Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi və Azərbaycan gəncliyi
Bu münaqişə, obrazlı şəkildə desək,
Azərbaycan dövlətçiliyinin bir doğuş
qüsurudur
Mövzuya giriş olaraq
öncə Qarabağ münaqişəsinin qərb elmi-ictimai
dairələri tərəfindən təqdimatı məsələsinə
qısaca toxunmaqda fayda görürəm. Düşünürəm
ki, ilk növbədə burada bir məsələni
özümüz üçün aydınlatmalıyıq. Bildiyimiz
kimi, geniş mənada həqiqətin, gerçəkliyin necə
olmasından onun necə qavranılması, görünməsi
daha önəmlidir. Bununla bağlı beynəlxalq ədəbiyyatlardan
bizlərə ingilis dilində perception, reception (qavrama, qəbul
etmə) kimi məfhumlar yaxşı məlumdur.
Bu cəhətdən, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin qərb elmi-ictimai dairələrində təqdimatının da ilk növbədə bir qavranılma məsələsi olması qənaətinə gəlmək olur. Buna bariz misal kimi bir alman məktəb dərsliyindən bir sitatı xatırlamaq istərdim. 2000-ci ildə Berlin şəhərinin orta məktəbləri üçün çap olunmuş 8-ci sinif coğrafiya dərsliyində Qarabağ münaqişəsinə dair "Doğru inam uğrunda mübarizə" başlıqlı qısa informasiyada deyilir:
Sitat: "Azərilər
islam dininə riayət edirlər və buna görə də
erməniləri "erməni kimliyindən" məhrum etmək
istəyirdilər. Onlar dincə xristian olan ermənilərə
ana dilində təhsil almağı, habelə erməni tarixini
və coğrafiyasını öyrənməyi qadağan etmişdilər. Bundan başqa, onlar xristian
dinini icra etməyə də əngəl yaradırdılar
(Heimat und Welt, Klasse 8)". Sitatın sonu.
Beləliklə, bu dərslik
misalında görünüşün oluşdan nə dərəcədə
fərqləndiyi özünü aydın şəkildə
büruzə verir. Xüsusən ona görə ki, bu cür
qavrayışlar çox vaxt səthi, təsadüfi və ya
səhv məlumatlara əsaslanır. Hər bir məsələ
kimi, Qarabağ məsələsi də
yaxınlığından və uzaqlığından, habelə
"istiliyindən" və "soyuqluğundan"
asılı olaraq müxtəlif ölkələr və dairələr
tərəfindən fərqli qəbul olunur, qavranılır.
Buna görə düşünürəm ki, münaqişənin
düzgün qavranılması üçün qərb elmi və
siyasi dairələrinin təfsilatlı məlumatlandırılması
sahəsində görülməli işlər hələ
çoxdur. Burada müsbət nümunə kimi Almaniyadakı
Azərbaycanlıların Koordinasiya Mərkəzinin fəaliyyətini
qeyd etmək istərdim.
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi və Azərbaycan
milləti
Burada Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin biz azərbaycanlılar
üçün nə demək olması məsələsinə
dayanmaqda bir fayda görürəm. Qarabağ münaqişəsi,
obrazlı şəkildə desək, Azərbaycan dövlətçiliyinin
bir doğuş qüsurudur. Bəlkə də bu metafer
çoxlarımız üçün gözəl səslənməyə
bilər, amma düşünürəm ki, bu problemin mahiyyətini
ifadə etmək baxımından uğurlu seçilmiş bir
obrazdır. Belə ki, sanki bir millət, bir dövlət kimi
dünyaya gələrkən (və ya yenidən gələrkən)
bir əzamız şikəst edilmişdir. Və biz bir millət
olaraq illərdən bəri bu qüsuru özümüzlə
daşımağa məcbur olmuşuq. Bununla belə, ümid
etmişik ki, tezliklə bunun müalicəsi mümkün
olacaq, xüsusən də burada, necə deyərlər, xarici
"həkimlərin" köməyinə
inanmışıq.
Hal-hazırda
yaşadığım ölkənin - Almaniyanın tarixi bəşəriyyətə,
insanlığa bir çox ibrətlər vermişdir. Məncə,
bu ibrətlərdən müsbət mənada ən nəzərəçarpanı
odur ki, bir millətin, bir dövlətin sahib olduğu ən
böyük, ən dəyərli sərvəti onun (xüsusən
də gənc) insanlarıdır. Məhz bu düşüncəyə,
bu məntiqə sığınaraq 2-ci Dünya müharibəsində
hər cür itikilərə, o cümlədən
böyük torpaq itkilərinə məruz qalan gənc alman
dövləti oz insanlarının qabiliyyətinə,
potensialına güvənmiş və yenidən dünya
dövlətləri sirasında layiqli öncül yerini tuta
bilmişdir.
Vətəni vətən edən
iki mühüm amil var: bizi əhatə edən insanlar və
üzərində yaşadığımız torpaq. Buna
görə torpaq itkisi təbii ki, hər bir insan, hər bir vətənsevər
üçün çox ağrılıdır. Digər tərəfdən
düşünürəm ki, bizi əhatə edən
insanların itkisi bundan daha da ağrılıdır. Mən əsla
bizləri "şikəst edilmiş"
Qarabağımızın itkisi ilə
barışmağımızın
mümkünlüyünü demək istəmirəm. Sadəcə,
bunun müalicəsinin, xüsusən də tam sağalmasının
çox çətin bir proses olaçağını
obrazlandirmaq, bununla, bir millət olaraq bu məsələdə
ağıllı və səbirli olmağımızı istərdim.
Ağıllı və səbirli
olmaq burada mənim üçün, sadəcə, gəlişi
və səslənişi gözəl sözlər deyil. Bu
sözlər Qarabağ münaqişəsinin
çözümü ilə bağlı mənim konkret təsəvvürlərimi
ifadə edir. Belə ki, Qarabağ münaqişəsi Azərbaycan
üçün ilk növbədə çox çətin
bir problemdir.
Dağlıq Qarabağ problem kimi
Qarabağdan problem kimi
danışarkən, öncə problem olaraq nəyi
anlamalı olduğumuzu qisaca izah etmək istərdim: problem ilk
növbədə (arzu olunan) məqsədə
çatmağı əngəlləyən bir maneədir və
onun gözəçarpan əsas əlaməti isə çətinliyidir.
Problem, obrazli şəkildə desək, getdiyimiz yoldakı
qara daşdır ki, o ya aradan qaldırılmalı, ya da ondan
yan keçilməlidir (work around).
Burada xüsusi olaraq problem
şüuru məsələsini vurğulamaq istərdim, yəni
(faktiki, gercək) mövcud durumla arzu olunan durum arasında əhəmiyyətli
fərqin fərqinə varmaq qabiliyyətini. Həyatda (a) ya
problem qabağımıza çıxır, bu mənada, o,
bizə əngəl törədir, bizi "incidir" (obyektiv
problem qoyuluşu, bu mənada, dözüm həddi məsələsi
önəmlidir), (b) ya da biz bir şeyi özümüzə
problem edirik, yəni qabağımıza problem qoyuruq (subyektiv
problem qoyuluşu), çünki mövcud durum bizi artıq
qane etmir.
Burada digər mühüm
bir məsələ isə ondan ibarətdir ki, problem varsa, onun
həlli də olmalıdır, belə ki, hər bir problem həm
də öz həllini gözləyir. Bu mənada,
gözümüz önündə çox asan həll olunan
problemdən tutmuş çox çətin həll olunan
problemə qədər geniş bir spektr canlanır. Elmi ədəbiyyatlarda
bir qayda olaraq problemin aşağıdakı həll növləri
göstərilir:
- problemin son, qəti həlli
və ya müvəqqəti həlli;
- problemin ideal, optimal həlli
və ya real, suboptimal həlli;
- problemin paket həlli və
ya mərhələli həlli.
Bu tipologiya əsasında
güman etmək olar ki, yolumuza çıxmış, daha
doğrusu, qoyulmuş Qarabağ probleminin yaxın gələcək
üçün son, optimal və paket həlli xüsusilə
çətindir. Bu xüsusi çətinliyi nəzərə
alsaq, düşünürəm ki, problemin Azərbaycan hökumətinin
tərəfdar çıxdığı mərhələli
həlli ən çox uğur vəd edən bir yoldur. Burada
özəlliklə bir məsələni unutmamalıyıq
ki, hər hansı problemin mövcudluğu özlüyündə
"problem" deyil, əslində onun həlli imkanlarına
malik olmamaq "problem"dir.
Digər tərəfdən,
Qarabağ problemi həm də bizim milli kimliyimizlə
bağlı olan bir məsələdir. Burada bu bağlantiya da
toxunmaqda fayda var. Zaman-məkan müstəvisində
baxdıqda milli identitet məsələsini vaxt axarında
müəyyən ərazi və onun üzərində
yaşayan toplum arasında baş verən bir inkişaf
dialektikası kimi nəzərdən keçirmək olar. Bizlərin
vətənimiz Azərbaycanı da məhz bu müstəvidə
axtarmasının tərəfdarıyam. Burada Azərbaycana
(ana) vətən olaraq münasibətimiz özünü iki
formada ifadə edə bilər: Bir tərəfdən, bizlər
vətənə praqmatiq, rasional münasibət bəsləyə
və bu zaman Almaniyanın keçmiş federal prezidenti Gustav
Heinemannın sözləri ilə, "mən vətəni
deyil, yalnız xanımımı sevirəm" deyə bilərik.
***
Digər tərəfdən
isə, vətənə münasibətimiz emosional, sevgi
münasibəti formasında ortaya çıxa bilər: məsələn,
burada xalq şairi Məmməd Arazın
aşağıdakı məşhur misralarını
xatırlamamaq olmur: "Vətən mənə oğul desə,
nə dərdim, mamır olub qayasında bitərdim".
Ümumilikdə isə
tanınmış alman yazarı Thomas Mannın məntiqilə
vətənə həm də belə bir tərif verməyin tərəfdarıyam:
mən haradayamsa, Azərbaycan oradadır, mən Azərbaycanımı
özümlə daşıyıram. Fikrimcə, bu yanaşma
özəlliklə qürbətdə yaşayan diaspora azərbaycanlıları
üçün əsas həyat prinsipi olmalıdır. Belə
ki, nə xoşbəxt o azərbaycanlı ki, dünyanın
harasında yaşamısından asılı olamayaraq Azərbaycanını
özü ilə daşıyır. Bu yerdə təəssüf
ki, müəllifini xatırlamadığım bir kəlam da
yada düşür: "Ruhumuzun bədənimizə ən
yaxin olduğu məqam soyuq havada
üşüdüyümüz andır". Mən deyərdim
ki, Qarabağsızlığımızın illərdən bəri
özü ilə gətirdiyi "soyuq abu-hava" isə bir
millət olaraq bizləri üşüdən andır ki, bu da
xüsusən qürbətdə, diasporada
yaşayanlarımızı vətənimiz Azərbaycana son dərəcə
yaxın edir və ya etməlidir.
Nəticə əvəzi: siyasət peşə kimi
Düşünürəm
ki, Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı hər
bir gənc Azərbaycan ziyalısı "siyasi"
davranış biçiminə də malik olmağı
bacarmalıdır. Bundan dolayı nəticə əvəzi
olaraq sosial elmlərin klassiklərindən olan Maks Veberin
"Siyasət peşə kimi" əsərinə müraciət
etmək istərdim. Veber deyirdi ki, siyasətçinin əsasən
ən böyük zəif cəhəti onun özünü bəyənmişliyidir.
Bu xarakter onu çox zaman qərarlarında qeyri-obyektiv və
məsuliyyətsiz olmasına gətirib çıxarır. O
burada siyasətçini aşağıdakı üç əsas
müsbət keyfiyyətə can atmağa
çağırırdı: Bunlara siyasətçinin iş
coşqusu, məsuliyyət hissi, hadisələrin gedişini
gözəyarı qiymətləndirmə bacarığı
aiddir.
Daha sonra Veber siyasətdə
iki əxlaq növünü fərqləndirirdi:
1. Prinsip əxlaqını.
Burada, siyasətçi qəbul etdiyi qərarlarda ilk növbədə
prinsiplərinə sadiqlik göstərir və bu zaman onun niyyəti
və motivi etdiyi hərəkətin konkret uğurundan, nəticəsindən
üstün dəyərə malik olur.
2. Məsuliyyət əxlaqı.
Burada isə söhbət nəticələrə
"sadiqlik"dən gedir: Bu zaman siyasətçi hər
şeydən öncə verdiyi qərarların konkret nəticələrinin
məsuliyyətini düşünür. O, qərarlarını,
necə deyərlər, sonuna qədər fikirləşir və
burada yekun nəticəni göz önünə almağa
çalışır.
Əgər biz bu yerdə
prinsip əxlaqını tənqid etmək istəsək, məqsədlə
nəticə arasında çox vaxt bir uyğunsuzluq
olduğunu deyə bilərik. Belə ki, yaxşı niyyətli
davranış həmişə yaxşı nəticələnmır.
Burada ən sadə misal kimi "ayı xidməti" ibrətini
xatırlatmaq, məncə, yerinə düşərdi. Məsuliyyət
əxlaqını isə əsasən o cəhətdən tənqid
etmək olar ki, nəticəni öncədən görə,
qiymətləndirə bilmək həmişə mümkün
deyil. Belə ki, son nəticəni göz önünə ala
bilmənin praktiki çətinliyini həyatda hər birimiz yəqin
ki, çox yaşamalı olmuşuq.
Bundan dolayı Veber qeyd edirdi
ki, yaxşı siyasətçi o kəsdir ki, özü üçün
prinsip və məsuliyyət əxlaqı arasında doğru
bir balans yarada bilsin. Amma o mübahisəli, kritik məqamlarda
siyasətçinin məsuliyyət əxlaqına
üstünlük verməsini tövsiyə edirdi.
Beləliklə, Maks Veberin
anlamıyla vətənimiz Azərbaycanın həm siyasi, həm
də ziyalı elitasının Qarabağ problemi ilə
bağlı prinsiplərmizindən imtina etməyərək həmişə
məsuliyyətli qərarlar verməyə və bu qərarların
son nəticələrini göz önünə almağa
çalışmasını arzulamaq istərdim. Bu məsuliyyət
nəinki xalq qarşısında, habelə tarix, gələcək
nəsillər qarşısında məsuliyyəti də
özündə ehtiva etməlidir. Düşünürəm
ki, bu zaman ilk növbədə cəmiyyətmizə, ətrafımızdakı
insanlara müsbət nümunələr, örnəklər
verməyə çalışmalıyıq. çünki ətrafdakılarımıza
verə biləcəyimiz ən gözəl şey, fikrimcə,
məhz müsbət, yaxşi nümunələr ola bilər.
Azər Babayev,
siyasi elmlər doktoru,
Frankfurt Sülh Araşdırmaları
İnstitutunun (HSFK) elmi əməkdaşı
Təzadlar.-2011.- 15-17 mart.- S.8.