Eldən gələn yol eldən başlanar
Görkəmli alim Xudu Məmmədovun 27 il əvvəl yazdığı bu məqaləsini dəyərli şair Zəlimxan Yaqubun 60 illik yubileyinə töhfə bilirik.
Maddi yönlü "arzulara" çatan kimi cavabsız bir sonra sualı ilə üzləşir, bir "arzu" da köhnəlirsən. Belə "arzular" insan yüksəlişinə başlanğıc ola bilmir, çox olsa, onlar istəkdir, vasitədir, məqsəd olmur. Elmi işçilik həyatımızdan bir misal gətirmək istəyirəm. Laboratoriyanın qiymətli elmi avadanlıqla "bəzənməsinin" məqsədə çevrilməsi və belə bir "bəzəyin" elmi iş göstəricisi olması çoxlarını düşündürmüş olar. Bir də görürsən ki, elmi imkanından çox hər cür başqa imkanı olan birisi oxşar arzuya düşür. Günlərin bir günü "arzu" aşağısı, yuxarısı göstərilmiş yeşiklərdə institutun həyətina tökülür. Laboratoriya elmi-fantastik fılmlərdəki kimi bəzənir. Sonra? Qiymətli servizə layiq qonaq axtanlar kimi elmi avadanlığa aid sual axtarılır. Bu axtarış o qədər uzun çəkir ki, avadanlığın özü hesabdan silinənə qədər ancaq tozu silinir. Bu hal bəzi evlərdəki büllur qab yüklü pianoların köynəyinin tozu silinəndən-silinənə soyundurulduğunu yada salır. Beləcə, vasitə, imkan məqsəddən qabağa düşüb göz dağına çevrilir.
Bir sözlə, hər istək arzu ola bilməz. Arzu konkret bir şeyə çatmaqdan çox, hədəfı çox uzaq nağıla bənzər bir uçuş üçündür. Arzu - fıkirləşmədən irəlilədiyimiz bir cığırdır. Hava quşun qanadları üçün söykək olub, ona uçuş imkanı verdiyi kimi, həyatda poeziya da arzularımızın qanadlarının söykəyidir. Buna görədir ki, poeziya həmişə qorunub, qiymətləndirilib, xalq şairləri başqa şairlərdən çox əzizləyib. Uğurlu poeziya zamana şərəf, gələcəyə işıq olub. Elə buna görə də poetik mühitimizdəki yeniliklərə marağımızı, buradakı uğurlu hadisələri gücümüz çatdığı qədər qiymətləndirmək cəhdim oxuculara qəribə görünməməlidir.
Bu payız Qarabağda bir toy
gördüm. Toy başqa toylar kimi, toyluğu ilə birlikdə
həm də dərsi çox yaddaqalan bir məktəb idi.
Bütün burada gördüklərim və eşitdiklərim
içərisində məni ən çox
düşündürən gənc şair Zəlimxan Yaqubla
toy məclisindəkilər arasında gedən söhbət
oldu. Bir də inandım ki, arzu - auditoriya, yığıncaq,
deyilənə münasibəti sözsüz də bildirir. Mən
Zəlimxan Yaqubla çox rastlaşmışam və hər dəfə
tamaşaçıların onu təşkil olunmamış
bır sevinclə qarşıladığını
görmüşəm. O da toya bizim kimi qonaq gəlmişdi.
Onun gəlişi xoşbəxtlərin toyunu elimizdə
torpağımızın, poeziyamızın bu
gününü, dünənini toy ruhunda
işıqlandıran bir toplanışa çevirdi. Zəlimxana
ömründə kök görməmiş bir saz da
tapılmışdı. Onun belə vəziyyəti mənim
üçün təzə idi. Dilimizi başa düşməyən,
saz musiqisini birinci dəfə eşidən qonağımız
olsaydı, sazlı-sözlü söhbətini heyranlıqla
dinləyənlərin gözlərindən hər şeyi
başa düşərdi. Mənə qəribə
görünən nə Zəlimxanın saz çalması, nə
də oxuması idi. Bir də Borçalıda dünyaya
göz açmış, böyümüş bir adamın, həm
də şair olanın saz çalması, aşıq kimi
söyləməsi kimi heyrətiəndirə bilər.
Hamıya xoş gələn onun dilə gətirdikləri,
vulkan odu, vulkan intizamsızlığı, döndərmələrinin
gözlənilməzliyi, elə, el sənətinə,
poeziyamıza bənzərsiz vurğunluğu idi. Sanki bir
şeirində dediyi istəyi elə bil bu gün yerinə
yetirməyə çalışırdı:
Yorulmayan ürək ola,
baş ola,
Can sirdaşım torpaq ola,
daş ola.
Arzuların sayı qədər
yaş ola,
Ömür verəm xidmətinə bu
xalqın!
Zəlimxanın adına
"böyük şair ol! İlham ömür yolçun
olsun! Elimizi ellərə tanıt!" arzuları çox təkrar
olunurdu. Sonuncu arzunun yaradıcılara deyildiyini çox
eşitmişəm. İstər-istəməz hər dəfə
fikirləşirsən, ellər bizi tanıdığı qədər
özümüz də özümüzü
tanıyırıqmı?
Nə "hə", nə
də "yox" deməyə ürəyim gəlmir. Ancaq
onu bilirəm ki, bizi dünyaya tanıdanlar qədər də
özümüzə tanıdanlara böyük
ehtiyacımız var. Hər dəfə Zəlimxan Qurbaninin, Xəstə
Qasımın, Tufarqanlı Abbasın, Alının, Ələsgərin,
Şəmşirin canlı səsinə çevriləndə
hamını özüm kimi heyrət edən görmüşəm.
Niyə biz bu söhbətləri birinci dəfə eşidir
kimi heyrətlənirik. Mən, əlbəttə, istəməzdim
ki, onlar adiləşsin, tükənib hamıya birdəfəlik
məlum olan söhbətə çevrilsin. Əksinə, mən
istəyirərn ki, bu tükənməzlərin bir həqiqət
olduğuna yeni dəlillərlə inandırsınlar.
İnsan üçün elin, el sənətinin onun
gözündə adiləşməsi talesizliyə bərabər
bir şeydir. Vətən bütün nişanlarına görə
vətənlilərin gözündə tükənməz
olmalıdır. Bunun belə olduğunu Vətəndə
ola-ola Vətən həsrəti duyanlar lap yaxşı bilir.
İstər-istəməz fikirləşirsən bir
anlığa belə bizim duyğularımızın pəncərəsini
bu tükənməzliyə açanlara nə qədər
borcluyuq. Kim olur-olsun: rəssam, zəhmət adamı, şair,
son günlərini yaşayan abidəni bizə qaytaran arxeoloq,
müğənni, bizim ömrümüzdə onların nə
qədər payları var. Ola bilsin ki, poeziya bizi xoşbəxt
olmadığımız halda xoşbəxt edə bilməsin.
Ancaq o, olanımızı bizə göstərir, onların
gözümüzdə tez adiləşməsinə imkan
vermir.
Şairin beynində ulduz
yoxdursa, onu göydə də görə bilmir. Biz adi adamlar da
beləyik. İllərlə yanımızda olanı görmək,
qiymətləndirmək üçün haradansa, kimdənsə
bizə bir ilham enməlidir. Elə Zəlimxan kimilərinin
gücü də bundadır:
Küsmə təbiətin
şıltaqlığından,
Duman bu yerlərdən getmir,
getməsin.
Torpaq yanımızda, su
yanımızda,
Əlimiz bir yana yetmir, yetməsin.
Bu sadə sözlərlə
hamının başa düşəcəyi bir şəkildə
əl çatana əsaslanmağın bütün hallarda
doğru yol olduğuna fikir yönəldilir. Söz yox ki, bu
arzumuz yaşamağa, vəziyyətlə
razılaşmağa çağırış deyil. Elə
bir vəziyyət düşünmək mümkün deyildir
ki, insan öz fiziki və intellektual imkanına
çıxış yolu tapa bilməsin. Əlbəttə,
zamana görə, vəziyyətə görə tək
torpağımın, suyumun yanında olum, onların sonsuz
qulluğa, sonsuz oyuna ehtiyacı var. Arzu keçilməzliklə
rastlaşdıqda saysız səmtlərə səpələnir
və onların içərisində əvvəlkindən də
aydın görünüşü tapılır. Bəxtiyar
müəllimin dediyi kimi:
Yeni arzulara aparır bizi,
Arzunun özündən
doğan arzular.
Səmimi olmayan sözlərlə,
dolaşıq fıkirlərlə insanı özünə
qaytarmaq, öz halal xoşbəxtliyi ilə
barışdırmaq mümkün deyildir. Halal xoşbəxtlik
o xoşbəxtlikdir ki, hər dəfə dünyanın
ardınca fırlanmadığının kədərindən,
əsassız xoşbəxtliklərin nəşəsindən
ayrılarkən yanında görürsən.
Dəli yellər haray
salıb əssə də,
Qar qalanıb
qapımızı kəssə də,
Könül bəzən təbiətdən
küssə də,
Dünya yenə gözəldir
ki, gözəldi.
İnsan özündən
çıxanda onu sadə ana sözlərindən, torpaq və
el çağırışından başqa nə
özünə qaytara bilər.
Zəlimxan yaz tapar
qışın içində,
Tək arzu tükənib
ömür bitməsin.
Ürəyimdə od yurdunun
odu var,
Odu dövlət, odu sərvət,
odu var.
Bu istəyin bir müqəddəs
adı var,
Məhəbbətdir, məhəbbətdir,
məhəbbət!
Poeziyanın ən ali məqsədi
insanın ən gözəl ölçüsü olan bu
müqəddəs odu yöndəmində üfürüb
alışdırmaqdır. Məhəbbətin öz dili var,
öz ifadə forması var. Adi baxımdan bu dil çox məntiqsiz
olur və adi məntiqlə deyilmiş məhəbbət
sözləri komediyalarda gülüş doğurmaq
üçün istifadə edilir.
Necə olursa (doğrusu, bu
necə olursaya mənim fərziyyə şəklində olsa
da, bir cavabım yoxdur) şair məhəbbətinin səmimiliyinə
inandırır və onun dedikləri artıq məhəbbət
dilində məhəbbət məntiqi ilə oxunur. Belə
halda şeir oxucuya məntiqi görünür.
Zəlimxan "Yolum eldən
başlanıb" kitabını təzəcə
bağışlamışdı. Avtomaşınla Qarabağa
getməli oldum. Havanın
qarışıqlığını hiss edib Kürdəmir
yolunu seçdim. Bu səfərdə Zəlimxanın şeirlər
kitabı bizə yol yoldaşı oldu. Mən Zəlimxanın
şeirlərini yoldaşlarıma oxudum. Şeirlər mənim
oxumağımdan da bir şey itirmədi və Kürdəmir
yolu kimi bir yerdə yersiz görünmədi. Musiqini istədiyiniz
yerdə eşidib təsirlənə bilərsiniz, şeir belə
deyil. Şeirin qəbul olunması üçün mühit
poetik olmalıdır. Ancaq mühiti musiqi kimi poetikləşdirən
şeirlər də olur. Bir sözlə, Kürdəmir yolu,
bu səfər çox ürəyə yatan oldu. Belə də
olmalı idi. Axı Zəlimxanın şeirlərində
çox üz tutulan Vətən mütləq
ölçülərə təsvir olunmayıb.
Bala, ana, ata sevimli məhəbbətin
mütləq göstəriciləri olmadığı kimi Vətən
məhəbbətinin də yüksək göstəriciləri
yoxdur. Zəlimxanın və bizim başqa uğurlu şairlərimizin
əsərlərində dağların vəsfi, aranda dağ
həsrəti, aranın vəsfi isə dağda aran həsrəti
kimi səslənir. Bununla da Vətən anlayışı
üçün bütünlük gözəlcə gözlənilmiş
olur.
İlham aləmi, gerçəkli
şair olanların həmişə, şair təbiətli
adamların arabir, qalanlarının isə bu haqda elə-belə
təsəvvürü olan yerdir.
Zəlimxan həmişə
bu aləmdədir: hər yerdə, bütün vəziyyətlərdə.
Onun elə bir sözü yoxdur ki, özü demiş,
"mayalı, özüllü" ilhamdan gəlməsin.
Haqlı olaraq bu özülsüzlüyü şair kimi
yoxluğuna bərabər tutur.
Dodaqlarda gül
açıb,
Dillərlə oxunmasa,
Sözüm ürəkdən
gəlib,
Xalıtək toxunmasa,
Yersiz işləmiş olsam,
Bir naxışı, ilməni,
Onda ölmüş bil məni!
Şeir onun anlamaq və
anlatmaq yoludur. Mənim dediklərim, sadəcə, bir oxucu
düşüncələridir. Gücüm çatsaydı mən
onun şeirlərini araşdırar, ona sənətkarlıq məsləhətləri
də verərdim. İnanıram ki, Zəlimxan belə məsləhətləri
bir minnətdarlıqla qəbul edərdi. Belə oxucu
yazılarını bir neçə kəlmə ilə də
demək olar. Sənin şair səsini eşitdik, inandıq,
özünə inan, tənqidçi sözündən
sarsılma, onu nəzərə al! Başqalarının fikrinə
ehtiyacı olmayanın fikrinə ehtiyac olacağına
inanıram. Tənqid olmasa, oxucu əks-sədası olmasa
yazıçı öz formasını necə tapa bilər?
Mən deyərdim kı, Zəlimxan üçün xeyirxah tənqidin
lap vaxtıdır.
Zəlimxana şeirini
oxutdurmaq üçün yalvarmaq lazım gəlmir. O,
danışığı xoşa gəldiyini hiss edən adam
kimi, fikirlərini, şeirlərini bütünlükdə
yada salmaqla deməkdən çəkinmir.
(Ardı var)
Təzadlar.- 2010.- 9 yanvar.- S.9.