Tarixşünaslığımızın əsas problemləri

 

Zaur Qasımov: "Məşhur erməni-amerikalı tarixçisi Ronald Syuni yazır ki, ermənilər XIX əsrdə İrəvanda heç çoxluq təşkil etmirdilər"

 

2007-ci ildə bir qrup azərbaycanlı tələbə doktorant "Jahrbuch für Aserbaidschanforschung", yəni Azərbaycanşünaslıq illik məcmuəsini yaradıblar o, ildə bir dəfə Berlində nəşr edilir.

Almaniyanın Mayns Universitetinin tarix müəllimi, Mayns Tarix İnstitutunun elmi əməkdaşı, tarix elmləri doktoru Zaur Qasımovun "Təzadlar" qəzetinə müsahibəsi

- Zaur bəy, ermənilər tarixən Qarabağın onlara məxsus olduğunu sübut etməyə çalışırlar. Ümumiyyətlə, Avropanın tarix arxivlərində Dağlıq Qarabağın ermənilərə məxsus olması ilə bağlı hansısa bir mənbəyə rast gəlmisinizmi?

- Azərbaycan tarixşünaşlığı ilə müqayisədə erməni tarixşünaslığı daha zəngin qədim ənənəsinə sahibdir. Erməni tarixinə, dininə aid kitablar artıq XVI-XVII əsrlərdə Venetsiyada, Romada Madrasda yazılıb nəşr olunurdu. Buna mən heç bir qiymət verməzdim. Bu, sadəcə, faktdır. Ermənistan, erməni dili erməni tarixi ilə bağlı Avropa kitabxanalarında minlərlə kitab var. Eyni zamanda Avropa coğrafiyaşünaslarının tarixçilərinin xəritələri var. Bunlar təkcə Qarabağı yox, bütün Qafqaz bölgəsini təsvir edirlər. Bu ənənə XVI-XVII əsrlərdə yaranıb bu günəcən davam edir. Bu, danılmaz faktdır.

Mən xüsusi olaraq Qarabağ tarixini araşdırmamışam, amma ümumqafqaz tarixi ilə maraqlanarkən bəzi məsələlərə rast gəldim. Məsələn, məşhur erməni-amerikalı tarixçisı Ronald Syuni yazır ki, ermənilər XIX əsrdə İrəvanda heç çoxluq təşkil etmirdilər. Ermənilər XIX əsrdə Qafqaza İrandan mühacirət edib. Buna dəstək verən çar Rusiyası olub. Bu da faktdır. Onların çox hissəsi Tiflisdə Qarabağda məskunlaşdırılıb. Qərbli tədqiqatçılar da bunu danmırlar. Eyni zamanda 1918-ci ildə Tiflis kimi metropoliyada ermənilər bir neçə rayonda tam əksəriyyət təşkil edirdilər. Erməni dili, əlifbası, dini s. özünəməxsus olması ilə seçilirdi.

Azərbaycan tarixşünaslığına görə isə ermənilərin dövləti heç vaxt yox idi. Bu da səhvdir. Vardı, amma on əsr bundan əvvəl, indiki şərqi Anadoluda. II Tiqran dövründə erməni dövləti mövcud idi. Bunun Qarabağla bilavasitə əlaqəsi yoxdur. Eyni zamanda Tiflis Bakı şəhərində (XIX əsr) erməni ənənələri var: Bunu danmaq olmaz. Bu kilsə XIX əsrin sonunda tikilib, o vaxtı neft sənayesinin inkişafı ilə bağlı Bakıya xristianlarin axını baş verirdi.

Azərbaycan tarixçiləri "İran dövləti yox idi, İran Azərbaycanın imiş" deyərkən, ermənilərin özünəməxsusluğunun mövcudluğunu danmaqla Qərbdə heç vaxt qəbul edilməyəcəklər. Çünki əsassız, istinadsız, qaynaqsız, arxivsiz emosional yazırlar. Elmdə düşmənçiliyə subyektivliyə yer verilməməlidir. Almaniyada hər bir böyük universitetdə iranşünaslıq var, eyni zamanda türkşünaslıq bölümü mövcuddur. Mədəniyyətlərarası sərhədlər betonlu divar sərhədləri deyil, xeyli pəncərəli divarlardır.

XIX əsrin İrəvanında on minlərlə türkdilli müsəlman əhali vardı, İrəvanda şiə məscidi var, eləcə Bakıda erməni kilsəsi tikilib. Tiflisdə erməni kilsəsi Azərbaycanın şiə məscidinin yanındadır. Qafqaz xeyli millətlərdən dinlərdən ibarət idi, əslində elə olmalıdır.

Onu bildirim ki, Nizami həm Azərbaycan, həm İran, həm Şərq mədəniyyətinin ayrılmaz hissəsidir. Sayat Nova, Sergey Paracanov Şərq mədəniyyətinin, həm Qafqaz mədəniyyətinin ayrılmaz hissəsidir, eləcə Zeynəb Xanlarova, Nani Breqvadze s.

- Siz əsasən hansı tarixi dövrü tədqiq edirsiniz?

- Azərbaycan Gürcüstanda sivil cəmiyyətin inkişafı ilə bağlı araşdırmalar aparmışam. Əbülfəz Elçibəyin Zviad Qamsaxurdiyanın siyasi baxışlarını müqayisə etmişdim. Bunun əsasında bir neçə elmi məqalə yazmışam. Sonralar - 1918-20-ci illərdə Gürcüstan Azərbaycan milli ordularının inkişafına dair məqalə yazdım, eyni zamanda Qafqazda Almaniya Rusiya tarixi siyasətlərini təhlil edirdim. Əsas tədqiqat layihəm Polşa tarixi ilə bağlı idi. Bunun üçün Varşavaya tez-tez ezam olunurdum. Orada işləyərkən Rəsulzadənın Polşa ümumiyyətlə, Avropada elmi publisistik fəaliyyəti ilə bağlı maraqlanmağa başladım. Bununla bağlı həm Polşada, həm Almaniyada elmi məqalə yazdım.

- Bu gün Almaniyanın tarixi arxivlərində Azərbaycan tarixi ilə bağlı açılmamış tarixi mənbəələr varmi ki, hələ tədqiqatçılarımızın yolunu gözləyir?

- Alman arxivlərində (məsələn, Münhen şəhərindəki çağdaş Tarixi İnstitutu arxivində) azərbaycanlı legionçulara aid materiallar var. 1930-cu illərdə azərbaycanlı mühacirlər tərəfindən nəşr edilmiş publikasiyalar, yəni Rəsulzadə Hilal Münşinin kitabları var. Həmin dövrdə dərc olunan jurnal dərgilər Almaniyada saxlanılır.

- Bəs, alman tarixçilərinin Qafqaza marağı necədir? Onlar bölgənin öyrənilməsinə maraq göstərirlərmi?

- Qafqaza olan maraq getdikcə artır. Almaniyada gürcü, erməni Azərbaycanşünaslıq ənənəsi var. Hələ 1920-ci illərdə Layptsiqdə ermənişünaslıq elmi jurnalları təsis olunub, fundamental əsərlər çap olunub. 1970-ci illərdə Yena şəhərində "GEORGİCA" jurnalı, müasir gürcüşünaslıq dərgisi təsis olunub. Onu yaradan Tiflisdə təhsil almış alman gürcüşünas Haynts Feynrix idi. Yena şəhərində Gürcü Qafqazşünaslıq kafedrası da fəaliyyət göstərir. 2007-ci illərdə bir qrup azərbaycanlı tələbə doktorant "Jahrbuch für Aserbaidschanforschung", yəni "Azərbaycanşünaslıq İllik Məcmuəsini" təsis ediblər həmin illik məcmuə ildə bir dəfə Berlində nəşr edilir.

- Bizim tarixçilərin alman tarixçiləri ilə ünsiyyəti hansı səviyyədədir? Ümumiyyətlə, gələcəkdə Almaniyada Azərbaycan tarixinə maraq yaratmaq üçün hansı layihələri həyata keçirmək olar?

- Azərbaycanlı tarixçilərin alman tarixçiləri ilə, demək olar ki, heç bir əlaqəsi yoxdur. Azərbaycanlı tarixçilərin əksəriyyəti rus dilindən başqa heç bir xarici dil bilmir, xaricə konfranslara, demək olar ki, getmir, hətta emaillərdən belə, istifadə etmirlər. Alman həmkarları onlarla necə əlaqə qursun?

Məncə, bəzi məsələləri bir rəfə salmaq olmaz. Qafqaz vaxtilə Osmanlının, İranın, Rusiyanın, qədim Romanın əyaləti idi. Vaxt vardı, gürcü kraliçası Tamara, demək olar ki, bütün bölgəni idarə edirdi... Bugünkü gündə buna istinad edib gələcəyi qurmaq mümkün deyil. İndiki Polşa Vrotslav şəhəri, Bressheheri vaxtilə Breslau idi, Kalininqrad Königsberg idi, bu o demək deyil ki, Almaniya Polşaya Rusiyaya qarşı iddialar irəli sürsün. Eləcə Dərbənd şəhəri ya Zaqatala bölgəsi. Birinciyə Azərbaycan tərəfi, ikincisinə Gürcüstan iddia edə bilərdi. İran da deyə bilər ki, 1813-28 illərə qədər bütün Qafqaz İranin əyaləti idi... Yəni bu, perspektivsiz zərərli yanaşmadır.

- Müasir Azərbaycan tarixşünaslığının əsas problemlərini nədə görürsünüz?

- Əsas problemi aşağıdakı amillərlə bağlayardım:

- peşəkarsızlıq;

- xarici dilləri bilməmək;

- region dilləri region tarixini zəif bilmək;

- Avropa beynəlxalq tarixçiləri ilə əlaqələrin zəif olması (Azərbaycan alimlərinin hətta qonşu ölkələri ilə heç bir əlaqəsi yoxdur);

- Zəif təhsil, kitabxanalarda lazımi ədəbiyyatın yoxluğu.

- Bəs, erməni alman tarixçilərin əlaqələri necədir?

- Bu sahədə mütəxəssis deyiləm, amma müşahidələrim elədir ki, erməni tarixçilərin ümumi səviyyəsi azərbaycanlı həmkarlarından qat-qat üstündür. İrəvanda güclü mütəxəssislər var. Qafqazla məşğul olan tarixçilər nəinki ermənicə rusca, eyni zamanda türkcə, ingiliscə bilənlər az deyil. Azərbaycandakı tarixçilərin əslində ikiqat dil problemi var: Çoxusu farsca bilmir, halbuki Azərbaycanın tarixi məhz İran fars mədəniyyət dairəsi ilə sıx bağlı idi. Eyni zamanda azərbaycanlı tarixçilər erməni gürcü həmkarlarından fərqlənir - bəzi azərbaycanlı tarixçilər hətta araşdırdığı ölkənin dilini, yəni Azərbaycan dilini bilmirlər. Bu da bir qədər təəssüf doğurur: məsələn, Rusiyada Elmlər Akademiyasında kiminsə rus dilini bilmədən rus tarixini araşdırmasını təsəvvür etmək olmaz. Eləcə Tiflisdə ya İrəvanda. Azərbaycandakı vəziyyət bu məsələdə Orta Asiyadakına oxşardır.

 

 

Elnur Eltürk,

"Təzadlar" qəzetinin xüsusi müxbiri

 

Təzadlar.- 2011.- 12-15 mart.- S.9.