Talan olmuş əsir
şəhər - xatirələrdə
(Vahid Qazinin "Ruhlar şəhəri"ni
oxuyarkən...)
Bu gün İrəvan, Zəngəzur, Göyçə, Qarabağ və neçə-neçə başqa yurd yerlərimiz erməni vəhşilərinin tapdağı altında inləyir. Şəhər və kəndlərimiz yerlə-yeksan edilib, xarabalığa çevrilib, yer üzündən silinib. Belə şəhərlərdən biri də möhtəşəm Ağdamdır.
Publisist Vahid Qazinin "Ruhlar şəhəri" kitabı erməni cəlladlarının işğal etdikləri Ağdam şəhərindən bəhs edir. "ön söz", "Son söz" və on beş essedən ibarət kitabın müxtəlif başlıqlı hər bir bölümündə Ağdam şəhərinin keçmiş qaynar həyatının müəyyən bir anı yad edilir, real həyat faktları, insanları, evləri, küçələri anılar, bədii sözlə tablosu çəkilir. Ağdam şəhərinin daxili quruluşu, küçələri, mədəniyyət ocaqları, məktəbləri, çayxanaları, kinoteatrı, müxtəlif təbəqədən olan ayrı-ayrı insanları xatırlanır, onlarla bağlı maraqlı hadisələr göz önündə canlandırılır. Hər bir ana həssaslıqla yanaşan Vahid Qazi insanı heyrətləndirəcək dərəcədə sanki keçmişə real səyahətə aparır.
Kitab sevimli
şairimiz Ramiz
Rövşənin "Mümkünsüz
qayıdış"ın əzabı"
başlıqlı ön sözlə
açılır.
***
Vahid Qazi ilk sözünü oxuculara müraciətlə belə deyir: "Dostum oxucu! Bu kitabı sənə əmanət verirəm. Ağdama yolun düşəndə gətirərsən. Bu sətirlərə iki kəlmə əlavə edib qaytaracam özünə. O ikicə kəlmə "Azad Qarabağda" yazılacaq" (səh. 8).
Müəllifin müraciəti oxucularda kitaba maraq yaradır. Bu fikrin ardınca o, "ruhlar şəhəri" siyahısına salınan Ağdam haqqında xarici nəşrdən sitat gətirir: "www.WebUrbanist.com internet nəşri Ağdamı turistlər arasında maraq doğuran 24 ruhlar şəhəri siyahısına salıb. Sayt Ağdamı oxucularına belə təqdim edir: "Ağdam - Ruhlar şəhəri. Müharibədə darmadağın olmuş, tərk edilmiş Azərbaycan şəhəri. Ermənilər bir zamanlar 150 mindən çox (rayon nəzərdə tutulub - S.R) məğrur insanın yaşadığı bu qələbəlik şəhəri zəbt edərək vandalizmə məruz qoyublar, xarabazarlığa çeviriblər..." (səh. 9)
Vahid Qazi bu sözlərlə danışacağı sonrakı hadisələr arasında sanki körpü yaratmışdır.
Kitabda birinci esse "On yeddi" adlanır. Müəllif "sakini sərgardan
ruhlar olan" şəhərə oxucunu
səyahətə çağırır.
İlk sözə ingilis jurnalisti Tomas de Vaalın "Qara Bağ" kitabından gətirdiyi :
"...1993-cü ildə ermənilər
Ağdamı ələ
keçirdikdən sonra
küçələri, evləri
bir-bir talayıb daşıdılar..."(səh.
12) sözləriylə
başlayır.
Vahid Qazi 17 rəqəmini xüsusi vurğulayır:
"...Bu yay Ağdamsızlığın
17 yaşı olacaq. "17" tanıdığım
ilk rəqəmdi. 1, 2,
3-dən də, elə
7-dən də əvvəl.
"Baharın 17 anı" filmindən tanıyıram onu, ilk sevimli filmim olub. 17 nömrəli
sovet xokkeyçisi Xarlamov uşaqlığımın
kumiriydi. 17 yaşımda ağdamlı
uşaqlığımla sağollaşdım.
17 yaşımda xəyallarımın şəhəri
Bakıda gəncliyimlə
salamlaşdım. Sonra dava
başladı. Qohum-əqrəbanın
sevimlisi, əzizim Anarı Xramord ətəyində erməni
gülləsi 17 yaşında
haqladı..."
Müəllif "Vətən" və "Yurd" sözlərinin mənasını
özünəməxsus tərzdə
açmağa çalışır:
"Vətən böyükdü,
hamınındı, ümumidi.
Bakı, Şəki, Ordubad da vətəndi...
Aydan baxsan, Yer də
vətəndi. Amma hər
kəsin içində
balaca, yalnız özünə məxsus bir küncü var, bax, ora
Yurd deyirlər.
O, diridi, tərpənir.
Yaxınlaşıb baxırsan, qoxulayırsan,
toxunursan, o üzünə,
bu üzünə çevirirsən, qapısını
açıb içinə
girirsən. Girirsən
və görürsən
ki, o, elə özünsən..."
Müqəddəs sandığı Yurdun
dağılmasını təsəvvüründə
belə canlandırır:
"düşmənlər səni bir vaxtlar
kölgəsində kitab
oxuduğun armud ağacına sarıyıblar.
Ağzını yummayıblar, ürəyin
sıçrayıb dişlərinin
arasından düşənədək
bağırasan deyə.
Gözlərin də açıqdı, görəsən
- çıxıb uzaq
dağlara, yaxın həyətlərə baxdığın
damı dəmir-dəmir
necə sökürlər,
gizlənqaç oynayanda
arxasında gizləndiyin
divarı daş-daş
necə qoparırlar, üstündə min oyundan
çıxdığın ananın cehizlik xalısı döşənmiş
döşəməni taxta-taxta
necə yarırlar, yağışlı günlərdə
tərli şüşəsinə
barmağınla şəkil
cızdığın pəncərələri
lay-lay necə çıxarırlar,
hərəsindən bir
xatirən sallanan ağacları budaq-budaq necə kəsirlər..."
Hər gecə
bu mənzərənin
beləcə təkrarlandığını,
yuxunu ərşə çəkdiyini yazır. Sonunda üzünü dost dediyi oxucuya tutur: "Heç bilirsənmi xatirələrin külü
nə qoxuyur? Heç yanan ruh gördünmü?
Heç
qoxuladınmı yanmış
ruhun külünü?
Amma mən bilirəm! 17 ildi
qoxulayıram bunu"
(səh. 14) Vahid Qazinin bu sözləri
oxucunu daxilən sarsıdır, titrədir,
ona mübarizə üçün ruh, enerji verir.
Birinci esse Ağdamı son görənlərdən biri,
çex jurnalisti Petruşka Şustrovanın
məqaləsindən sitatla
bitir: "Nə vaxtsa gözəl şəhər olmuş Ağdamın indi olduqca qorxunc mənzərəsi var... ona baxmaq olduqca
dəhşətlidi... Ağdam xarabalıqlarını
gəzəndə birdən
cib telefonuma mesaj gəldi. Qısa mesaj sanki gördüyümüz
bu mənzərənin
dəhşətini bir
ironiya - sarkazmla vurğulamağa çalışırdı:
"Azərbaycana xoş
gəlmişsiniz. çexiyaya zəng vurmaq üçün ilk öncə + 420 yığın"
( səh. 15). Bu sitatdan
sonra müəllif sanki bütün dünyaya müraciətlə
soruşur: "Bəs
mənim ruhlar şəhərimin kodunu bilən varmı?"
***
"Heyva qoxulu zirzəmi" adlı ikinci essedə müəllif uşaqlığının
ilk illərinə qayıdır. Hər səhər Seyidli kəndinin Mollalar məhləsindəki nənəsinin
evində radio "Danışır
Bakı. Bakı vaxtıyla saat
6-dır" (səh. 16) deyərək
səhərin sükutunu
pozurmuş. Radioda əvvəl
sovet Azərbaycanının
himni, daha sonra isə səhər gimnastikası
verilirmiş. "Ayaqlarınızı aralı
saxlayın, əllərinizi
yuxarı qaldırın!"
Yaxşı ki, bütün
cümlələri əmrdən
ibarət olan idman proqramı elə "Azad!" əmriylə
də bitirdi. Yoxsa hələ də əllərimiz yuxarı, ayaqlarımız aralı qalmışdıq."
V.Qazi kəndə
nənəsigildə yaşadığı
günləri əziz
xatirə kimi oxucularına danışır. "...Yazda
daşıb çay,
yayda quruyub arx olan Qaraçava",
"Molla Qurbanlılar,
Qazılılar, Təpəməhlə,
Ayağıyalınlar məhlələri",
"...Nikolayın babasından
qalma baba evi", "divardan asılan tablo", "pəncərədəki radionun
yanında sallanan lobya, noxud, kəklikotu,
... qovurğalıq buğda
torbaları", "evin
heyva qoxulu zirzəmisi", "zirzəminin
qorxunc qaranlığı"
axıcı təhkiyyəylə
təsvir olunur (səh. 20).
(Davamı var)
Sabir Rüstəmoğlu,
Azərbaycan Müəllimlər İnstitutunun
Ağcabədi filialının dosenti
Təzadlar.- 2011.- 13 oktyabr.- S.6.