Yurd həsrəti onu bu dünyadan apardı
Şahmarın haqqında
xatirə yazmaq, keçmiş zamanda danışmaq çətindir.
Amma buna məcburuq. Gümanımız onunla bağlı
gördüklərimizi, eşitdiklərimizi xatırlamağa
çatır. O, heç vədə kədərini
üzündə, baxışlarında bildirməzdi.
İşıqlı təfəkkürüylə,
yaraşıqlı qamətiylə, həssas qəlbiylə
seçildiyi kimi, həm də publisistik yazılarıyla, bədii
yaradıcılığıyla tanınardı. Misralarında
yurd yerlərimizin əlvan mənzərələrini göz
önündə canlandırardı. çöhrəsindən
sevinc, dodaqlarından təbəssüm əskik olmazdı.
Amma ötən əsrin sonlarından, ermənilər yenidən
quduzlaşandan onun da eyni açılmadı. Hiss olunurdu ki,
şam kimi əriyir...
Haqqında söz
açdığımız Şahmar Əkbərzadə
Qarabağın göz güldürüb, könül
açan çəmənli kəndində dünyaya göz
açmışdı. Uşaqlığı ağır
günlərə düşmüşdü. İkinci
Dünya müharibəsinin vahiməsi, bundan da betər zəruri
ehtiyac onu da sıxmış, çətinliklərə məruz
qoymuşdu. Əzab-əziyyətlərə baxmayaraq, təhsil
almağa maraq göstərmişdi.
Orta məktəbi başa
vurub Şuşa Pedaqoji Texnikumunda oxumuşdu. Təhsilini
bitirdikdən sonra bir müddət doğma obalarında müəllim
işləmişdi. 1960-cı ildə Bakıya gəlib, Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Dillər İnstitutuna qəbul olundu.
Hazırcavab tələbə
kimi tanındı, müəllimlərinin hörmətini,
oxucularının rəğbətini qazandı. Həmin
dövrdə onun "Azərbaycan gəncləri" qəzetində
dərc olunmuş "Könlüm keçir
Qarabağdan" məqaləsində oxuyuruq: "Hər bir
canlının yurd-yuvası olur. Elə quş var ki,
yuvasına naməhrəm nəfəs
toxunanda küsür, əziz bildiyi ünvana qayıtmır.
İnsan da belədir. Gərək onu küsdürüb, incitməyəsən...
Ulu babalarımızın çox böyük qəbahəti
onda olub ki, anamız qədər sevdiyimiz torpağımıza
ermənilərin gəlməsinə razılıq veriblər.
Bəlkə də bu heç onların qəbahəti deyil,
zamanın, quruluşun hökmü qarşısında aciz
qalıblar..."
Hələ
ömrünün gənc çağlarında el-oba qədri
bilər, vətən sevgisini daim uca tutardı.
Ş.Əkbərzadənin
qismətində mətbuatda işləmək, yazmaq-yaratmaq
varmış. Xeyli müddət "Azərbaycan gəncləri",
"Xalq qəzeti" redaksiyalarında
çalışdı. İşıq üzü görən
kitablarına, dərc olunan məqalələrinə görə
onu Yazıçılar, Jurnalistlər İttifaqlarına qəbul
etdilər. "Araz", "Qızıl qələm"
mükafatları laureatı oldu. ömrünün son
gününə kimi "Mədəniyyət" qəzetinin
baş redaktoru vəzifəsində çalışdı.
1986-ci ildə "Azərbaycan
gəncləri" qəzetində dünya şöhrətli
yazıçı Çingiz Aytmatovun "Əlvida,
Gülsarı" (dilimizə çevirən xalq
yazıçısı Ə.Əylislidir) povesti haqqında ətraflı,
analitik təhlilli silsilə məqalələr
yazmışdı. Şair-publisist əsərin baş qəhrəmanının
- atın obrazını inandırıcı, bədii boyalarla
yaratdığı üçün görkəmli qələm
sahibinə Azərbaycan oxucuları adından dərin hörmətini,
minnətdarlığını bildirmişdi. Müəyyən
vaxt keçəndən sonra xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə
dostu çingiz Aytmatovun həmin məqalədən
razılıq məktubunu gənc həmkarına vermişdi.
çingiz Aytmatov yazmışdı: "Mən sizi görməmişəm,
yaxından tanımıram. Lakin
yaradıcılığıma verdiyiniz dəyərli qiyməti
bütün oxucularımın ümumi fikri, qənaəti kimi
qəbul etdim. Sizi heç zaman unutmaram. Qismət olsa
görüşərik..."
Mülayim xasiyyətinə,
can deyib-can eşitməsinə görə Şahmarın
xatirini istəyənlər çox idi. Onun isə üç
sadiq, sədaqətli dostu vardı: xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadə, unudulmaz elm xadimi Xudu Məmmədov, bir də
dünya şöhrətli şair-yazıçı,
ictimai-siyasi xadim Oljas Süleymenov, Bəxtiyar Vahabzadə təxminən
otuz il əvvəl yazıb: "Hər dəfə
Şahmarı görəndə, səsini eşidəndə
gözlərim önündə külli Qarabağ canlanır.
Seyidin, Xanın avazları yaddaşımda oyanır..."
Xudu müəllim isə
1977-ci ildə "Elm və həyat" jurnalında dərc
olunan müsahibəsində demişdi: "Şahmar kimin
qarşısına çıxırsa, o, daxilən
durulanır, sanki şüurunda
işıq yanır..."
Üçüncü dostu
ilə əlaqədar bir mənzərəni üstündən
illər keçməsinə baxmayaraq, dünən olubmuş
kimi xatırlayırıq.
...On altı il əvvəl
yanvar ayının 23-ü idi. Sovet ordusu Bakıda qanlı faciə
törətmişdi. Bu xəbəri eşidən, hələ
1966-cı ildə sovet rejiminin iç üzünü "Az
i Ya" publisistik kitabı ilə dünyaya tanıtdıran
Oljas Süleymenov dərdimizə şərik çıxmaq
üçün Azərbaycana gəlmişdi. Şahmarla Şəhidlər
Xiyabanının qənşərində
görüşdülər. Hər ikisinin göz
yaşları qurumaq bilmirdi. Minlərlə insanların
ağı-fəryadı, nalə-harayı yalan oldu.
Oljasla Şahmarın
hönkürtüsü gerçək! Handan-hana qazax
xalqının məşhur oğlu dedi: "Əziz
qardaşım, daha bəsdir, ağlama. Məgər bilmirsən
ki, azadlıq, müstəqillik üçün mütləq
qan tökülməlidir?! Xalqınız yanvarın 20-dən
müstəqillik tarixinin bünövrəsini qoydu".
Şahmarın qələmindən
çıxan hər misra, hər cümlə sanki od olub
gözləri, könülləri yandırardı.
"Qürbətin sarayından vətəndə qəbir
gözəl" misrası ilə başlayan şeiri də ədəbi
hadisə kimi qarşılandı. Şair vətən
torpağının hər qarışını müqəddəs
varlıq kimi təsvir, tərənnüm edərdi. Dost və
qardaş Türkiyə Cümhuriyyətində məşhur
ziyalı, Şahmara "qardaş" deyə müraciət
edən İrfan ünvər Nəsrəddinoğlu yazıb:
"Onun yaradıcılığını dəyərləndirənlərin
başında ustadımız Bəxtiyar Vahabzadə
dayanır. Ədəbiyyata gəlişi də ilk dəfə
onun xeyir-duası ilə olub. Ünlü azəri şairləri
Nəbi Xəzrinin, Məmməd Arazın, Xəlil Rza
Ulutürkün, Məmməd Aslanın və
başqalarının Şahmar yaradıcılığına
verdiyi qiymət onun poeziyasının yaşarlığına
tutarlı zəmanətdir. İncə, kövrək qəlbli
qardaşım müdriklərin
etimadını layiqincə doğruldub".
Ötən əsrin
sonlarında "Mədəniyyət" qəzeti
işıq üzü gördü. Onun ilk redaktoru Şahmar Əkbərzadə
oldu. Hər nömrəsi böyük maraqla
qarşılanardı. Həm də bu elə bir ərəfəydi
ki, ermənilər gördükləri
yaxşılığı, xeyirxahlığı unudub
üstümüzə od ələyirdi. çarəsiz
qalmış yerli sakinlər ata-baba yurd yerlərindən
baş götürüb qaçmağa məcbur
olmuşdular. O günlərdə Şahmarın "Həsrət
qoxlayıram çiçək yerinə" şeiri
çoxlarının dilində
səslənirdi:
...Axıb Arazlandı
qızıl qanımız,
Zorla qürbətləndi
xanimanımız,
Yada ətir saçdı
gülüstanımız,
Mən həsrət
qoxladım çiçək yerinə.
Şahmar Əkbərzadə
bənzərsiz publisistik yazılar müəllifi idi. Nədən,
kimdən yazırdısa həmin mənzərə, portret
canlıymış kimi göz önündən keçərdi.
Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı Şirin Mirzəyevin
haqqındakı oçerki bu gün də
çoxlarının yaddaşında yaşayır. O, 1990-ci
ilin əvvəllərində ermənilərin tarixi abidələrimizin,
mədəniyyət ocaqlarımızın yaman günə
qoyacaqları barədə həyəcan təbili
çalırdı. Təəssüf ki, bu haray-həşir o
zamankı respublika rəhbərlərinə
çatmırdı. Nəticədə Şahmar məyus
olurdu, sarsılırdı, ürəyinə ağrı
düşürdü.
Şahmarın son dərəcə
sədaqətli ailə başçısı idi. Həyat
yoldaşı Mələk xanım deyir: "İllərdən
bəridir o müdhiş günün
ağrı-acısını yaşayıram. Göz
yaşım qurumur. Bilirəm, o, bizdən həmişəlik
ayrılıb. Amma buna iananmıram. Hənirti eşidəndə
diksinirəm... Elə bilirsiniz Şahmar haqq dünyasında
dinclik tapıb? İnanmıram! Onun ruhu gah bizimlədir, gah da
Qarabağın səmasında dolanır".
Oğlu Əkbər isə
yazıb: "Daha nə sərhədçilər, nə də
tikanlı məftillər sənin yolunu kəsə biləcək,
ata. Sən bəyaz bir göyərçin kimi istədiyin zaman
Təbrizə, Qarabağa, Göyçəyə uça biləcəksən.
Daha Zeynalınla (Məmmədov), Xudunla, gecə-gündüz
dərdlərini çəkdiyin şəhidlərinlə
görüşmək üçün xəyallara, xatirələrə
ehtiyac qalmadı... Bəs biz - intizarını çəkənlər
neyləsin?.. Sən mənim üçün həmişəyaşarsan!
ölümsüzlüyün mübarək olsun, ata!"
Şahmarın ilk şeirlərindən
biri "Mərkəzi poçtxana"dır. Oxuyuruq:
"...Xəbər ver, cənuba köçən durnalar, bu
gecə qəlbimdə gecələsinlər". Sonuncu
şeiri isə "Əkbəroğlu"dur. Ağır,
sarsıntılı olsa da, onun özünə müraciətlə
yazdığı bu misralarını xatırlamaya bilmirik:
Qiymətli nə var ki, tər-təmiz
addan,
Möhnətə tab gətir,
əzaba qatlan,
Çox da bərk
yapışma namərd həyatdan,
Vaxtında dünyadan
köç, Əkbəroğlu!..
Qələm dostumuz, həmkarımız
Şahmar ailəsindən, dostlarından, oxucularından həmişəlik
ayrıldı. Lakin o, unudulmayıb. Adına Beynəlxalq Mədəni
Əlaqəlar Vəqfinin internet saytı açılıb.
Ad günü, altmış beş yaşının tamamı
münasibətiylə həmin ünvana məktublar, teleqramlar
gəlir. Onların əksəriyyətində tez-tez
vurğulanır: bu dünyada Şahmar da vardı...
Telman MEHDİXANLI
P.S. Şahmarın "ölüb-dirilək"
şeirini ixtisarla diqqətinizə çatdırırıq.
Dəli könül yar sinəmi,
çıx yeri,
Geri dönmür ötən
günün heç biri.
Dur tərpənək lalələnir
dan yeri.
Sübhün qız
çağında ölüb-dirilək.
Bülbüllərin cəh-cəhini
dinləyək,
Turac görsək
"düt-düt"ünü dinləyək,
İsaq-Musaq quşlarıtək
inləyək,
Nəğmə
qucağında ölüb-dirilək.
Qızıl dan yerindən
od-alov içək,
Yanar duyğulara qızıl
don biçək,
Ərdəbildən
aşıb Təbrizə keçək,
Gülüstan bağında
ölüb-dirilək.
Qartal xəyalımız gəlsin
tüğyana,
Göylərin qoynunda
çıxsın cövlana,
Adlayaq Culfadan Nəqşi-cahana,
Qızlar bulağında
ölüb-dirilək.
Təpər toplamağa son
verək daha,
Savaş meydanına yan verək
daha,
Əsir torpaqlara can verək
daha,
Vətən torpağında
ölüb-dirilək.
Təzadlar.- 2010.- 21 sentyabr.- S.11.