Zərif və kövrək duyğular
Qadın poeziyası öz səmimiliyi, kövrəkliyi, zərifliyi ilə seçilir. Vaxtaşırı şeirlərini oxuduğum Xatirə Əzizin poetik duyğuları da mənim diqqətimi çəkdi. Bir dəfə "Ədəbiyyat" qəzetində Xatirənin şeirləri çap olunmuşdu. Bu şeirlərin içərisində bəzi bəndlərə işarə qoymuşdum ki, bu barədə lazım gələndə söz deyim. Etiraf edim ki, vədimə vaxtında əməl edə bilməmişəm. Vaxtdan, zamandan giley hamı kimi, Xatirədə də az deyil. Xatirənin zamana, dövrə öz münasibətində bu aydın görünür. O, zamanın axarında ömrünü əridən, xəlvətcə keçən, lakin insanı yandıran məqamlara öz qiymətini verməyə çalışır:
Haqqımız, muzdumuz
batır xəlvətcə,
Alan aşkar alır, satır xəlvətcə.
Eşqimiz, bəxtimiz yatır xəlvətcə,
Fələk bildiyini üzə çıxarmır.
("Çıxarmır". Ədəbiyyat qəzeti, 24 avqust 2007)
Təbii ki, şairin başqalarından fərqli olan, duyğu ilə, hisslə dərk olunan bildiyi şeylər çoxdur. Şairlər çox şeyləri daha tez, daha aydın görür, hər kəsə bəlli olmayanları bilir, hiss edir. Bu hisslər poeziyada öz əksini daha aydın tapır. Bu, bədii həqiqətin gerçəkliyi kimi diqqəti cəlb edir. Xatirənin şeirlərində qadın şairələrə məxsus qadın zərifliyi, qüruru, həyata və insana fərdi münasibəti özünü əks etdirir:
Nə salam verəcəm,
nə baş əyəcəm,
Nə dinib-danışıb,
bir söz deyəcəm.
Nə də zəng eləyib,
qapı döyəcəm,
Hər gecə yuxuna girəcəm
sənin.
Demə ki, kül oldu
eşq adlı ocaq,
Özün də bilmədən,
yenə yanacaq.
Eh... çıxıb
getmişəm ömründən, ancaq
Hər gecə yuxuna girəcəm
sənin.
("Hər
gecə")
Xatirənin şeirlərində məhəbbət lirikası üstünlük təşkil edir. Onun şeirlərinin mövzusunda həyat çətinlikləri, sosial problemlər, bugünkü insanın rastlaşdığı ağrı-acılar, insana laqeydlik, qayğısızlıq, biganəlik qınağa çəkilir. O, həytda gördüyü bəzi kəm-kəsiri, neqativ halları şeirə gətirir, bir fəal vətəndaş kimi öz sözünü demək istəyir. Düzdür, şair sözü ilə dünya düzəlmir, ancaq şair sözü insana həyatı düzgün dərk etməyə imkan yaradır, həyat haqqında yeni fikir formalaşdırır.
Xatirənin şeirlərində bir niskil və sosial həyatdan doğan bir kədər duyulur. Düzdür, bu nöqsanların, çatışmazlıqların bəzi hallarda konkret ünvanı olmasa da, şair ümumi formada, naxələf insanlara qarşı fikrini bildirir:
Namərdin əli
altda,
Kəsilir mərdin
əli.
Vətənin
yaxasından,
Əl çəkmir dərdin
əli.
Göründüyü kimi, buradakı namərd yad deyil, içimizdə yaşayan, vətəndaşlıq məramına qarşı çıxan, vətənə, torpağa düşmən kəsilən adamlardır, "sapı özümüzdən olan baltalardır". Şair belə şeyləri, belə adamları görüb bədbinləşmir, həyat yolunu davam etdirir, qürurla yaşayır, sağında-solunda onu narahat edən çox şey olsa belə...
Dar yolları
ölçə-ölçə,
Göz yaşımı
içə-içə,
Od-ocaqdan keçə-keçə
...Gedirəm.
Silməyəcəm
göz yaşımı,
Gözüm bu yolda
naşımı?!
Alıb əlimə
başımı
...Gedirəm.
("Barışmağa gedirəm")
Şairlərin bəzən dünyadan bezdikləri hallar olur Bu, elə şairlərə xas olan cəhətlərdən biridir. Belə bezikmə halları Xatirədə də var. Lakin o, beziksə də, çox şeyə nigarançılıqla baxsa da, yenə də ümidlə yazır. O, elə bilir ki, hansısa bir nadana, namərdə yalnız bu yolla təsir edə bilər. Təəssüf ki, tarix boyu bu sözlər deyilir, namərd də, nadan da öz yolu ilə gedir, şairə isə yalnız öz yolundan, inadından dönmüşlərə söz demək qalır.
Nakam məhəbbətdən giley Xatirənin şeirlərinin mövzusunda xüsusu yer tutur. Bu cəhətdən həqiqi məhəbbətin qiyməti, sevən qəlbin genişliyi, qarşı tərəfin susqunluğu, dönüklüyü poetik formada təsirli misralarla öz bədii əksini tapır:
Yanan könlümü yenə,
Qayıdıb
oda saldın,
Ürək həmdəmim
olan,
Şəklini geri aldın.
Ağ ümidin
üstünə.
Vurma qara xal,
görüm.
Şəklini geri
aldın,
Özünü ürəyimdən
Ala bilsən al, görüm.
("Şəklini geri aldın")
Bəzən, şair demişkən, rastlaşdığı insanın obrazı ürəkdə şəkil kimi qalır, yaşayır. Münasibət dəyişəndə şəkil geri alınır, ancaq ürəkdəki sevgi silinmir. ümumiyyətlə, nədənsə, son dövr qadın şairələrinin şeirlərində məhəbbətdən giley-güzar özünü qabarıq şəkildə büruzə verir. Bu giley-güzar bəzən nifrətə çevrilir. Xatirə də şeirlərində haqq səsini ucaldaraq öz sözünü deyir:
Gün gələcək yanacaqsan
oduma,
Həsrət
nəymiş, görəcəksən gələndə.
Hər
anında düşəcəyəm yadına
Gec olacaq, sən qədrimi
biləndə.
("Gec olacaq")
Zamanında dərk olunmayan məhəbbət, duyğular, əlbəttə, hər bir insana pis təsir edir. ömrün payız çağında ilk yazın duyğularını qələmə almaq xeyli çətin olur. çox şeyin artıq gec olduğunu hər iki tərəf dərk etsə də, zamanı dəyişdirmək mümkün olmur, insan ömrünü geri qaytara bilmir. Xatirənin şeirlərində qadın təxəyyülünə məxsus misralar diqqəti xüsusilə cəlb edir:
Qəlbimin səsindən
qulağım batır,
Kor olur gözlərim
odsuz tüstümə.
Əllərim
havadan asılı qalıb,
Bu şəhər
yeriyir, gəlir üstümə.
Bir təhər
gözündən yayınım gedim,
Həsrətin
böyrümdə, ürəyimdədir.
Ölüb-dirilirəm
gündə yüz dəfə,
Mən indi bilirəm tənhalıq nədir.
("İndi
bilirəm")
Qadın tənhalığı poeziyada
xüsusi yer tutur. Təmiz eşqinə, saf
məhəbbətinə vaxtında
cavab almayan qadınların çoxu yavaş-yavaş tənhalaşmağa
başlayır. Bu gur zamanda, adamların
tünlüyündə, insanların
qaynaşdığı bir
məqamda tənha yaşamaq, tənhalaşmaq
çox ağırdır.
Bu duyğular Xatirənin
şeirlərində də
öz əksini tapır:
Qapımı küləkdən
başqa döyən yox,
Sözümü heç kəsə deyə bilmirəm.
Səbrim süfrəmdəki
artıq tikədi,
Boğazdan ötməyir, yeyə bilmirəm.
Ayrılıq könlümü
alıb aparır,
Susuram önündə, dinə bilmirəm.
Elə bil, dünyadan çıxıb
getmişəm,
Göylər buraxmayır, dönə bilmirəm.
("Ağ
varaqlara")
Və yaxud:
Ümidim içimdə
kül oldu, kül, bax,
Səni haraylayır, gözümə
gül, bax.
Dilim qabar oldu, hardasan, gəl,
bax,
Ağlayır saçımın dəni,
əzizim.
("Əzizim")
Saf məhəbbət duyğuları
ilə yaşayan şairin saçında əmələ gələn
bəyazlıq, telə
düşən dən
bir ömrün, bir məhəbbətin nişanəsi, bir ürəyin yanğısıdır.
Baxıram yan-yörəmə,
Baxıram görüş
yerinə
Bitirəm, tükənirəm
Təklikdən
Səksənirəm.
("Sən
yanımda olmasan da")
"Üzümə
ağ yollar
açılır" adlı
şeirində:
Məhəbəətimi çətir
edirəm .
Özümü yağışdan,
Bəxtimi qarğışdan
Qoruyub gedirəm
-
Deyən şair
duyğularını, nisgilini
xüsusi vurğu ilə, ürək yanğısı ilə dilə gətirir. Qadın tənhalığının
yaşatdığı yorucu
həyat "Sənsizəm"
adlı şeirində
də öz əksini tapmışdır:
İçimdəki tənhalığım
Yarpaq-yarpaq yellənməkdə
Ömrüm üstə.
Yaşayıram dünya
adlı
bir qəfəsdə
Sənsizəm...
("Sənsizəm")
Bəlkə də, qadın poeziyasında tənhalığın
təsviri, insanın cəmiyyətdə fərdiləşməsi
ilə bağlıdır. Bu fərdilik
fərqli düşüncənin,
həyata ayrıca, özünəməxsus münasibətin
timsalıdır. Qadın şeirini
səciyyələndirən bu bədii həqiqətlər
insanı daha çox düşünməyə,
daha yaxşı yaşamağa vadar edir.
Xatirə Əzizin şeirində özünüifadə, özünütanıtma
imkanı genişdir. Bu şeirlərdə
o, təmiz, həlim, zərif, bəzən hamı içində tənha, lakin hamını, həmçinin dünyanı
və yaşamağı
sevən bir qadın kimi görünür. Ona görə
də belə "tənhalığın etirafı"
onu tənha olmağa qoymur.
İsmayıl Vəliyev,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Təzadlar.- 2010.- 26 iyun.- S.15.