" dedi.
Bizi həm yedilər, həm
də mindilər,
Amma arxamızca gileyləndilər.
Hökmü gör nə qədər
böyükmüş anın.
Möhür də
basdılar varağa təkrar.
Yox, varağın deyil, Azərbaycanın
Köksünə dağ
boyda dağ basdı onlar.
Bu sözləri Bəxtiyar
zirvəsinin cəsarət olçüsünə malik olan Bəxtiyar
deyə bilərdi. ümumiyyətlə, Bəxtiyar təbiətinə
qorxu hissi həmişə yad olmuşdur. Onun poeziyasında fəal
həyat mövqeyi, əsl vətəndaşlıq məqamı
həmişə öndə olub. O, biganəliyi, ədalətsizliyə
dözümü, cinayət və zamanın eybəcərliyini
görməməzliyə vurmağı ən böyük rəzalət
sayırdı. O, "Qorxu" şeirində yazırdı:
Mən qorxuram, sən
qorxursan,
O da qorxur, bu da qorxur,
Biz qorxuruq.
Təzə fikir beynimizə
gələn kimi
tez qorxuruq.
Başqasından
qorxduğumuz bəs deyilmiş,
özümüzdən biz
qorxuruq!
Qorxu, qorxu!
Bir qurd olub yeyir bizi
içimizdən,
Nə gözləyir Vətən
bizdən?
İradə yox,
kişilik yox.
Biz qorxuruq,
biz susuruq.
Fikir ölür,
can sustalır,
ürək donub,
ruh boğulur.
Bəxtiyar Vahabzadə yaradıcılığının
önəmli meyarlarından biri, bəlkə də
başlıcası "azadlıq" ideyası olmuşdur: vətənin
azadlığı, millətin azadlığı, fərdin
azadlığı. Bəxtiyar Vahabzadə yaxşı bilirdi
ki, millətin bir fərdi belə azad olmasa, o millət azad
deyil
Azadlıq əldən
getdimi,
Dünya da xəyala
darısqal gələr.
İnsan azadlığı
itirən kimi,
Bütün fəlakətlər
dalbadal gələr.
Gedər ağızlardan dad
da, ləzzət də,
Ağıl da, ürək də
gülər arzuya.
Azadlıq olmayan bir məmləkətdə
Həqiqət riyadır, ədalət
boya!
İnsan ürəyində
kin də, nifrət də
Əbədi köz
bağlar, bir anlıq olmaz.
Azadlıq olmayan bir məmləkətdə
Adamlar yaşayar, insanlıq
olmaz.
Düşünən beyinlər
sönər zülmətdə-
Yalanla həqiqət üzbəüz
olar.
Azadlıq olmayan bir məmləkətdə
Düz əyri adlanar, əyri
düz olar.
İdrak da boğular, söz
də, sənət də,
Ağıl kilidlənər
dildə, dodaqda.
Azadlıq olmayan bir məmləkətdə
Nadan başda gəzər,
aqil ayaqda.
("Azadlıq")
Bəxtiyar Vahabzadə
yaradıcılığında böyük bir prospekt var. Bəxtiyar
zirvəsinə aparan əqidə prospekti. Bu prospekt hamar
olmadı, gül-çiçək səpələnmiş
bir prospekt olmadı, amma o düz zirvəyə apardı:
Mənə biganədir
soyuqqanlılıq,
Hər şeyə öz
ölçüm, öz tərəzim var.
Sənin qərəzinin mənə
dəxli yox,
Mənim öz
görüşüm, öz qərəzim var.
De, necə od tutub
alışmayım mən-
Fikirsiz, məsləksiz
ölü canlara?
Bəli, əsəbiyəm,
heç çəkinmədən
Mənim əqidəmə
toxunanlara.
("Bəli, əsəbiyəm")
və ya
Min-min illər bu dünya beləcə
fırlansa da,
Bir yuvanın
bülbülü min budağa qonsa da,
Aylar, illər, fəsillər
bir-birini dansa da,
Dəyişməzdir əqidəm,
çox da dünya fırlanlır.
("Axı dünya
fırlanır")
Biz yer adlı bir gəminin
içindəyik. Bəxtiyar Vahabzadə də
kitablarının birinin adını "Biz gəmidə yol
gedirik" qoymusdu. Mən həmin gəmidən
danışmaq istəyirəm. Gəminin içində bir
huzursuzluq, nizamsızlıq var. Təbiətin ilahi düzəninə
uyarlılıq itmişdir. Adəmdən bu yana cinayət, fitnə,
şər, yalan üzərində olan qarşıdurmalarda
İblisin dəst-xətti görünməkdədir.
Dünyanı mənəvi entropiyası yüksəlməkdədir,
heç vaxt bəşəriyyət Apokalipsisə bu qədər
yaxın olmamışdır. Bir dünya vətəndaşı
kimi, bir böyük mütəfəkkir kimi Bəxtiyar Vahabzadəni
həmişə belə qlobal problemlər, ümumbəşər
problemlər düşündürürdü.
Böyük bir millətin
taleyi bəzən
Tum kimi çırtdanıb
tüpürülərkən,
Məəttəl qalırsan
şərin hökmünə.
Baxırsan arxaya, baxırsan
önə.
Nələr törəyərmiş
qərəzdən, kindən,
Deyirsən, insanın hafizəsindən
Həqiqət silinib
unudularmış.
Xeyir də bu qədər məhkum
olarmış?
("Xeyir-şər")
"Bu dünya belədir"
şerində isə belə deyir:
Dünyanın əvvəli,
sonu müəmma,
Cövhəri müamma, donu
müamma,
Dünyanı anlayan qəmini
çəkdi.
Anlaya bilməyin dəmini
çəkdi.
Bəşəriyyətin
yaşaması üçün, Bəxtiyar gəmisinin
dayanıqlığı üçün insanlara tövbə
və anlaşmadan başqa bir alternativ qalmayıb. Ona görə
də Bəxtiyar Vahabzadə insanlara müraciət edir:
İnsana od
bağışladı
Prometey!
Ehey!
Ehey!
Dayan, insan!
- Prometeydən pay
aldığın o od ilə, axı bir gün
Cordanonu yandıran da sən
özündün.
Qorxum budur, o od ilə
özünü də
yandırasan
Aman, insan, dayan, insan!
("Dayan, insan!")
Bəxtiyar Vahabzadə zirvəsində
elm ilə peziya sıldırımları həmişə yan-yana
durmuşdur. Bəxtiyar müəllim yazırdı: "Elm və
incəsənət ümumbəşər müdrikliyinin
ayrılmaz hissəsi olmalı, biri digərini
tamamlamalıdır".
O, elmi nailiyyətləri həmişə
yüksək qiymətləndirirdi və həmişə
düşünürdü ki, bu nailiyyətlər Adəm
övladını xoşbəxt edə bilər və həmişə
təəssüflənirdi ki, bunlar daha cox hərbə və
təbiətin məhvinə yönəlib. O,
görürdü ki, elmin yüksək sürətli
inkşafı ilə ümumibəşəri əxlaqın
tısbağa sürəti ilə irəliləməsi
arasında böyük bir ziddiyət var. "Elm-əxlaq"
şeirində yazır:
Təbiət həmişə
təzədir, təzə,
Biz üz çevirməyək
bu təzəlikdən.
Elm əxlaq ilə durub
üz-üzə,
İndi biz hansına haqq verək,
görən?
Bəxtiyar Vahabzadəni bir
şair kimi fərqləndirən başlıca cəhət
onun fəlsəfi və mənəvi müdrikliyidir. Bəxtiyar
Vahabzadənin poetik təfəkkür mədəniyyəti,
intihasız fəlsəfi düşüncə dərinliyi
onun bütün şeirlərinin, poemalarının, pyeslərinin
və publisistik yazılarının mayasına hopmuşdur. Bu
fəlsəfi təfəkkür tərzi, onun məntiqi
postulatları və çıxarışları Aristotel məntiqinə
sığmayan, dünyanı bütün çalarları ilə
əks etdirən bir fəlsəfi təfəkkür tərzidir.
Mən özümü çox xoşbəxt sayıram ki, mənim
iki dahi dostum Bəxtiyar Vahabzadə və Lütfi Zadə eyni
şərq qan yaddaşına söykənərək
dünyanın kəsilməzlik fəlsəfəsinə, məntiqinə
imza atmışlar. Biri poetik fəlsəfi təfəkkür
tərzindən, o birisi elmin dərinliklərinə cəsarətlə
təmas edərək analitik təhlil tərzindən bəhrələnərək.
Şəxsiyyətinə və
təkrarolunmazlığına böyük sayğı bəslədiyim
şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə bir gün mənə evə
telefon açdı. Oqtay Babazadənin və Möhbəddin Səmədin
"Yaxın və uzaq Zadə" filmi haqqında, L.Zadənin
özü haqqında yüksək fikirlər söylədi. Həm
də əlavə etdi ki, sənə bir şeir göndərirəm,
gör qeyri-səlis məntiqlə bu şeirin qayəsi
arasında bir uyarlıq varmı? Bəxtiyar müəllimin
seçilmiş əsərlərində çap olunmuş bu
şeirin adı belə idi: "Xeyirlə şər
arasında".
Vaxt gəmirir hər
binanı,
Tavanla tir arasında.
Bir rəqəm də, demə,
varmış
İkiylə bir arasında.
Ucaldıqca biz ucaldıq,
özümüzdən qisas
aldıq.
O gündən ki,
körpü saldıq -
Göy ilə Yer arasında.
Qardaş olub
sıçan-pişik,
Biz gül əkib, vay dərmişik,
Sərhədləri
itirmişik
Xeyirlə şər
arasında.
Zadənin elmi məntiqi ilə
Bəxtiyarın poeziya fəlsəfəsinin ahəngdarlığına
çox sevindim. Düşünmürəm ki, Bəxtiyar
Vahabzadə kimi nəhəng bir şair qafiyə və ya
uyarlıq xatirinə deyir ki, "Bir rəqəm də, demə,
varmış, ikiylə bir arasında..."
Yox, bu, Bəxtiyar Vahabzadənin
və Lütfi Zadənin söykəndikləri dünyanın
kəsilməzlik fəlsəfəsinin poeziya dilində təcəssümüdür.
Bəxtiyar Vahabzadə poeziya dilində dünya
reallığını qeyri-səlis məntiqə həmahəng
olaraq görün necə əks etdirir. O, hamımızın
dərin hörmət bəslədiyimiz görkəmli
ziyalımız Sadıq Murtuzayevə həsr etdiyi "Sevincin
zirvəsi, dərdin zirvəsi" şeirində deyir:
Qarışıb
dünyanın yaxşı-yamanı,
Əzabı, ləzzəti,
sevinci, qəmi.
Göründüyü kimi
gördüm dünyanı,
çox vaxt görəmmədim
olduğu kimi.
Böyük düha sahibi Bəxtiyar
Vahabzadə bu min "sifəti", "rəngi" olan
dünyanı dərk etməyin lazımlığı,
vacibliyi haqqında təbil vurur. O, "Hara gedir"
şeirində yazır:
İnsan oğlu qazananda
uduzar,
Qədərinə
yazılanı kim pozar?
Bu dünyanın min sifəti,
rəngi var,
Qismətimiz - ağından
çox, qarası!
Məgər dünyanın
bu min sifətini, min rəngini klassik Aristotel məntiqi
güzgüsündə görmək
mümkündürmü? Yox (axı o məntiq dünyanı
iki rəngdə görür: ağ, qara).
Mənə tez-tez belə bir
sual verirlər. Xoşbəxtlik nədir? Mən bu suallarla həm
efirdə, həm də qəzet səhifələrində
tez-tez rastlaşıram. Bu fəlsəfənin əbədi əzəli
sualıdır. çox qəribədir ki, bu həm də bu
gün dünyanın sürükləndiyi iqtisadi böhran
vaxtı iqtisadi təfəkkürü maraqlandıran ən
vacib sualdır. Böyük bir mütəfəkkir kimi bu sual
həmişə Bəxtiyar Vahabzadəni də
maraqlandırmışdır. Onun cavabı belədir: mütləq
xoşbəştlik yoxdur. Xoşbəxtlik onun
baxımından, çox atributlu bir anlayışdır. Bir
atribut üzrə tapıntım olanda, o birisi üzrə itkim
olmalıdır. O, "Tapmaq-itirmək" şeirində
yazır:
Dolaşırıq
dünyanı
Əldə dəmir bir əsa,
Ayaqda dəmir çarıq.
Biz tapdıqca itirir,
İtirdikcə
tapırıq.
Həvəsimiz, meylimiz
Gah suyadır, gah oda.
Tapdığmız qədər
də
İtiririk dünyada.
Biz həmişə klassikləri
tarixdə axtarırıq, tarixin özünü yaradan klassikləri
yanımızda olarkən çox zaman sezmirik. Bəxtiyar
müəllim "Bəsdir" şeirində yazır:
Köhnə hava içində
ürək susur, boğulur.
Kölgədə
yatanların
öz kölgəsi yox
olur...
Mübaliğəsiz deyə
bilərəm ki, Bəxtiyar Vahabzadə həm cismani sağ ikən,
həm də haqq dünyasına qovuşmasından elə də
böyük olmayan bir tarix keçməsinə baxmayaraq,
poeziya klassikləri içərisində o, qürurla, ləyaqətlə
durur. İnsanlar var ki, diri ikən ölüdürlər,
insanlar var ki, öləndə də diridirlər. Bu ölməzliyə
qovuşmuş insanlardan biri Bəxtiyar Vahabzadə zirvəsinə
ucalmış Bəxtiyardır.
Əziz dostumuz,
ustadımız Bəxtiyar müəllim! Siz böyük
üzeyir bəyə həsr etdiyiniz ürəkləri fəth
etmiş "Muğam" poemanızda deyirsiniz:
Daş ürəklərdə
yanıb daşları sındırdı muğam.
Haqqa düşmən
olanı haqqa tapındırdı muğam.
Nə güman eyləmisən
ondakı tilsimləri sən,
"Kürü ahıyla
qurutdu", "Salı yandırdı" muğam.
Dəfn edin siz məni Zabul
segahın mayəsinə,
Deyirəm, bəlkə məni
bir gün oyandırdı muğam.
çox kitablar oxudum, zənn
elədim bəxtiyaram,
Mənə çox mətləbi
ahəstəcə qandırdı muğam.
Siz daim oyaqsınız bu
dünyada, o dünyada və Bəxtiyarsınız. Milyonlarla
oxucuların, Bəxtiyarsevərlərin, Azərbaycan və
dünya təəssübkeşlərinin qəlbində əbədi
yaşayırsınız. Sizi oxuyanlar dünyanı oxuyurlar.
Rafiq Əliyev,
Professor
Təzadlar.-2010.- 13 fevral.- S.4.