Hər kərpici
kəsəndə Nizami babamın "Bərəkallah"ını
duyurdum sanki...
(Nizami - 870)
Nizaminin böyüklüyünü hamı kimi mən də uşaq yaşlarımdan bilmişəm. Və elə bilmişəm ki, dünyanın ləngərini də o, düzüb-qoşub, mizanını da. Nədənsə, mən onu şair kimi düşünməmişəm. Ona şair də deməyi fikirləşməmişəm.
Elə bu düşüncələrlə də
böyümüşəm. Böyüdükcə də bu
böyük idrak və düşüncə sahibini öz
dünyamda həmişə əlçatmaz bir məqamda
düşünmüşəm:
Nizami -
filosof
Nizami -
şeyx
Nizami -
ustad
Nizami -
söz sultanı
Düşüncələrimə hakim kəsilən bu
fikirlər həmişə içimə bir rahatlıq, qəlbimə
fərəh və ömrümə qürur gətirib.
Hələ
lap uşaq yaşlarımdan "Kərpiç kəsən
kişinin dastanı"nı bir həyat
idealım kimi qəbul etmiş və elə o cür
düşüncələrlə də yaşa dolmuşam. Mənim düşüncəmdə kərpiç kəsən
qoca böyük Nizaminin özü idi.
Onunçün
öyrətdim ki, əlimi bu sənətə,
Bir gün sənə əl açıb düşməyim
xəcalətə.
...12-13
yaşım olardı. Kəndimizin Kür
çayına söykənən səmtində ki, dərənin
döşündə ağ-sarı torpaq qatları boluydu.
Həmin yerdə kərpic kəsənlər
varıydı. Həmin dərədə mən
də özümə yer düzəltdim. Torpaq
eşdim. Saman qatdım. Su tökdüm. Palçıq
ayaqladım və qalıf (qəlib) tapıb kərpic kəsməyə
başladım. Gördüyüm bu
işin qüruru elə bil mənə qanad vermişdi. Uçurdum. Taytuşlarımdan mənə
gülənlər də vardı, qahmar çıxanlar da.
Və mən hər kərpici kəsəndə
elə bilirdim Nizami babam bu hünərimə görə mənə
"Bərəkallah" deyir.
Yaxşı yadımdadı. Həmin yayı iki
yüz ədəd kərpic kəsdim. Və
bir gün kəsdiyim kərpiclərə müştəri gəldi.
İlk dəfəydi qazancımı
görürdüm. Həmin pulla mənə
ayaqqabı və kitab-dəftər aldılar. Hələ
bir az cibimdə "xərclik" də
qaldı.
Orta məktəbdə çox güclü ədəbiyyat
müəllimlərimiz vardı. Onlar Nizami, Füzuli vurğunuydular.
Dərs hissə müdirimiz Sədrəddin (Sədi) Dəmirçiyev
deyərdi: - Orta məktəbdə dərs deyən müəllimlər
ona görə xoşbəxtdir ki, onlar Nizamini və
Füzulini tədris edirlər.
Məhəmməd müəllimin keçdiyi dərslər
həkk olurdu öyrəncilərin şüuruna. Nizamini bir daha
sevdim Məhəmməd müəllimin sayəsində. Məmməd Səid Ordubadinin "Qılınc və
Qələm" romanını da orta məktəb illərində
oxudum. Böyük Nizamiyə məhəbbəti
dərindən dərk etdim. Və mən IX sinifdə
oxuyarkən akademik Bertels adlı bir ədəbiyyat alimiylə
tanış oldum Məhəmməd müəllimin
sayəsində. Onun bir monoqrafiyası
varıydı. Həmin monoqrafiyanın
adı beləydi "Nizaminin epoxası, həyatı və
yaradıcılığı".
Əlbəttə, dəyərli bu tədqiqat əsəri
bir IX sinif öyrəncisinin qafasına görə deyildi. Amma mənim təkidlə
daha çox oxumaq və öyrənmək istədiyimi bilən
Məhəmməd müəllim həmin kitabı mənə
verdi. Oxuduqca-oxudum Nizamini.
öyrəndikcə öyrənməyə
çalışdım. Və bitməyən,
tükənməyən bir xəzinəyə, keçilməsi
mümkün olmayan bir ümmana rast gəldim.
Nizaminin öz gündüzü-günəşi, gecəsi-ayı,
ulduzları var.
Ədəbiyyatı,
fiqhi, fəlsəfəni, məntiqi, riyaziyyatı, coğrafiyanı,
fizikanı, astronomiyanı daha nə bilim nələri bu qədər
dərindən bilən və dünyanın idarə
olunmasını idrak eləyən bir düha ancaq Nizami ola bilərdi. Və oldu da!
Hər kəlməsində Allaha sığınan, Allaha
güvənən və İslamın müqəddəs dəyərlərinə
söykənən. Gəncədən bir addım da olsa kənara
çıxmayan, fəqət dünyanın müxtəlif tərəflərindən
"ovlayıb" gətirdiyi yeddi gözəli sənətinin
böyüklüyünə səcdə qıldıran Nizamidən
başqa kim ola bilərdi?!
Dünyanı
diz çökdürən və lərzəyə gətirən
Böyük İsgəndəri Azərbaycan (Bərdə)
hökmdarı Nüşabənin önündə kim əl-qolunu bağlamaq qüdrətinə
sahib oldu?
Əlbəttə,
yenə böyük Nizami!
Hər əlinə qələm götürüb
yazmağa başlayanda "Bismillah"la başlayan Nizami
çox böyük qüdrətə və qüvvətə
söykəndiyini təsdiqlədi həmişə.
Ey adı
ən gözəl başlanğıc olan,
Adınla bağlıdır yazdığım dastan.
"Leyli və Məcnun" bir ərəb hekayəsi,
bəlkə də əfsanələşmiş həqiqətdir. Amma Nizami qələminin
dühası bu əsəri farsca yazmasına baxmayaraq, ona
türk nəfəsi, türk ruhu vermişdir. Fikrimizi təstiqləmək üçün Borçalı
əsilli (əslən Sadaxlıdan olan) professor, ədəbiyyatşünas
alim Pənah Xəlilovun fikirlərinə üz tutmağa dəyər
məncə. Bu böyük ədəbiyyat
alimi Nizaminin "Leyli və Məcnun" mənzum
romanını çox orijinal təhlil etmiş və
uğurlu bir nəticəni təsdiqləmişdir. Pənah müəllimə görə, Nizaminin
Leylisi türk qızıdır. Əlbəttə,
müəllifi türk olan bir əsərin qəhrəmanının
türk olması bütün məntiqi düşüncələrlə
əsaslanmış olur.
Mən "Sirrlər xəzinəsi" əsərini əvvəllər
Süleyman Rüstəmin tərcüməsində
oxumuşdum. Sonralar Xəlil Rza Ulutürk bu əsəri orijinaldan
türkcəmizə çevirdi. Mən
onun tərcüməsini də dönə-dönə oxudum.
Və Nizaminin hələ nə qədər
açılmamış və zaman-zaman açıla biləcək
dərin qatlarının olduğunu gördüm.
Nizami Gəncəvi "Xəmsə"siylə
dünyanı fəth etdi. Bilirik. Amma bu böyük beşliyin təklikdə hər
hansı biri də olmuş olsaydı, yenə bu dahi insan
dünya ədəbiyyatı korifeyləri sırasında
öz layiqli yerini tutardı.
Bu gün Nizami Gəncəvi dünyanın hər yerində
var. Avropada, Asiyada, Afrikada. Yəni Doğuda, Batıda,
Güneydə, Quzeydə.
Nizami adının arxasında kültürümüz, ədəbiyyatımız,
tariximiz durur.
Nizamiyə görə, dünya bir eşqin ətrafında
dolanır. Göylər yerə, yerlər göyə
sevdalı. Və bunsuz dünyanın heç bir mənası
yox!
Eşqdir
mehrabı uca göylərin,
Eşqsiz, ey dünya, nədi dəyərin.
Dahi şairin sevgi dolu, ağıl dolu, məntiq dolu sətirləri,
beytləri, aforizmləri ulu Borçalı ellərində də
dillər əzbəridir. Onun böyük
adı hər eldə, hər obada, hər məktəbdə
sevgi və sayğılar selinə qərq olub.
Sevgi dolu qəzəlləri könüllərdə
qönçə tutur, dodaqlarda çiçəkləyir. Bilmirəm, bəlkə
də onun "canan" dediyi sevgilisi bir könül
sevdalısı deyil. Bəlkə də
anamız, atamız və sevgilimiz olan qoca dünyadır.
Bəlkə dünya üçün
narahatdı Nizami babamız.
Sən
Nizamidən əgər arxayın olsan da, gülüm,
Gecə-gündüz arayıb olmaz o rahət sənsiz.
Mənə elə gəlir ki, üzünü bir canana
yox, dünyaya tutur şeyx Nizami. Və o, burda
dunyanın gələcəyindən
rahatsızlığını açıqlayır.
Təxminən doqquz əsrə yaxındır ki,
dünya ədəbiyyatının günəşi kimi,
bütün kainatın poeziya yolunu aydınladır, ona öz
nurunu səpələyir Nizami poeziyası.
Bu dünyanın bir yolu var. O da Nizami yoludur. O yol aydan arı, sudan duru yoldur. O yol Nizami dühasının
qurduğu dünya yoludur. O yol Haqq tərəzisinin işlədiyi
yoldur. Və bütün dünya o yolu gedəcək,
Nizaminin qurduğu halallıq məktəbini quracaq. Onda nə qan olacaq, nə qada. İnsanlar
son çörəyini bir-biriylə bölüşəcək.
...Bizdə
bərabərdir hamının varı,
Bərabər bölərik bütün malları.
Bizdə
artıq deyil heç kəsdən heç kəs,
Bizdə ağlayana bir kimsə gülməz.
Bax budu
Nizami idealı, Nizami düşüncəsinin məhsulu! Bəşər
Nizamiyə doğru getməli! Kainat Nizamiləşməli!
NİZAMİ MƏQBƏRƏSİNDƏ
Sən ey
ulu babam, səcdənə gəldim,
Baş aldım gecədən gündüzə kimi.
Diz
çökdüm önündə, endim-yüksəldim,
Dünyada ən ülvi möcüzə kimi.
Sən səma
vüqarlım, dəniz qürurlum,
Dünyanın gözündə uca dağ oldun.
Amalı
müqəddəs, niyyəti nurlum,
Sənət dünyasında çıl-çıraq
oldun.
O ulu
kölgənə sığındı tarix,
Uçan küləklərdən aldın əsrini.
Sənsiz
əfsanəydi, nağıldı tarix,
Qızıl kitablara saldın əsrini.
Zaman ətəyindən
tutdu - yeridi,
Aləm qüdrətindən gövhər əmirdi.
Heç
kəs inciməsin, desəm, yeridi,
Onda heç Avropa iməkləmirdi.
İsgəndər
qələmin taxtına çıxdı,
"Xəmsə"ni dünyaya pənah dedilər.
Bu qismət
xalqımın baxtına çıxdı,
Sənə gedən yola dərgah dedilər.
Bir
eşqin odundan alışdı cahan,
Varlığı titrədi bu ulu yerin.
Məhəbbət
aləmə yarandı dastan,
"Eşq oldu mehrabı uca göylərin".
Sən
inci dünyası, sən dürr aləmi,
Yarandın aləmə şöhrət-şan kimi.
Əlində
adicə lələk qələmi,
Əlçatmaz eylədin kəhkəşan kimi.
Torpağın
müqəddəs, məzarın ulu,
Bu günəş ocağı nurunla yanar.
Dünyada
bir yol var - Nizami yolu,
Bütün yollar gedər orda dayanar.
Asılıb
nurundan yol gəlir bəşər,
Çata bilməyibdir söz işığına.
Nə qədər
ucalır, yüksəlir bəşər,
Dühan cəlb eləyir öz işığına.
Alovlu qəlbindən
tökülüb atəş,
Bu vətən büsbütün oddur, ocaqdır.
Dünyaya
Gəncədən nur saçan günəş,
Min illər ötsə də, gur yanacaqdır.
Cahan təbəssümlə
güldü ahəstə,
Aləm başdan-başa ilk bahar oldu.
Sənin
sözlərinin hikməti üstə,
Dünyanın ləngəri bərqərar oldu.
Dərviş Osman Əhmədoğlu
Təzadlar.- 2011.-
3 noyabr.- S.7.