Parisdə musiqimizin matqoyma
gedişi...
"Hər bir xalqın borcu - bütün dünyada öz milli mahiyyətini ifadə edə bilməkdir.
Dünyaya heç bir şey bəxş etməmək millət üçün elə bir cinayətidir ki, bu ölümdən də pisdir. Və heç vaxt bəşəriyyət tarixi tərəfindən bağışlanmır. Millət özündə ən gözəl nə varsa, onu bəşəriyyətin malı etməlidir."
Robirdranat Taqor
Soyuq savaşdan sonra yeni dünya düzənini mədəniyyətlərin savaşı təyin edəcək. Alimlər dünyanın 8 mədəniyətini məqbul sayır. 1. Qərb, 2. Latın Amerikası, 3. Hind, 4. çin, 5. Yanon, 6. Zənci, 7. Slavyan, 8. Türk-İslam.
Kültür - bir cəmiyyətin dil, tərbiyə, adət və sənət kimi duyğularından doğan, işlədilərək toplumun həyat tərzi halına gələn təməl, özünütanıma özəlliyi ilə mədəniyyətin var etdiyi bir zəmindir.
Mədəniyyət isə insanların maddi-mənəvi inkişafını təmin edən, qabiliyyətlərin formalaşmasına xidmət edən böyük mexanizmdir. O, könül dərinliyi ilə başqalarına da həyat haqqı tanıdıb, onları da qəbul etməkdir. Mədəniyyətin dəyəri insanlığın maddi-mənəvi inkişafını saxlaması ilə ölçülür. İnkişafın maddi yönünü təmin edən iqtisadi, elmi, siyasi prinsiplərlə, bunların ruhi hökmündə olan gözəl əxlaq, haqq, fəzilət, irfan hissləri də öz mövcudluğunda ruhların təkamülünə şərait yaratimaqla mədəniyyəti yüksəldə bilir.
Kültür - mədəniyyətə zəmin hazırlayır. Mədəniyyət də kültürü uca saxlayır. Mədəniyyətlə kültürü bir-birindən ayırmaq, hər ikisini də inkar etmək anlamına gələr. ümumxalq mədəniyyəti - kültürü, kodlaşmış, inanc və dəyərlərə zərərli, sünicəsinə qəbul edilən kütlə "kültüründən-mədəniyyətindən" fərqlidir. Milli kültür və mədəniyyətə sıx bağlanma əsasdır. Bu əsaslıq dərin, özəlliyə, milli kökə, fitriliyə, şərqli qəlbinə bağlılıqdadır. Mədəniyyətin bütün sahələrində olduğu kimi, musiqidə də "özə" bağlılıq şüuru öz üstünlüyüni həmişə hiss etdirməlidir. Başqa kültür və mədəniyyət təmasları labüddür. Amma indiki kültür və mədəniyyət imperializmində özünəxaslığımıza xələl gətirəcək hallardan qorunmaq daha labüddür.
Musiqi duyğu və düşüncələri səslərlə anlatma və ya səsi nizamlı, estetik məqsədlərə uyğun formada işlətmə sənətidir. Musiqiyə səsləri qulağa, ruha xoş gələcək şəkildə çatdıran sənət kimi də baxıblar. Qəzzaliyə görə, əsl, təbii musiqi İlahi Birliyə dəvət edən ülvi səslərdir.
Orta çağ Avropasında ruhi xəstələr (içlərində şeytan var damğası ilə) diri-diri yandırılarkən Osmanlı İmperatorluğunda, Ədirnədə musiqi ilə Daruş-Şəfa adında özəl xəstəxanada müalicələr aparılıb. Musiqi səsi ruha müsbət təsirilə birgə, sosial münasibətləri də gücləndirir, zehni qabliyyətləri, özünəgüvənc duyğularını möhkəmləndirir.
Azərbaycan
musiqiçilərinin Fransa səfərindəki
çıxışını AzTV və "Mədəniyyət"
telekanalından izlədim. Təbii ki, həmin
çıxışların təşkilində Heydər Əliyev
Fonudunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın böyük
xidmətləri inkar edilməzdir. Tərif deyil, bu haqqdır
ki, Mehriban xanım varlığında ictimai vicdanı,
xalqın səsini təcəssüm etdirən insandır.
Yaxşılığı yaxşılıqla
alqışlayarlar.
Gözəl proqram, əla tərtibat
Mükəmməl bir sənət, o sənətin ustadının da mükəmməl bir istedad qabiliyyətinə sahib olduğuna işarədir. İstedaddakı mükəmməllik isə o ustadın fitrətindəki yüksəkliyə, mahiyyətindəki ucalığa inkar qəbul etməyən dəlillərdən sayıla bilər. Gözəl ölçülü, intizamlı və mükəmməl sənət gözəl proqrama əsaslanır. Mükəmməl və gözəl proqram isə mükəmməl və gözəl elmə, zövqə, ruhi qabiliyyətə istinad edir. Yəni ruhun gözəlliyi elm, zövq vasitəsilə sənətdə təzahür edir. Sevgidə ruhların şəfası - dəvası var. Sevginin qaynağında mükəmməllik varsa, başqa bir əsas aramağa ehtiyac olmur. Musiqiçilərimizin Fransadakı çıxışındakı proqramda böyük və əsl sevgi mövcud idi. çıxışlarda zamanın, ifa vaxtının nə qədər çəkəcəyinin dəqiqliklə öncədən nəzərə alınması da proqramın - tərtibatın tərkib hissəsində xüsusi önəm daşıdı.
Sənət xalq üçün, bəşər üçündür. Məqsəd insanlara xidmətdir. Müqəddəs dəyərlərə sayğını uca saxlayıb, sevib, sevdirməkdir, yaşatmaqdır.
İfaların
söz, musiqi axımında gecikmə, dayanma, tərəddüd
yox idi. Musiqi qabiliyyətinin onda biri duyumla təsirlənmə,
onda doqquzu çalışqanlıqdır. Bu
çalışqanlıq ifaçılarımızın
çıxışına yüksək keyfiyyətlər və
xüsusi canlılıq bəxş etdi. Bu da onu göstərir
ki, hər bir ifaçıda özünə güclü inam
vardı. Bu inamdakı profesionallıq da təbii ki, təsdiq
olunmalı idi. Əslində musiqiçilərimizin Paris
çıxışı yalnız musiqiyə xidmət deyil,
vətənə, xalqımıza, dövlətimizə xidmətin
yeni bir gösləricisi idi. Bu göstəricinin, təzahürün
yaradıcısı, öncülü isə məhz Mehriban
xanım idi.
Qəlb gözlərin təsiri
altındadır
Hər çıxışa uyğun ifa tərzi fərqli orijinallığı ilə heyranlıq yaradırdı. Dinləyicilərin üzərində, nəzərində unudulmaz təəssürat izləri buraxılmasını gerçəkləşdirən ifaçılar, müsiqiçilər səmimi olduqları qədər də səmimiyyətlə alqışlanırdılar. İfaların üstün təşkili, musiqiçilərin seçimi, müstəsna çalğı qabiliyyətlərinin vəhdəti xüsusi özəllik ərz edirdi. çıxışlardakı konkretlik, lakoniklik təsirli və qüvvətli idi. Bütün uğurlu ifalar qəlbən, ruhən yaşanmaqla bəyənilərək tamaşaçıları dərindən-dərinə duyğulandırır, onlara əsl musiqi zövqü daddırırdı.
İfaların
ekran görüntüsü ilə seçim
ardıcıllığına ciddi diqqət yetirən
kübar zövqlü tamaşaçılar hansı ifanın
ya çıxışın daha gözəl və daha
üstün olduğunu təyin edə bilmirdilər. Azərbaycanın
incəsənət ustaları, musiqiçilərimiz
fransızlara bu gözəllikləri dərəcələndirmə
imkanı saxlamamışdılar. Bax budur fövqəladəlik,
budur Azərbaycan musiqisinin ecazkar gücü. Bütün
çıxışlar şedevr nümunəli idi. Plan da, tərtibat
da, kompozisiya da, sərbəstlik də, təqdimat da müstəsna
idi. Parisdəki salonda zalın, binanın, lojaların akustik
keyfiyyətini bilməsəm də, sakitlikdən,
musiqiçilərimizə zillənən gözlərdən,
dinləyən qulaqlardan, baxan simalardakı heyrətdən, nəhayət,
alqışlardan bəlli olurdu ki, tamaşaçılar
çıxışlardan hədsiz həzz alır.
Musiqi eşqdir, ondan doyulmaz, onunla yaşanılar
Azərbaycanda muğamata,
musiqiyə... yetərli şərait yaradılıb. Bu
baxımdan, zamanın arxasında olmaqdansa, önə
çıxmaq niyyəti ilə öncə ortaya
çıxmaq vacibdir. Onda həyatın acı dərsləri
insanı özünə kəşf etdirər.
Xalqımız həm də hüznlü sevdaların
vurğunudur.
Sual doğur: Nəyə
görə Paris (Fransa) Azərbaycan musiqisini sürəklə
alqışladı?
çünki insanların
mayasında, fitrətində əsl gözəllikləri qəbul
edən mərkəz var, həmin mərkəz hərəkətə
keçmişdi. Bəs Mehriban xanım musiqiçilərimizin
çıxışı ilə fransızlara nəyi anlatmaq
istəyirdi? öncə birinci xanım xalqımızın qəlb
gözəlliyini göstərməklə, bu xalqın
bütün dünyada vəhşiliyə,
haqqsızlığa deyil, sevgiyə, sayğıya layiq
olduğunu xatırladırdı. Qarabağın
işğalına son qoyulmasını israr etdirirdi və sairələr.
Həmin çıxışın alt qatında yatan dərin
anlamlar var ki, bunlar yeri gəldikcə xalqımızın lehinə
işləyəcək.
Bir xalqa hörmət etmək
üçün gərək o xalqı yaxşı
tanıyasan. Bu tanıtma əyani şəkildə Parisdə
ortaya qoyuldu, fransızlara ibrət dərsi keçildi. Parisdə
anladılırdı ki, musiqisi, mədəniyyəti, incəsənəti
böyük olan xalqın qəlbi kiçik ola bilməz, əksinə,
bunu illər uzunu anlamamaq, fərqinə varmamaq ya qərəzdir,
ya da qəlbi kiçiklik.
Gözəllik - duyan qəlblər
üçündür
Azərbaycanın musiqi aləmindəki
sənətkarlıq fransızları ilahi feyzlərin, Rəbbani
ilhamların sirayətinə məruz qoydu. Paris Azərbaycan
musiqisində xalqımızın ülvi xarakterinə, qəlb
fəzilətlərinə yaxından şahid oldu. Həqiqət
aşkarlandı. Həqiqət - görülən, duyulan və
ağıla gəlib qavranılanların xaricində nəyin
nə olduğunun, nə idafə etdiyinin və nəyi
göstərdiyinin bilinməsidir. Mehriban xanım Azərbayan
xalqının həqiqi kimliyini ünvanlandırdı.
Dilin, sözün təmizliyi
və musiqinin gözəlliyi xalqımızın yetkinliyini,
kamilliyini əks etdirirsə, bu kamilliyi tərənnüm etməyi
bacarmaq da əsl sənətkarlıqdır. Paris həm də
buna görə sənətkarlarımızı
alqışladı. çünkü musiqimiz bütün
tamaşaçıların reaksiyaları üzərində
hökmranlığı ilə, onların
varlığını musiqinin idarəedici impulsları
altında saxlaya bilmişdi. Əleyhimizə olanların şərçi
fəaliyyətinin geniş olduğu Fransa kimi bir ölkənin
mərkəzində musiqi -incəsənət elitasının
alqışlarını qazanmaq asan məsələ və adi
uğur deyil.
MEHRİBAN XANIM ƏLİYEVA
FRANSANIN QƏLBİNİ MUSİQİMİZLƏ FƏTH
ETDİ.
Proqramda başlanğıc
da, orta çıxışlar da, sonluq da əla tamamlandı.
Yəni proqramdakı bu üçlük uyğun,
bağlantılı və olduqca tutarlı idi. Belə
çıxışlarla musiqiçilərimiz hətta
dünyanın qəlbini də fəth etməyə qadirdir. Fransa
səfəri bunu açıq-aydın sübut etdi.
Məqsədlərin fərqli
həyatakeçmə mexanizmi, realizə imkanları, həll
variantları olur. Rəftar modelləri, üsullar,
davranışlar, təmaslar və sairələr ümumi
strategiyanı təşkil edir. Fransa
çıxışında uyğun taktikaları tamamlayan
strategiya çox gözəl idi.
Məna
Musiqi duyumundakı mənalar,
sadəcə, onu dinləməklə əhatələnmir,
çünki məna quru bir gerçək deyil. Ağıl,
könül, xəyal, təcrübələr, sezgilər,
duyğular, hisslər və ilham mənanın yaranmasında
mühüm rol oynayır. Mənalar anlamaqla əlaqəlidir.
Həm də tək ağlın sərhədləri
içində deyil, mənəviyyatla da çox
bağlıdır. Bu mənada, Azərbaycan musiqisi Azərbaycan
xalqının mənəvi böyüklüyünü və
bu böyüklükdəki bəşəri-ilahi dəyərləri
yetərincə anlatdı. Ağlın yolu ürəkdən
keçir. Musiqiçilərimiz tamaşaçıların qəlbinə
elə təsir göstərdi ki, onların ağlı
sözün bəzək-düzəksiz mənasında Azərbaycan
musiqisinə itaətə gəldi.
Sonda Azərbaycan
xalçalarına baxış, Qarabağ mədəniyyət
nümunələrinin təqdimatı, eləcə də nəfis
"Azərbaycan" kitabı bir daha Azərbaycanın sevilməyə,
sayğıya həqiqətən layiq bir tolerant ölkə
olduğunu təsdiq etdirdi. Biz dünyadan nə istəyirik?
Bizə qarşı haqqsızlığın
durdurulmasını! Əvəzində, biz maddi və mənəvi
nemətlərimizlə bəşəriyyətə xidmətimizlə
varıq. Paris bunu gördü. Başqaları da bunu görəcək,
inşallah! Sadəcə, biz israr etməliyik. Paris
çıxışı sübut etdi ki, müharibə
yalnız silahla aparılmır və milli
özünütanıtmanın xalqa, dövlətə, eləcə
də bəşəriyyətə böyük faydası ola
bilər. Bu faydalanmadan faydalanmalıyıq. Örnək Paris səfəri
və çıxışı...
Bu yazını yalnız
oxuculara deyil, həm də Mehriban xanım başda olmaqla,
Parisdə çıxış edən Azərbaycan
musiqiçilərinə dərin təşəkkür əlaməti
olaraq qələmə aldı:
Nizami Heydər
Təzadlar.- 2011.- 22-24 fevral.- S.6.