Şahmar Əkbərzadənin sözü qaldı dünyada...
Axirətdən izinlə görürsünüz bizləri,
Ey dahi
şairlərin ruhiləşmiş gözləri!
İran böyük Azərbaycan şairi, rəhmətlik Şahmar Əkbərzadənin bir əsərini yenicə çap edib. Həmin kitabın nəşrində zəhməti olanlara, xüsusən də böyük Şəhriyarın oğlu hörmətli Hadiyə və dostu Məhəmməd Qəzaiyə minnətdarlıq duyğularımızı yetirir, İrana təşəkkürlə, Allaha şükürlərimizi, həmd-sənamızı zikr edirik.
Şahmar Əkbərzadə bir çox dillərdə oxunur. Farsca oxuyanların da gözlərinə sağlıq! Əsərin cildində böyük şairimizin başı üzərində göy qurşağının verilməsi ilə söz ustadımızın hələ sovet ateizmi dövründən əziz Allaha bağlılığını anlatdığınızı anladıq. Qadir Allah sizi də, bizi də çəkildiyimiz böyük sınaqlardan ləyaqətlə çıxarsın. Amin!
İranın hər nəyi varsa, yenə İranlığı var,
Millət- ümmətlə
dolu azəribaycanlığı var!
Onu tanımaq, yolunu izləmək, sevdiklərini sevmək, ondan qalan əmanətləri sevməkdir həm də. Onu sevmək sadəcə sayğılı anımlarla sərhədlənə bilməz. Ona sevgini haqq edib, bu sevgini yaymaq, xəyallarda canlandırmaqdır əsas olan. Və təbii ki, sevgidə ölçü Allah xatirinə sevməkdir.
Şairlik şeir yazanların ümumi adıdır. Bu ümumiliyin içində isə xüsusilik mövcuddur. Öz şairliyinə aid olan xüsusilik. Bu xüsusilikdə öz taleyinin, ömrünün əsəri olmaqlıq var. Şahmar Əkbərzadənin ən böyük əsərinin adı elə Şahmar Əkbərzadədir. 10 illər deyil, 100 illər keçsə və yeni şair Şahmar Əkbərzadələr doğulsa da, yaşasa da onların heç biri orijinal yox, nüsxələr olacaq. Yəni ümumi axında olanlar xüsusilərin yolunda yeriyə bilməz. Azərbaycan şairlərində bir-birinə oxşarlıq, bənzəyiş var. çox seyrək ustadlar da var ki, onlar özlüklərində tam fərqlidir.
Azərbaycan poeziyası ustad Şahmarı nə qədər ucaldıbsa, böyük şairimiz də borclu qalmadan şeiriyyət aləmində yeni bir Şahmar zirvəsi ucaldıb. Təbiətdə Azərbaycan dağları da var, zirvələri də... Azərbaycan ərazisi bütünlüklə dağlardan ibarət olmadığı kimi, çağdaş poeziyamızda da öz zirvələrinin fatehləri mövcuddur. Allah və bilənlər bilir. Bizlər bir-biri ilə tarixin alt qatlarından şeirlə danışan nadir - tək millətik. Şeirimizin dərinliyinin səbəblərindən biri də budur.
İstedadlı şairlər (istedadsız şair olmaq mümkün deyil) kitabdan, məktəbdən, təhsildən öryənir. Dahilər isə həm həyatdan - təbiətdən, həm də özlərindən öyrənir. Ş.Əkbərzadə yeniyetmə və gəncliyində istedadlı olub. Sonralar isə o, dahilik qrupuna aid sayseçmə şairlər sırasında mövqe tutub. Bunu əsərlərinin istedadlılıqdan-dahiyanəliyə doğru keçid mərhələsi göstərir.
İstəməklə istəyə çatmaq arasında uyğunluq olmalıdır. Uyğunsuzluq keçmir. İstəyən istəyinə haqq qazanmalıdır. Qeyri-adi bir şeyi adiliklə istəmək olmaz. Duyub hiss etməyən dilə gətirməz. İnsan Allahın simvoludur. Böyüklükdəki ecazkarlıq ruhun üzə çıxan qüdrəti ilə sıx bağlıdır. Şairdə elə hallar var ki, onlar baş-gözləri ilə görünmür. Qəlbən duyulub, zehinlə qavranıla bilir. Bu, məkan və zamanüstünə mənəvi inanma, bağlanma özəlliyindən gəlir. Əks halda, daxili aləmə nüfuzetmə alınmır. çünki araya yüksək məziyyətlərdən məhrumluq girir.
İcadlar, tapıntılar, yeniliklər eyni şeyə baxıb fərqli düşünənlər tərəfindən edilir. Nə qədər fərqli tərəfdən baxılıb, fərqli düşünülürsə, o qədər də yeniliketmə və görmə imkanları artır. Lazımsızı öyrənmək, oxumaq lazımsızdır. Gərəklini öyrənəndə isə ilham artır və irəlilədikcə ilham, təb coşqu halından vərdiş halına keçə bilir. Böyük şair fitri özəlliklərini tam müəyyənləşdirib, onları daha da inkişaf etdirərək üzə çıxarandan sonra ilahi qanunauyğunluqlar dövriyyəyə girib, hesaba qarışır. çünki israrlı çalışmalar bu zəhməti səmimi dua hökmünə keçirib, qəbuluna imkan yaradır.
Şair öz böyüklüyünə əmin olduğu nisbətdə böyük olur. çünki kainat öz köməyini hər kəsə əminliyi miqdarında göndərir. Uzun yolu getmək üçün vasitə gərəkdir. Bu mənada, əsl şair özündən yola çıxır. Böyük şairin özünə inamında bilik, şahidlik və içə transfer (mənimsəmə) üçlüyü mövcuddur. çox inananın uğur ehtimalı da böyük olur. çünki inanc nə qədər güclü isə: a) ruha o qədər güc verilir; b) az əməklə çox iş görülür; v) ətraf aləm köməyə gəlir. q)nəsiblənmə ölçüsü istəyə, inama görə təyin edilir. İnananın təxmini, sezgisi, fəhmi də artaraq yaradıcılığında daha mühüm müstəsnalıqlar yaradır.
Fərəh - gözəlliklər içində doğulanların deyil, çirkinliklərin gözəl tərəflərini kəşf edə bilənlərindir. Böyük düşünməyən düşüncəsini, böyük görməyən baxışını dəyişməlidir. Əziyyətdən zövq çıxarmaq, itkidən qazanc götürməkdir böyük düşünüb, böyük görmək. Bu böyüklərin yoludur, bütün sahələrdə.
Böyük şair öncə böyük düşünür, coşqunu artırır, hədəfi təyin edir, böyük istəklə işə başlayır və tamamlayır. Böyük şairin ruhunu bəsləyən biliyin çoxluğu deyil, keyfiyyəti və işə yararlığıdır. Şair qəlbini, dilini, gözünü, beynini, ruhunu... yaradıcılığa aid hər şeyini müştərək çalışdırır. O, vasitə və şəraitin necəliyindən asılı olmayaraq əsərlərində məqsədə daha yaxşı çatdıran yeni üsullar tapır. Qarşısına olduqca böyük və ciddi tələblər qoyur. Bu tələblər də onları yerinə yetirməyə böyük təhriklər yaradır.
Fəaliyyətini
genişləndirib mürəkkəbləşdirən şairin
qabiliyyətləri də genişlənir və müxtəlifləşir.
Vəhdət bədiiliyin əsas şərtlərindəndir.
Şairin bütün yaradıcılığı da məhz
vəhdətə bağlıdır. Fərqli müəlliflər
eyni mövzunu fərqli şəkildə işləyə
bilir. Böyük şairlər isə tam bənzərsiz və
misilsiz. Onların yaradıcılığında janr,
intonasiya, lakonizm, lirizm və s. yalnız təkrarsız səciyyə
daşıyır. Elə şairlərin malik olduğu
bütün ədəbi - həyati keyfiyyətlər cəmi
onun yarıdıcılığına olduqca böyük gərgin
əmək gətirir. Belə gərginliyə isə adi
şairlər heç cür yiyələnə və davam gətirə
bilməz. Böyük şairlərdə isə inanc da
böyük olur ki, öz güclərinin fərqinə
varsınlar. Onlara parlaq bir hikmətlə kəşf və kəramət
lütfləri bəyan edilir. Həmin şair bilir ki, o, bildiyini Allahın bildirməsi
ilə bilir. Buna görə də sözün bir vasitə
olduğunu bilərəkdən onun təqdimində qeyri-adiliyə
bağlanır. Qabiliyyət - onu qabiliyyətlə istəyib
ala bilənə verilirsə, böyük şairlərdə
bu şərt daha üstün tələblər doğurur.
Xalqımızın dili onun
ruhudur, ruhu isə dili. Buna görə də dil mədəniyyətin
forması sayılır. İnsan kimi şair də nə
sosioloji, nə psixoloji, nə iqtisadi, nə də başqa bir
elmi varlıqdır. O, bütün bunların fövqündə
olan bambaşqa bir yaradılışdır. Şair öz dili
ilə sözü hikmətlər tacına çevirəndir.
Biri qal - yəni söz, digəri hal olaraq iki dil var. Qal dilinin
kəlmələri sözlərdir. Hal dilinin kəlmələri
isə hallar və halüstü hallar. Söz ustası
bunları gözəl bilir.
Şeirimizdə əruz
adlanan bir vəzn var. Əruzun bir mənası da dağ yolu, məqsədə
aparan çətin yol anlamındadır. Bax, əsl şairlər
hansı vəzndə yazmalarından asılı olmayaraq,
dağ yolu ilə gedib zirvəyə qalxırlar. Dilin kəsərini,
dəqiqliyini, təsir qüvvəsini qorumaq, şairin
xüsusi vəzifəsidir. Bu vəzifə ilə şair
xalqının qəlb gözəlliyini əsərlərinə
gətirir, bəşəri və ilahi duyğular
aşılayır. Ustad şairin dili fikrin, hissiyyatın, mənanın
ən incə çalarlarını ifa edir və söz
fondunu genişləndirir.
Məna anlamağa
bağlıdır. Ağıl, könül, xəyal, təcrübələr,
dəyərlər, sezgilər, duyğular, ilham və s. mənanın
yaranmasında mühüm rol oynadığını nəzərə
alsaq, şairin nələr çəkdiyini və şəxsiyyətindəki
kimliyi anlamış olarıq. Mənaları anlamaq
üçün həm təcrübə, həm də mənəviyyatdan
agah olmaq lazımdır.
Böyük şair bilir ki,
söz ağızdan, duyğu ürəkdən gəlir. Ona
görə də duyğularını kainata ruhu ilə elə
yayır ki, bu güc fırtınalar kimi əsib, sahibinə
köməkliklər gətirir. Çünki kainata saf sevgi
yayan - kainatdan onun qarşılığını alar.
İnsan (şair) öz-özünə yaradılmayıb ki,
onun həyatına fərqli təsir göstərən
güclər olmaya. Mələklər, ruhani varlıqlar və
ən üstə İlahi İradə mövcuddur. Yeri gəlmişkən:
Azərbaycan şeirinin dahiləri
az deyil.
Bu gerçəklik də əksər
millətlərə xas deyil.
Öncə Rəbbin
lütvüdür, genetik miras deyil,
"Ol!" sözü
hökmün edib, yoxdan var yaranmağa,
Dahilər xəlq edilir
qaranlığı yarmağa!
Adilər necə duysun
qeyri-adilikləri?
Gördükləri qədərdir
onların bildikləri,
Məntiqi təsdiqləyir
misranın dedikləri,
Allah öz rəvasını
- rəva görmür danmağa,
Nəticə
israrlıdır, səbəbdə aranmağa!
İstedadla dahilik fərqli dərəcələrdir.
İstedadlar xeylidir, dahi bir
neçələrdir,
Şairi dahi edən sirri
düşüncələrdir,
Onlar çox
bağlıdır, çox qəlbən ilhamlanmağa,
Kəşf ilə, yeniliklə
yol alıb, yollanmağa!
Şərin öz dahisi var,
xeyirin öz dahisi,
Kainat qanunudur ziddlər
mübarizəsi,
İradələr
üstündə var Allah iradəsi.
Dahilər görəvlidir
dahicə davranmağa.
Hər kəs olduğu kimi
gedir sorğulanmağa!
Getdi əbədiyyətə,
izi qaldı dünyada.
Nəfsi yoxuydu deyək:
gözü qaldı dünyada.
Şahmar Əkbərzadənin
sözü qaldı dünyada.
İnsanlıq borclu qalır
insanlığı anmağa,
Dahilər haqq qazanır daim
xatırlanmağa! **
Qorxaqlar ruhi həbsxana həyatı
yaşayır.
Ən yaxşı işi
görə bilməməyin səbəblərindən biri təcrübəsizlikdirsə,
digəri o işə haqq edilən ciddiyyətin verilməməsidir.
Bir şairin böyüklüyü fiziki
sağlığında yetərincə etiraf edilməyib, amma əsərləri
o böyüklüyü ərz edirsə, bu barədə
söz demək insaf əhlinin vicdanına buraxılır.
Sonrası sonranın işidir.
Unutmamalı: Fövqəladə
əsərlər və kəşflər bir şeyə
bağlandıqdan sonra maraqsız olan hər şeydən əlaqəni
kəsən şüurlara verilir. Uğursuzluq bacarmamaqda deyil,
bacara bilməməyi zənn etməkdədir. Allahın mələyi
olmağa çalışın ki, böyük şair ola biləsiniz.
Şairin yazdığı sözlərin hamısı
özünün olmur. Onlar ilahi ilhamlardır. Bunu duyan dahiləşir
və anlayır ki, görəvləndirilib. Ona görə də
dahilərin yaradıcılıqlarında onlar hər şeyi
diqqət zənginliyi ilə diqqət mərkəzlərinə
çəkir, zehni səma yoluna çıxa bilirlər.
Dahilər özlərinə
dahi deməz. Onlar, sadəcə, öz içinə
sığmadığına görə öz içini
öz içindəki qəfəsdən azad eiməyə
çalışır və bunu bacarırlar.
Hər kəs içini
çölə sızdırır. Zahirə əksolma batindən
gəlir. Şairdə dahilik olmasa, qeyri-adilik onun əsərlərinə
hardan keçə bilər?
10 ildir ki, böyük
şairmiz dünyamızdan çıxıb Allahın rəhmətinə
gedib. Qarşıdan 70 illik möhtəşəm yubileyi gəlir.
Onu islam və xristian dünyasının azmanları
görüb, tanıyıblar. Bəs bizdə necə?
Düşünürük ki, Allah böyükdür.
Hər kəs kimi olmaq
çox çətindir və çox əzablıdır. Nəyi
bilməsəm də onu bilirəm ki, hamımız əziz
Allahın cızdığı "trayektoriyada" var olub,
yox oluruq fiziki mənada... ömür sərmayəsinə
böyük məna yükləyən sənətkar şairlərin
isə əsərləri
qalır. Şairi, əsl yazıçını sevəni
Allah da sevər.
Dahidən yazmaq istəyənlər
dağları çiynində daşımağa hazır
olmalıdır. Böyük diləklər böyük
uğurlara, kiçik arzular kiçik uğurlara izn verir.
Almağa hazır olmadığınız sizə verilməz.
DAĞ MAĞARALARININ
İÇ QAYALARINDAN MÜMİYA NECƏ SIZIRSA, ŞAİR
QƏLBİNƏ DƏ ELƏCƏ ŞEİR SIZIR.
"Qurani-Kərim"
buyurur: "GÖZƏL SÖZ ONA YÜKSƏLİR" (fatir
surəsi 10).
Gedənlərə rəhmət
də, qalanlara möhlət də Allahdandır.
Sayğılarla: Nizami Heydər
Təzadlar.- 2010.- 23 sentyabr.- S.8.