Müasir muğam
ifaçılığının Arif Babayev zirvəsi
(Əvvəli ötən sayda)
...Yaradıcı müğənni olan Arif Babayev bir vaxtlar onun iştirakı ilə hazırlanıb lentə alınan "Şur dəsgahı"na yeni gözlə baxmış, çox ciddi və əhəmiyyətli dəyişikliklər etməklə onu daha mükəmməl şəkildə dinləyicilərə təqdim etmişdir. Biz üzeyir Hacıboyovun əsərlərinə dönə-dönə baxıb ləzzət aldığımız kimi, "Şur dəsgahı"nın da yeni quruluşda hazırlanmış variantını dinləməkdən yorulmuruq.
Burada məşhur bəstəkarımız, mərhum üzeyir bəyin adını çəkdim. Yaxınlara qədər istər bəstəkarlar, istərsə də ötən əsrin otuzuncu illərindən bəri nə qədər musiqisevərlər, ifaçılar, hətta bir sıra aktyorları da daxil etsək, onların hansına belə bir sualla müraciət edəndə, - sizi musiqinin bu ecazkar dünyasına kim dəvət etdi? - sualını verəndə onların hamısı ilk növbədə üzeyir bəyin adını çəkir, onun atalıq xidmətlərini qeyd edir. Bu gün də biz 60-cı illərdən bu günə qədər muğam sənətinə bağlanmaları ilə əlaqədar kimlərə sual versək ki, bu yolda sənin əlindən tutan kim olub, onların çox böyük əksəriyyəti Arif Babayevin adını çəkir.
Arif Babayev - bu ada, bu yüksək qayğıya layiq olmaq üçün nə qədər çalışıb, işləyib, qədim kişilərə məxsus içində ağsaqqal xislətini yaşadıb, oğlanlara da, qızlara da müəllimlik, atalıq qayğısı göstərib, ehtiyacı olanlara əl tutub, yuxarı salonlara ayaq açıb, onların işinə əncam çəkib. Çünki Arif Babayev müğənni, kafedra müdiri olmaqla kifayətlənmirdi... Pedaqoji işi bir daha onu nəcibləşdirir, o, insanlara daha çox qayğı göstərirdi. Bir dəfə bir məclisdə görüşdük, hal-əhval tutduqdan sonra orta məktəbi bizim 8 №-li məktəbdə, mənim vaxtımda bitirmiş, indi isə yavaş-yavaş tanınan, Arif Babayevin Sarhacılıdakı evlərinin qonşuluğunda yaşayan Aygün Bayramovanı ondan soruşdum. O da güldü və cavabında:
- Əgər Aygün bu gun tamaşaçılar tərəfindən sevilirsə, deməli, bu qarabağlı qız özünü təsdiq edib.
Bu məqamda Arif müəllim sözünü yarımçıq qoyub mənə üz tutdu, gülümsündü:
- Ay Xanış müəllim, Aygünün vaxtilə pambıqlıqda bir tərəzi məsələsi olub, bəlkə onu deyəsən, başımda dumanlı qalıb.
Mən söhbəti bir qədər dərinləşdirmək üçün dedim:
- Arif müəllim, Aygünlə əlaqədar iki maraqlı söhbət var, hansını danışım, tərəzini, yoxsa "Ay bülbüllər"i?
Arif müəllim maraqla məni süzdü:
- "Ay bülbüllər"i bilmirəm, yaxşı olar ki, "Tərəzi" əhvalatını danışasan.
"Tərəzi" əhvalatı səksəninci illərin əvvəllərində baş vermişdi. Burası da var ki, hadisə pambıq yığımı vaxtı, Ağdamın Sarıcalı kəndində briqadir Fərman Qarayevin başçılıq etdiyi briqadanın sahəsində baş vermişdi. Onda "Qarabağ bülbülləri"nin dünyaya pəncərə açdığı illər idi. Biz isə oktyabrın axırlarında həmin briqadanın sahəsinə göndərilmişdik, iki avtobus uşaq, müəllimlər. Axşamdan yağan yağış səngimişdi, amma hava tutqun idi, arabir çisgin şehləyirdi.
***
Nə qədər çətin olsa da, Ulu Tanrı özü şahiddir ki, belə yerlərdə ilk dəfə tarlaya özüm girmişəm, hərlənmişəm, pal-paltarım nəmlənsə də, uşaqlara ürək-dirək vermişəm. Onda da belə oldu, amma uşaqları şeh üşütdü, sahədə pambıq nə gəzirdi, orda-burda təzəcə yarılmış gömgöy qozalar və bir də sovkanın yediyi çürük pambıq qozaları. Biz nə qədər desək, tapşırsaq da, kənarda ocaq yandırdıq, uşaqlar iki-bir, üç-bir gəlib paltarlarını qurudurdular. Günorta seyrək yağış yağanda hamımız sahənin kənarındakı çardağın altına yığıldıq, hərə öz dostu, rəfiqəsi ilə çörəklərini süfrəyə gətirdi, bir saatdan çox çardağın altında qaldıq. Yağış kəsmişdi, amma arabir külək yağış gətirirdi.
Mən ağsaqqal briqadir Fərman Qarayevlə (oğlu Telman Qarayev bütün qürurlu həyatını Azərbaycan Radiosuna bağlayıb, məktublar şöbəsinin baş redaktoru olub, indi isə təqaüddədir.) Fərman kişini çox çətinliklə razı saldıq ki, avtobusların sənədlərini imzalayın, biz gizli yollarla aeroporta çıxıb oradan keçib Qullar, Qaradağlı, Muradbəyli, Sarhacılı kəndindən keçib birbaşa məktəbə çatacağıq. Nəhayət, Fərman kişinin razılığı ilə uşaqlar nə yığmışdısa, hərənin pambığını ayrıca olaraq tərəziyə qoyduq, növbə X siniflərə gələndə mən Aygünü tərəziyə çağırdım. Payız günəşi Aygünü yandırmışdı, sifəti tamam qızarmışdı, burnunun üstü və yanaqları soyulmuşdu. Aygün əlindəki at torbası boyda torbanı tərəziyə qoyanda dedim ki, Aygün, özündə çıx tərəziyə.
Aygün
bunun zarafat olduğunu bilib gülümsündü. Mən bir də təkid
etdim:
- Aygün, çıx tərəziyə!
Aygünün qız
yoldaşları irəli durub Aygünü tərəziyə
çıxardılar. Mən isə Fərman kişiyə:
- Fərman əmi, niyə
çəkmirsən?
- Müəllim, qoy uşaq,
bu qız düşsün ki...
- Fərman əmi, heç
bilirsənmi ki, bu qız kimdir?
Fərman kişi qıza diqqətlə
baxıb mənə tərəf döndü:
- Xeyr, müəllim,
tanıya bilmədim!
- Fərman əmi, siz
"Qarabağ bülbülləri"nə
baxmırsınız?
- Bəli, baxmışam,
çox da xoşuma gəlib.
- Bax, həmin filmdə,
barının üstündə, ağ milli paltarda oturub
"Qarabağ şikəstəsi"ni oxuyan həmin
qızdır Aygün!
Elə həmin gündən
pambıq yığımının son gününə qədər
Aygün nə qədər pambıq yığırdısa,
özü də çıxırdı tərəziyə,
çəkilirdi, nə qədər olsa, onun adına bir o qədər
də pambıq yazılırdı.
***
Bütün bunları
olduğu kimi Arif müəllimə ona görə deyirdim ki,
Aygünün işıqlı gələcəyinə
inanırdım, onun tanınmış bir müğənni
olması göz qabağında idi, Arif müəllimin ona olan
qayğısı bir az da artsın.
Aygün barədə ikinci
söhbət mənimlə bağlı idi. Mən
Aygünün səsini qiymətləndirirdim. O zaman bizim məktəb
çox adlı-sanlı bir təhsil ocağı idi, tez-tez
yığıncaqlar keçirilir, sonra da məktəbin
özfəaliyyət kollektivinin çıxışları
olurdu. Nə qədər deyib-danışsaq da, məktəb tədbirləri
çətin keçirilirdi. Klub soyuq idi, oxuyanların bir
çoxunun səsi elə oradaca boğulurdu. Bir neçə
dəfə Aygünlə şəxsən söhbət
aparmışdım, təşkilatçı Təvəkgül
müəllimə, pioner baş dəstə rəhbəri Fəridə
İsrafilovaya da tapşırmışdım:
- Aygünü tez-tez məktəb
konsertlərinə cəlb etməyin, onun ailəsi sadə
halal çörəkli, zəhmətkeş ailədir. Ulu
Tanrı hərəyə bir çörək qismət eləyib,
bəlkə Aygünün də çörəyi onun səsindədir,
biz onun səsini boğarıq, ömür boyu günaha
batarıq. Aygünə də demişdim ki, mənim şəxsən
tapşırığım olmasa, heç bir konsertə gəlmə.
Həmin illərdə
Aygün Bayramova Xb sinfində oxuyurdu, Tacir Şahmahoğlu
(Allahverdiyev Tacir Şahmalı oğlu) isə Xv sinfində, mən
isə onlara ictimaiyyətdən dərs deyirdim. Tez-tez Maarif
Nazirliyinin əmr və göstərişlərini
alırdıq, şagirdlərin illik imtahan və yekun qiymətləri
düzgün çıxarılmalıdır, bəzi
rayonların məktəblərinin bu barədə
buraxdıqları ciddi nöqsanlar, verilən cəzalar da qeyd
edilirdi. Həmin dövrdə şagirdlərin orta attestat qiymətləri
də onun ali məktəbdə topladıqları balın
üstünə gəlib sonra müsabiqəyə təqdim
edilirdi. Bəzən orta səviyyəli şagirdlərin
valideynlərinin təsiri ilə orta attestat balı yüksək
çıxarıldığına görə belə
uşaqlar da ali məktəbə qəbul edilməliydi, bizim məktəbdə
isə 110-115 nəfər məzun olardı. Mənim diqqətim
isə ən çox Aygünlə Tacirin üstündəydi.
Şagirdlər çox ayılmışdılar, haqsız
qiymətləndirməni və ya şişirdilmiş qiymətləri
də dərhal dilə gətirirdilər. Bəzən bu
haqsızlığı valideynlərinə
çatdırırdılar. Hər halda, mən direktor idim,
uşaqlar haqqı-ədaləti ən çox mənim dərslərimdə
görməliydilər.
Mən isə nə Tacirə,
nə də Aygünə yüksək qiymət verə
bilmirdirn. Beləliklə, bir müddət də keçdi, sual-cavab
müsabiqəsində uşaqları birtəhər sudan
çıxarırdım, amma əsaslı qiymət vermək
mümkün olmurdu. İctimaiyyətdən sosial bölməyə
dair mövzular arasında sovet adamının şəxsi
hazırlığı, onun ədəbi-bədii
yaradıcılığı və ona dövlət
yardımı, qiymətləndirmə mövzusu çatanda
bütün siniflərdə elan etdim: növbəti dərslərimizdə
mən şagirdlərin şəxsi
yaradıcılığı, musiqi
ifaçılığı, musiqi alətlərində nəyi
istəyirsə çalmasını, bədii qiraət,
aktyorluq sənəti, rəssamlıq, şeir, hekayə
yazmaları və s. üzrə sorğu aparacağam, şəkillər
bizim gözlərimiz qarşısında çəkilməli,
uşaq burada oxumalıdır ki, qiymətini birlikdə verəcəyik.
Hamı razı oldu, mənim
məqsədim bu barədə qabiliyyəti olan bütün
uşaqlara müvafiq yüksək qiymət vermək,
xüsusilə Aygünlə Taciri çıxartmaq idi.
Növbəti dərsdə
bir neçə uşaq hazır gəlmişdi, şeir deyən,
rəsm çəkənlər də oldu, sonra növbə
ifaçılara çatdı, hamı Aygünə baxdı,
mən özümü o yerə qoymadım, uşaqlar
Aygünü tərpətdilər, mən də onu qabağa
çıxartdım:
- Aygün, nə oxuya bilərsən?
- Müəllim, nə deyirsiniz
oxuyum!
- Mən istəyirəm ki,
bir xalq mahnısı oxuyasan.
Şagirdlərdən
Kazım Quliyev tarını köynəkdən
çıxartdı və çox həzin halda "Ay
bülbüllər" mahnısını çaldı, ayaq
verəndə Aygün başladı, qızın həzin və
mahnının təbiətinə xas olan iniltiləri
uşaqları tilsimə saldı. Bir də baxdım ki,
üçüncü mərtəbədə dərs keçən
uşaqlar müəllimləri ilə bərabər
qapının ağzına yığılıb Aygünə
qulaq asırlar. Sən demə, dərsin vaxtından xeyli
keçib, biz tənəffüsə
çıxmamışıq, onda Aygün, sonra da Tacir
yüksək qiymət aldılar, heç kəs incimədi. O
biri müəllimlər də buna baxıb onların qiymətini
yüksəldib orta attestat balının daha yüksək
olmasına müsbət təsir etdilər. Bax bu da
Aygünün məktəbdə qiymət məsələsi!
***
Harada olubsa, harada işləyibsə,
Arif Babayev şərəflə işləyib, canıdildən
işləyib, kişi kimi işləyib. 1996-cı ildə
Arif Babayev nə az, nə çox, düz otuz il işlədiyi,
dəfələrlə Məcnun kimi, Kərəm, Şah
İsmayıl kimi səhnəsinə
çıxdığı Opera və Balet Teatrından
çıxdı. Əlbəttə, nə qədər
yüksək danışılsa da, nə qədər qiymətləndirilsə
də, yaş öz işini görür. Arif müəllim bu
səhnədə can qoymuşdu, onun Məcnunu, insafən desək,
daha canlı, daha maraqlı idi. Bu, Arif Babayev Məcnunu idi, amma
indi yaş bu Məcnunu yaxalayıb, indi yaş imkan vermir ki, Məcnun
öz məcnunluğunu göstərə bilsin. Bütün
bunları nəzərə alaraq Arif müəllim Mənsum
İbrahimova və bir neçə ifaçıya üz tutdu,
seçdi, "Məcnun" partiyasının
ifaçılarını yerbəyer edib Opera və Balet
Teatrından çıxdı. İndi də tanıyanlar səmimiyyətlə
deyirlər: "Arif Babayev səhnəyə bəy kimi gəldi,
səhnədən bəy kimi də getdi".
Bax, bu da Arif müəllimin
gəlişinə və gedişinə verilən xalq qiyməti.
Əlbəttə, bir dəfə
gələn bir dəfə də getməlidir. Arif müəllimin
isə öz meyarı, öz ölçü-biçisi
vardı, o baxırdı ki, artıq 70-80-ci illərin Arifi
deyil, yaş artır, ifaçılığı, hərəkətləri
məhdudlaşdırır, bütün bunların cavabı
isə səhnədən uzaqlaşmaq idi.
***
Arif Babayev xoşbəxt sənətkardır,
özü şirin, səsi məlahətli, cazibəli bir sənətkardır,
Xan Şuşinskidən sonra muğamlarımızın mahir
ifaçılıq missiyası onun üzərinə
düşdü, o, bu missiyanı şərəflə qoruyur.
Onunla oturub-duranlar elə hey danışırlar: "Biz
heç vaxt Arif Babayevin kiminsə əleyhinə
danışdığını, qiybət etdiyini eşitməmişik,
ağzı təmiz, əli təmiz, sözü təmiz bu
kişi həm də qeyrətli, namuslu bir kişidir, xalqımızın
milli və əxlaqi dəyərlərini görmək istəyənlər
Arif müəllimi görsün".
Qohumcanlı, dostcanlı, el
canlı Arif Babayevin qapısı, süfrəsi də
dostcasına hamının üzünə
açıqdır. Dost səsi eşidəndə, dost əlini
açanda elə bil ki, Arif müəllim Ağdama, doğma
Sarhacılıya gedir, Yolçu, Fikrət Mehdiyev, Rüstəm,
toyların Koroğlu təbiətli padşahı
missiyasını axıradək saxlayan Şahmalı, Yəhya,
Süleyman, Şahmar müəllim, Xürrəm müəllimlə
görüşür.
Adam uşaq olanda, cavan,
yeniyetmə çağlarında onun fiziki, xarakter oxşarlığını
əsasən valideynləri, yaxın qohumları və
qonşuları verirlər. O zaman onlar deyirdilər ki, "Arif
atası İmranla bir almadır, səsi səs, xasiyyəti
xasiyyət, oxşarı oxşarlıq"
İndi Arif müəllim səkkizinci
onilliyini yaşayır, özü də Bakıda, özü
də xaq artisti, dövlətimizin ifaçısı - indi də
Arif barədə Azərbaycan xalqı danışır:
- Arif Babayev kişi
adamdır!
- Arif Babayev qeyrətli
Qarabağ kişilərindəndir!
- Arif Babayev qardaşıma
oxşayır, atama oxşayır!
- Əmim filankəsə,
dayım filankəsə... oxşayır!
Bunların hamısı
inandırıcıdır, əslində Arif Babayevdə
bütün azərbaycanlılara məxsus oxşarlıq və
keyfiyyətlər var, Arif Babayev azərbaycanlıdır, bizim
hamımızın əzizimiz, qohumumuzdur...
(Davamı var)
Xanış Məmmədov,
"Qızıl Qələm" mükafatı
laureatı
Təzadlar.- 2011.- 19-22 fevral.- S.11.