İnsan ucalığı, sənət
zirvəsi
Adil Rza oğlu İsgəndərov bütöv xarakterə malik şəxsiyyət idi. Ömrü boyu kiminsə önündə əyilməyib, yalandan gülməyib, vədlər verməyib, sözünü, amalını, əqidəsini dəyişməyib. Son nəfəsində daxilində güc, qüvvə toplayıb, tək bircə bu fikri deyib: "Süleyman peyğəmbərə qalmayan dünya mənə də qalmadı". Onu yaxından tanıyanlar bilirlər ki, mərhum alicənablığına, qayğıkeşliyinə, mərhəmətinə, uzaqgörənliyinə, azərbaycanlı olduğundan fəxr etdiyinə görə müqəddəs xisləti duyğularla, amallarla ömür yaşayıb.
O, Gəncə şəhərində dünyaya göz açmışdı. Orta məktəbi bitirdikdən sonra Bakı Teatr Texnikumunu, Mokvada A.Lunaçarski adına Dövlət Teatr Sənəti İnstitutunu bitirmişdi. 34 il Akademik Dram Teatrda rejissor, baş rejissor, direktor işləmişdi. Səkkiz ildən artıq "Azərbaycanfilm" kinostudiyasının direktoru vəzifəsində çalışmışdı. çoxlu tamaşalara quruluş vermiş, indi də dönə-dönə xatırlanan səhnə, kino obrazları yaratmışdı. Quruluş verdiyi məşhur "Əhməd haradadır?" filmi onun şöhrətini daha da artırmışdı. Əlli ildən artıq İncəsənət İnstitutunda dərs demişdi. Sabiq SSRİ-nin xalq artisti, dövlət mükafatı laureatı, neçə-neçə fəxri adlar, orden və medallar almışdı. Ən vacibi və heç zaman unudulmayan şöhrət, titul qazanmışdı: xeyirxah insan!
Yeniyetmə Adil 10-12 yaşlarında teatra
sonsuz maraq göstərərdi.
Gəncə Pioner evində uşaqlar üçün
hazırlanan tamaşalarda fəal iştirak edərdi. Orta məktəbin
sonuncu sinfində oxuyanda
təşəbbüs göstərir: "Qaçaq
Kərəm"ə "quruluş" verir. Həmin tamaşaya baxan unudulmaz
yazıçı-dramaturq Cəfər Cabbarlı gənclərin
işini bəyənir, Adillə
yaxından tanış olur, onu Bakı Teatr Texnikumunda təhsil almağa
dəvət edir. Bəzən xırda bir diqqət, qayğı insanın taleyində
fərəhli hadisəyə çevrilir.
Adil İsgəndərovun həyatında olduğu kimi. O, texnikumda nüfuz
qazanır, istedadı, teatr sənətinə
sonsuz sevgisi,
marağı ilə tanınır. Təhsilini başa
vuran ili Moskvada Teatr Sənəti İnstitutuna
daxil olur. Eyni zamanda Vaxtanov
adına teatrda işləyir. İnstitutu
bitirib Bakıya qayıdanda onu - 26 yaşlı gənci Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrına baş
rejissor təyin edirlər. Əlbəttə,
istedadına, qabiliyyətinə,
səhnəyə sonsuz
sevgisinə, ən vacibi, teatrsevərlər, aktyorlar tərəfindən
alqışlarla qarşılandığına
görə. Milli teatrımızın fədailərindən
biri Aleksandr Tuqanov həmin vaxtlar Akademik Dram Teatrın bədii rəhbəri idi. Adil İsgəndərovun təşkilatçılığını,
istedadını görəndən
sonra könüllü
olaraq ərizə yazıb işdən çıxır. Həmin
vəzifəni gənc
rejissora etibar edirlər.
28 yaşında
Adil müəllim teatr sənətinin ən böyük, ən unudulmaz, tarixə qızıl hərflərlə yazılmış
uğur qazanır. Xalq şairi Səməd Vurğunun
"Vaqif" pyesinə
verdiyi quruluş orijinallığı ilə
sevilir. Respublika rəhbərliyi onun əməyini yüksək
qiymətləndirir. Ona
xalq artisti fəxri ad və dövlət mükafatı
verirlər. Əsərin
müəllifi Səməd
Vurğundan yadigar qalıb bu müqəddəs
fikir: "Vaqifi Tanrı yaratdı, mən yaşatdım, Adil ona ikinci
ömür verdi".
Vaqif obrazının
bənzərsiz yaradıcısı
Ələsgər Ələkbərov
demişdir: "Adil İsgəndərov teatrı
varlığı qədər
sevir. Verdiyi mizanlar ifaçıların,
tamaşaçıların canına sarı yağ təki yaylır. O, nə qədər yumşaq təbiətliysə, bir o
qədər də sərt adamdır. Dilinə yalan gəlməz. Rol bölgüsündə təkcə
aktyorun boy-buxununu yox, həm də
səs tembrini, göz ifadələrini, sifət cizgilərini nəzərə alır. Adil əsl məktəbdir.
Fəxr edirəm ki, mən də
həmin məktəbdə
bilmədiyimi öyrənmişəm".
A.İsgəndərovun quruluşunda
"Vaqif" tamaşası
1000 dəfədən artıq
oynanılıb. Dünya
teatr tarixində belə hadisəyə çətin ki, rast gəlmək olar.
Əsərdən-əsərə daha da şöhrət, tamaşaçı məhəbbəti
qazanan rejissor bir-birinin ardınca "Həyat", "Fərhad
və Şirin",
"Xanlar", "Od
gəlini" tamaşalarına
quruluş vermişdi.
Onun "Otello"sunna
baxmaq üçün
dünyanın çox
ölkələrindən Bakıya
gəlmişdilər. Məşhur
rus sənətşünası
Aleksandr İvanov həmin səhnə əsərindən aldığı
təəssürat barədə
yazmışdı: "...Quruluşçu
rejissor Adil İsgəndərov teatr aləmində əsl inqilab edib. Mən
Azərbaycan dilini bilmirəm. Lakin ifalar o qədər maraqlı, həyat həqiqətinə uyğundur
ki, sanki onların (aktyorların) dediklərini öz dilimdə eşidirdim.
"Otello"ya qarşı
bu cür sevgini, diqqəti, peşəkarlığı heç
bir teatrda görməmişəm".
Bu gün
- yəqin gələcəkdə
də - Adil İsgəndərovun tarixi
şəxsiyyət kimi
xatırlanmasına başlıca
səbəb onun yüksək səviyyədə
insani keyfiyyətlərə,
xarakterə malik olmasıdır. İkinci Dünya müharibəsi illərində doğmaları
cəbhəyə gedən
ailələrin qonağı
olmuş, "qara kağız" alanlara təskinlik vermiş, fərəhlənənlərin sevinclərinə qoşulmuşdu.
O, yaradıcılığında əsl məktəb yaratmışdı. Aktyorlar,
rejissorlar onun qayğısını görmüşdü.
Teatr sənəti üzrə İncəsənət
İnstitutunu vaxtilə
bitirənlərin əksəriyyətinə
dərs vermişdi. Tələbələrinə deməzdi
ki, bu jesti,
nüansı mənim
kimi et. Deyərdi ki, rolun xarakterinə
uyğun davran, oyun göstər. Əgər bacarmırsansa,
sənətdən kənarlaş.
Aktyor bəzən ifasına görə səhnədə əyilir,
yalvarır. Lakin həyat səhnə deyil. Gərək elə yaşayasan ki, sonralar peşmançılıq
hissi keçirməyəsən.
Son sözü isə
belə olardı:
"Yadınızda saxlayın,
yaşamaq - yanmaqdır.
Xəcalətli, utana-utana
ömür sürməkdənsə,
birdəfəlik ölmək
daha yaxşıdır.
Abır-həyasını gözləyənlər,
sənətə sevgisi
olanlar dünyalarını
dəyişəndən sonra
da unudulmurlar, ehtiramla xatırlanıb, yad olunurlar".
Respublikanın xalq artisti, tanınmış teatr rejissoru Ağakişi Kazımov demiş, "Ruhun şad olsun, Adil İsgəndərov".
Unudulmaz sənətkar
illərlə könül
açdığı, sevib-seçdiyi
teatr sənətində
çalışdı. Bəlkə
də özünün
istəyi olmadan ötən əsrin altmışıncı illərində
onu C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının direktoru
vəzifəsinə təyin
etmişdilər. O, bu
sahədə də yeni era yaratmış, baş ucalığı qazanmışdı. Neçə-neçə
kinoaktyorların yetişməsinə,
formalaşmasına var
gücü ilə çalışmışdı. Xalq artisti, mərhum
Lütvi Məmmədbəyov
deyərdi: "Adil müəllimin sənətə
yeni gələnlərin
bircə dəfə gözlərinə baxmağı
kifayət idi ki, onlara ya
"hə" desin, yaxud da "yox"..."
Rasim Oacaqov, Tofiq Tağızadə, Arif Babayev, Rasim
İsmayılov və
bir çox başqaları onun yetirmələri olmuşdu.
Kinostudiyanın direktoru
işləyərkən Adil
müəllimin arzularından
biri də "Vaqif" əsəri əsasında ikiseriyalı
bədii film çəkmək
olmuşdu. Amma niyyəti baş tutmamışdı. Çünki
əsas qəhrəmanın
ifaçısı - Ələsgər
Ələkbərov dünyasını
dəyişmişdi. O, son nəfəsinə
qədər həmin filmin çəkilişinin
həsrəti, nisgili ilə yaşadı.
A.İsgəndərov təkrarolunmaz,
bənzərsiz kinoaktyor
idi. Onun min bir həvəslə yaratdığı "O olmasın,
bu olsun"da Qoçu, "Qara daşlar"da Xəlilov,
"Uzaq sahillərdə"
Rosselini, "Romeo mənim
qonşumdur"da Quliyev,
"Qanun naminə"də
Kamilov, "Axırıncı
aşırım"da Kərbəlayı,
"Dərviş Parisi
partladır"da Hətəmxan
ağa, "Arxadan vurulan zərbə"də
Dadaş obrazları kino sənətimizin tarixinə əbədi yazılıb. O, oynadığı
rolların taleyini yaşayanda, yəni çəkiliş zamanlarında
təkcə qiyafələrini
dəyişməyib, həm
də insan psixologiyasının mahir bilicisi kimi kamera
önündə istedad
və qabiliyyətini ustalıqla, məharətlə
seyrçilərə çatdıra
bilmışdır.
İstedadlı aktyor, rejissor "Əhməd haradadır?"ın ssenarisini oxuduqdan sonra ona quruluş
verməyə razı
olur. O, xatirələrində
yazıb: "Mən kəndlə şəhər
arasında doğmalığı,
illərlə görüşməyən
dostların təsadüfən
rastlaşanda sevinc-fərəhlərini
incə ştrixlərlə
verməyə çalışdım".
Bu səbəbdən də
"Əhməd haradadır?"
bədii, tammetrajlı
film milli dəyərlərimizin,
mentalitetimizin təsviri,
tərənnümü kimi
baxılır və yaddaşlarda qalıb.
"Əhməd haradadır?"
ekran əsərində
Adil müəllim orijinal dəst-xəttə
üstünlük vermişdi:
Zəmanəsinin sevilən
aktyorları Əlağa
Ağayev və Lütvəli Abdullayevin satirik, gülüş jestlərindən kifayət
qədər bəhrələnmiş
və onların ifalarını iri planda tamaşaçılara
çatdırmışdı.
Adil müəllimin
vaxtilə dərs dediyi yetirmələri bu gün teatrımızın,
kinomuzun inkişafında
var gücləri ilə çalışır,
istedadlı aktyor, rejissor kimi tanınırlar.
"Əhməd haradadır?"
filmində sürücü
Əhmədi oynayan Elxan Qasımov müəllimin, qayğıkeşin,
ustadın ehtiramla, ata məhəbbəti, hörməti ilə xatırlayaraq dedi: "Ustad sənətkar ilk baxışda qaya kimi sərt görünərdi. Əslində
isə ipək kimi yumşaq xarakterə malik insan idi. Tələbələrini
balası qədər
istəyərdi. Hər
birimizin qayğımıza
qalardı. Nəyə
ehtiyacımız olub-olmadığını
soruşardı. Biz ona
güvənər, arxalanar,
adını qürur hissi ilə çəkər, ardınca
inamla gedərdik. Qəfil əcəl onun da, biz yetirmələrinin
də arzusunu ürəyimizdə qoydu.
68 yaşında həyatdan
köçdü. Dünya
kimə qalmışdı
ki, ona da
qalaydı?!."
Bir qərinədən
artıqdır ki, görkəmli aktyor, rejissor, unudulmaz pedaqoq, sədaqətli
dost, səmimi insan Adil Rza oğlu
İsgəndərov haqq
dünyasına qovuşub.
Amma nailiyyətləri,
xidmətləri, qayğıları
unudulmur, dönə-dönə
xatırlanır, yad olunur. Çünki o, şərəfli ömür
yaşamış, halal,
gərgin zəhməti
ilə sənət zirvəsinə ucalmışdı.
Telman MEHDİXANLI
Təzadlar.- 2010.- 16 sentyabr.- S.11.