Bir sevgi
- bir ömür...
Yaxud, indiyədək
adını bilmədiyimiz istedadlı yazıçı Həbib
Fərşbaf
Son dövrlərdə çağdaş
Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
yeni-yeni nümunələri ilə
tanış olmağımız bizi hədsiz
sevindirir. Güneyli
qardaşlarımızın yaradıcılığında poeziya nümunələri ilə müqayisədə
nəsr nümunələrinin azlığı diqqəti cəlb
edən məsələlərdəndir. Məlumdur
ki, nəsr həyat gerçəkliyinin daha dərindən, daha ətraflı
və təfərrüatlı əks etdirilməsi doğma dilin incəliklərinə
daha dərindən bələdliyi ilə
bağlıdır. Ədəbiyyat tariximizdən bilirik ki, nəsrimizin
inkişafında xidmətləri olan ədiblərimiz
arasında müəllimlər az
olmamışdır.
Qüzeydə Cəlil Məmmədquluzadə,
Nəriman Nərimanov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Üzeyir
Hacıbəyov, Sultanməcid Qənizadə, Rəşid bəy
Əfəndiyev, Güneydə Mirzə Həsən
Rüşdiyyə, Səməd Behrəngi müəllim
olmuşlar. Xalqımızın
ictimai şüurunda böyük rol
oynamış bu şəxsiyyətlər
həm də xalqın həyatını dərindən bilən
ziyalılarımız olmuşlar. Cəmi 28 il yaşamış böyük istedad sahibi, yazıçı və folklor
toplayıcısı Səməd Behrəngi həm də cəfakeş
bir xalq müəllimi
olmuş, qısa ömrünü
millətin balalarının təhsilinə həsr etmişdir. Əsl peşəsi müəllim olan Həbib Fərşbafın "Nurlan" nəşriyyatında çapdan çıxmış, yeni əldə etdiyim
"Bir sevgi - bir ömür" hekayələr
toplusu indiyədək adını bilmədiyimiz istedadlı Azərbaycan
yazıçısından xəbər verir.
Müasir Güney ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndələrindən olan, istedadlı şair, nasir, müəllim Həbib Fərşbaf
1944-cü ildə Təbrizin məşhur Bağmeşə məhəlləsində
zəhmətkeş bir ailədə dünyaya gəlmişdir. İbtidai
təhsilini Təbrizin "Mümtaz"
adlı mədrəsəsində
bitirmiş, əlaçı şagird kimi "Siqətilislam"
dəbiristanında orta təhsilini davam etdirərək diplom
almışdır. Təhsil illərində Həbibin ana dilinə, şifahi xalq ədəbiyyatına marağı
artır. İlk müəllimləri Əlipurun,
Firidun Qərəçorlunun təsiri ilə
o da müəllim olmaq qərarına gəlir.
H.Fərşbaf uzun illər ərzində Qaradağın ucqar kəndlərində müəllimlik etmiş, çətinliklərə, ciddi sınaqlara baxmayaraq, yolundan dönməmişdir. Həsən
İldırım yazıçının kitabına yazdığı
"Xalq həyatının bədii
lövhələri (Ustad Həbib Fərşbafın
hekayələrinə ötəri baxış)" adlı dəyərli
ön sözdə H.Fərşbafın fədakar
müəllimlik fəaliyyəti barədə belə yazır:
"O, Qaradağın ən ucqar kəndlərindən
başlayaraq, ömrünün
ən gözəl çağlarını, barlı-bəhərli
illərini qaradağlılarla keçirmişdir.
Qaradağda mərdəsəsiz kəndlərdə məktəb
tikib, klas qurub, bu sayaq
o yurdda mədrəsə
binası tikə-tikə, elm toxumunu əkə-əkə, dələduzlarla
döyüşə-döyüşə
qaradağlıların bütün
işlərində yaxından iştirak etmişdir: gündüzlər mədrəsələrdə
kəndlilərin oğlan-qızlarına klas
təşkil edir, gecələr də öz evində kəndlilərə Mirzə Cəlilin
hekayələrini, "Hop-hop", Möcüz və başqalarının əsərlərini
oxuyur və toylarda, yaslarda xalqın sevincinə, qəminə
şərik olur. Xəstələrin dərmanını
Təbrizdəki həkim dostlarının vasitəsilə təmin
edir. Küsənləri
barışdırır. Zorakıları yerində oturtdurur. Qaradağı oba-oba,
oymaq-oymaq gəzir. Aşıqların məclisində
olur. Müəllim və ziyalıların
cəmiyyətlərinə qatılır".
"Aşıq elin anasıdır" məsəlini
eyni uğurla fədakar
müəllimlərimizə, Həbib müəllimə də
aid etmək olar. Xalqının sevincinə-kədərinə şərik
olan, onun məhəbbətini,
etimadını qazanan Həbib Fərşbaf
Həbib
müəllim olur, xalqın bayatı, qoşma, nəğmə, nağıl və atalar sözlərini toplayaraq
Təbrizdə folklor sahəsində
çalışan dostlarına çatdırır.
Sonrakı illərdə o, səhhəti
ilə bağlı olaraq Təbrizə
qayıdır, Dəvəçi, Şengilan
məhəllələrində müəllimliyini davam etdirir.
***
Həbib məktəblərdə
şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunələrindən, xalq
mahnılarından, muğamlarımızdan tədris prosesində
geniş istifadə etmişdir.
O, şagirdlərə savad
verməklə bərabər, onlarda
yüksək insani keyfiyyətlər, nəcib
duyğular tərbiyə etməyə birinci dərəcəli əhəmiyyət vermişdir. İnqilabdan sonra Təbrizdə fəaliyyət göstərən
Yazıçı-Şairlər Cəmiyyətinin rəyasət
heyətinə üzv seçilən
H.Fərşbaf "Qaradağ kəndlərində",
"Dan yeri",
"Uşaq bağçası"
adlı kitablar çap
etdirmiş, Tehranın 4-cü məntəqəsində
müəllimliyini davam etdirmiş,
burada ədəbi cəmiyyətlərdə
iştirak etmişdir.
Həbib Fərşbafın
"Bir sevgi - bir ömür"
kitabında toplanan hekayələrində
diqqəti ilkin cəlb edən ən əlamətdar
cəhətlər hansılardır? Bu əsərlərin
mövzusu həyatdan götürülüb,
onlar yazıçının Azərbaycan
kəndlərində müəllimlik etdiyi
illərdə yazılıb. Burada uydurma heç nə yoxdur, müəllif elə bil
ki, sənədlər əsasında tariximizi yazır. Tarix məgər
ancaq hadisələrin nə zaman baş verdiyini qeyd etməkdən
ibarətdir? Bəs insanın, vətəndaşın həyatda
qarşısına çıxan çətinliklərlə
mübarizə aparması, təslim olmaması, şəxsiyyətini
qoruyub saxlamağa
çalışması tarix deyil? Tarixin bu tərəflərinin yazılması daha çox
yazıçıların üzərinə düşür.
Yazıçıdan tələb olunan yalan yazmamaq, ancaq gerçəyi deməkdir. Bilə-bilə
bəzi məsələlərin üzərindən sükutla keçmək elə ən böyük yalandır. H.Fərşbafın
hekayələlərində biz tariximizin müəyyən dövründə
həyatı, şəxsiyyəti, mənliyi uğrunda
mübarizə aparan Güney
Azərbaycan türkünü, onun sevincini, kədərini,
faciəsini görürük. Realist yazıçının əsərində,
təbii ki, faciə daha
çoxdur, lakin bu faciə mənən yenilməyən, təslim
olmağı ağlına belə gətirməyən, ölümün gözünə gülə-gülə,
dik baxan adamların
faciəsidir. "Bir sevgi - bir ömür"
hekayəsində sevgilisi həlak olmuş, yoxsulluq
içində çabalayan, məhəbbətinə
xəyanət etməyib ona elçi düşənləri qapıdan geri qaytaran, hər gün sevgilisinin yeganə
məktubunu təkrar-təkrar oxutduran və
xəyalən xoşbəxt günlərinə qayıdan Zeynəbbəyimdən
söhbət gedir. Bir zamanlar
çox gözəl olmuş
bu savadsız qadının yenilməz,
möhtəşəm şəxsiyyəti göz
qabağındadır. Ürəyində
yaşatdığı sevgisi bu ağır şəraitdə yaşayan, axşamlar ac yatan qadını məğlubedilməz,
qüdrətli şəxsiyyətə çevirmişdir.
Həyata belə münasibət böyük
ədibimiz Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin
hekayələrini (məsələn, "Şeyx
Şəban") xatırladır: İnsanın həyatı
faciədir, lakin hamının sonu eynidir. Faciə
qaçılmazdır və deməli, şəxsiyyətini qoruyub mümkün qədər
ləyaqətlə yaşamaqdan başqa çıxış yolu
yoxdur.
Yazıçının
hekayələrinin çoxu novelladır:
gözlənilməz sonluq oxucunu
dərindən düşünməyə məcbur edir. "Süleyman"
hekayəsində kəndlilərin yetişməsini gözlədiyi
buğda zəmilərini qəfil yağan dolu bərbad edir. Kəndlilərin bu
faciəsi fonunda müəllif gündə
birinin damına çıxan, oğurluqda ittiham edilərək
məktəbdən qovulan Süleyman
adlı bir uşaqdan
bəhs edir. Hekayənin sonunda
məlum olur ki, sən
demə, "oğurluq üstə yaxalanan" Süleyman
imkansızlara onlardan xəbərsiz bacadan çörək atırmış.
"Qara qış" hekayəsi, fikrimcə,
müəllifin başına gəlmiş əhvalat əsasında
yazılmışdır. Qəhrəman özü
ilə Təbrizdən kəndə gətirdiyi bir
dənə narı xəstələnmiş Güləndam xalaya verir. Kəndi ev-ev gəzən bu pülüşüyünün pərələri
sınmış nar bir
gün onun evinə
qayıdır. Hekayədə yumor, gülüş yox kimidir: əsas diqqət insanların çətin
şəraitdə bir-birlərinə həyan olmaları,
yardımlaşmalarıdır. Bir nar dənəsi insan qəlbinin
genişliyinin göstəricisi olur.
"Humay" hekayəsində Qoşabulaq
kəndinin igidi Alişanın kənddə
olmadığından istifadə edən Aslan
xan böyük bir dəstə ilə gecə gəlib ot tayalarını dəvələrə
yükləyib aparır. Alişanın vəfalı həyat
yoldaşı, özü kimi
igid Hümay bu haqsızlığa qarşı ancaq bir mübarizə üsulu tapır: oğurlanan
ot tayalarına od vurur. Aslan xanın
qorxaqcasına oğurluğunu
qucağında körpə uşağı olan
bu gənc qadın belə cəzalandırır.
Yazıçı Güney Azərbaycan, Qaradağ kəndlərində gördüyü
hadisələri təsvir etməklə cənublu həmvətənlərimizin
içində gizlənmiş, zamanı gələndə
üzə çıxan daxili qüvvəni
hamımıza göstərir.
***
Bu hekayələrin bir
diqqətəlayiq cəhəti də obrazlı, koloritli dilidir.
Yazıçı Qaradağ kəndlərinin
təmiz havasını, zəmilərinin, meyvələrinin qoxusunu, yayının istisini,
qışının soyuğunu fiziki hiss edəcək səviyyədə
oxucuya çatdırır. Onun dili xalq
dilindən bəhrələnmişdir, folklordan
gələn obrazlılığa sahibdir.
Yazıçının obazlı dilindən bir
neçə nümunə: "Hönkürtülər
dağın-daşın bağrını dəlirdi".
"Kor cınqırını
çıxartmadan nəfəsini oğurlayıb
dayanır". "Sazaq iynə-iynə bədənimə
sancılırdı".
Fikrimcə, Həbib
Fərşbafın hekayələrini bizim
üçün dəyərli edən bu qeyd edilən cəhətlərdir.
Bu əsərlər güneyli-qüzeyli
ədəbiyyatımızın orijinal
nümunəsi kimi ədəbiyyatşünaslığımızda
öz layiqli qiymətini
almalıdır.
Paşa ƏLİOĞLU,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Təzadlar.-
2011.- 11 oktyabr.- S.7.